[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:04

lolclub schreef:
Wendy15 schreef:
En idd, heb érg veel gehad aan de adviezen van lolclub en m'n hart luchten, ook via de pb :o :+:

Graag gedaan hoor, en laat je niet gek maken door je omgeving he , je doet het super zo ;)

Wendy15 schreef:
Om even terug te komen op de lijnzaad :P Dat het goed is voor de darmen is mij bekend :j Maar heeft het ook invloed op de hoefbevangenheid? Zou ik het veilig kunnen geven nu?

Van mijn DA mocht ik Hittie wel lijnzaad voeren, maar heb het nog niet gegeven,
nou krijgt Hittie ook geen hooi te eten buiten in de paddock, en zand eten zie ik haar eigenlijk nooit doen.

Dankje :+: Doe m'n best :j
Het heeft dus geen invloed op de bevangenheid?
Tryggur staat wel op zand, en ik hang zijn hooinet al boven de tegeltjes, maar daar loopt hij ook overheen dus ligt weleens wat zand en stuift soms ook een beetje..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 23:06

Lijnzaadolie en andere olieproducten zijn enorme energie-leveranciers. Als je doel is om je paard te laten afvallen zou ik zeker geen olieproducten geven.

Lijnzaadolie als zandwegspoeler heeft geen effect - daarvoor kun je beter het bekende lijnzaadprutje koken of ( minder moeite) Sandclear.

LC: zand eten is lang niet altijd de oorzaak van teveel zand in de darmen. In hooi zit ook vaak erg veel zand. Veeg maar eens je hooi-opslag aan: je zult schrikken van de hoeveelheid zand die erin zit.
Krijg ik nu ook een pluim? :#

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:09

Jaaa jannepauli, had niet iedereen van het 'vaste groepje' genoemd *steekt jp ook veer in de kont* :D :))

Tryggur hoeft niet af te vallen, dus wat dat betreft zou het wel kunnen.
Sandclear geven een aantal stalgenoten idd ook af en toe als kuurtje, maar heeft ook dat geen invloed op de hb?

Tryggur moet van de week trouwens ook weer even ontwormd :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:10

Heeft iedereen zijn eten op ? }>

@capopjekop
welke zijn het volgens jou ?

spoelwormen
Afbeelding

lintwormen
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:11

Getverderrie :')

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:14

Jannepauli schreef:
Krijg ik nu ook een pluim? :#

Tuurlijk verdien jij ook een pluim, als er één is die altijd met wijze adviezen komt ben jij het <3

alleen dat kippe-kop-afhak-bijltje van je... daar heb ik dus vannacht een nachtmerrie over gehad :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:14

Ze lijken het meest op de lintworm, maar dan gewoon rond en ze zijn witter, ze leken bijna doorzichtig. Deze zien er vies uit en die zagen er juist wel aaibaar uit, voor zover dat gaat met wormen. Ze waren ook erg kort. Maar ik ga morgen even de drollen goed inspecteren. Dat wordt een handschoen aan en gaan met die banaan. En ik bel de dierenarts sowieso even, want het is toch weer bijna tijd voor een wormonderzoek, dat doet de da ook. Dan heb ik ook meer zekerheid. Want ik las dat wormen niet bij iedere poepbeurt mee naar buiten komen?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:15

_O- Lekker op dreef vanavond :D :))

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:17

capopjekop schreef:
Ze lijken het meest op de lintworm, maar dan gewoon rond en ze zijn witter, ze leken bijna doorzichtig. Deze zien er vies uit en die zagen er juist wel aaibaar uit, voor zover dat gaat met wormen. Ze waren ook erg kort. Maar ik ga morgen even de drollen goed inspecteren. Dat wordt een handschoen aan en gaan met die banaan. En ik bel de dierenarts sowieso even, want het is toch weer bijna tijd voor een wormonderzoek, dat doet de da ook. Dan heb ik ook meer zekerheid. Want ik las dat wormen niet bij iedere poepbeurt mee naar buiten komen?

klinkt als de cocon van de horzellarve.

Ivermectine geven ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:17

Ik vind dat mestonderzoek ook weer zoiets.. Weet niet wat ik ervan moet denken :o
Bij Tryggur kwam uit het bloedonderzoek een parasitaire infectie (terwijl we 2x daags de mest opruimen en regelmatig ontwormen) dus dierenarts adviseerde bloedonderzoek te doen..
Uit het mestonderzoek kwam dus niks! Maar toch maar ontwormd (met equest.. daarvóór weet ik niet meer, maar iig met ivermectine en volgens mij was die gecombineerd met praziquantel oid). Is inmiddels weer 3 maanden geleden, dus eind van de week ga ik hem weer ontwormen. Maar twijfel nu of ik dat weer met equest zal doen of de equest pramox, want die schijnt tegen nog meer wormen te werken?
En die DA van de GD had ik gebeld en die had het er over dat het ook nog leverbot oid kon zijn, maar dat was niet waarschijnlijk?

