[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:36

paars schreef:
@Nouvel, een hele keuken in je stal zo met al die potjes! Heb je al eens overwogen Formula4Feet te geven? Alles in één supplement voor paarden met hoefbevangenheid? Ik zou het eng vinden om zoveel verschillende dingen te voeren. Dan raak ik het boekje zoek.
Sterkte! Hopelijk ben je er idd snel bij!

ze kreeg al force en equilin omdat ze bijna geen krachtvoer krijgt, daar heb ik nu alleen de huf regulator aan toegevoegd, en het zijn allemaal kleine brokjes, dus zo heeft ze ook nog het idee dat er redelijk wat voer in haar voerbak ligt... 8-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:44

MiniLoe schreef:
jah stom he, mn voerleverancier zei dat dit juist voor sobere rassen was, zo ook de natures best...
beiden gaan eruit dus :)

vandaag ben ik geopereerd aan een kieste bij mn borst, meer klachten na de operatie dan verwacht, ook flauw gevallen erna, gelukkig is de zorg voor vandaag overgenomen voor mamaloe. ze kan alleen weer niet op een voorbeen leunen, mn vriendin wou ff mest onder dr voetjes vandaan halen maar dat ging niet... afgelopen dagen wel.

morgen dus ff zien hoe we doen met de smit, misschien een hooibaal onder dr schuiven, vriendin komt ook dus kunnen haar met zn twee zo goed mogelijk ondersteunen

ze had het natte zand in de stal al ontdekt volgens stalgenootje, heb het ook zo neergelegt dat ze erin staat als ze hooi gaat eten en in dr favo hoekje

Goh,het zit je niet mee meid! :(:)
Sterkte ...ook met jezelf!

Even off topic....gatver :( ...ik vindt net eitjes in de kootholte van Geerke!
Niet veel maar toch....morgen waren het maden geweest,brrrr!
(hij heeft CPL,hobbels en bobbels in zijn huid daar,met een plekje wat ik iedere ochtend behandel....daar komt iets wondvocht uit,daar zaten eitjes in)
Alle kootholtes weer kaalgeknipt(waren al kaal)en zijn 4 benen gewassen met dimpylate.
Bah... :(

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:56

MiniLoe schreef:
ik heb op die site ook gelezen over magnesium dat het herstel bevorderd, zit dit ook in die F4F of is dit iets wat er nog apart bijgegeven moet worden? en is er goed aan die F4F te komen?

Pas je een beetje op met die magnesium? In principe kan het geen kwaad, maar er is nooit wetenschappelijk bewezen dat magnesium werkt bij hoefbevangenheid.
Magnesium heeft wel invloed op vele processen, maar als er geen tekort is aan magnesium is het totaal zinloos te geven, paard plast het dan gewoon uit, dan heb je dus gewoon hele dure plas.
Ik meen begrepen te hebben dat jullie zelf hooien?
Als dat zo is dan raadt ik je aan om bij BLGG een ruwvoeranalyse te laten doen, dan weet je precies wat er in je ruwvoer zit aan mineralen, spoorelementen, suikers en voedingswaarde.
Aan de hand van die waarden kun je gaan rekenen en kijken wat er wel of niet aangevuld of juist niet aangevuld moet worden.

