[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xjessiex

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:30

Bij haifa duurde het een hele poos voordat we erachter waren dat het spat was.
Toen ze nog jonger was liep ze wel vaker eens vaag kreupel en dan liep ze een paar dagen later beter, ach ze zal wel gevallen zijn of een tik gehad hebben in de wei.
Tot op het moment dat ze kreupel bleef.
Bij ons op stal waren er op dat moment nogal wat mensen weg van een of andere "homeopaat" of wat ie dan ook mag zijn.
Dus ik dat geprobeerd heeft hij alleen naar mn paard gekeken en gevoeld zonder dat ik er wat over had verteld, ja zecht ie rechts achter.
Goed zal wel volgens mij was het ook rechtsachter nl.
Dus hij stelde voor om de knie in te spuiten want het was volgens hem toen een knie.
Ik mezelf over laten halen en laten spuiten, veel bewegen was het advies en vooral veel achterhand werk en zwaardere overgangen.
Dus ik mbv mn toenmalige instructrice aan de slag gegaan.
4e of 5e dag ging ze keihard met me aan de kletter in de bak iets wat ze nooit deed en ik kreeg mevr ook echt niet te stoppen, kwaad dat ik was, dan gallopeer je maar door..
Kan mezelf wel voor mn kop schieten dat ik zo dacht, bleek dus dat ze achteraf verschrikkelijk veel pijn moet hebben gehad aan dat been aangezien Haifa toch wel een bikkel is.
Goed langzaamaan werd ze weer slecht, DA erbij die is 1,5 uur geweest en kon toch niets zien.
Toen naar een andere DA en foto's laten maken bleek dat het spat was.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:31

Oh ja nog wat..
Hoe zit het met de erfelijkheidsfactor van Spat?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:15

xjessiex schreef:
Oh ja nog wat..
Hoe zit het met de erfelijkheidsfactor van Spat?

Ik heb dat destijds de da gevraagd, omdat ik hierin geen (groot) risico wilde nemen.

Hij gaf me aan dat o.a. de oorzaak van spat hierin een belangrijke rol speelt. Bij selena is van aangeboren geen sprake. Zij heeft spat als gevolg van een scheef bekken. Ook dat laatste is niet aangeboren maar als gevolg van een trauma.

Indien het bij de merrie wel aangeboren is, dan moet je een hengst kiezen waarvan je zeker weet dat hij geen spat heeft. (hij is bijvoorbeeld nooit uit de sport teruggetrokken vanwege een blessure, want wat is die blessure?). Nou zijn hengstenhouders en -eigenaren hierin natuurlijk niet bepaald open, dus het blijft lastig en je neemt een risico. Ik heb al eens onderzoeken gezien waarin wordt beweerd dat 1 op de 3 nakomelingen spat zou hebben. Dat aantal vind ik schrikbarend hoog.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:53

Wat leuk dat het spattopic weer actief gebruikt wordt! Naja, eigenlijk niet natuurlijk want we zouden allemaal er veel voor over hebben om hier niet mee te kunnen praten Verdrietig

xjessiex schreef:
Welke vorm van spat ze heeft is me ook niet verteld maar op de foto´s was te zien dat de spleet(en) al deels aan elkaar zaten. En dat het al behoorlijk vergevorderd was.

greens schreef:
Zie je dan bij Evita echt een 'haakje' zitten? Op de foto's van Annemiek zien we namelijk wel een beetje botvorming wat er niet hoort te zitten, maar het lijkt echt een bobbeltje te zijn?

Hoi dames, wat ik inmiddels gebrepen heb, is dat de botwoekervariant minder makkelijk te behandelen is, maar dat het in sommige gevallen wel goed kan komen! Als de botwoekering tussen de gewrichtsspleet zit, kan deze spleet uiteindelijk dichtgroeien. En heeft het paard geen pijn meer Pling

Als de botwoekering, net als bij Evita en bij Twister, aan de rand van de sleet zit en de spleet zelf schoon is. Dan kan deze ook niet dichtgroeien en gaat de pijn daarmee niet over. Als de ontsteking onder controle is, kan de pijn wel tijdelijk weg blijven.