Pfff, al die dierenartsen spreken elkaar toch tegen :roll:
Laatst bijgewerkt door Wendy15 op 30-08-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 23:19

Afbeelding .. op de vlucht voor het kippe-kop-afhak-bijltje.. maar wel trots op m'n veer :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:20

Met ivermectine zit je altijd goed toch? Maar als ik me niet vergis moet ik het recept bij de dierenarts halen? Mijn spuiten zijn nu op, dus ik heb nog geen ervaring met de nieuwe manier.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:21

Ik ontwormde ook altijd met ivermectine/praziquantel.. Maar dierenarts zei dat ik moest afwisselen met moxidectine en dat heb ik nou gedaan.. :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 23:24

Zouden het aarswormen kunnen zijn? Dat zijn nl. hele kleine wormpjes.. helaas wil mijn computer even niet meewerken aan het overnemen van een plaatje maar als je even op google aarsworm intikt, en dan afbeeldingen kun je ze zien om te vergelijken.
Of hier: http://www.wormbestrijding.nl/paard_wormen.html

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:29

Ze lijken er wel op, maar ze leken ronder en korter te zijn. Ik heb alle soorten al bekeken en het was het steeds net niet. Hans was toen trouwens positief op bloedworm getest. Maar die zijn het sowieso niet. Zal eens kijken of ik ze zie en zo ja dan maak ik een foto :)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:30

Sorry dat ik hier maar zo af en toe steeds binnen kom vallen.. Wil allereerst zeggen dat ik blij ben meer positieve berichten te lezen hier!
Zat weer even wat te lezen hier en ook ik ben weer flink aan het nadenken over de winter. Die van mij is ook in december met die flinke sneeuwperiode HB geweest. Het gaat nu gelukkig (afkloppen!) nog steeds goed met haar. En de smid is tevreden over hoe haar hoefjes eruit zien.. Wil er dit jaar alles aan doen dit zo te houden! Ze is niet de jongste meer...

Heb gelukkig een lading oud hooi van vorig jaar kunnen kopen :D erg blij mee!

@Capopjekop: heb gelachen om je filmpje! wat een slimmerd! haha

Citaat:
geerke schreef:
even over lijnzaad....ik geef het al een paar jaar ,dagelijks.
Twee ons weken een middag,en dan een half uurtje koken,tot er schuim op staat.
Dit is wel de hoeveelheid voor twee paarden en een pony.
(ze hebben het bij la perigourdine,15 kilo,graines de lin)

Schijnt erg goed te zijn voor de stofwisseling,ik ben het gaan gebruiken om pablo op gewicht te houden in de winter....zitten veel calorieen in.

Handige tip, mijn shet is wat aan de schrale kant..
Veilig dus ook voor HB? Heeft lijnzaadolie ongeveer zelfde effect of moet je echt de lijnzaadjes hebben en koken iedere dag? (heb het wel eerder gedaan ooit)

Citaat:
Jannepauli schreef:
Een thema wat meteen opviel was: als paarden onder 'normale' omstandigheden al onder dekens gezet worden, dan vallen ze minder snel af. Bedacht me toen ik dat las ook meteen dat ik dat al eens in deel 1 van het HB topic gemeld heb. De uitzondering is: langdurige regen en ziekte.

sorry vind het een moeilijke zin op een of andere manier. Uitzondering is ziekte en langdurige regen, dus onder die uitzondering vallen paarden niet minder snel af onder een deken..?
hmm ga em even opzoeken in dat topic.. wil er wel meer over lezen..

Want vanaf mijn kant is weer het nadenken begonnen of ik deze winter aan een deken moet beginnen voor die van mij, omdat ze aan de schrale kant is... ben zo bang dat ze teveel energie kwijt raakt aan het warm houden en voor haar reserves die ze dus eigenlijk niet heeft..
Of ze gaat gewoon op stal 's nachts met een mega bult hooi die de rest niet van haar kan meepikken.. zit me af te vragen waar ik haar meer een plezier mee doe..

Heb haar momenteel al op 2x daags halve schep senioris prioris van subli staan.. Maar vind meer voeren nog steeds spannend..Geef haar steeds wat extra hooi bij, omdat ze met grasmasker niet veel binnen krijgt..
Maar mevr stond vanmorgen als enige enorm te bibberen terwijl ze nagenoeg droog was onder haar eczeemdeken..

Lees steeds zoveel interessante dingen hier die ik graag wil onthouden, heb er alleen zo'n moeite mee me een weg te banen door info die relevant is voor mij.. vind het nog steeds ingewikkeld af en toe.

Tips of voorbereidingen om de winter goed in te gaan en HB te voorkomen?

