Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:56

Ok, dan ook een update van mij: al is mijn beestje met peesblessure (ook checkligament, voor 90% kapot) inmiddels met pensioen (21 jr.), de eigenaar van de pensioenstal meldde toevallig vandaag dat de pees nu echt dunner begint te worden. Dus 24/7 in de wei doet m kennelijk goed. Blessure heeft hij in juni opgelopen. Ik ga dus niet meer met hem aan de gang, hij is voortijdig met pensioen, maar wel heel fijn om te horen dat de pees nu echt rustiger is. Kan hij zelf nog lekker uit de voeten daar...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:13

Wij zijn het topic ontgroeid.
Mijn paard is geheel genezen! Vanaf januari gaan we de dressuur weer starten.
En dan proberen we februari voorzichtig het springen weer op te pakken.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:55

Ik weet niet hoeveel % het ligament van de mijne kapot was. Wel zei de DA dat hij al erger gezien had.
Ik heb dat paard nog maar net en hij is 6, dus toch de bedoeling dat die de sport nog ingaat, daarvoor heb ik hem gekocht.. Mijn doel met hem is nationaal, maar ben zo bang met die blessure nu, of het wel 100% gaat genezen en of hij dat niveau gaat aankunnen. Dat paard heeft mij nog niet anders dan kopzorgen bezorgd :')

Ponyparadijs: super dat jouw paard helemala genezen is!! *\o/*

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 10:26

Die van mij had gelukkig alleen een verreking. Er was dus geen beschadiging op de pees gelukkig. En dat is natuurlijk wel de redding geweest voor die van mij. Ach en anders was de fok in gegaan!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:34

Wat super PP!

Qizz, denk het wel. Volgens mn schema mocht ik na 4 weken eeno klein stukje galop doen. Ik zit nu in week 5.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:08

Echt fijn PP!! Lekker weer aan het werk :) .

Bij jou gaat het ook opwaarts Teegee. Lekker is dat hè, dat eerste galopje buiten :D .

Super Quiz dat je weer aan het draven bent!! Dat is toch nog een heel stuk sneller dan wat je oorspronkelijk dacht. Super man!!

Ik vind galop inderdaad belastender dan draven. Ik heb nu een keer of 5 een galopje gedaan en dan werkt zijn pees toch weer een beetje. Ik kreeg van de kliniek ook het advies om in het begin meer te galopperen op de hand waar zijn geblesseerde been aan de buitenkant zit. Hij heeft net een weekje vrij gehad omdat ik naar London ben geweest dus we beginnen weer rustiger aan. Gisteren een minuut of 20 weg geweest, met een minuut of 5 een drafje. Vandaag een half uurtje weg geweest met zo'n 7 minuten draven. Over een weekje doen we weer eens een galopje.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 11:10

Dat is iig iets om te onthouden voor later met de galop.
Ben je lekker een weekje weggeweest? Leuk.
Nu vast blij dat je weer mag rijden.

Ja ben heel blij met dit. Maaaaaar... Doe het maar 1 a 2x per week. Weer niet zovaak als eigenlijk geadviseerd wordt door de DA. Want dan moest ik al 4 a 5x per week. Maar dit gaat goed dus zo ga ik rustig verder. Zolang t kan met t weer.

Top dat jullie ook nog steeds een stijgende lijn hebben. En galop is dus toch belastender....

Fijne feestdagen allemaal. Ga lekker rijden;-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:20

Onze DA adviseerde ook om pas na een maand zonder problemen met de galop beginnen. En dan in eerste instantie ook echt maar een paar sprongen. En liefst rechtuit!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:20

En iedereen hier ook fijne feestdagen. En geniet er ondanks de blessure toch een beetje van!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:23

Ik rij nu ook alleen nog maar rechtuit en op fietspaden of stevige ruiterpaden. Ik heb alleen nog maar een stukje gestapt in de buitenbaan. Galop doe ik ongeveer 60 - 100 meter, afhankelijk van de sprongen van T en de bodem. T vindt het toch wel erg leuk!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 23:42

Ja dat zal best :-D.

