[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:41

Mag ik vragen welke kliniek?

Teen inkorten was ook mijn eerste ingeving. Je kunt ook altijd van Nassau vragen eens naar de foto te kijken.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:17

Wat voor beslag adviseert je kliniek?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:54

lauret schreef:
Dizzy; het was zeker niet de bedoeling dat ze mocht rennen, maar uit enthousiasme gebeurde het. Ze staat juist op een klein stukje zodat ze 3 passen kan lopen maar toch buiten kan staan. Maar bedankt voor de tip, het maakt je extra alert.

Sorry was zeker niet als commentaar bedoeld, maar eerder als waarschuwing dat dit kan gebeuren
Laatst bijgewerkt door Dizzy op 28-01-19 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:56

Lotus83 schreef:
Dizzy schreef:
Hier even een update van mijn HB pony waarvan de dierenarts meende rond kerst hem in te laten slapen vanwege de pijn.

IJzers zijn er af en iedere 4 weken komt een hoefverzorger/smid en past zijn hoeven aan.
Zijn zool is in de afgelopen maand dikker geworden (hoefbeen was bijna door de zool).

Voer aangepast en rust.

Hij mag nu iedere 2-3 uur in de kleine paddock voor zijn stal met zijn easyboot cloud en in de stal een dikke laag houtkrullen.

Sinds een week van de bute af. Soms nog wat pulsatie links, maar van inslapen is momenteel geen sprake GELUKKIG. Hebben nog een lange weg te gaan, maar ik geniet iedere dag dat ik hem heb.
Maandag is ook bloed afgenomen om te kijken of hij EMS heeft.

Dit verhaal geeft mij enigzins hoop...
Precies mijn verhaal... inslapen of ijzers eraf en schoenen en kijken of het goed komt.
Liep jouw paard meteen goed op de schoenen? Of heeft hij erg moeten wennen en hoe lang?

Heel fijn dat de schoenen bij jouw paard zo goed bevallen!

Heb hem eerst in de stal gelaten met dikke laag zaagsel/houtkrullen. Toen hij daar goed kom lopen en pijnstillers afgebouwd mocht hij even met schoenen in de paddock (uurtje).
Nu is dit opgebouwd naar 3 uur, maar dan gaan zijn voeten wel weer wat zeer doen en doe ik hem weer op stal (schoenen uit).

Hij loopt eigenlijk best goed, wel wisselende pulsatie, maar zonder pijnstillers. Snachts staat ie met een vriendje op stal en hij begint vaak zelf met knietje bijten.
Hebben nog een lange weg te gaan, maar hij is vrolijk en kan lopen zonder pijnstilling
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dizzy op 28-01-19 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:17

Dizzy schreef:
lauret schreef:
Dizzy; het was zeker niet de bedoeling dat ze mocht rennen, maar uit enthousiasme gebeurde het. Ze staat juist op een klein stukje zodat ze 3 passen kan lopen maar toch buiten kan staan. Maar bedankt voor de tip, het maakt je extra alert.

Sorry was zeker niet als commentaar bedoeld, maar eerder als waarschuwing dat dit kan gebeuren

Zo heb ik het ook totaal niet opgevat hoor!;) Vond het juist fijn. Je bent zo blij als ze zich weer wat beter voelen, maar tegelijk moet je zo enorm oppassen.

Shanna, is er veel veranderd in vergelijking met eerdere foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:51

Ja, de vorige keer was er totaal geen kanteling, nu dus wel.
Hoefbevangen beslag noemt de arts van de kliniek het. Wat de toon ontlast. Mn eigen smid is niet van het teveel inkorten van de teen, het typische vind ik ook dat hij zo op de foto inderdaad flink korter kan, maar zonder foto had ik dat idee dan weer helemaal niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:47

Dizzy, wel heftige kanteling zo op de foto of niet? Wel fijn dat het beetje bij beetje wat beter gaat :(:)

Shanna, hopelijk zal speciaal beslag wat verlichting geven. Sterkte!

Min pony loopt momenteel nog goed. Zaterdag voor de laatste x pijnstillers gehad (en halve dosering toen). Je ziet in draf wel ietsjes reactie rechtsvoor nog. Dat had ze van de zomer ook in die mate, je ziet het aan een knikje van het hoofd, erg minimaal. Ze is blijkbaar hard voor zichzelf. Pootjes zijn niet echt warm meer vind ik, pulsatie heb ik nooit kunnen voelen (de DA voelde het wel).

