Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:15

Arabesk dat kan kloppen HKO, hoefkatrolONTSTEKING is te genezen. Daar geef ik gelijk in maar het slijtage dat met de jaren is ontstaan volgens mij niet.
Ik kan dat ook zo gauw niet uit jou links halen (mijn engels is ook niet geweldig)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:18

er zijn paarden met een 4 die nog endurance huppelen en paarden met een 1 die niet meer vooruit komen

misschien is botbeschadiging wel niet zo'n goede indicatie van HKO Sigaar

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:24

Ja mijn paard heeft tot voor kort nooit wat laten merken.
Vorig jaar zijn we er achter gekomen omdat hij ook nog flink artrose heeft en daardoor door de kou moeilijker ging lopen.
Hij heeft 2 keer een 4 maar nooit een stap echt kreupel gedaan..

Maar je ziet bij hem dat zijn bot zwaar beschadigd is en dat kan nooit meer terugkomen. De ontsteking is dus wel weg op het moment waardoor hij dus eigenlijk HKO vrij is maar dat zijn bot beschadigd is maakt hem nog niet probleemvrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:00

Arabesk schreef:
er zijn paarden met een 4 die nog endurance huppelen en paarden met een 1 die niet meer vooruit komen

misschien is botbeschadiging wel niet zo'n goede indicatie van HKO Sigaar

Misschien verschilt t ook wel per paard wat er precies aan de hand is. Er zijn ook paarden met een 4 die echt niet meer vooruit komen en paarden met een 1 die alles kunnen! Rolleyes Het is zó makkelijk alles over 1 kam te scheren...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:14

botbeschadiging is niet de bron van de pijn, maar een gevolg van pijn....

Sigaar

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:06

Citaat:
Geef mij één voorbeeld van een HKO geval die bovenstaande mensen níet konden genezen.

gelukkig hebben we ook allemaal de mogelijkheden en financiele middelen om internationale wonderhoefsmeden op te zoeken Arabesk....

Citaat:
botbeschadiging is niet de bron van de pijn, maar een gevolg van pijn....

Als ik mijn bot dermate beschadig dat mijn spieren en pezen daar overheen schuren vind ik dat degelijk een bron van pijn hoor....

Jammer dat je wederom niet op mijn opmerking ingaat Arabesk, je zegt alleen wat je zeggen wilt en luistert niet naar anderen, jammer, want je bedoelt het ergens wel goed.

zilverstarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:19

Raden jullie het af om een paard met een 3 op het straalbeen te kopen? Dit is mijn verzorgpaard voor meer dan 3 jaar, en heb nog nooit enige maat van onregelmatigheid ontdekt. De eigenaar gaat emigreren en wilt het paard aan mij verkopen, en ik ben dus hard aan het twijfelen..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:53

Phoeh das moeilijk.
Drie is niet echt een milde variant.
Hoe oud is hij/zij? Denk namelijk dat als het echt nog een jong beestje is het wel risicovol is. Het hoeft niet te zijn dat hij nu kreupel loopt maar er is wel een groter risico voor later.

zilverstarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:12

Het paard is 2 dagen geleden 9 jaar geworden, beetje een gemiddelde leeftijd dus..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:56

Goof schreef:
Als ik mijn bot dermate beschadig dat mijn spieren en pezen daar overheen schuren vind ik dat degelijk een bron van pijn hoor....

de pijn was er al, pas veel veel later kwam de botbeschadiging, die kan dan ook pijn gaan doen, maar het bot is niet oorzaak nr 1 van de klachten. En mét de botbeschadiging kan een paard pijnloos leven, als de oorzaak van HKO is weggenomen.

Citaat:
Jammer dat je wederom niet op mijn opmerking ingaat Arabesk, je zegt alleen wat je zeggen wilt en luistert niet naar anderen, jammer, want je bedoelt het ergens wel goed.

dat het per paard verschillend is? Nee het is niet per paard verschillend, de oorzaak is voor bijna alle paarden hetzelfde.

Er zijn veel oorzaken van pijn in de achterste helft van de hoef, het gevolg is hetzelfde: niet meer willen landen op de achterkant van de hoef, en dus toonlanden. Toonlanden veroorzaakt overbelasting van het hoefkatrol. etc etc

Pijn in de achterste helft van de hoef kan als oorzaak hebben: rotstraal, lange steunsels, samengeknepen hielen etc (of een combinatie ervan). De pijn moet worden weggenomen zodat het paard weer durft te landen ook op de achterste helft van de hoef, ook moet de doorbloeding geoptimaliseerd worden om de ontsteking te laten genezen.

Doorbloeding bereik je door beweging, door het paard 24.7 buiten te zetten zodat het hoefmechanisme het hele etmaal werkt. En door er geen ijzers onder te slaan.

