Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:48

nette voetjes toch?
Even een vraagje....hoe heet dat wat links en rechts van de straal zit?
Hebben alle paarden dat?
Mijn fries heeft dat ook....het lijkt wel of het harder is en groeit dan de rest van de binnenkant van de hoef.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:50

steunsels bedoel je waarschijnlijk, die ondervinden te weinig slijtage op zachte ondergrond en ook op asfalt. Steunsels zijn eigelijk hoefwand, en groeien dus vrijwel net zo snel als de hoefwand, ongeveer 9 mm per maand. De zool groeit 3mm per maand, dus daarom gaan de steunsels sneller verder uitsteken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:08

bedankt!!ik dacht al dat het van "ander spul" gemaakt was..bij mijn fries is het echt keihard,net als de rest van zijn hoeven trouwens....ik zal daar eens foto's van plaatsen en van mijn shet ....zijn hoeven zijn nog nooit bekapt,en hij is 10 ....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:39

bai de wee

dit is het paard van de foto's vandaag in de bevroren paddock, je ziet dat hij uit z'n doppen kijkt en de ondergrond aftast. (Hij wél, z'n vader Arabesk heeft die eigenschap wat minder en gaat dus ook weleens op z'n plaat in het bos)

Hij heeft gemerkt dat sommig stukken heel glad kunnen zijn (bevroren plassen). Je ziet ook dat hij moeiteloos over een van de bevroren plassen heenrent, omdat hij z'n tred heeft aangepast.

Oja die twee plekjes op z'n neus, zijn gekomen omdat een ander paard even de vacht op zijn neus wilde 'proeven'. HAP, dus Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:12

Leuk filmpje OK dan!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 23:14

@ Arabesk;
Ik zie inderdaad dat de straal van jouw paardje groter is geworden in loop der bekappingen. Duidelijk een verbeterde hoef.
Toen een jaar geleden mijn 5de paardje kwam zijn haar hoeven sindsdien ook sterk veranderd onder mijn bekappingen e.d.
Foto's van Arabesk: is ook een paardje die je net hebt toch? Wellicht een soortgelijk proces als mijn 5de paardje?
Filmpje Arabesk: braaf paardje zo achter je vriend aanhollend Lovers Keileuk!

Plattere hoeven geven over het algemeen onder NB-bekapping bredere stralen dan hele diepe wat steilere hoeven onder NB-bekapping.
En de breedte van de straal is ook een beetje erfelijk bepaalt denk ik. Er is uiteraard veel aan te "veranderen", maar tot een bepaalde hoogte.
Ik snij de stralen altijd bij: die zijflapjes die los zitten vind ik zo van die "bacterien-vangers" waar alle rotzooi lekker onder blijft en zo lekker kan gaan stinken. Stank relateer ik dan weer altijd aan bacterien. Maar ik probeer zo min mogelijk weg te snijden, alleen loszittende onderdelen: beetje of both worlds zeg maar Knipoog

Foto's van mij zijn van een tijdje terug. Bak ik bij mij nu ook bevroren. Ik gooide ze op het weiland (ook bevroren) vandaag en dat leverde mooie race-partijen en hoge bokkesprongen op. Vroeger werd ik bang gemaakt dat paarden hun pootjes zouden kunnen breken op bevroren ondergrond... gelukkig is dat heeeeeeeeeel erg vroeger. Bloos

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:38

scoxxx schreef:
Vroeger werd ik bang gemaakt dat paarden hun pootjes zouden kunnen breken op bevroren ondergrond... gelukkig is dat heeeeeeeeeel erg vroeger. Bloos

Believe me, die paarden zijn er ook. Ik heb er 1 namelijk. Die is echt zo onhandig als een kreupele eend en stort rustig 3x achter elkaar op haar muil als het glad is zonder te begrijpen dat je dan misschien wat rustiger zou kunnen doen.
De laatste 2 jaar gaat het iets beter, helemaal nu ze drachtig is, maar bij de eerste keer op de nieuwe wei heeft ze weer tot 3x toe het gras van heeeeel dichtbij bekeken terwijl het prachtig weer was en niet eens modder.
Ik heb de eerste winters heel wat afgetobt met verrekte kogelbanden en meer van die ellende.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-12-08 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:43

