[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:35

Hallo,

Kom hier ook even meepraten, bij mijn paard is gisteren ernstige artrose in het SI gewricht vastgesteld (links erger dan rechts) als gevolg van een trauma. Waarschijnlijk heeft hij dit al jaren (van voor dat hij bij mij kwam), maar ik heb er nooit echt veel van gemerkt. Behalve dat hij snel gespannen was en dan zijn rug erg vast hield. De dierenarts zegt dat inspuiten niet veel zin meer heeft. Ik ben erg zoekende hoe ik het voor hem zo leuk mogelijk hou en ik vind het erg moeilijk in te schatten wat wel en niet kan, omdat hij gewoon niks laat merken. Hebben jullie tips voor mij? Eventueel ook welke supplementen ik kan proberen speciaal voor het SI gewricht, want het meest wat ik hier gelezen heb is over artrose in de benen.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:38

maaikiemike schreef:
@Casanova: Is de behandeling speciaal gericht op artrose? En zoja, op welke manier? Ik ga volgende week ook binnendoor zetten op aanraden van DA ivm knieprobleem. Ben benieuwd wat het effect is.
Het is helaas niet mogelijk om hem op ijzers te zetten, want hij trapt alles af, soms incl. hoef.
Teveel aan glucosamine: geen idee.
@simsco: als hij goed loopt, waarom dan enkel lange rechte stukken?

dat hebben we inmiddels een beetje veranderd..hij werd zó enorm druk en baldadig dat ik het bakwerk weer voorzichtig ben opgepakt. Hij geeft zelf aan wanneer hij een iets mindere dag heeft, maar op zn goede dagen ( en die overheersen) wil hij echt graag. Mindere dagen zijn het stapritjes buiten en op goede dagen mag hij weer aan het werk. Hij doet het allemaal goed maar meer als basis doe ik niet,spring niet en hou de voltes ruim . En wat hij doet ben ik erg blij mee.

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:44

Mijn merrie is ook enorm baldadig en af en toe compleet gestoord. In mijn ogen een goed teken want dan voelt ze zich prima. Ik pak nu af en toe er ook weer iets dressuur bij maar niet meer dan B niveau (grote voltes etc.)

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:06

Nou precies Annelieke, gewoon lekker basis om hem toch soepel te houden. lekker over zn rug en laag diep rond. Hij had vanavond weer de kolder in zn kop..heeft de hele wei op stelten gezet. Meneer verbeeldt zich hengst te zijn en zat danig indruk te maken op de meisjes.
Hij zit ook lekker in zn vel gelukkig.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:50

ik meld me hier ook. Men paard heeft ernstige lage en hoge overhoef. Het kroongewricht is waarschijnlijk helemaal vastgegroeid en ze heeft erg veel last van de artrose in het hoefgewricht. Hlverwege april is er een injectie geweest in het hoefgewricht met ontstekingsremmers en kunstatige gewrichtsvloeistof. Jmmer genoeg heeft het maar een maand gewerkt. Ze staat weer stokkreupel nu. Ht supplement dat ik haar geef werkt precies ook voor geen meter.

Nu vraag ik mij af of het interessant zou zijn om nogmaals die injectie te geven (want is best wel prijzig en zal het deze keer dan wel helpen?). Kent iemand trouwens ook een erg goed supplement? Heb op internet "Mega grand flex" tegengekomen van grand meadows. Is dat mss iets goed?
Als er nog iemand tips heeft qua supplementen verzorging, behandeling,... hoor ik dat graag want ben een beetje ten einde raad!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:54

overleg het eens met je dierenarts, ik zag hier ekyflex arthro/repair staan, ik ga zo ook mijn dierenarts bellen om te vragen of dit een goede optie is. Ervaring heb ik helaas nog niet, ben zelf ook zoekende, succes!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:26

Mijn zorgekind staat inmiddels 24/7 op de wei en loopt soepeler dan ooit... <3 Zodra we vehuist zijn naar onze nieuwe stal overweeg ik om hem toch weer licht dressuurmatig aan het werk te zetten om hem weer wat spieropbouw te geven. Paard heeft jarenlang als manege-paard gewerkt en is volledig aan gort gereden, daarvoor liep hij ZZ-Z. Onder het zadel dus stijf, sloom, krampachtig... Toen ik hem laatst een keertje reed, merkte ik al snel dat hij nog steeds zijn hogere dressuuroefeningen prefereert boven eenvoudig volte/B-werk... welliswaar draaft hij hierbij zijn schouderbinnenwaarts in een tempo waarbij menig paard hem in stap bij zou kunnen houden... En changeert hij bijna stilstaand, maar hier lijkt hij meer plezier in te hebben dan het geven van lengtebuiging e.d. (alsin het geven van lengtebuiging op een volte bijvoorbeeld geeft hem een onprettig en pijnlijk gevoel) terwijl hij een zijgang nog gemakkelijk loopt...