Ik wandel/rij ook al 7 maanden buiten met hem. Ben ontzettend blij dat ie buiten zo braaf is en dat ie zo meewerkt met alles en ook echt rustig is en blijft. Hij heeft zich er echt bij neergelegd na een tijd.

Wij zijn vandaag weer eens met iemand anders op pad geweest anderhalf uur. Stappen met name, met 3 stukjes draf. Hij vond t heel gezellig met zijn vriendje ;-).

Hopelijk kunnen we de helft van de snertrit van de vereniging meerijden 22 januari. We gaan dan met 2 blessurepaardjes en zijn weidemaatje in ons eigen tempo als de vereniging dat goed vindt. Het was ca. 15km dus de helft moet hopelijk lukken als de bodems enigszins goed zijn. We rijden regelmatig anderhalf uur nu. Dan heeft ie ook weer eens wat leuks met andere paarden. En we kunnen zo stoppen als t toch niet gaat. Dus dat is een goed voornemen: de snertrit half meerijden.

Rij nu ook weer met peesbeschermers maar vind dat nog niet zo fijn. Ze zitten precies op de verdikking. Gebruik de Dalmars met luchtgaten vd cross. Met die harde platen. Anders liggen die maar en t zijn goede beschermers.

Valt me wel op dat ie regelmatig struikelt... Hij kijkt overal. Af en toe sleept ie iets of trekt ie iets met zn achterbeen. Maar dat zal wel omdat ik m niet dress.matig rij en omdat ie soms niet echt door loopt ofzo.. Weet niet precies wat dat is. Of omdat t gevoelig is vanwege geen ijzers meer achter. Weet t niet zo goed.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 08:36

Quiz, dat struikelen heeft die van mij ook. Heb het idee dat dat komt omdat ze wat slapper zijn en niet zo geconcentreerd gereden worden. Daarom heb ik juist die peesbeschermers erom gedaan, hij raakte zich ook geregeld met zijn achterbenen tegen de achterkant van zijn voorbenen.
Maar anderhalf uur is toch al aardig lang!! Als hij dat goed volhoudt gaat het echt de goeie kant op hoor!! Super :D .

Galop heb ik nu pas een keer of 5 gedaan, de laatste keer een minuut of 3. En inderdaad op een verhard zandpad, niet in de rijbak. Ik heb al een paar keer in de rijbak wat dingetjes gedaan, maar de laatste 3 weken niet meer omdat ik hem te nat vind. Als het een paar daagjes droog is is die perfect om te rijden.

Ik blijf nog rustig aan doen verder. Heeeeeeeel langzaam aan een beetje opbouwen.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:16

Iedereen gaat hier blijkbaar wel goed vooruit :)
De mijne staat nu drie weken in het revalidatiecentrum en blijft daar ook nog minstens drie weken.
Hij doet het daar wel heel goed. Zwemmen doet hij nu 2x7 lengtes en op de loopband: 3' stap, 3' draf dan weer 3' stap, 3' draf en dan 5' stap. Galopperen gaat hij daar niet doen op de loopband, dat is iets voor als hij weer naar huis komt :)
Heb nog een filmpje voor de geïnteresseerden:
http://www.youtube.com/watch?v=4_72nAkoV1c&feature=share

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:29

Wow LS top dat het bij jou ook goed gaat.
Ik ga zo je filmpje bekijken. Lukt niet op de telefoon.
Monty: ja dat is ook al best lang anderhalf uur. Doe dat ook niet iedere week zolang hoor. Als ik alleen ga meestal 3 kwartier. En iedere keer kijk ik angstvallig naar zijn been maar t is gelukkig nog niet 1x echt dikker geweest. Hooguit ietsje warmer maar dat was dan ook savonds weer over.

