Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:43

opala schreef:
Mijn plicht is om zo goed mogelijk voor haar te zorgen. Expertise van buitenaf roep ik in wanneer nodig.

Kortom: jij hebt de plicht jezelf te verbeteren en externe expertise achter de hand te houden.
Waar de balans tussen eigen en externe expertise ´moet´ liggen is een persoonlijke zaak net als het dragen van een cap Knipoog

Mbt het nb houdt dit in dat je zelf dient te studeren én periodiek een goede hoef´smid´ laat komen. Hoe vaak ´periodiek´ is hangt af van jouw eigen expertise en de terugkoppeling van de externe expert.
Na één dag kursus ben je beginnend hoefvijler. Tussen onderhoudsbeurten van de breedopgeleide profi kan je de hoeven bijhouden en zo ervaring opdoen.
Parallel studeer je ondertussen verder.
Of niet want tenslotte is onderhoud door een prof ook prima wanneer de eigenaar voldoende inzicht heeft deze er tijdig en vaak genoeg bij te roepen.
Als de eigenaar weet wat de gele, oranje en rode waarschuwingslampjes van een paard zijn en weet welke expert er wanneer bij te halen (en dat doét ipv zelf halfkundig te prutsen) is dat voor het welzijn van een paard al heel goed.

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:47

Huertecilla schreef:
Henny, hoe kritisch je ook bent, je weet niet wat je niet weet. Als je in de spiegel kijkt zie nog steeds alleen maar jezelf en je eigen werk.
Je moét buiten je kaders stappen om je eigen werk zonder je eigen bril te kunnen zien en externe expertise is ontontbeerlijk. Het helpt om de informatie dan niet als kritiek of fouten te zien maar als terugkoppeling. Het is informatie.

Dat bedoel ik dus ook. Op een gegeven moment kun je je blind gaan staren op hetgeen je doet, ook al gaat het nog zo goed en is het juist handig om ook anderen er in te betrekken en hun mening 's te laten geven.
Met paarden ben je nmm. nooit uitgeleerd.

Huertecilla schreef:
Off-topic: een échte vrouw, láát zich rijden Knipoog
Míjn vrouw gaat nog een stapje verder: ik draaf met liefde als palfrenier met het paard mee als zij wil mennen Lovers

hc

Ook effe off-topic:
Hihi ... verschil moet er blijven Haha!
Mijn onderschrift is een reclameslogan van Dodge Haha!
Het is elke keer weer dikke lol als ik met de combinatie Dodge en trailer rij en de verbaasde blikken van met name de heren zie als je met zo'n lange combinatie als vrouw gewoon even ergens netjes kunt parkeren of achteruit moet steken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:52

Opala, ik haal er altijd PREVENTIEF hulp van buitenaf bij.
Als het kalf verdronken is, ga jij de put nog eens proberen te dempen?
Zoals zovelen weet ik lang niet alles en laat dat graag aan dierenarts en hoefsmid over!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:01

En hoe vaak is bij jou PREVENTIEF???? Het kan namelijk nog steeds te laat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:07

opala schreef:
En hoe vaak is bij jou PREVENTIEF???? Het kan namelijk nog steeds te laat zijn.

Hoefsmid om de acht weken, dierenarts bij een van de paarden eens in de maand (dit met reden) en verder bij de minste of geringste twijfel, haal ik er een deskundige bij.
Overigens vind ik je post erg tegenstrijdig tov je voorgaande beweringen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:17

Om de acht weken is bij mijn paard te laat. De DA heb ik al zeker 6 jaar niet gezien, terwijl ze toch jaarlijks haar enting krijgt. En tegenstrijdig, ach, ik heb wel ergere dingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Ik zeg maar zo, ik ben maar een mens met mijn positieve en negatieve eigenschappen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:20

Ik haal routinematig externe expertise in huis.