jenniferR88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:53

Ik zal hier ook mijn ervaringen neertypen, misschien dat het anderen kan helpen.
Mijn Fjordje (die nooit stopt met eten), stond full time op een weide. Tot hij op een mooie dag in oktober kreupel liep. Grote paniek maar de DA (niet mijn vaste, maar een stagaire) zei dat het niet zo erg was. Een blein op de hoef, dus mits een ontsmettend verband enz zou het binnen de week weg moeten zijn. Na een 4-5 tal dagen nog steeds niet beter. Ik vertrouwde op dat moment iets te veel op de DA. Gelukkig had ik toen al een afspraak gemaakt met de hoefsmid. Die wou onmiddellijk de "hoef met blein" zien en constateerde dan ook vrijwel onmiddellijk HB. Diezelfde avond nog eens gebeld met de DA die de volgende dag nog zou komen; maar weer kwam de stagaire. "Ah ja, ja, nu zie je wel duidelijk dat hij HB is. Maar dat komt door de overbelasting aan dat been door het andere te ontlasten" bla bla bla. Oh great, en dat zag ze nu pas? En mijn pony liep al een week!! mank. Nu, met de juiste diagnose had ze wel goed geholpen gelukkig. Aangezien het vrij zwaar was begonnen we met 2x per dag 8ml fenylbutazone en 2x per dag 2ml placivet. Daarnaast een dieet van enkel hooi, geen gras, zo weinig mogelijk beweging om de benen te ontlasten en hoeven koelen. Zo gezegd, zo gedaan. Aangezien hij niet in zijn afgemaakte schuilstal bleef staan (ondanks 4 draden bleek het gras toch te aanlokkelijk), heb ik hem vrij snel tijdelijk naar een vriendin verhuisd die nog een vrije stal had. Maar die had na een tijdje haar stal zelf nodig (winter kwam er stilaan aan). Ondertussen had ik de fenylbutazone wel kunnen afbouwen tot 2x6ml per dag. De placivet had ik volledig geschrapt aangezien die "kalmerende werking" niet echt zijn effect had. De DA had pas achteraf gezegd dat dat ook iets deed ivm het aan- of afvoeren van afvalstoffen enzo, maar dat wist ik dus te laat. Dan moest ik nog een plekje vinden voor mijn kleintje (1m37 ;)). Hij moest 2x daags medicatie krijgen, dus liefst iets in de buurt. En dan nog liefst geen 300 euro per maand... Dus had ik het erop gewaagd t.o.v. mijn ouders: wat dachten ze van een stal in de tuin? Hij mag geen beweging hebben volgens de DA, 2x daags medicatie kunnen mijn ouders geven, en het is lekker dicht in de buurt. (Ikzelf woon op een appartement dus kon geen stal op terras zetten :p) En vreemd genoeg vonden mijn ouders het geen gek idee. Dus eind januari stond er een stal in mijn ouders hun tuin. En dan hebben mijn ouders de zorg voor mijn kleintje op zich genomen. (Ik ging er wel bijna elke dag heen, in de hoop op vorderingen- elke dag pulsatie checken.) Hij was ondertussen al flink afgevallen door een dieet van enkel hooi. En de medicatie volstond want tegen de lente waren we al op 2x daags 1ml fenylbutazone gekomen. Tegen dat hij helemaal medicatievrij was ging ik na een week of 2-3 met hem stukjes wandelen. Eerst korte stukjes. Daarna langere stukjes en af en toe onderweg wat grasjes knabbelen. En zo stilaan opgebouwd. Nu staat hij bij mensen met kindjes waar hij een uitloopstal met "terras" heeft waar hij hele dagen staat met hooi. En 2x per dag mag hij 30min tot een uurtje op de wei. In de winter komt hij terug naar mijn ouders op stal met een weidetje in de buurt waar hij dagelijks een uurtje kan staan :)
Dus ondanks een late diagnose is alles met dank aan juiste medicatie, hoefjes koelen (zeer praktisch in de sneeuw :)) en dieet goed gekomen. Nu is het een kwestie van het goed opvolgen en niet te veel nieuw gras geven.
Ik weet dat ik heel veel geluk heb gehad in dit geval. Hoop dat iemand iets heeft aan dit verhaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:54

geerke schreef:
joyce B schreef:
Paard is vorige keer een week na aanvang bevangenheid bekapt.
Paard is nu ernstig kreupel op linksvoor (kan ze niet met volle gewicht op steunen) terwijl het ernstiger gekantelde en iets gezakte hoefbeen rechtsvoor zit, even als de zoolkneuzing.

Gluco Balance wordt ook geadviseerd bij hoefbevangenheid en spierproblemen. Ik heb gekeken wat er in zit en het zijn vooral veel gezonde groenten en kruiden met o.a. bloedverdunnende en ontgiftende werking en die stabiliserend werken op de bloedsuikerspiegel, met nog verschillende mineralen en sporenelementen en vitaminen. Geen vreemde dingen voor mijn gevoel. Is wel overleg geweest met de dierenarts die het kon bestellen of ik het mocht geven bij hoefbevangenheid.

je weet dat er vaak sprake is van hoefzweren tijdens of na een bevangenheid?

Ik hoopte eerst dat ze niet bevangen was maar een hoefzweer had, zo kreupel was ze op het rechterbeen, maar nu dus andersom.
Haar peesblessure begint ook weer op te spelen moet maar weer gaan koelen.
Ze blijft overigen wel op haar manier wat rond schuifelen en stappen en ligt ook niet zo vaak. Dat mocht ze best wat meer doen van mij.

