Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:49

Even een korte reactie, heb weinig tijd. Maar het kunststof van Scoxx is géén EW, het zijn Dynamix. Het verschil is de iets meer afgeronde takken.

Ik heb deze ook gehad. Maar de voeten van mijn paard hebben een minder ronder vorm dan nodig voor deze ijzers. Dus was de pasvorm niet goed. Ik wil graag de Hippoflex ooit proberen, maar ze moeten er wel knapper onder. Verder zijn er voor de Hippoflex verschillende balkjes te krijgen, ook 1 die de straal meer ondersteund. Het ergens ook nog wel een foto van waar het er beter onder zit....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:00

Esperanza schreef:
Even een korte reactie, heb weinig tijd. Maar het kunststof van Scoxx is géén EW, het zijn Dynamix. Het verschil is de iets meer afgeronde takken.

Is echt EasyWalker hoor. Mijn andere paardje staat nml op Dynamix. Dynamix maatje 110 is klaarblijkelijk niet verkrijgbaar in NL, vandaar dat ik EW gebruik maatje 110.
Maar inderdaad deze EW is oranje van kleur, de kleur die Dynamix vaak heeft.
Meestal is EW groen-geel van kleur.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:14

Arabesk schreef:
het ligt er aan waar je je paard het meest op wilt gebruiken. Wil je veel op het asfalt rijden? Of wil je liever springwedstrijden op het gras rijden?

Maar wil iedereen die NB't dan op het harde rijden?
Ik denk dat het gros het grootste gedeelte toch echt op het land staat. Dus eigelijk is dat "natuurlijk" bekappen dus minder natuurlijk als traditioneel bekappen hier in ons land?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:59

Needje schreef:
Ik denk dat het gros het grootste gedeelte toch echt op het land staat. Dus eigelijk is dat "natuurlijk" bekappen dus minder natuurlijk als traditioneel bekappen hier in ons land?

Pling

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:44

Needje schreef:

Ik denk dat het gros van het hele paardenbestand het grootste gedeelte op stal staat.

Ik spreek voor mijzelf, ben een zelfbekapper. Ik maak even onderscheid in het traditionaal laten bekappen door de hoefsmid en zelf bekappen en niet over een methode.

Wanneer ik niet zelf begonnen was met bekappen, had ik nooit inzicht gekregen in wat er nu precies onder die hoef gebeurt, had ik nog steeds de verharde weg en alle grindjes ontweken. Nu ben ik helemaal niet meer bang voor grote slijtage en neem zonder dralen de weg ook al is het bezaaid met grind (die bevinden zich hier wel, maar spaarzaam Clown ). Wanneer ik het blijvend had overgelaten aan de hoefsmid, had mijn paard misschien alweer beslag onder gehad.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:41

Maar er wordt altijd nlk gezegd dat NB het beste werkt icm 24/7 weidegang. Dat klopt dan dus niet.
NB gaat dus beter met veel lopen over het harde.
Dag en nacht op stal is voor geen enkele manier van bekappen.beslaan bevorderlijk.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:34

Needje schreef:
Maar er wordt altijd nlk gezegd dat NB het beste werkt icm 24/7 weidegang. Dat klopt dan dus niet.
NB gaat dus beter met veel lopen over het harde.
Dag en nacht op stal is voor geen enkele manier van bekappen.beslaan bevorderlijk.

NB icm 24/7 weidegang is een must.
Over het harde gaan, is bij mij een onderdeel geworden van hoefverzorging als een soort extra stimulatie. (Een paard is wel geen mens, maar wanneer een mens te weinig beweegt, kunnen de botten poreus worden.)
Ik maak ervan: dat wanneer je zorgeloos over het harde wil blijven gaan zonder beslag, dat je dan beter zelf kunt bekappen.
Omdat mijn paard deels stalpaard is, zie ik in die periode met mijn eigen ogen hoe snel die hoeven direct platte zolen krijgen en er amper meer iets te bekappen valt. Het enige voordeel voor mij is dat ze er qua loopgedrag niet onder schijnt te lijden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:47

opala schreef:
Omdat mijn paard deels stalpaard is, zie ik in die periode met mijn eigen ogen hoe snel die hoeven direct platte zolen krijgen en er amper meer iets te bekappen valt. Het enige voordeel voor mij is dat ze er qua loopgedrag niet onder schijnt te lijden.

