[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:24

zoals cowgirl aan zei: volgens de DA moet hij over een maand of 6 weer helemaal goed zijn en kan ik gaan beginnen met inrijden.

Het enige waar ik nog mee zit is dat ik nog steeds niet precies weet waardoorhij hoefbevangen is geraakt. Nou vroeg ik mij af waardoor jullie paard hoefbevangen door is geraakt en hoe jullie daar achter zijn gekomen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:29

Zeker weten doe ik het niet maar ik denk dat mijn paard te dik was en teveel voer kreeg. Hij kreeg het in maart, toe was het vrij natin de weide, was meer een blubberpoel. Datzelfde gold voor de bak waardoor ik op dat moment wat minder fanatiek reed maar wel hetzelfde bleef voeren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:18

Ook hier leek het vanuit "niets" gekomen te zijn. Niet te dik, opgelet met fructaan. Enige punt was dat ze wat dunne mest had (ik dacht zand) en ook de eigen mest stond te eten (ik dacht dat ze vitaminetekort had). Ben haar daarop wat meer mineralenvoer gaan geven met volop zandwegkuurtjes.
Achteraf gezien zit hier vermoedelijk het probleem.

Isabella had nl. niet zo zeer zand in de darmen, als wel een darminfectie. Daardoor verteerde ze haar voer niet goed, ging de lever slechter werken en ging uiteindelijk de hele stofwisseling om zeep, mede ook vanwege het verharen dat was ingezet (altijd gevaarlijke periode).
Het extra voeren zorgde alleen maar voor meer stress in het al zieke lichaam om het voer om te kunnen zetten in goede stoffen.

Ze kreeg als eerste probiotica met olie door het voer en dat is een goede eerste aanzet geweest.
Ik geef haar nu 2x zo veel ruwvoer als voorheen en voer met lage suiker/zetmeelgehalte, maar wel darmondersteunende dingen erin.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:49

Aurora heeft tot haar derde jaar ongeveer kunnen eten wat ze wilde, veel op vette koeienweides gestaan in combinatie met "gaat wel over" idee. Altijd te dik geweest dus, en ik herinner me dus ook wel periodes van niet kunnen lopen. Maar toen wist ik nog niet eens wat HB was.
Toen is ze gedekt, en vanaf toen is het eigenlijk echt mijn paardje geworden. Tijdens dracht en veulenperiode geen problemen gehad. Nadat Saros afgespeend was is de ellende weer begonnen, toen was ik er wel steeds snel bij. Zo is ze een aantal keer typisch fructaan-bevangen geweest, zo eind november en als ze in de lente het land weer op ging.

Sinds vorig jaar november is het eigenlijk niet echt goed geweest, steeds een paar weken goed, en dan kwam het weer terug. Tot ik dus zomer dit jaar over insulineresistentie las en de magnesium uitprobeerde. Sindsdien is haar omvang de helft en loopt ze Saros weer voorbij Lachen

Het is vaak niet echt duidelijk aan te wijzen. Zo heb ik ooit een wormenkuur de schuld gegeven, die ik gaf en twee uur later stond ze stijf. VA vond het onwaarschijnlijk, en inderdaad had ze toevallig die ochtend ook in fout gras gelopen. Maar die kuur heb ik sindsdien nooit meer durven geven (equimax).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:53

gemske schreef:
Maar die kuur heb ik sindsdien nooit meer durven geven (equimax).

Hmm, typisch.... Kylian had ook een keertje Equimax gehad en daarna kloppende kogels, hij heeft de laatste 2x weer Equest gehad en daarna niets aan hem gemerkt.. Zou daar misschien dan toch iets in zitten waar ze niet tegen kunnen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:56

Ik ga het niet uitproberen Clown
Maar toch apart dat jij ook die ervaring hebt dus...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:12

Inderdaad. Ik dacht toen dat het toeval was maar ik ga het ook niet nog een keer proberen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:01

Zo reageert Isabella met koliek verschijnselen op Eqvalan. Kan ook niet volgens veearts, maar ik neem het risico niet meer.