Ik ben nog niet gebeld dat GB binnen is en voer nu nog niets bij. alleen ruwvoer en pijnstillers.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:57

geerke schreef:
Even off topic....gatver :( ...ik vindt net eitjes in de kootholte van Geerke!
Niet veel maar toch....morgen waren het maden geweest,brrrr!
(hij heeft CPL,hobbels en bobbels in zijn huid daar,met een plekje wat ik iedere ochtend behandel....daar komt iets wondvocht uit,daar zaten eitjes in)
Alle kootholtes weer kaalgeknipt(waren al kaal)en zijn 4 benen gewassen met dimpylate.
Bah... :(

Ai, dat wil je echt niet...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 06:53

MiniLoe schreef:
paardnatuurlijk is een fijne website!
nu heb ik ook een beeld van hoe mn pony morgen behandeld zal moeten worden bij de smid.

Wuswa: ik heb op die site ook gelezen over magnesium dat het herstel bevorderd, zit dit ook in die F4F of is dit iets wat er nog apart bijgegeven moet worden? en is er goed aan die F4F te komen?

Hoi, Paardnatuurlijk is een leesbare website maar je moet niet alles wat er staat voor 'waar' aannemen. Zeker v.w.b. hoefbehandeling zijn er veel meningen en voordat je wat kiest zal je meer moeten lezen en je dus meer moeten verdiepen in de verschillende visies. De historie van dit topic teruglezen is bv handig. En zeker ook voordat de smid komt de site van Hoofcare lezen (http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm)!!
De F4F is een volledig supplement. De mijne at het in het begin erg graag evenals de Vito. Beide produkten eet ze nu niet meer. Misschien doen ze haar herinneren aan de periode dat het echt slecht met haar ging; wie zal het zeggen..... Vito heb ik ingeruild tegen de Safe and Sound en dat gaat prima. Nu nog een ander supplement vinden wat mevrouw wel blieft. V.w.b. Magnesium heeft EstherHegt al gereageerd. Sowieso, maar dat blijkt wel uit de laatste paar blz, oppassen met supplementen/aanvullingen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:49

He jakkie Geerke...Wat is CPL? Maar goed dat je het dagelijks controleerd, anders had je er inderdaad maden in gehad...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:56

Zammie schreef:
He jakkie Geerke...Wat is CPL? Maar goed dat je het dagelijks controleerd, anders had je er inderdaad maden in gehad...

chronisch lymfatisch oedeem,dat hebben trekpaarden vaak.
Hij heeft het al jaren,maar stabiel.Hij krijgt al 10 jaar geen krachtvoer meer en toen is het stabiel geworden.Behalve 1 plekje ,daar komt soms wat wondvocht uit.
En paarden met CPL hebben vaak last van mijt,doordat de huid daar niet is zoals het hoort.
Gisteren heb ik de vier benen gewassen met een middel tegen mijt,wat ook maden dood....maar die waren er nog niet.
Net even gekeken,het plekje is mooi droog en ruikt fris verder.

Gelukkig heb ik nog een shet die nooit wat mankeert!
Ik heb het nooit over hem,maar hij is gewoon een vrolijke superpony! <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:19

jeetje geerke, intensief hoor...
goed dat je het zo netjes bij kan houden en dat je je paard zo goed kan houden met deze zorgen!

MiniLoe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:57

Hoefsmit is geweest, er kwam geen vocht uit dr hoeven en vond het er nog allemaal netjes uit zien.
Na behandeling konden we wel een klein rood randje onder haar hoef zien.

Nu ben ik de naam vergeten wat hij zij dat het was.... bij dr andere hoef was die niet te zien.
Hij adviseerde dat ze ook met afspuiten niet op de stenen moest staan, dus ik spuit dr nu af in het zand wat er ligt omdat daar stenen gelegt gaan worden en zet dr daar ook ffies vast als ik dr stalletje schoonmaak.

Hij zei dat ik er zo te zien redelijk optijd bij was maar omdat ze ineens zo accuut dit kreeg dat het al wel even gesluimerd had. Hij zei ook dat het zo balen is dat je er vaak pas achter komt als het al te laat is en ze bevangen zijn.

We gaan kijken of we voor zaterdag nog een vrachtwagen zeven kuup zand kunnen laten brengen omdat we zelf pas zaterdag kunnen halen, maar das ff zien wat dat gaat kosten en of dat dat bedrijf tijd heeft op zo een kort termijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:17

Miniloe@Fijn dat het lijkt mee te vallen!
Hoe is haar poep?Gewoon goed?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:29

EstherHegt schreef:
nombrado schreef:
Ik begrijp alleen niet wat Perglide zou moeten toevoegen bij een HB paard.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1729

Agnus castus (Monnikspeper) heeft een regulerende invloed op de hypofyse.