Als controle, als klankbord en ter verwerving van, nieuwe, kennis. Noem het evaluatie.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:21

Ik vind het niet meer dan normaal dat bij de overige paarden, die ook alleen maar een veearts zien bij de entingen, dat ik er dan toch wel even bij ben. Alleen al om eens van een arts te horen wat hij vindt van de groei en de ontwikkeling en de algehele constitutie.
Als je je paard door een deskundige smid zou laten bekappen, zou eens in de acht weken ook echt wel volstaan, maar ja wil je zonodig doe het zelven, dan is het natuurlijk zaak om er liefst meerdere keren per week een heeeeel klein beetje af te halen, houdt je van de straat en uit de kroeg zullen we maar zeggen,
Ik laat het liever aan professionals over en mijn paarden lopen super.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:43

8 Weken is bij mijn paard te laat, meerdere keren per week is te veel van het goede Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:55

Kymalin schreef:
opala schreef:
Ik denk persoonlijk dat je helemaal geen expert-kennisniveau hoeft te bereiken voor je iets voor je paard kunt betekenen, daar zit 'm nu net de kneep. Waarom zou ik veel kennis opdoen over allerlei beengebreken, ijzeroplossingen of dergelijke, wanneer mijn paard (nog) niets mankeert.

Wat dacht je van; Om gebreken en/of afwijkende beenstanden, kwalen etc. in een vroeg stadium te kunnen herkennen?

Dat zou dan voor iedere paardenbezitter moeten gelden. En nièt alleen voor mensen die de hoeven van hun paarden vijlen. Pling
Iedere paardenbezitter moet aandoeningen e.d. kunnen herkennen om er een expert bij te halen, op welk gebied dan ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:07

JoviBan schreef:
Dat zou dan voor iedere paardenbezitter moeten gelden. Iedere paardenbezitter moet aandoeningen e.d. kunnen herkennen om er een expert bij te halen, op welk gebied dan ook.

Meen jij hier iets anders te lezen?
Ik betrek dat in dit topic zelfs op rijtechniek en zadels Pling

Een probleem bij specifiek nh is dat de meeste ´experts´ daarin zichzelf oogkleppen opgezet hebben én hun kennisniveau bij gebrek aan toetsing overschatten. Dat dient het belang van het paard niet omdat hoefonderhoud een afgeleide is van de hoeven en geen mal waar de hoeven in gekapt moeten worden.
Vandaar de hier benadrukte opmerking dat het verstandig is om bij juíst natuurlijk bekappen regelmatig een hoefprofi-plus te roepen. Die regelmaat aangepast bij de expertise van en terugkoppeling door de externe expert.

hc

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:11

Ik zal nog even mijn ervaring neerzetten hier.. 3 stalgenoten laten hun paarden ook bekappen door een NB, en die staan prima op hun voeten.

Spot is ook gedaan, maar na 2,5 week begon zijn beenstand te veranderen en leek het alsof hij 10 weken niet bekapt was. Ik heb hem van de week naar de gewone hoefsmid gedaan, die heeft hem iets bijgevijld, en weer recht op zijn voeten gezet. Qua lengte kon hij niet veel.

Niet voor elk paard is het dus geschikt, voor Spot duidelijk dus niet, maar nogmaals, de andere 3 staan wel keurig op hun voeten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:19

Na 2,5 week een beenstand zien veranderen, terwijl het er uit zag alsof het paard niet bekapt was Clown . Wat was de motivatie om je paard NB te laten bekappen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:25

Dat is bijvoorbeeld een voordeel van zelf bekappen, je weet precies wat je zelf gedaan hebt, je hoeft niet meer te wijzen met een beschuldigend vingertje naar een ander welke het verkeerd gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:27

Je hebt NBers die een gedegen opleiding hebben gehad en dan nog de categorie ongeleide projectielen die zelf aan het studeren zijn gegaan na een dag creatief met kurk eh..... slachthoeven uit de grote donkere vriezer, daar zit nog een groot gat tussen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:38

Maar na die ene dag heb je oog voor het onbekende wat slechts was voorbehouden aan de prof. Velen zullen van deze ene dag niet eens het bestaan weten of willen weten.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:42

Huertecilla schreef:
Na één dag kursus ben je beginnend hoefvijler. Tussen onderhoudsbeurten van de breedopgeleide profi kan je de hoeven bijhouden en zo ervaring opdoen.