Wat denken jullie? Gewoon recreatief met hem aanhobbelen op zijn eigen manier? Of hem toch beperken tot het basiswerk?
Ben zelf wel voorstander van hem zijn eigen ding laten doen, daar heeft hij immers plezier in... Maar vind het erg moeilijk om nu te bepalen hoe ik hem op zal bouwen. Zat zelf te denken aan 3x per week een kwartiertje/20 minuten en hem verder gewoon lekker op de wei te zetten.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:38

Pinda_dipje: ik ben geen veearts en wat ik zeg is natuurlijk enkel wat ik zou doen.
plezier in het werk houden vind ik persoonlijk erg belangrijk. Ik zou wat afwisselen. gewoon je houden aan de basis en wat "moeilijkere oefeningen" er tussen door. zodat hij plezier in het werk behoud. En gewoon niet te lang allemaal. hem zeg maar gewoon wat beweging geven.

ik ben er ook over aan het nadenken om mijn paard dag en nacht buiten te zetten. nu staat ze 12u buiten en 12u in de stal. ze komt namelijk smorgend erg stijf der stal uit! (en ze loopt al zo kreupel)

mystery1980 schreef:
overleg het eens met je dierenarts, ik zag hier ekyflex arthro/repair staan, ik ga zo ook mijn dierenarts bellen om te vragen of dit een goede optie is. Ervaring heb ik helaas nog niet, ben zelf ook zoekende, succes!

ekyflex arthro/repair ga ik eens opzoeken. mss is het wel wat. ga het ind allemaal eens vragen aan de veearts. Maar mss hebben de bokkers in dit topic wel nog wat tips. mijn veearts is verbonden aan een praktijk en had de receptioniste aan de lijn. hij zou me vandaag nog terugbellen (hopelijk vergeet ie het niet)
Ook voor jou veel succes! hopelijk vind je iets dat je paard goed helpt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:34

Klinkt bekend Pinda_Dipje. Ik heb precies zo'n paard. Dan wel niet aan gort gereden en geen dressuurpaard, maar wel voor haar voortijdige semipensioen door mij fanatiek getraind in de western. Ze was er bloedfanatiek in, ze vond het geweldig! Als ik haar nou eens rij in de bak dan vindt ze de basis buigoefeningen maar stom. Geef ik haar vrije teugel en wat been dan gooit ze alle oefeningen eruit. Volledig horizontaal zijwaarts waarbij ze perfect schaart, spins (wel in stap, anders mag het van mij niet :P ), ze scheurt achteruit en gaat keurig in een jog door de bak. Het gaat allemaal inderdaad laaaaaangzaam maar ze vindt het zo mooi om te doen. Oortjes erop, briesend en dan tovert ze alle oefeningen uit haar hoge hoed. Laat haar maar gaan, we rijden voor het leuke en om haar soepel te houden. Als zij dit nou leuk vindt, zich kapot lopen doet ze niet (mag niet) dus laat maar gaan.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:19

Ik meld me hier ook even...

De laatste keren dat ik met mijn paard ( 21 jarige ruin) aan het rijden was( paar keer per week een half uur) merkte ik een lichte onregelmatigheid.
Niet echt manken maar iets onregelmatig.
Op het zand precies minder dan op de beton.

Enkel in draf...

Zou dit een beginnende artrose kunnen zijn??

Kan ik preventief een glucosamine supplement geven??

Welke zijn er op de markt ???