Oh ja, de jaarlijkse inenting is bij mijn pony wel verdacht inzake de bevangenheid (overhoop gooien van het immuumsysteem) (vergat ik in eerdergenoemde). Ieder jaar ongeveer 14 dagen na de inenting begonnen de eerste bevangen verschijnselen. Volgend jaar ent ik daarom niet. Ga er toch niet mee op wedstrijd en kom nooit ergens met haar met veel paarden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:48

Met enten heb ik geen ervaring want in maart dit jaar voor het eerst met hoefbevangenheid te maken gehad en ze waren in december geent. Maar ik moet dus deze maand weer laten enten, ik ga wel op concours dus zal wel moeten. Ben benieuwd of hij er ook een reactie op geeft. Hoop van niet...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:27

Isabella werd sowieso vaak ziek na het inenten. Hangerig, sloom, veel meer liggen. Na 2 dagen was dat dan vaak over.
Ook heeft ze in het verleden een cortisone-injectie gehad tegen zomerschuren (terwijl ze helemaal geen eczemer blijkt te zijn). Ook deze kan nog van invloed zijn, zelfs na zoveel jaren. Evenals de antibioticakuur die ze ooit gehad heeft tegen hoesten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:30

Tot nu toe (even afkloppen natuurlijk Knipoog ) nog nooit iets aan m'n paardjes gemerkt na het enten, dus ik ga er gewoon van uit dat er nu ook niets gebeurd. Lekker positief he?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:09

Nitro is toen ik hem net had gecastreerd en had daar een flinke ontsteking aan over gehouden. ongeveer 2 weken na dat de ontstking helemaal weg was in hij in een sloot gesprongen, en weer 2 weken later werd hij kreupel. zou het daar door kunnen komen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:17

Ik snap je vraag niet helemaal maar wat jij schrijft lijkt me een reeks van toevalligheden achter elkaar. Zijn allemaal verschillende dingen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:50

zou het niet zo kunnen zijn dat die ontsteking misscien toch niet helemaal weg was, maar aan de buitenkant niet te zien was, en door die sprong in de sloot erger is gaan ontsteken en dat hij daardoor bevangen is geraakt? of kunnen ze niet bevangen worden van zo`n soort ontsteking

ik zit gewoon te denken wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn van zijn bevangenheid, zodat ik het de volgende keer misschien kan voor komen. hij was namelik totaal niet te dik of zo, dus daar kan het niet aan gelegen hebben.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:54

Als je er nu van uit gaat dat hoefbevangenheid een stofwisselingsstoornis is dan lijkt het me niet logisch dat een ontsteking doorslaat in hoefbevangenheid. Maar goed je weet het nooit natuurlijk. Maar het lijkt mij toeval.

Wat ik me ook afvraag is in hoeverre je hebt gecontroleerd dat de ontsteking weg was. Heb je bijvoorbeeld nog een keer getemperatuurd toen de ontsteking "weg" was, en heb nog de benen nog gecheckt op temperatuurverschillen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:25

Had hij een ontsteking bij zijn voeten na de castratie of op die plek? Ik denk nl. in het laatste geval dat hij daardoor niet bevangen kan raken.

Maar als hij tegen de ontsteking een hoop pijnstillers en antibiotica heeft gehad, dan veranderd dat de zaak. Pijnstillers die vallen onder de corticosteroiden kunnen nl. als bijwerking hoefbevangenheid hebben.
Met antibiotica gooi je de stofwisseling ook wat overhoop (je doodt ook goede darmbacterieen). Paarden die er gevoelig voor zijn, kun je na een antibiotica kuur dan ook beter een tijdje probiotica geven.

Maar alleen van een ontsteking zal het dus niet gekomen zijn. Het gaat er meer om wat je gegeven hebt tijdens en tegen die ontsteking denk ik zo.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:31

Isapaardje schreef:
Maar als hij tegen de ontsteking een hoop pijnstillers en antibiotica heeft gehad, dan veranderd dat de zaak. Pijnstillers die vallen onder de corticosteroiden kunnen nl. als bijwerking hoefbevangenheid hebben.
Met antibiotica gooi je de stofwisseling ook wat overhoop (je doodt ook goede darmbacterieen). Paarden die er gevoelig voor zijn, kun je na een antibiotica kuur dan ook beter een tijdje probiotica geven.