@xjessie: Ik herkende erg het gevoel dat je beschreef op de dagen dat je paard goed loopt en op de dagen dat hij dat niet doet. In het eerste geval krijg je toch weer hoop en daardoor is het tweede geval vaak erg pijnlijk. Het beste zou inderdaad zijn om daar vrede mee te hebben, maar dat is niet makkelijk..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:04

Ik vind het trouwens nog steeds appart dat niemand van jullie Adequan injecties aan zijn paard moet geven Bloos

Mijn veearts zweert er bij. Hij zei dat hij zijn cliënten niet hoeft te helpen herinneren wanneer het half jaar om is en het paard weer een injectie in de hals moet. Ze nemen zelf al contact met hem opnemen omdat het paard wat slechter gaat lopen 6 maanden na de vorige injectie.

Twister liep zondag inderdaad wat korter dan normaal. En de injectie is een half jaar geleden. Ik laat hem wel geven en dan laat ik jullie weten of hij inderdaad weer verbeterd.

Overigens rij ik nog steeds niet met Twis. Hij moet weer opnieuw ingereden worden en dat kost veel tijd. En ik durf niet zo goed voor het geval hij toch kreupel wordt.. Wel geef ik hem 3x per week beweging en hij loopt goed. Wel soms een beetje kort, maar niet kreupel Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:07

@Pollewops: heb je nog reacties op je advertentie gekregen?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:10

Jennyxx En weet je al wat je met Twister van plan bent, na het openen van dat ene topic?

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:10

xjessiex, wat vervelend zeg! Je moet je niet schuldig voelen dat je haar toen hebt laten galopperen, zoiets weet je op zo'n moment niet.

Bij Annemiek zit de botwoekering helaas ook aan de rand van de spleet.

Jennyxx: Annemiek is ook ingespoten met Adequan, door de DA.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:25

Jennyxx, heb een aantal reacties gehad, waarvan 1 interessante. Er zijn wat berichtjes over en weer geweest, maar ze heeft nu een paar dagen niets van zich laten horen. Dus maar even afwachten hoe dat loopt. Daar zou mogelijk iets serieus uit kunnen komen. Heb wel aan je gedacht. Er had ook iemand gereageerd waar ik gewoon qua gevoel niet achter stond. Heb haar terug gemaild dat ik al een serieuze reactie had en gezegd dat ik nog iemand wist die in dezelfde situatie zat als ik. Maar helaas heeft ze daar niet meer op gereageerd.

Als het lukt zal ik je een andere reactie forwarden. Het was niet wat ik in gedachte had, maar wellicht jij wel.

Inmiddels heb ik voor mezelf wel besloten dat als het met de eerste genoemde persoon niets wordt ik me er maar bij neer moet leggen en dan mag ze lekker blijven. Dan maar iets minder fanatiek Bloos .

En hoe is de situatie nu bij jou? Ik heb je een pm gestuurd.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:36

Zo, wat veel nieuwe berichten!

Beauty (heb ik niet zelf bedacht....)heeft de botwoekervariant en het is nu redelijk aan het dicht groeien. Ik was er redelijk snel achter dat het spat was, omdat hij op 1 dag ineens stokkreupel liep. Omdat het aan de buitenkant niet zichtbaar was ben ik vrijwel direct naar Emmeloord toe gegaan waar de DA het meteen zag. Even op de foto voor de bevestiging, en ja hoor: spat. Nou ben ik "al" 25, maar ik kon mijn traantjes niet meer inhouden. Heb de eerste 2 minuten van de uitleg van de DA naar een model van het spronggewricht staan staren en op de vraag van de DA of ik er financieel mee door kon gaan ben ik heel hard gaan brullen. Mijn vader die mee was heeft ook een paar traanjes weg moeten pinken, omdat ik zo verdrietig was. Dus als je het hebt over de grond onder je voeten wegzakken.. Vooral omdat ik het helemaal niet had verwacht.

Beauty loopt beter op een harde ondergrond. Misschien dat ik in April weer langzaam mag gaan opbouwen. Helaas is hier in de buurt rhino uitgebroken, dus mogen we ook het erf niet af. Hopelijk is het dan weer over.

Voordat ik naar mijn werk ga ze ik hem buiten in een paddocken na mijn werk haal ik hem weer binnen. Hij staat dus in de winter ongeveer 9 uur buiten en in de zomer 24/7.

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:31

Hoi allemaal,

Ik ben er ook weer eens. Ik krijg iedere keer een dubbel gevoel als ik al die recties doorlees.