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:30

Habore: bij mijn paard was het manken ook steeds erger op de harde. Een glucosamine supplement geven kan mss helpen. maar of het echt artrose is, is natuurlijk enkel te zien op een foto. Even een dierenarts laten komen is mss interessant.
je kan natuurlijk preventief een supplement geven. Wat een goed supplement is, daar kan ik je zo niet echt mee helpen. ben zelf op zoek naar iets goed. ik geef nu Pharmahorse maar zie eigenlijk weinig verschil.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:05

inderdaad even dierenarts laten komen weet je het zeker.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:19

ik heb gisteren de dierenarts aan de lijn gehad. Een nieuwe infiltratie met ontstekingsremmers en hyaluronzuur heeft niet echt zin. Omdat het nu al zo snel uitgewerkt was (na een maand) zal dat bij de nieuwe injectie waarschijnlijk net hetzelfde zijn. Heb met hem besproken dat ik een nieuw supplement ga geven dat hij erg aanraad. Het product is van cortaflex (en best prijzig). Ik hoop dat het een beetje werkt, maar heb mijn twijfels. Ik vraag mij af of het eigenlijk ooit nog wat beter zal worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:24

Ka_tje schreef:
ik heb gisteren de dierenarts aan de lijn gehad. Een nieuwe infiltratie met ontstekingsremmers en hyaluronzuur heeft niet echt zin. Omdat het nu al zo snel uitgewerkt was (na een maand) zal dat bij de nieuwe injectie waarschijnlijk net hetzelfde zijn. Heb met hem besproken dat ik een nieuw supplement ga geven dat hij erg aanraad. Het product is van cortaflex (en best prijzig). Ik hoop dat het een beetje werkt, maar heb mijn twijfels. Ik vraag mij af of het eigenlijk ooit nog wat beter zal worden.

Ik weet niet uit mijn hoofd wat er in cortaflex zit, maar je hebt ook producten waarin hyaluronzuur zit. Omdat je schrijft dat dat wel hielp per injectie ...... Dit kan je dan iedere dag voeren !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:26

Artrose gaat nooit meer over maar kan zeker verbeteren :j Ik voer Lubrichon, daar zit ook hyaluronzuur in. Werkt bij mijn merrie fantastisch! Ze krijgt het dagelijks, ik doe zo'n 3 maanden met een pot van 4 kilo.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:30

Ik ga het supplement straks ophalen en zal een keer kijken wat er in zit.

Berdien schreef:
Artrose gaat nooit meer over maar kan zeker verbeteren :j Ik voer Lubrichon, daar zit ook hyaluronzuur in. Werkt bij mijn merrie fantastisch! Ze krijgt het dagelijks, ik doe zo'n 3 maanden met een pot van 4 kilo.

ik zal het merk onthouden! Als dit supplement niet werkt dan kan ik dat van jou eens proberen!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:10

tja dat is het nadeel zo veel producten en merken je word er gewoon niet goed van. het blijft proberen wat betaal je voor die pot van 4 kg berdien?

mn paardje loopt momenteel slechter dus mischien weer eens keer inspuiten of mischien zelf via suplement geven. weet het nog niet

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:33

norton84 schreef:
tja dat is het nadeel zo veel producten en merken je word er gewoon niet goed van. het blijft proberen wat betaal je voor die pot van 4 kg berdien?

mn paardje loopt momenteel slechter dus mischien weer eens keer inspuiten of mischien zelf via suplement geven. weet het nog niet

ik ga helemaal met je mee! ik wordt ook niet goed van dat hele aanbod!
Wat jammer dat je paard weer slechter loopt. Geef je dan helemaal gen supplement nu? Is het lang geleden dat je een injectie hebt laten geven?

Ik heb eens gekeken op de cortaflex en er zit hyaluronzuur, glucosamine, chondriotine en MSM in. Eigenlijk alles dus! ze krijgt het sinds gisteren. Nu ben ik toch erg benieuwd of dit meer resultaat gaat geven!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:54

ik ga helemaal met je mee! ik wordt ook niet goed van dat hele aanbod!
Wat jammer dat je paard weer slechter loopt. Geef je dan helemaal gen supplement nu? Is het lang geleden dat je een injectie hebt laten geven?

