nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:22

Heb ook een periode oude uitgelubberde/afgedankte sokken gebruikt en die over de hoef heen gedaan. Of flexibele kleefbandage gebruikt, maar dat gebruikte ik meer ook als er een wondje op een rotplek zat.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:35

Ik val ook even binnen.
Heb het topic een beetje doorgespit. En zit erover te denken om misschien hoefschoenen te proberen bij mijn paardje. Ze heeft HKO en loopt wat gevoelig over hobbelige ondergrond en harde ondergrond. Zijn er hier mensen met ervaring met HKO paarden en hoefschoenen?
Ik zat te denken om epics te doen voor de voorbenen, met zooltjes erin voor de schokdemping. Verder loopt ze best lekker hoor, alleen meer schokdemping zou het voor haar prettiger maken.
Hebben jullie ze allemaal rondom op hoefschoenen? Kan het ook alleen bij de voorbenen? Achterbenen en hoeven van m'n paard is niks mis mee namelijk.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:11

alleen schoenen aan de voorhoeven gaat prima!

Voor een gangenpaard kan het lastiger zijn.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:36

Thnx voor je reactie.
Wat ik nog was vergeten, als je zooltjes in de schoenen doet, verandert dat iets aan de maat van de schoen? Komt de hoef er dan niet heel hoog in ofzo?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:02

Het ligt eraan wanneer je de hoeven opmeet. Net na het bekappen of een paar weken later. Ik heb het twee weken na het bekappen laten opmeten (smitjes worden op maat gemaakt). Ik doe zelf net na het bekappen zooltjes in de schoenen en zo'n twee weken erna haal ik de zooltjes eruit. Zo passen ze langer. Dit heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd.

Crista, ik hen stukjes rubber gekregen die ik op het afgesleten stuk kan laten plakken door de schoenmaker (lijm is sterker dan wanneer je het zelf doet) Als dit dan droog is met de vijl in model vijlen. Nadeel is dat het na en paar weken toch ook weer is versleten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:06

orchid, het hangt er natuurlijk ook weer vanaf hoelang zijn hoeven zijn! mijn poon heeft korte voetjes en zooltjes lijken me niet zo handig. Maar je kunt toch ook eerst zonder proberen?

enkel voorbenen is hier ook geen probleem.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:18

De lengte van de hoef maakt natuurlijk altijd wel wat uit, met of zonder zooltjes groeit dat door. Het is de bedoeling dat de zooltjes gewoon in de schoenen kunnen blijven dan. Ik vijl de hoeven zelf vaak wel een stukje bij dus denk dat de lengte niet zo'n probleem is.
Ik vroeg me dus het meest af of de schoen met een zooltje een normale pasvorm houd omdat zo'n zooltje toch snel een centimeter dik is. Dus datie dan niet op een vreemde hoogte komt te zitten met de bovenkant oid. Gewoon ervan uitgaande dat de lengte van de hoef normaal is :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:45

Hier ook alleen voorhoeven met schoenen :D Is geen probleem :D Heb alleen nu met cavallo's wel dat hij z'n verzennen kapot loopt :( . Ben nu dus ook aan het uitproberen hoe te voorkomen :j Heb gelzooltje ervoor gekocht zodat ie iets vaster zit en zo het schuren voorkomt (hoop ik :o )
Dit had ik met epics (die nog te koop zijn ;) ) weer niet :n Tis toch wat :D

rakni

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 23:06

heb laatst een beetje mok geconstateerd maar wellicht was het wel wat schuur van de schoenen.. Ik weet het niet, ik ga er eens op letten!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:08

Orchid schreef:
De lengte van de hoef maakt natuurlijk altijd wel wat uit, met of zonder zooltjes groeit dat door. Het is de bedoeling dat de zooltjes gewoon in de schoenen kunnen blijven dan. Ik vijl de hoeven zelf vaak wel een stukje bij dus denk dat de lengte niet zo'n probleem is.
Ik vroeg me dus het meest af of de schoen met een zooltje een normale pasvorm houd omdat zo'n zooltje toch snel een centimeter dik is. Dus datie dan niet op een vreemde hoogte komt te zitten met de bovenkant oid. Gewoon ervan uitgaande dat de lengte van de hoef normaal is :)

Mijn epics pastten prima, met zooltjes (12mm) kwamen ze te laag te zitten en gingen schuren op de hoefwand.
Precies wat jij aangeeft dus. ;)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:20

ChristaMoor schreef:
Het ligt eraan wanneer je de hoeven opmeet. Net na het bekappen of een paar weken later. Ik heb het twee weken na het bekappen laten opmeten (smitjes worden op maat gemaakt). Ik doe zelf net na het bekappen zooltjes in de schoenen en zo'n twee weken erna haal ik de zooltjes eruit. Zo passen ze langer. Dit heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd.

Crista, ik hen stukjes rubber gekregen die ik op het afgesleten stuk kan laten plakken door de schoenmaker (lijm is sterker dan wanneer je het zelf doet) Als dit dan droog is met de vijl in model vijlen. Nadeel is dat het na en paar weken toch ook weer is versleten.

Waar heb je dat rubber gekregen dan? Zou niet weten hoe ik aan een stuk rubber voor daar zou moeten komen :s

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:44

Ik blijf toch wat problemen houden met de Gloves. Ze draaien iets op haar rechtervoet en ze staat dus na een tijdje iets met de hoefballen op de achterrand. Niet dat het schuurt/slijt/kapot gaat, maar ik heb het gevoel dat het voor haar er niet prettiger op gaat lopen en voor een lange rit zou ik dit toch zeker niet willen.
Een maat kleiner krijg ik echt niet aan.
Met beide voorvoeten maait ze wel iets, maar links blijft ie wel netjes recht zitten.