Wel eens van PPID gehoord?
Juist met natuurlijke middelen kunnen ongelukken gebeuren, mijn punt met glucobalance heb ik gemaakt. HB paarden hebben wel eens PPID snappie.
Mij gaat het niet om jouw ervaringen, ik ben wat meer van de evidence based medicatie. Je hoeft me dus ook niet te overtuigen. Ik houd het graag bij bewezen werkzaamheid, daar kunnen in sommige gevallen ook best planten bij horen. Vitex is gewoon een NO go bij paarden die PPID hebben en pergolide gebruiken.
Hiermee sluit ik de discussie af met je.

hier staat echter wel wat anders :o
http://translate.google.nl/translate?hl ... md%3Divnsb

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:33

wuswa schreef:
Oke, dus nu voor een ieder in de 'aanbieding' (MiniLoe wil het niet hebben): een halve zak F4F op te halen in Arnhem of Didam (gratis). De eerste die pb-ed heeft het.
Maar wat kan ik nu gaan proberen, iets smakelijks voor mijn paardje maar voldoende aanvulling op beperkt S&S + grotendeels geweekt voordroog??

Misschien kan je even kijken naar Pavo vital, een vit/mineralenbrokje. Je hoeft er maar weinig van te geven (paard 100g en pony 50g/dag), op de site van pavo kun je kijken wat er in zit dus of het past bij wat je al geeft.
Mijn ponies vinden deze brokjes lekker.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:14

nombrado schreef:

Ik heb dat al eens eerder uitgelegd hoe dit zit. Moet je maar eens even terug lezen.
Je krijgt van mij een laatste reactie want reageren heeft eigenlijk niet veel zin.
Ik zal even een quote neerzetten, plus de bron dan kun je het zelf ook even goed na gaan zoeken.
http://www.livestrong.com/article/12613 ... e-effects/
Citaat:
Dopamine-Related Medications

According to the American Academy of Family Physicians, chasteberry shows dopaminergic effects. Avoid chasteberry if you take any medication that works on dopamine receptors in the brain, including selegeline, amantadine, carbidopa, levadopa, bromocriptine and pergolide, recommends the National Center for Complementary and Alternative Medicine. Consult your health care provider if you are unsure about the medications you take and potential interactions.

Read more: http://www.livestrong.com/article/12613 ... z1TIqDNA30

Nog eentje die mag je zelf op gaan zoeken
Beech, J., Donaldson, M. T. & Lindborg, S. (2002). Comparison of Vitex agnus castus Extract and Pergolide in Treatment of Equine Cushing's Syndrome. Proceedings: American Association of Equine Practitioners 48, 175-177.

Uit die studie blijkt dat Vitex niet helpt om ACTH omlaag te krijgen. Deze onderzoekers raden het gebruik van Vitex dan ook af.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:33

Ik heb het volste vertrouwen in de middelen van de groene os of de producten die dierenarts Laarakker ism heeft ontwikkeld. En zal dat eerder als middel gebruiken bij aandoeningen dan de chemische reguliere middelen. Daar heb ik al genoeg mens en dier aan kapot zien gaan.
Maar goed, dat is mijn keuze (en die ervaringen ventileer hier op dit topic)
dat deze 2 chemisch en natuurlijk elkaar niet kunnen luchten of zien bij gelijktijdig gebruik, zegt iets.
maar mij iets anders dan jou denk ik.
Voor een ieder die hier leest heeft daarin ook een keuze
of ze gaan voor de natuurlijke manier, of de chemische.
dat is hun keuze
maar ga niet zeggen dat het niet werkt, want er staan anders dan "wondertjes" zat op verschillende stallen die het op deze manier hebben kunnen oplossen.

Ik gebruik zelf géén chemie...ook voor mijzelf niet. zelfs geen asperientje, das mijn keuze. en bevalt me prima. Het merendeel is namelijk symtoombestrijder en geen oplosser van het daadwerkelijke probleem.

Overigens vind ik momenteel wel. en helemaal als ik hier zo lees, dat het een en het andere middel maar voor de oplossing moet zorgen en grijpen naar tientalle middelen om het goed te krijgen.
Ook hun keuze, maar je kan daar dus ook in doorslaan.