Ik heb eens gekeken op de cortaflex en er zit hyaluronzuur, glucosamine, chondriotine en MSM in. Eigenlijk alles dus! ze krijgt het sinds gisteren. Nu ben ik toch erg benieuwd of dit meer resultaat gaat geven![/quote]

erg he bij iedere winkel hebben ze wel weer wat anders wat de uitvinding is.
tja kan bij mijn paardje meerder oorzaken hebben dat het gewoon niet fijn gaat.
hij is week of 3 terug door ostheopaat behandeld daar heeft hij veel last van gehad wel in positieve zin zat heel erg vast. hij heeft bijna jaar zonder ijzers gestaan en is nu weer aan de bak en lang zonder ijzers gereden maar dat werd hem toch niet. en er staat sind kort een nieuw paardje in de groep die probeert baas te worden en dat is de mijn met een ander oud paard. dus zoals je ziet moet ik eerst dingen weg strepen voordat ik definitief opnieuw in laat spuiten. die van mij is 7 mei 2007!!!!!!
voor het eerst en voorlopig nog laatst ingespoten.

wat kost die cortaflex??
ik geef nu chondrowelia van hoba culture. maar de levertijd was te lang dus nu staat er ook een pot van de paarden drogist beide doet hiij het tot zover goed op.

maar wat zou beter zijn regstreeks inspuiten of met suplement hyaluronzuur geven??/

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:10

Wat lastig dat de hiërargie in de groep even niet goed zit! dat geeft toch weer wat meer onrust!
2007 is ind al een hele tijd terug. Dan heeft de injectie toch lang gewerkt. Dat lijkt me wel positief voor als je beslist alsnog de injectie opnieuw te laten doen.
De veearts raadde mij aan om zoiezo een supplement bij te geven. injectie of niet.
De cortaflex HA solution heeft me 90 euro gekost (946ml). Maar heb een site gezien waar hij afgeprijst staat http://www.medhorses.nl/producten/zoeken(cortaflex).aspx?gclid=CKvfi7qkvrACFYWEDgodplK6pA
De verzendkosten vallen daar blijkbaar ook heel goed mee. Je doet met zo'n fles 2 maand als je de onderhoudsdosis van 15ml geeft (besef zo net dat ik 30ml heb gezegd tegen de stal eigenaresse... zal dat binnen een paar dagen maar verlagen of mijn bus in binnen de maand leeg :s )
Ik weet natuurlijk niet of het werkt bij mijn paard, dat moet ik nog even afwachten. Haar artrose is al zo ver gevorderd dat ik zelfs hierbij mijn twijfels heb.

Wat je het beste kan doen ... Ik vind het moeilijk om daar advies over te geven. Ik zou zeggen, zet alles even op een rijtje. Hoe lang heeft die de vorige keer gewerkt, wat zijn de kosten, wat heb je er voor over enz.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:59

klopt dat advies heb ik ook gehad 5 jaar terug. doe ik ook braaf.
duurd ook heel lang voordat je merkt op iets wel of niet werkt dat is dan wel weer jammer.
bij norton komt de artrose eerder door een trap als door ouderdom. dus dat geeft mij een beetje hoop op sommige dagen. tja weet niet hoe lang je het al geeft. ik ga bij ander product altijd gelijk over op onderhouds dosis hij krijgt het al zo lang.

laat maar weten of het werkt ben wel benieuw. geef jij ook iets bij van duivelsklauw??
schijnt dat dat ook goed helpt bij veel paarden.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:09

Ik laat zeker iets weten of het werkt of niet :) ik ben sinds februari bezig met een supplement bij te geven. Maar ze loopt nog steeds erg slecht. Dus even hoge dosis en dan onderhoudsdosis.
Ik geef geen duivelsklauw. Dit werkt ook pijnstillend en als ze beter gaat lopen wil ik weten of dat te maken heeft met het supplement en niet door de duivelsklauw. Als ik ze beter krijg denk ik er aan om binnen een paar jaar (als ik afgestudeerd ben) mss een veulen te kweken en dan moet ik zoiezo van de duivelsklauw vanaf. Natuurlijk als het echt niet betert, dan zou ik het wel overwegen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:09

Hyaluronzuur zou binnen 1 a 2 weken resultaat geven ( aldus boek met testen erin dat ik heb ).
Ik heb overigens 1 liter duivelsklauw + 1 kg joint comp te koop nog ......

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:10

Ka_tje, het is ook vaak niet de bedoeling om duivelsklauw altijd te geven. Meer als er een artritis verergering is.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:24

Maris schreef:
Ka_tje, het is ook vaak niet de bedoeling om duivelsklauw altijd te geven. Meer als er een artritis verergering is.

Als ik je goed begrijp is het eigenlijk om de ontsteking weg te krijgen? Ga toch eerst even afwachten hoe dit supplement het doet. Ik kan dan alsnog beslissen of ik duivelskleuw bijgeef of niet. Ik vraag me alleen af hoe het komt dat mijn veearts hier niks over zegt ...