Benieuwd of ze wat meer mag gaan bewegen straks en ook 'aan het werk' mag. Kan ze wat eitjes kwijt met nadenkwerk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 01:40

Shanna schreef:
Ja, de vorige keer was er totaal geen kanteling, nu dus wel.
Hoefbevangen beslag noemt de arts van de kliniek het. Wat de toon ontlast. Mn eigen smid is niet van het teveel inkorten van de teen, het typische vind ik ook dat hij zo op de foto inderdaad flink korter kan, maar zonder foto had ik dat idee dan weer helemaal niet.

Ik heb nu 4 keer helemaal tot aan de witte lijn ingekort, dat gaf altijd direct enorm veel verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:01

Als het goed is gaan mn eigen smid en de kliniek contact met elkaar zoeken om te bespreken wat er met Sedje moet gebeuren. Vind ik wel fijn, de smid van de kliniek is wel echt goed, maar na hoe hij mij de laatste keer behandeld heeft hoef ik hem niet meer als smid te hebben.

Ik heb hem sinds gisteren weer op de bute staan, ik ben benieuwd of het nu al wat verlichting geeft. Mn moeder gaat nu de paarden buiten zetten en Sed zn ochtend-medicatie en voer geven, ze zal het laten weten.

Zn gebit is ook niet hrlemaal pluis, dus of dat de oorzaak van het slechte eten is..?
Met de Seniore Priores komt hij wel goed bij gelukkig!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:22

Oh fijn dat ze samen gaan kijken hoe ze Sed kunnen helpen. Fijn als ze de handen zo ineenslaan. Je eigen smid is toch vaak een stuk fijner dan een 'vreemde' , ook al is het dan een goede van de kliniek. Toen mijn grote speciaal beslag moest was ik ook super blij dat mijn eigen smid het ook kon doen.

Gebit nu ook behandeld? Senior priores is daar wel fijn voor. Mijn shet heeft er een tijd op gestaan toen ze een kies extractie had gehad.

Ik heb zojuist contact gehad met de kliniek en ze mag een wat groter paddockje en wandelen mogen we eventueel opbouwen. Zolang ze nog een knikje heeft in draf (ze dribbelt altijd mee) voorlopig nog niet verder opbouwen. Al kan het ook blijvend zijn zei ze. Dat laatste zou ik mij niet om verbazen, het is ook het voetje waar ze in de zomer een tijd lang 'kreupel' op is geweest.

Nu nog even een afspraak maken met mijn eigen hoefsmid voor het testen op PPID. Raden jullie ook nog aan op insuline resitentie te testen? Of valt daar niet op te testen? :o :o?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:33

Daar zijn ook testen voor maar ik zie er de meerwaarde niet van in. Grietje is er toentertijd op getest maar zou dat nu niet weer doen. Want als hb patiënt en mogelijk ook cushie moet je ze toch al schraal voeren. Of ze wel of niet ir is brengt daar weinig verandering in.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:35

Bedankt, jij bevestigd mijn gevoel. Zoiets zat ik mij idd ook te bedenken wat de toegevoegde waarde zou zijn als ik haar toch schraal ga voeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:46

Weer terug op de bute, wereld van verschil!

Gebit is inderdaad behandeld, brengt ook weer vraagtekens met zich mee.. Puzzel-pony :+

Testen op PPID kan tijdens bevangenheid vals-positief beeld geven. Stress en pijn kunnen de waarde verhogen, als het even kan zou ik dus wachten met testen tot je paard weer genezen is (tenzij ze ook andere kenmerken van PPID tonen). Testen op IR kan, maar of dat meerwaarde heeft..?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:36

Fijn dat Sed weer beter loopt.

Hier gaat het sinds gister avond weer iets minder. Toch raar, want ik heb verder niks veranderd. Ben alleen met die magnetische bandjes begonnen, maar het lijkt me toch sterk dat ze daar slechter van gaat lopen. Ze krijgt daarentegen wel steeds meer praatjes. Vanmorgen eerst lekker de kruiwagen omgegooid en daarna boven op je voeten liggen rollen. Hoe ze loopt en hoe der gedrag is komen dus totaal niet overeen.. Het is zo frusterend..