Storm is ondertussen ingespoten en moest nog 2 weken volledige boxrust... die twee weken duren zo lang... a.s. dinsdag is de laatste dag, dan mag hij 5 minuten per dag gaan stappen.
Ik ben toch wel benieuwd naar jullie herstel adviezen na inspuitingen. Misschien kunnen jullie daarover ook wat meer vertellen?
De DA zei dat we dan na dinsdag al een beetje verbetering moeten zien en dan 6 weken na de inspuiting moet er wel een (lichte) verbetering zijn, anders heeft een 2 keer inspuiten dus geen zin meer....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:36

Boxrust is idd heel naar, ik hoop echt dat je wat verbetering ziet dinsdaf, dus ik zal voor je duimen.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:07

Storm2006, oei 2 weken boxrust. Dat klinkt niet prettig. Helaas kan ik je geen advies geven omdat mijn pony zo'n spuit nog nooit gehad heeft. Veel succes dinsdag, hoop dat je verbetering ziet!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:14

pollewops schreef:
Jennyxx, heb een aantal reacties gehad, waarvan 1 interessante. Er zijn wat berichtjes over en weer geweest, maar ze heeft nu een paar dagen niets van zich laten horen. Dus maar even afwachten hoe dat loopt. Daar zou mogelijk iets serieus uit kunnen komen. Heb wel aan je gedacht. Er had ook iemand gereageerd waar ik gewoon qua gevoel niet achter stond. Heb haar terug gemaild dat ik al een serieuze reactie had en gezegd dat ik nog iemand wist die in dezelfde situatie zat als ik. Maar helaas heeft ze daar niet meer op gereageerd.

Als het lukt zal ik je een andere reactie forwarden. Het was niet wat ik in gedachte had, maar wellicht jij wel.

Inmiddels heb ik voor mezelf wel besloten dat als het met de eerste genoemde persoon niets wordt ik me er maar bij neer moet leggen en dan mag ze lekker blijven. Dan maar iets minder fanatiek Bloos .

En hoe is de situatie nu bij jou? Ik heb je een pm gestuurd.

Ik heb je inmiddels een paar keer terug ge-pm-d en jij mij weer Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:16

Storm2006 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben er ook weer eens. Ik krijg iedere keer een dubbel gevoel als ik al die recties doorlees.

Storm is ondertussen ingespoten en moest nog 2 weken volledige boxrust... die twee weken duren zo lang... a.s. dinsdag is de laatste dag, dan mag hij 5 minuten per dag gaan stappen.
Ik ben toch wel benieuwd naar jullie herstel adviezen na inspuitingen. Misschien kunnen jullie daarover ook wat meer vertellen?
De DA zei dat we dan na dinsdag al een beetje verbetering moeten zien en dan 6 weken na de inspuiting moet er wel een (lichte) verbetering zijn, anders heeft een 2 keer inspuiten dus geen zin meer....

Hoi Storm, ik heb even gemist waarmee je paard is ingespoten Bloos Maar Twister moest 3 weken boxrust na inspuiting in het gewricht.. Hij mocht 2x per dag een iniminie beetje stappen. Bij Twister zag ik na een week of 4 a 5 verbetering. Hij is dan ook een 2x ingespoten. Alleen heeft het daarna maar een half jaar gewerkt. En dat is te kort om het weer te herhalen Verdrietig

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:23

Helaas, afgelopen zaterdag mijn trakehner van 3,5 jaar in laten slapen. Vorig jaar te horen gekregen dat hij spat (3) op de sprong heeft met die akelig rot haken aan de randen. Nu tien maanden later, alle homeoph., ostheop., klinieken, zelfs paragnosten (ja, ik weet het, zeg maar niks) hebben we afgelopen maar toch vorige week de knoop door gehakt. Hij had in diezelfde sprong ocd, en zijn knieen zaten ernstig op slot. Ik zag het niet zitten hem zo op een eerlijke wijze in te rijden. Hij had er ook geen zin meer in, stond maar een beetje in de hoek van de wei en wilde gewoon niet meer. Hij was zo vurig als jaarling en als twee jarige en zo vrolijk. Ik ben blij voor hem dat het nu klaar is. Maar ben zo verdrietig.