Allerlei supplementen geloof ik niet in...ook bij mijzelf niet.
maar merk aan mijn paarden en mijzelf, waar het lichaam behoefte aan heeft.
Een paard weet dat al...alleen kunnen ze er vaak niet bij.
Hier worden dus al de paarse bloemetjes uit distels de afgelopen weken gegeten.
lever reinigend.
volgende week zullen ze die vermoedelijk laten staan, geen behoefte meer aan.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:11

Geerke, als ze er niet in heeft gelegen dan ziet de mest er normaal uit, vochtige bolletjes hihi

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:23

geerke schreef:
Zammie schreef:

chronisch lymfatisch oedeem,dat hebben trekpaarden vaak.
Hij heeft het al jaren,maar stabiel.Hij krijgt al 10 jaar geen krachtvoer meer en toen is het stabiel geworden.Behalve 1 plekje ,daar komt soms wat wondvocht uit.
En paarden met CPL hebben vaak last van mijt,doordat de huid daar niet is zoals het hoort.
Gisteren heb ik de vier benen gewassen met een middel tegen mijt,wat ook maden dood....maar die waren er nog niet.
Net even gekeken,het plekje is mooi droog en ruikt fris verder.

Gelukkig heb ik nog een shet die nooit wat mankeert!
Ik heb het nooit over hem,maar hij is gewoon een vrolijke superpony! <3

Goh en dat dus waarschijnlijk ook (weer) door krachtvoer...Gelukkig dat je het zo goed onder controle hebt en dat je tenminste nog eentje hebt zonder mankementen hahaha..

Nombrado, denk dat het meer met de smaak van de distel te maken heeft, aangezien de mijne er ook pas nu aan zitten en voor die tijd er niet aanzaten...En aangezien de mijne net een bloedonderzoek heeft gehad en de leverwaarde perfect waren, denk ik niet dat het daarmee te maken heeft...
En geen bijverschijnselen van groene os producten? Nou de mijne heeft dit voorjaar voor het laatst wat daarvan gehad..Paard werd helemaal depri en stilletjes...Stopte en was binnen no-time weer over..Wel toevallig dat het anders samen zou zijn, maar hij had afgelopen najaar ook wat last van bij die kuur..Dus dat spulletje komt er bij mijn paarden niet meer in..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:52

Zammie schreef:
Nombrado, denk dat het meer met de smaak van de distel te maken heeft, aangezien de mijne er ook pas nu aan zitten en voor die tijd er niet aanzaten...En aangezien de mijne net een bloedonderzoek heeft gehad en de leverwaarde perfect waren, denk ik niet dat het daarmee te maken heeft...
En geen bijverschijnselen van groene os producten? Nou de mijne heeft dit voorjaar voor het laatst wat daarvan gehad..Paard werd helemaal depri en stilletjes...Stopte en was binnen no-time weer over..Wel toevallig dat het anders samen zou zijn, maar hij had afgelopen najaar ook wat last van bij die kuur..Dus dat spulletje komt er bij mijn paarden niet meer in..

wacht even...lever reinigen wil niet zeggen dat ze wat aan de lever mankeren (en al helemaal niet te vinden is in sumiere bloedwaardes, als je daarin wat vind is het al te laat)
Er zijn periodes waarin bepaalde organen gereinigd worden. Een paard zal in de natuur daar zelf zijn bloemen kruiden of boomschors voor gebruiken. Dat is zijn natuur.
Veelal is het in juli dat ze dit gaan eten (en als het zou betekenen dat je paard een lever aandoening heeft, hebben ze het dus nu allemaal)
Nee, het gaat er meer om, dat er zo nu en dan reinigingen van het lichaam nodig zijn.
die hebben wij mensen ook. Er groeien ook bepaalde tijden van het jaar verschillende groente bv (is nu nauwelijks meer terug te vinden door de kassen)
Elke eetbare plant, groente, fruit of bloem heeft daarvoor een functie.

Ik ben wel benieuwd wat jij voor een kuur heb gegeven van de groene os, waar je zoveel problemen mee hebt gehad.
En of je dit "zelf" hebt gegeven of op advies van een therapeut/ dierenarts

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:11

Zo kun je overal je eigen draai eraan geven nombrado..Ik ben er in ieder geval allang over uit..Jij komt bij mij lekker op de negeerstand..Echt, de onzin die jij her en der (op ander forum) en hier zit te verspreiden..Ik lees je berichten niet meer..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:23

Zammie schreef:
Zo kun je overal je eigen draai eraan geven nombrado..Ik ben er in ieder geval allang over uit..Jij komt bij mij lekker op de negeerstand..Echt, de onzin die jij her en der (op ander forum) en hier zit te verspreiden..Ik lees je berichten niet meer..