Dat vind ik een goede tip!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:58

hoefbevangenheid kan ook komen door een bacterie,de streptococcus bovis(komt van koeien)door de behandeling met antibiotica gaan de bacterieen dood en de toxinen daarvan komen in de darmen,en dan heb je dus een verstoorde stofwisseling,hoefbevangenheid.(biergist is ook goed na een antibiotica kuur,ontgift....)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:26

Ik meld mij hier ook even.
Zie dit topic net voor het eerst en heb pas de laatste paar pagina's gelezen. Ik zal als ik wat meer tijd heb de rest ook "even" lezen. Knipoog

Ik heb net een hèèèèèl lang verhaal getypt over de hoefbevangenheid van mijn pony.....ben ik ineens weer uitgelogd en ben ik alles kwijt. Verdrietig
Ik heb helaas geen tijd meer om het hele verhaal opnieuw te typen, dus dat komt een ander keertje wel. Ik wil een ieder met een hoefbevangen paardje heel veel sterkte toewensen, want ik weet door wat voor een hel jullie gaan. Ach gut

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:59

Isapaardje schreef:
Had hij een ontsteking bij zijn voeten na de castratie of op die plek? Ik denk nl. in het laatste geval dat hij daardoor niet bevangen kan raken.

Maar alleen van een ontsteking zal het dus niet gekomen zijn. Het gaat er meer om wat je gegeven hebt tijdens en tegen die ontsteking denk ik zo.

Hij heeft inderdaad 2x antibiotica gekregen. ik heb ergens gelezen dat als bij een merrie de nageboorte blijft zitten ze ook bevangen kunnen worden, dus toen dacht ik misschien kunnen ze het ook wel van een flinke onsteking krijgen. zo`n nageboorte gaat ook onsteken als het blijft zitten, lijkt mij. maar volgens jullie is dat dus onwaarscheinlijk.

heeft een van jullie wel eens een bloed onderzoek laten doen om te proberen te achter halen waarom je paard bevangen is geraakt, en zo ja kwam daar wat uiten waar is op getest? zit er aan te denken om dat te laten doen, maar vraag me af of het iets op zou leveren

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:52

Ja ik heb in mei/juni een bloedonderzoek laten doen, kwam niet echt iets speciaals uit, in ieder geval niet het magnesiumtekort waar ik naar zocht (en later pas begreep ik dat je dat niet uit bloedwaarden vindt). Wel iets verhoogde .... ben de naam even kwijt, wat spierbevangen pony's vaak hebben maar was toen niet extreem.
Dus het heeft niet iets duidelijks aangewezen toen, maar wel nieren/leverproblemen uitgesloten geloof ik.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:55

Ja ik heb het bloed laten onderzoeken en heb vooral de waarden van stofwisseling, nieren en lever laten onderzoeken, alsmede de spierwaarden. Nieren was wel goed, vrije vetzuren ook, maar lever was absoluut niet goed, ook de spierwaarden waren wat te hoog, maar niet zo hoog dat het spierbevangenheid kon zijn.
Ik had dus wel wat aan het bloedonderzoek. Heb niet laten testen op mineralen tekorten.

Heb erna een levercompositum (van groene Os) gegeven en een probioticakuur.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:00

Ik heb even teruggevonden wat ik in mei schreef over de bloedtest:
gemske schreef:
Bloeduitslagen zijn dus eigenlijk prima! Hij heeft heel breed laten testen, nieren lever spieren bloedlichaampjes magnesium etc.
Enige wat opvalt is dat leverwaarden te hoog zijn, ze kan een leverbotinfectie hebben (van een koeienparasiet in gras) maar dat heeft in principe niks met de bevangenheid te maken.
Dus daar krijgt ze dan iets voor (en Saros ook voor de zekerheid).

Hij zei dat aan de hand van de bloedwaarden heeft hij een gezonde pony voor zich. Hij vond haar gisteren ook stukken vooruitgegaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:50

ik heb het bloed laten onderzoeken op een te trage schildklier werking,en dat bleek het te zijn,voorheen 2x per jaar zomaar hoefbevangen en nu al 3 jaar niet meer (wel met dagelijkse schildklier hormoon)

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:04

@Geerke, wat zijn de symptomen van een te trage schildklier?
Aan welke bloedwaardes zie je dit dan?