Inderdaad. Daar hoef je niet eens natuurlijk bekapper voor te zijn om dat te weten. Mij is juist door een hele traditionele hoefsmid bevestigd dat als je geen beslag wilt, dat je dan heel gemakkelijk zelf de hoeven van je paard bij kunt houden. Deze smid is helemaal geen voorstander van NB. Hij vind dat een paard dat werkt op ijzers hoort te staan, maar vind wel dat het geen enkel bezwaar en ook niet moeilijk is voor een eigenaar om zelf hoeven bij te houden als je geen beslag wilt. Je moet jezelf er natuurlijk wel in willen verdiepen en niet op eigen houtje gaan sleutelen aan probleemhoeven. Ik heb ook gezien dat als je wel beslag wilt daar nog een wereld van verschil in zit. Er zijn maar weinig smeden die het beslag werkelijk goed plaatsen. Een goed beslagen paard hoeft van zijn hele leven geen problemen met zijn hoeven te krijgen. Een goede smid houdt rekening met de dilatatie van de hoeven en beslaat geen paarden die nog in de groei zijn. Problemen ontstaan juist o.a. doordat eigenaren (niet gehinderd door enige kennis over de hoeven van hun paard) bijvoorbeeld eisen dat het beslag er zo lang mogelijk onder blijft zitten en sommige hoefsmeden er meer op gericht zijn hun klanten op dit moment tevreden te houden dan op wat op lange termijn het beste is voor het paard.

Zelf neem ik ook de sprong in het diepe en ga beginnen de komende tijd eens mijn eigen paarden te vijlen (met tekst en uitleg en controle van mijn - traditionele - hoefsmid op de achtergrond uiteraard).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:47

Anna14 schreef:
Ik heb geen idee of het hier goed staat, en ik kon er via de zoekfunctie niet veel duidelijke informatie over vinden. Knipoog

Ik ben van plan om mijn pony natuurlijk te laten bekappen, omdat hij er al gauw last van heeft als je iets te diep snijdt, of iets scheef staat etc.
Bij natuurlijk hoefbekappen kijken ze helemaal naar de bouw van het paard, hoe ze lopen etc.
Nou leek me dat wel wat. Maar zijn er hier ook mensen op Bokt die er ervaring mee hebben? Of redenen waarom wel, of waarom ik diet juist níet zou moeten doen?

Ik heb geen zin me met allerlei discussies te bemoeien (die kan ik namelijk wel dromen, zo onderhand Tong uitsteken ), maar ik richt me even tot de TS:

Ik laat mijn pony al een paar jaar natuurlijk bekappen. Redenen:
a. Ik kan me helemaal vinden in de theorie erachter en hou mijn paard dus ook zo natuurlijk mogelijk als maar kan.
b. Hij liep erg gevoelig op steentjes, harde ondergrond bij het traditionele bekappen, dus ben ik verder gaan kijken dan mijn neus lang is.
c. De benadering van mijn paard zelf vond ik 100.000.000x beter dan bij de twee hoefsmeden die ik eerder gehad heb (en alle anderen die ik in mijn leven gezien heb bij andermans paarden Knipoog ). Totaal anders en dat zie je meteen terug in het paard. Lachen

Zo. Dat waren een paar redenen. Lachen

Overigens laat ik mijn paard's voeten doen, ik begin er zelf niet aan. O.a. omdat mijn rug dat werk niet trekt:+, maar ook omdat ik liever heb dat er een kundig persoon langs komt. Voor meer info kijk eens op http://www.horsesgonatural.com
Dat is mijn NBer.

Kan je in elk geval vertellen dat mijn paard prachtige voetjes heeft, die zelfs wat te hard groeien, hij loopt er prima op, op wat voor ondergrond ook en van slijtage heb ik helemaal geen last meer. Ze groeien als kool. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:47

opala schreef:
Maar na die ene dag heb je oog voor het onbekende wat slechts was voorbehouden aan de prof. Velen zullen van deze ene dag niet eens het bestaan weten of willen weten.