De paddock hier was zo opgevroren met allemaal plassen dat die van mij vandaag gewoon binnen heeft gestaan hoor. Die breekt inderdaad rustig 3 keer (bijna) z'n nek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:43

scoxxx schreef:
Vroeger werd ik bang gemaakt dat paarden hun pootjes zouden kunnen breken op bevroren ondergrond... gelukkig is dat heeeeeeeeeel erg vroeger. Bloos

Hangt wel een beetje van de ondergrond af. Als het echt heel erg ongelijk is en je paard explodeert werkelijk omdat hij weinig buitenkomt zou ik toch wat huiverig zijn.
Mijn paard staat dagelijks buiten die explodeert niet en let goed op waar ze loopt.

Wat kan Arno goed lopen zeg. Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:46

leuk fimpje trouwens Ja

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:19

Arno maait een beetje... Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:06

Ja, daar valt rijtechnisch nog wel het één en ander aan te verbeteren.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:20

SpikyBlue schreef:
Arno maait een beetje... Clown

Misschien kan komt dat omdat zijn voetas niet correct is of zijn tenen te lang Haha!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:47

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:28

jodi schreef:
Ik ben trouwens zo vrij geweest de mensen op het Franse forum zijn filmpje te laten zien.Ik ben afgeslacht en ben nu extremist verklaart Tong uitsteken

http://www.1cheval.com/membre/forum/general/sujet.php?forum_9=1795074&forum_10=0
(voor de frans-taligen onder jullie,ik ga niet vertalen...)

Je hebt wel wat losgemaakt daar Vork

Vraagje: Koek had een kroonrandbetrapping en die begint nu uit te groeien en dat is te zien aan de verdikking in de hoefwand. Moet ik deze verdikking gewoon uit laten groeien of straks gelijk met de hoefwand laten vijlen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:34

Dat had mijn paard ook, gewoon door laten groeien, bij mijn paard is er een schimmel in gekomen, die is uitgesneden, maar verbazend snel is alles uitgegroeid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:03

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:16

Niets nieuws onder de zon Tong uitsteken

Lees maar één van je eigen topics na,dan heb je een redelijke samenvatting Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:06

inderdaad...de reacties verschillen niet heel veel met Bokt...

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:51

Leuk topic zeg! Dit blijf ik zeker volgen. Lachen Zal binnekort ook wel foto's plaatsen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:35

LA Afbeelding

LV Afbeelding

RA Afbeelding

RV Afbeelding

achter Afbeelding

voor Afbeelding
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:17

bij jouw paard is de straal wel heel groot en breed en komt ook tot ver richting de toon Ja. Wat ook betekent dat het afrolpunt en de teen samenvallen bij jouw paard.

Wel is de hoefwand, met name in de kwartieren, wat lang en de steunsels zijn ook al aardig lang. Jammer genoeg zijn de stralen bijgesneden geweest. Ik doe dat nooit, tenzij er echt een flapje loszit. Het materiaal van de straal kun je vergelijken met eelt. Als je dat dunner maakt wordt het paard gevoeliger. Een hoefsmid kan met het bijsnijden van de straal een paard in 10 seconden kreupel krijgen of gevoelig maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:13

Mijn dierenarts vertelde bij een beginnende geval straalkanker bij ons op stal dat het bijsnijden, in ieder geval losse stukjes/ flapjes, wel belangrijk was om dit te voorkomen. Zin of onzin?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:29

Lijkt mij onzin. Kanker kun je niet voorkomen, hoe graag we dat ook zouden willen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:16

opala schreef:
Lijkt mij onzin. Kanker kun je niet voorkomen, hoe graag we dat ook zouden willen.

Volgens mij is hoef/straalkanker meer een soort woekerende ontsteking. Bij een "rommelige' straal zal het misschien minder snel opvallen dat er iets afwijkends is.