Verder wil ik een ieder hier succes wensen!

edit: vieze plaatjes trouwens zeg van die wormen.. bah.. ik dacht vandaag ook wormen te zien in de wei met uitmesten, kunnen ook gewoon regenwormen zijn die met dit weer uit de grond komen..? zat er een onder een mesthoop en in een plas bij mij..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 23:42

Citaat:
sorry vind het een moeilijke zin op een of andere manier. Uitzondering is ziekte en langdurige regen, dus onder die uitzondering vallen paarden niet minder snel af onder een deken..?
hmm ga em even opzoeken in dat topic.. wil er wel meer over lezen..

Zal proberen het wat duidelijker te zeggen!
Als een paard het koud heeft, zal hij lichaamsenergie ( vet verbruiken) gebruiken om warm te blijven. Heeft een paard een deken op heeft tegen de kou, dan verbruiken ze minder energie. World Horse Welfare stelt daarom dat het niet verstandig is om een (te) dik paard al vroeg in het seizoen onder een dek te zetten - ze vallen dan minder snel af.
Maar als een paard ziek is zoals bij acute HB, of herstellend daarvan én tijdens lange regenperiodes waarbij de vacht tot op de huid door en door nat wordt, dan mag er best een dekje op.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:56

Ah, dankje voor de uitleg voor blondjes :+
Dit stukje slaat op dikke paarden onder normale omstandigheden een deken omdoen..
In mijn geval (schrale pony) juist een voordeel dat ze niet zo snel afvallen onder een deken, vandaar dat ik even de link anders legde!
thanks!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:03

Jannepauli schreef:
Lijnzaadolie als zandwegspoeler heeft geen effect - daarvoor kun je beter het bekende lijnzaadprutje koken of ( minder moeite) Sandclear.

LC: zand eten is lang niet altijd de oorzaak van teveel zand in de darmen. In hooi zit ook vaak erg veel zand. Veeg maar eens je hooi-opslag aan: je zult schrikken van de hoeveelheid zand die erin zit.

Wat geef jij aan Pauli en Jilske, en hoevaak ?
ik heb nog nooit sandclear oid gegeven namelijk

test jij de drollen ook eerst op de hoeveelheid zand ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:09

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:12

ik heb de horzel larve gevonden

klein, wit, aaibaar en doorzichtig }>

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:14

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:15

AAIBAAR???? :D _O- och Esther....insmeren met Equest???

Zullen we elkaar allemaal maar eens een groepsknuffel geven dan? Want dat hebben we allemaal, niet oudjes en de nieuwbakken allemaal wel even verdiend, en zo slaan we ook niemand perongeluk over (wie wie is, mag je zelf uitkiezen ;-) :
Afbeelding

Vraagje van lolclub over de weegschaal: ja, 2 x per jaar komt de paardenweegschaal bij ons op stal. In maart en october. Erg handige uitvinding!! Linkje: http://www.paardenweegschaal.nl aardige man, heeft al heel wat paarden gezien, kan ook met laser de stokmaat bepalen en geeft je (uh... je paard dan) een bodyconditionscore.

Lijnzaad: je hoeft er (gekookt) geen enórme hoeveelheden van te geven. Ik kook meestal een koffiekopje in ruim water. Dat voer ik dan een dag of 3 achter elkaar. Hij vind het niet echt lekker, maar nu hij 's nachts weer binnen staat kan ik het in zijn voerbak doen en is het de volgende ochtend wel op. Wil er dus ook weer mee beginnen, hij eet wel veel ruwvoer (dé manier om zand uit de darmen te voeren) maar je kan met zand niet voorzichtig genoeg zijn.

Morgen komt de paardentandarts. Ben benieuwd. 't Is nu bijna 2 jaar geleden dat hij is geweest. Weer even spannend met sedatie enzo.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:37

Deze mooie dame is door HB doodgegaan.
Afbeelding

Zij had steeds koliek zonder eenoorzaak die was te achterhalen en werd geopereerd. na iets meer als een jaar na de operatie en vele kolieken verder werd ze HB.

Ze is maar 6 geworden, mijn punt is een beetje dat HB niet altijd voeding is, ook aangeboren problemen en operaties kunnen een oorzaak zijn. Ik zou het fijn vinden als er in de HB draad ook een beetje naar meer oorzaken gekeken kan worden dan enkel voeding, ik mis haar zo.
Zij is hier geboren en ze was geen dikke pony.

Afbeelding

Afbeelding

Haar laatste dagen was ze wel dik, door oedeem. En ze was knalgeel.

( sorry voor de rolkur op laatste foto)
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 31-08-10 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:38

@Paars,

Ik denk dat bijna iedereen al :Z , maar jij krijgt van mij in ieder geval ook een enorme :+: ,
Door jou ben ik over mijn twijfels heen gezet vwb graszaadhooi.

Mijn dank is groot, ook namens Hittie ;)

succes morgen (of vandaag al) met de tandarts