Het grappige is dat jouw paard en onze paarden daarin best wel verschillen Knipoog
Mijn paarden staan altijd 's nachts op stal en hebben geen platte hoeven doch gewoon concaaf.

Ik heb echter eerder door langdurig ziekzijn eens een winterperiode gehad dat ik niet kon rijden.
Ze stonden toen wel de hele dag in de wei.
Toen kregen ze wel plattere zolen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:07

henny_w schreef:
Het grappige is dat jouw paard en onze paarden daarin best wel verschillen Knipoog
Mijn paarden staan altijd 's nachts op stal en hebben geen platte hoeven doch gewoon concaaf.

Ik heb echter eerder door langdurig ziekzijn eens een winterperiode gehad dat ik niet kon rijden.

Best wel vaag ja Clown

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:58

opala schreef:
henny_w schreef:

Best wel vaag ja Clown

Het geeft in elk geval aan dat niet elk paard hetzelfde reageert op gedeeltelijk opstallen Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:13

Uberhaupt is geen paard hetzelfde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 10:39

Ik heb ook een mail verstuurd naar dr. Cook en nog wat anderen. Leuke reacties gekregen. Nu dus ook een mail van dr. Cook Hyper! Hyper! Hyper!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:45

opala schreef:

Opvallend dat dat zo snel gaat en terwijl je toch vaak hoort dat processen met de hoeven veel tidj kosten en dat je metname bij de overgang van ijzers naar NB echt de tijd moet nemen Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:01

fransje23 schreef:
Opvallend dat dat zo snel gaat en terwijl je toch vaak hoort dat processen met de hoeven veel tidj kosten en dat je metname bij de overgang van ijzers naar NB echt de tijd moet nemen Lachen

Teruggang gaat sneller dan herstel helaas, hoe anders ik ook zou willen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:42

opala schreef:
Teruggang gaat sneller dan herstel helaas, hoe anders ik ook zou willen.

Maar is dat niet opvallend hoe een zool zich dan schijnbaar wel plotsklaps kan veranderen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:49

fransje23 schreef:
Maar is dat niet opvallend hoe een zool zich dan schijnbaar wel plotsklaps kan veranderen?

Dat is heel opvallend

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:44

Ik heb wel trouwens nog filmpjes van met en zonder hoefschoenen op de camera staan. Als ik deze week tijd heb, zal ik die ook uploaden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:50

Leuk dat we weer on-topic zijn.
Ik heb net een paar weken geleden hoefschoenen voor mijn paard aangeschaft. Tot nu toe nog maar één keer gebruikt..en niets speciaals over te melden. Maar ik zat wel de hele tijd met een 'blijft dat allemaal wel goed zitten?' gevoel*. En vanop je paard kan je dat niet echt zien. Ik ben echt wel benieuwd om een paar hoefschoenen in vertraagde actie te zien.

*beetje een 'schrik gepakt' met een paard dat haar hoefschoenen verloor. Maar dat is meer iets voor het schoenen-topic.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:53

Ik ga de filmpjes vanavond even bekijken, lijkt me super interessant.

Weet niet met wat voor een camera het is opgenomen....
Ik weet niet of je er al een keer aan gedacht hebt, maar je zou eigenlijk een bedrijf moeten kontakteren wat high-speed camera's levert of gebruikt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:56

met een camera die 1200 beeldjes per seconde opneemt. Ter vergelijking: een gewone camera (film) neemt 5 beeldjes per seconde.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:46

Heb de filmpjes bekeken. Ik dacht aan high-speeds van 10.000 per sec (max) die ook voor productie processen worden gebruikt, maar zoals ik al aangaf is dit duidelijk genoeg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:54

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten gesplit. Graag ontopic blijven, anders zal dit topic op slot moeten.
Vlieg elkaar niet in de haren, maar laat elkaar in zijn/haar waarde. Het gaat in dit topic over de filmpjes van hoeflandingen en een discussie over wat daarop te zien is. Laat het daar dan ook over gaan en val elkaar niet aan. Dit geldt voor álle partijen in dit topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:09

fransje23 schreef:
Afbeelding

Is dit nou Hippoflex of Hippotech ?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:42

Hippoflex.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:58

Arabesk schreef:
met een camera die 1200 beeldjes per seconde opneemt. Ter vergelijking: een gewone camera (film) neemt 5 beeldjes per seconde.

Even een correctie Knipoog een gewone camera neemt 25 tot 30 beeldjes per seconde op.
Zojuist even aan een kenner gevraagd.