Iemand een idee???

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:50

Crista schreef:
Waar heb je dat rubber gekregen dan? Zou niet weten hoe ik aan een stuk rubber voor daar zou moeten komen :s

Dat heeft die meneer van Smit opgestuurd. Hij heeft hem dus zelf al een keer gerepareerd, maar aangegeven dat hij daar toch wel weer zou afslijten en heeft er dus al een paar extra stukjes rubber bijgedaan.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:24

hmmm DD, misschien is het dan toch niet de juiste schoen, da's balen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:40

@rakni: dat donkerbruine vermoeden begin ik ook te krijgen. Maar misschien dat mijn smid een oplossing weet. Die moet ook weer eens komen buurten :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:32

De gloves vond ik ook mooie schoenen en hoe graag ik ook zou willen dat ze zouden passen, ze liep er toch niet lekker mee.
Op dit moment zijn trouwens alle schoenen die ik heb het 'net niet'. Dit vanwege het uitgroeien van de bevangenheid. De hoeven zijn nog behoorlijk uit model. Dus ook iets laten aanmeten heeft geen zin, want over 4 weken zijn ze weer anders. Cavallo's zijn toch ook hier weer de makkelijkste oplossing. Ze zijn nl. net iets te groot, maar dmv binnenvoering (van vilten ondertapijt), kan ik ze makkelijk zelf passend knutselen. Met doorloopplekjes heb ik nog niet te maken gehad (maak altijd hoeven heel goed schoon, dus geen zand in de schoen; scheelt ook).

Alleen ... ze ploppen :o : http://www.youtube.com/watch?v=KhCij259uAc

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:41

Isapaardje schreef:

Nou, bij ons "plopt" alles. Manlief met z'n epics, mijne met epics en cavallo's :+ Is dat niet gewoon omdat het "dicht" is van onderen :? ?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:13

Die van Moor ploppen niet, het zijn echte bordeelsluipers :D Moet zelfs uitkijken, met een paard op sloffen en een goed gesmeerde kar horen de mensen je niet aankomen en schrikken ze zich lam als je je niet van tevoren aankondigt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:07

ChristaMoor schreef:
Die van Moor ploppen niet, het zijn echte bordeelsluipers :D Moet zelfs uitkijken, met een paard op sloffen en een goed gesmeerde kar horen de mensen je niet aankomen en schrikken ze zich lam als je je niet van tevoren aankondigt.

_O-

Mijn epics ploppen niet, maken wel meer geluid dan een blote hoef.
Zit erover te denken ook een paar cavallo's aan te schaffen.
Ben wel tevreden over m'n epics, maar ik rij nu noodgedwongen ook met schoenen in onze eb-en-vloed bak (oftewel, altijd-natte-bak) en behalve dat ik 'n halve kilo zand uit de schoenen moet scheppen wordt de gaither iedere keer vochtig.
Icm weke hoefballen (modder hè :+ ) geeft dat nogal eens wat lichte irritatie.
Het leer van de cavallo's lijkt me bovendien fijn, wat soepeler.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:33

ChristaMoor schreef:
Moet zelfs uitkijken, met een paard op sloffen en een goed gesmeerde kar horen de mensen je niet aankomen en schrikken ze zich lam als je je niet van tevoren aankondigt.

Hang je ze een paar bellen om de nek .... :D
http://www.youtube.com/watch?v=b7Qglc3NxBs
wel opletten dat je paard dan niet gek wordt haha.

Easyboots hier ploppen ook niet trouwens. Maar die passen (pasten) ook prima.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:50

Ik vind dat deze foto wel 'n plekje in 't topic verdient..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SWNEGXN.jpg

Vochtige gaithers is ook niks, dus dan legt moederlief de schoenen gewoon op de verwarming.
In de keuken. :=
Inmiddels is ze daarvan terug hoor, aroma was niet bevorderlijk voor de eetlust :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:26

Vanmiddag tijdens een normale wandeling voor de allereerste keer een hoefschoen (easyboot in dit geval) verloren.
Nadeel was, dat ik het uitgaan niet had gemerkt ... en dan begint het zoeken ... waar oh waar ...
Gelukkig was het rustig in het bos en lag hij nog gewoon midden op het pad te wachten om gevonden te worden.
Tot mijn stomme verbazing, was het bijna aan het begin.
Niets van gemerkt.
Dat is dus het nadeel als een schoen niet plopt ... dan hoor je het verschil niet :D

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:33

Als ik aan het rijden ben dan kijk ik ook met regelmaat eventjes naar achteren of ze nog zitten. Mijne maken ook geen plop geluid (rij met standaard easybootjes enkel achter)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 23:29

wat leuk al die foto's en filmpjes!

Ik ben ook weleens een schoen verloren, in hele heftige bagger. Maar nu ik de gloves heb echt zeer zelden. En dan blijven ze aan zijn been hangen. Ik merk het aan mijn paard wel als ze afgaan. Ik kijk ook heel vaak, ben altijd bang ze te verliezen.

ik heb nog een glove maat 1 in de aanbieding trouwens..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:53

Ze blijven idd wel aan het been hangen, maar de laatste keer had mijn paard er toch een lelijk bloedende wond van. En ze kunnen er ook van in paniek raken.

Ik zit eens naar de Edge te kijken, Heeft iemand hier die?? Het zoekprogramma van Bokt haalt alleen de titel naar boven en niet evt posts (ik heb iig geen zin om 542 reacties door te scrollen :D )
Ik vraag me af af die 'worm' niet gaat slijten met al dat zand wat er in komt en of hij niet gaan roesten ??