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:52

@Less, wat een ongelooflijk rottig nieuws zeg! Wat verschrikkelijk dat je dat hebt moeten mee maken met je paardje. Kan geloven dat je er erg verdrietig om bent, je hebt een hele moeilijke keuze moeten maken. Ach gut

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:53

Less, wat ontzettend K* zeg voor je. Ik heb ooit dezelfde keuze moeten maken, ik weet hoe je je voelt. Maar bedenk idd maar dat je voor hem het goede hebt gedaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:30

Less, sterkte met het verlies van je paard....is niet niks pm afscheid te moeten nemen van je paard op zo'n jonge leeftijd Ach gut

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:50

Wolken, dat gevoel van de uitslag ken ik volkomen, ik had precies hetzelfde (en voelde ook alle grond onder me vandaan zakken)

StormIk duim voor je en hoop dat ze dinsdag wat beter is Knipoog

Less Wat een vreselijk nieuws zeg, maar wel een hele goede beslissing van je.
Wat het is voor je paardje niet leuk om met zoveel pijn door het leven te gaan (en zeker omdat hij zo jong was, dan had hij anders nog een erg lange lijdens weg).
Heel veel sterkte met je verlies!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:34

Less, wat erg voor van je paardje en dat op zo'n jonge leeftijd. Schrok even van je berichtje. Je begon met dat ie spat (3) had op zijn sprong. Dat heeft mijn pony ook. Maar jouw paardje had blijkbaar ook nog wat andere "ongemakken". Heel veel sterkte met het verwerken van je verlies Ach gut .

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:36

@Less, gecondoleerd. Soms gaat het gewoon niet meer. En dan mogen we niet egoistisch zijn. Fijn dat hij de eerste 2 jaar van zijn leven zo genoten heeft op de wei. Sterkte met het grote verlies Ach gut

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:52

Haifa heeft 2 veulens gehad voordat ik wist dat ze spat had..
Daarmee gaat het nu super goed geen klachten nog.
Toch durf ik het nog niet aan om er een veulen uit te fokken terwijl me het wel super lijkt.
Beetje dubbel dus..

Haalde haif gister uit stal heeft ze een grote schaafwond over dr been lopen.
Alles goed schoon gemaakt en betadinezalf erop gesmeerd.
Dr been was nog niet dik maar wel super warm, en ze liep nog niet echt kreupel erop, ga straks kijken hoe het ermee staat..
Heb ik ook weer een weekje lekker kunnen rijden krijg je zoiets...
Alsof de duivel er mee speelt soms..

@t Less
Wat een rotnieuws..
Maar soms is dat toch het beste voor je paard, maar zo jong nog Verdrietig
Krijg het al helemaal benouwd als ik aan het idee denk dat ik mn meisje moet laten inslapen..
Heel veel sterkte iig!! Ach gut

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:06

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen vrijdag een paard gekocht. 5 jarige ruin, loopt L2 dressuur.
Klinisch gekeurd, helemaal toppie! Buigproef fantastisch! Röntgenologisch bleek hij bemerking te hebben, hij had aanleg voor spat in zijn linkersprong. De dierenarts gaf een 2-3tje, omdat de locatie van een lichte vorm van spat (aan buitenkant, dus niet in gewricht) in de praktijk betekent dat het paard helemaal niet kreupel wordt. Alle benen voor de rest super, allemaal 1tjes
Achteraf heeft dierenarts zelfs nog naar de koper gebeld om te vragen of ik het paard heb gekocht, omdat hij anders nog wel iemand anders voor het paard wist.
Dus zo slecht is het niet met hem gesteld!
Bij mijn weten moet het paardje ook vooral last hebben bij de buigproef van de spat en daar kreupel wegdraven. Dat was bij hem ook helemaal keurig!Zo is hij gedurende de jaren dat hij getraind is, nooit een dag kreupel geweest.
Ik ben benieuwd naar jullie mening en reacties..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:37

Dagmar_k Gefeliciteerd met je aankoop.

Dat is niet altijd waar dat een paard met spat kreupel weg draaft naar een buigproef.
Want mijn haflinger heeft vergevorderde spat, en heeft hier in ieder geval totaal geen last van en kwam ook netjes door de buigproeven heen.

Maar laten we hopen dat je paardje er geen last van krijgt, en je nog een fijne toekomst met hem te gemoed kan gaan Knipoog
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!