Afbeelding

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:28

@ Lauret: heb je het gebruik van de bandjes langzaam opgebouwd? Dat is namelijk wel het beste. Eerst paar uurtjes en dan steeds wat langer.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:20

judithM schreef:
@ Lauret: heb je het gebruik van de bandjes langzaam opgebouwd? Dat is namelijk wel het beste. Eerst paar uurtjes en dan steeds wat langer.

Ja, ik heb ze eerst 3 keer een half uurtje. En daarna 3 keer een uurtje. Maar ben nu nog maar wat voorzichtiger. Maar zou het kunnen dat ze daardoor wat slechter loopt?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:08

Oké dus wel laten wennen.
Ik heb ze ook. Ik doe ze om het pijpbeen ipv net boven de hoef omdat ze te breed zijn.

Ik denk niet dat t verslechtering geeft. Ik weet ook niet of het helpt maar de mijne heeft ze zo'n 12 uur per dag om. Voor mijn gevoel doet t wel wat..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:03

@Dizzy, kan er niet wat meer van de hiel afgehaald worden? Dan komt het hoefbeen toch vanzelf in een betere hoek? Teen inkorten zou imo het probleem nog verergeren, of zie ik dit verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:08

Wat is het idee achter de magnetische bandjes? Wel super schattig ingepakte pony zo.. <3

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:05

Shanna schreef:
Wat is het idee achter de magnetische bandjes? Wel super schattig ingepakte pony zo.. <3

Ze zeggen net zoals de recuptex (die ze dus Ook op heeft). Bloedcirculatie stimuleren en afvalstoffen afvoeren.

Omdat ze zo ontzettend stijf was, er maar voor gekozen om der nu met die kou maar een dekentje op te doen. Normaal zou ik zeggen niet nodig maar hopelijk houdt het toch de spieren iets warmer met dat koude weer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:53

Ze staat er iig warmpjes bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:58

Ik vraag me altijd af of die magnetische dingen niet loei zwaar zijn, en of ze ook comfortabel kunnen rollen zonder zichzelf of de deken te mollen daarbij.. :+
In mijn gedachten zijn het gewoon stukjes keukenmagneet wat er in zit, maar dat zal wel niet zo zijn :Y)

Werkt het echt? Of is het meer placebo-effect dat mensen graag willen dat het werkt en daardoor dingen gaan zien/ ervaren terwijl dat niet perse door de behandeling (magneten in dit geval) hoeft te komen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:20

Mijn Roos had vorig jaar back on track beschermers (niet magnetisch, maar infrarood), die gaf haar benen of ik ze aub om wou doen. Had ze s nachts af, overdag afhankelijk van het weer. Maar als ik met schoenen en beschermers in de stal kwam en eerst ging mesten ging ze zelf met haar beschermers rommelen (terwijl ze haar schoenen en ander dingetjes zoals een borstel of hoevenkrabber) met rust liet).
Of het zo is of niet. Roos was er blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:27

Ik vind infrarood ook net weer anders dan magneten. Zelf heb ik enkel ervaring met magnetische sieraden, en dat doet voor mij dus helemaal niks. En ik kan me voorstellen dat uberhaubt een deken al verbetering kan geven door de warmte, dat daar niet perse magneten voor nodig zijn. Maar ik heb nog nooit van die magnetische paardenspullen in het echt gezien of gevoeld, dus ik heb wat dat betreft geen idee waar het over gaat en hoe het werkt :+
Als het bijvoorbeeld bolletjes zijn kan ik me ook wel voorstellen dat het door een masserend effect warmte creeert en de bloedsomloop verbeterd wat het paard soepeler maakt. Maar wat de magneten dan zouden moeten doen..?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:37

De magnetische deken doet naar mijn idee wel wat. Ze is er zeker losser door. Ik merk ook bij mijn oude paard dat hij er losser door blijft. Vandaar dat ik dus ook deze bandjes heb gekocht. Zowel deken als bandjes wegen niks en ook met de deken kan ze rollen.
Maar of het misschien een te heftige werking heeft gehad of dat er nu wat anders speelt weet ik niet, maar ze loopt dus weer enorm moeizaam. De moed zakt me echt in schoenen. Vorige week liep ze zo fijn dat je nauwelijks kon zien dat ze hb was.. Nu loopt ze gewoon weer kreupel aan beide voorbenen. Ergens heb ik nu ook zoiets van hoe lang wil en kan ik dit haar nog aan doen.