Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gemske schreef:Maar die kuur heb ik sindsdien nooit meer durven geven (equimax).
Isapaardje schreef:Maar als hij tegen de ontsteking een hoop pijnstillers en antibiotica heeft gehad, dan veranderd dat de zaak. Pijnstillers die vallen onder de corticosteroiden kunnen nl. als bijwerking hoefbevangenheid hebben.
Met antibiotica gooi je de stofwisseling ook wat overhoop (je doodt ook goede darmbacterieen). Paarden die er gevoelig voor zijn, kun je na een antibiotica kuur dan ook beter een tijdje probiotica geven.
Isapaardje schreef:Had hij een ontsteking bij zijn voeten na de castratie of op die plek? Ik denk nl. in het laatste geval dat hij daardoor niet bevangen kan raken.
Maar als hij tegen de ontsteking een hoop pijnstillers en antibiotica heeft gehad, dan veranderd dat de zaak. Pijnstillers die vallen onder de corticosteroiden kunnen nl. als bijwerking hoefbevangenheid hebben.
Met antibiotica gooi je de stofwisseling ook wat overhoop (je doodt ook goede darmbacterieen). Paarden die er gevoelig voor zijn, kun je na een antibiotica kuur dan ook beter een tijdje probiotica geven.
Maar alleen van een ontsteking zal het dus niet gekomen zijn. Het gaat er meer om wat je gegeven hebt tijdens en tegen die ontsteking denk ik zo.
gemske schreef:Bloeduitslagen zijn dus eigenlijk prima! Hij heeft heel breed laten testen, nieren lever spieren bloedlichaampjes magnesium etc.
Enige wat opvalt is dat leverwaarden te hoog zijn, ze kan een leverbotinfectie hebben (van een koeienparasiet in gras) maar dat heeft in principe niks met de bevangenheid te maken.
Dus daar krijgt ze dan iets voor (en Saros ook voor de zekerheid).
Hij zei dat aan de hand van de bloedwaarden heeft hij een gezonde pony voor zich. Hij vond haar gisteren ook stukken vooruitgegaan.