Er kan gewerkt worden met hoefschoenen en pads om de achterste helft van de hoef weer te stimuleren zonder dat het paard overmatig veel pijn heeft.

Meer kun je lezen op www.hoefkatrol.nl

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:03

Hier nog een filmpje van een aardige case study, werd toevallig somehow gelinkt aan mijn 'frozen paddock' filmpje op youtube Verward

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:38

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:54

Arabesk schreef:
Goof schreef:

de pijn was er al, pas veel veel later kwam de botbeschadiging, die kan dan ook pijn gaan doen, maar het bot is niet oorzaak nr 1 van de klachten. En mét de botbeschadiging kan een paard pijnloos leven, als de oorzaak van HKO is weggenomen.

Citaat:

dat het per paard verschillend is? Nee het is niet per paard verschillend, de oorzaak is voor bijna alle paarden hetzelfde.

Nee ik doelde meer op mijn opmerking over jouw manier van iets meedelen. Je gooit "jouw Boodschap" in de groep als een ware jehova's getuige die overtuigt is van maar 1 waarheid en nog net even meedeelt dat wat jij doet hartstikke fout is.
We zijn allemaal verstandige mensen in dit topic die een paard hebben (of in mijn geval had helaas...) met HKO en die hun uiterste best willen doen om met alle liefde het dier nog een paardvriendelijk leven te geven. Misschien zou je dat ook eens kunnen waarderen.
Echt waar, wat jij verkondigt zal absoluut goed zijn voor het paard, daar twijfel ik niet aan, maar respecteer ook anderen die alles op alles zetten om hun paard een paardvriendelijk leven te gunnen, op welke manier dan ook....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:20

zilverstarr schreef:
Raden jullie het af om een paard met een 3 op het straalbeen te kopen? Dit is mijn verzorgpaard voor meer dan 3 jaar, en heb nog nooit enige maat van onregelmatigheid ontdekt. De eigenaar gaat emigreren en wilt het paard aan mij verkopen, en ik ben dus hard aan het twijfelen..

Moeilijke vraag ... ik kan namelijk uit ervaring spreken. Heb ons paard gekocht met 3/4 op beide voorbenen (was dus bekend) dat we eerst geleast hebben (6 weken). We waren (en zijn) echt gek met haar, ze heeft een superkarakter voor buitenrijden. Dus hebben we haar gekocht, 2 jaar geleden was dat. Inmiddels is toch gebleken dat ze niet alles meer kan, galoperen onder het zadel belast haar te veel en draven soms ook. Ik kijk per dag hoe ze is en 'gebruik' haar vnl als buitenrijd-paard wat we allebei ook erg graag doen. Op deze manier hebben we het heerlijk samen, de combi is perfect.
Maar als je zo'n paard koopt kan het dus opeens hard achteruit gaan en moet je direct je plannen bijstellen en kun je misschien niet meer zo rijden als je gewend was. Ben je daartoe bereid? Want dat kan over een paar jaar zijn maar bij wijze van spreke ook de dag nadat je het paard hebt gekocht ....

Volg je hart, maar gebruik wel je verstand .... waarschijnlijk is de prijs er wel naar, maar bedenk dat je dan toch met een paard zit dat dan niet alles meer kan doen en wat doe je dan ... kun je daarvoor een oplossing vinden, ben je bereid dan een paar stappen terug te doen qua rijden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:22

Goof schreef:
Nee ik doelde meer op mijn opmerking over jouw manier van iets meedelen. Je gooit "jouw Boodschap" in de groep als een ware jehova's getuige die overtuigt is van maar 1 waarheid en nog net even meedeelt dat wat jij doet hartstikke fout is.
We zijn allemaal verstandige mensen in dit topic die een paard hebben (of in mijn geval had helaas...) met HKO en die hun uiterste best willen doen om met alle liefde het dier nog een paardvriendelijk leven te geven. Misschien zou je dat ook eens kunnen waarderen.
Echt waar, wat jij verkondigt zal absoluut goed zijn voor het paard, daar twijfel ik niet aan, maar respecteer ook anderen die alles op alles zetten om hun paard een paardvriendelijk leven te gunnen, op welke manier dan ook....

Tja zullen we dit maar even laten voor wat het is?
Voor wie wil kijken wat NB voor oplossing heeft kan kijken bij de links die ik gegeven heb.

Ik poneer feiten, geen mening.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:30

Doe ermee wat je wilt Arabesk, maar het is een tip....
Je zal al een stuk meer gewaardeerd worden als je je feiten anders zou formuleren of anders zou overbrengen op bokt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:32

Mijn paard doet t súper op speciale ijzers: is ook een feit! Haha!