Ik wilde gewoon weten welk middel dit gedrag bij je paard veroorzaakte ;(
ik begrijp niet welk andere "forum" je op doelt?
maar ik vind dit een beetje een negatief antwoord. En begrijp dit niet in deze discussie.
dat je een keuze maakt voor een bepaald middel, prima, en als je dat niet bevalt, mag je daarin best meer informatie delen. dat is voor de lezer misschien interessanter dan deze reactie.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:33

Ik ben juist blij met je aanvullingen op het forum hoor Nombrado, juist omdat je vaak een andere kijk hebt op dingen en je het goed kan toelichten :) Zelf zou ik ook eerder voor een natuurlijk middel gaan dan de reguliere medicijnen. Ook vind ik het helemaal waar wat je zegt over bloedwaardes, mens en dier kan zich al heel slecht voelen zonder dat er echt iets afwijkends is te vinden...En dieren voelen heel goed aan wat ze nodig hebben. Dit merkte ik bij Flavio toen hij in het begin echt nog veel pijn had, ik bood hem wilgentakjes aan, toen de pijn minder werd hoefde hij deze ook niet meer.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:41

Hallo, ik ben niet bekent met dit topic, maar heb toch een vraag.
Mijn paard is vorige week vrijdag bekapt, daar was ik niet bij en ik weet ook niet of het er toe doet,
maar maandag was ik weer thuis, en toen viel het mij op dat hij niet helemaal normaal liep. Hij loopt met het rechtervoorbeen moeilijk, met het linkerbeen valt het mee, maar op het gras heeft hij nergens last van. Op het moment dat hij op stenen loopt dan begint hij moeilijk te lopen.
Ikheb eigenlijk geen idee of het hoefbevangenheid kan zijn, misschien kan iemand mij verder helpen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:03

Ik ben aan het bijlezen en zit nu op 130 van deel 2 (deel 1 (nog) niet gelezen :o ). Nog niet het antwoord op mijn vraag gevonden. Wel veel andere, nuttige, info!

Korte voorgeschiedenis voor het beeld. Mijn paard is eind april bevangen geraakt. Geen foto's laten maken omdat smid zei dat het licht zou zijn. Heeft daarna een periode met hoefzweren achter de rug en is sinds begin juli redelijk stabiel (durf het bijna niet te zeggen). Ze staat nu van 8 tot 4 met de andere paarden in een kale wei met iedere dag een strookje gras erbij. Vervolgens van 4 tot 8 in een grote (bos)paddock met een mengsel van hooi van begin mei, geweekt voordroog van begin mei en ongeweekt voordroog van begin mei. Opeens weigert ze de Vito en de F4F te eten. Nu bezig met een geleidelijke overgang naar Safe and Sound in die zin 2x per dag een handje Vito en 2 handjes Safe and Sound (supplement moet ik nog verzinnen/ik zie hier van alles voorbij komen en moet me er nog in verdiepen). Ze eet de Vito niet op maar de Safe and Sound wel. Wat mij sinds een week opvalt (en dus de oorsprong van mijn vraag), ze zit erg slecht in haar vacht. Is dof, heeft donkere plekjes (?) en ziet er gewoon niet gezond uit. Voorheen was het de 'appelkoningin' met een glanzend velletje. Iets gaat niet goed.... Een week geleden mestonderzoek laten doen: alles oke.

Mijn andere paarden krijgen dezelfde gras/paddock-behandeling en ruwvoermix. Krachtvoer krijgen de andere (ook) amper. Wel krijgen de andere paarden (vanwege het geweekte ruwvoer) wat (niet eens maximaal) Marstall Force. Zij zien er wel healthy and shining uit.

Zou het verschil puur in de gift Force zitten? Wat verbruikt een bevangen paard meer/anders dan een gezond paard? Ruwvoer wordt momenteel getest door BLGG. Bloedonderzoek laten doen? Zo ja waarop laten onderzoeken? Of eerst ruwvoeranalyse afwachten? Of? Of? Of? Iemand tijd om eens mee te denken?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:08

@ RL : Dat kan HB zijn. Kan. Zijn de hoeven warm? Kun je pulsatie voelen in de kootholtes? Is er verandering in de mest? In het gedrag? Wat terug getrokkener, suffer?