Precies, de foto's van het geleverde prutswerk spraken boekdelen. Ik heb het nog nooit zo zout gegeten en vind het neigen naar dierenkwelling dat notabene diegenen die de cursus geven, er zelf ook niks van bakken en slechts beschikken over vermeende kennis wat is verkregen door zelfstudie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:49

Dan voeg ik er nog aan toe dat je zeer zeker moet zorgen voor een KUNDIGE bekapper. Want, net als onder de traditionele hoefsmeden, zitten er wel eens prutsers tussen. Dat hou je, helaas...... Zoek dus een goeie en blijf altijd naar je paard kijken. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:54

Huertecilla schreef:
Een probleem bij specifiek nh is dat de meeste ´experts´ daarin zichzelf oogkleppen opgezet hebben én hun kennisniveau bij gebrek aan toetsing overschatten. Dat dient het belang van het paard niet omdat hoefonderhoud een afgeleide is van de hoeven en geen mal waar de hoeven in gekapt moeten worden.
Vandaar de hier benadrukte opmerking dat het verstandig is om bij juíst natuurlijk bekappen regelmatig een hoefprofi-plus te roepen. Die regelmaat aangepast bij de expertise van en terugkoppeling door de externe expert.

hc

Met nh bedoel je waarschijnlijk nb?

Dat "de meeste 'experts' oogkleppen op hebben" is jouw aanname en geen feit. Daarvoor zou je ze namelijk allemaal moeten kennen en dat lijkt me niet het geval.

Er hoeft in dit topic niet benadrukt te worden om er regelmatig een prof bij te halen. Niet tav mij iig, want bij mij komt al jarenlang een prof.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:54

Tja en hoe onderscheidt je de ene prutser van de ander? Prutsers worden het omdat ze niet op tijd ingeschakeld worden door de eigenaar, anders kan ik het gewoon niet verklaren.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:06

Goh, ik ben blij dat het niveau weer enigszins op peil is, het begon wel het 'Arabesk-afzeik-topic' te lijken. Zullen we iedereen aub in zijn/haar waarde laten..?

HC doet hier hele rake, onbevooroordeelde uitspraken.

Wat betreft de 'mystiek' rond hoeven; Rolleyes
PN heeft een aantal rake klappen uitgedeeld in paardenwereld, en laten zien dat het ook ánders kan.
Eén manier van hoefonderhoud is NB, en het is best interessant je daarin te verdiepen. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen het zo kan en wil doen met zijn/haar paard, dat is ieders eigen keus. Zowiezo is het je plícht als paardeneigenaar om de hoeven van je paard goed te laten behandelen, op welke manier dan ook, als het maar past bij het specifieke paard (dwz. hoe je je paard houdt en wat je van hem verlangt). Het regelmatig 'bijvijlen' Haha! van de hoef is een manier van hoefonderhoud, die veel mensen na een 'les' van de hoefsmid gewoon kunnen toepassen. Daar hoef je mi geen cursus voor te volgen.
Maar als je een klein beetje inzicht in de anatomie, werking en onderhoud wil krijgen, is zo'n eendagscursus niet verkeerd. Máár: het is slechts één van de vele manieren hoe het kán; pas dus op voor oogkleppen!
Sommige mensen denken dat ze zelf kunnen bekappen na de cursus, dat is een gevaar. Nog een gevaar is de manier van houden en rijden van het paard die niet strookt met het hoefonderhoud. Dit vereist controle, kennis en vooral het allerbelangrijkste: GEZOND VERSTAND!

Vervolgens... Hoe ontwijk je een prutser?
Vraag álles aan je hoefsmid, verdiep je, lees de site van hoofcare, vraag rond, zuig kennis op, lees boeken, hou je oren en ogen open.

Zo simpel is het... Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:22

opala schreef:
Maar na die ene dag heb je oog voor het onbekende wat slechts was voorbehouden aan de prof.

Als je het zelf maar geloofd Clown
Ik heb als totale leek zonder cursus ook doorgesneden paardenvoeten uit de vriezer gezien.

En vijlen leerden we vroeger al tijdens handenarbeid op school. Hoe mooier je een stuk hout kon vijlen, hoe hoger je punt Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:29

Sterker nog ... ik geloof er niet alleen in, ik zie het terug in de praktijk bij mijn paard. Ik vijl niet voor het mooie, ik vijl voor functionaliteit.