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:50

Ik volg dit topic even! Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:50

De laatste paar weken is mijn 16-jarige merrie een paar keer kreupel uit de galop gekomen. Mijn DA heeft het heel erg druk dus het lukt ons maar niet om een afspraak te maken. Ik denk zelf dat het hoefkatrol is maar heb nog geen bevestiging en doe dus maar of het zo is. Ze staat nu een week stil en loopt goed.
Ik zit me nu af te vragen of ik - in afwachting van de dierenarts - er gewoon maar eens weer op zal stappen voor een klein buitenritje. Ik lees hier dat mensen 'tussen de kreupelheden door' toch wel rijden. Dat kan dus wel gewoon?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:26

Kendra schreef:
De laatste paar weken is mijn 16-jarige merrie een paar keer kreupel uit de galop gekomen. Mijn DA heeft het heel erg druk dus het lukt ons maar niet om een afspraak te maken. Ik denk zelf dat het hoefkatrol is maar heb nog geen bevestiging en doe dus maar of het zo is. Ze staat nu een week stil en loopt goed.
Ik zit me nu af te vragen of ik - in afwachting van de dierenarts - er gewoon maar eens weer op zal stappen voor een klein buitenritje. Ik lees hier dat mensen 'tussen de kreupelheden door' toch wel rijden. Dat kan dus wel gewoon?

Als je eerst maar zeker weet wat het is! Want het kan net zo goed geen HKO zijn maar een of andere blessure, dan kan rijden wel helemaal niet goed zijn ... Kun je geen andere DA zoeken die wel tijd heeft? Stilzetten is ook niet goed, weidegang of paddock en stappen kan wel, maar ik zou geen buitenritten maken en dus redelijk voluit rijden zonder diagnose. Bij HKO is het overigens ook niet zo dat je dat alleen merkt na galoperen. Een paard heeft er dan op alle momenten in meer of mindere mate last van en loopt dan niet rad. Goede dagen worden afgewisseld met slechte(re) dagen. A.d.h.v. fotos kan de DA zien hoe het met het paard gesteld is en of en in welke mate er sprake is van HKO. Zonder fotos kun je die diagnose niet stellen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:40

Dat weet ik allemaal wel, en paard loopt ook gewoon in de wei. Andere DA is geen optie, deze kent mijn paard van haver tot gort. Ik twijfel ook wel erg hoor, dus wat betereft ben ik wel voorzichtig. Ik lees hier alleen wel veel verhalen waaruit blijkt dat mensen toch vrij vlot weer gaan rijden...dat was ook meer mijn vraag.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:28

Redelijk vlot weer gaan rijden is verschillend.
Mijn paard heeft 3 weken kreupel gestaan waarna ik naar de DA ben gegaan omdat ik bang was dat het dit keer misschien iets anders was.
Toen kreeg ik te horen 3 weken stappen en daarna langzaam opbouwen.
Mijn paard is dus nu sinds 6 weken stappen weer een beetje aan het draven...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:22

helaas is er gister ook bij mijn paard HKO geconstateerd. Hij heeft klasse 4. Hij is 9 jaar oud en heeft nooit een pas kreupel gelopen....
Omdat zijn linkerbeentje wat overvuld was en dat al langere tijd het geval was zijn we gaan kijken wat het was. Echter kwam de HKO in zijn rechter voor voetje eruit. Voel me als of de grond onder me voeten vandaan geslagen is.

Vanmorgen is hij op speciaal beslag gezet door mijn smid. over 8 weken moeten we terug komen. Mogen de eerste 4 weken 2 keer per dag 20 min stappen en de laatste 4 weken ook wat gaan draven. Hij heeft echt pijn mocht er geen verbetering zijn over 4 weken wordt hij afgekeurd. Zo raar ene moment denk je over belast en dan hoor je dat je vriendje zo erg ziek is dat je de kans hebt dat je hem kwijt gaat raken.... heel onwerkelijk

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:55

@ Laura1982: Je moet echt niet denken dat het het einde is. Mijn fjord is een half jaar kreupel geweest en eeneens was het helemaal verdwenen. Hij loopt alweer 1,5 goed. Ik had hem namelijk al opgegeven en de dierenarts ook.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:17

samantha5 schreef:
@ Laura1982: Je moet echt niet denken dat het het einde is. Mijn fjord is een half jaar kreupel geweest en eeneens was het helemaal verdwenen. Hij loopt alweer 1,5 goed. Ik had hem namelijk al opgegeven en de dierenarts ook.

deze 8 weken probeer ik blanco te denken maar ik ben ook realistisch ga mezelf ook geen mooier beeld voor houden straks valt het ind tegen en dan heb ik ook verdriet.

Ben wel heel benieuwd of er mensen zijn die erook een hebben met HKO klasse 4 en hoe het daarmee ging in de eerste twee maanden na de constateren zeg maar en of het speciale beslag hielp.