Ik denk ook dat t struikelen daarvan komt. Het paard dat mee was had er ook last van.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:11

LS_ schreef:
Iedereen gaat hier blijkbaar wel goed vooruit :)
De mijne staat nu drie weken in het revalidatiecentrum en blijft daar ook nog minstens drie weken.
Hij doet het daar wel heel goed. Zwemmen doet hij nu 2x7 lengtes en op de loopband: 3' stap, 3' draf dan weer 3' stap, 3' draf en dan 5' stap. Galopperen gaat hij daar niet doen op de loopband, dat is iets voor als hij weer naar huis komt :)
Heb nog een filmpje voor de geïnteresseerden:
http://www.youtube.com/watch?v=4_72nAkoV1c&feature=share

Leuk om te zien dat filmpje! Vond jouw paard het meteen goed, zo'n zwembad in? Hij gedraagt zich keurig, zo rustig. Ben wel benieuwd hoe ze de paarden daaraan laten wennen (zie het die van mij nog niet doen, die schrikt al van een plas water op een bospad!)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:18

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:16

TeeGee: Lijkt me ook fijn, als ze zo rondjes kunnen zwemmen.. Dat waar de mijne staat is het enige ( complete) revalidatiecentrum hier in België, dus het was dat of elke keer naar Nederland, wat ik toch niet zag zitten :)
De jouwe blijft nog wel laag met zijn rug en bekken hé?

EsterW: De mijne was ook bang van elk plasje dat hij tegenkwam op buitenrit. Daar sprong hij er vanzelf in, hij trok de begeleider bijna mee := Nu is hij al kalmer geworden, Het filmpje is ook van zijn 2 laatste "baantjes" dus dan was hij ook wel al moe aan het worden ;)
Ze hebben daar amper paarden die er écht niet in willen. Ze doen het daar in alle rust en als ze niet willen is vaak een duwtje op de kont wel voldoende, stap voor stap erin. Eens ze het doorhebben hoe het werkt zijn ze er zo mee weg :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:06

Geen idee? Hij heeft 3 maanden zo gezwommen volgens mij deed ie het wel goed :D

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:32

Ken er ook niet veel van hoor :P
Die mens van hier spreekt altijd van hoofd, schoft en bekken dat eigenlijk boven moeten zijn.. Maar de meesten die ik daar zie zwemmen doen dat ook niet hoor.
Denk dat de mijne dat doet omdat die in alles nogal overdrijft :Y)
3 maanden! Dan zal je wel een spierbundeltje terug gekregen hebben ofniet? :D

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:55

Maar lopen jullie nu niet het rsico dat als je egens lekker buitenritje gaat maken, jullie paard ineens het water/zee/meertje in schiet????
Mijn paard is gek op water en de zee, die maakte er vroeger ( heb m al 15 jaar) al een feestje van om te gaan banen in de zee...... Lijkt mij dat jullie paarden ook strax heel makkelijk gaan zwemmen als ze eenmaal doorhebben dat het ook leuk is...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:00

Spierbundel valt mee, wel veel kracht in achterhand en veel conditie. Maar hals en bovenlijn zijn weg.

Mijne gaat nog steeds liever om plassen heen dan er door heen haha!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:23

Rascha die van mij heeft niet gerevalideerd in een zwemcentrum. Ze is wel gek op water. Maar die heeft er tijdens het rijden nog geen spelletje van gemaakt.
We stonden voorheen op een stal met een aquatrainer (een longeer cirkel met verhoogde wanden waar 50-75 cm water in staat) waar ze als ze de kans kreeg wel altijd in ging. Dat ding was op weg naar het land. En als ze los liep dan ging ze liever de aquatrainer in dan het land op.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:56

Wel grappig, als de paardjes het zelf ook gaan begrijpen en leuk vinden....
Mijne heeft nooit in zo'n revalidatiecentum gestaan, maar is als jong paard op een stal vlakbij het strand gekomen....
Hij vindt de zee geweldig, en ik heb al vaker mee gemaakt dat ik alleen mocht meeliften, want hij ging in de zee zwemmen.... Nou dat spelletje speelde hij ook bij het vennetje toen we op vakantie waren....
Ik ben al heel wat keren met een nat pak terug gekomen!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:58

jullie hebben dus zeepaardjes ;-)

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:00

Tja, wat zal het schelen..... Gekruist met een Cliniclown denk ik wel eens....