Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:39

Ja absoluut Ja Als jij gelooft in die NB'er, en hij komt met goed advies nu, zou ik dat volgen. Teruggaan naar een traditionele smid zal op traditioneel bekappen en evt. ijzers uitdraaien en ik denk dat je dat net niet wilt.
Paardje staat niet gevoelig op het land, dus op zich is er niet echt een probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:37

Ter geruststelling heb ik even foto's gemaakt van de hoeven van mijn paard, die zijn nog korter.

onderkant staat er niet helemaal op, paard trok net z'n voet weg Koe
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
check vooral die tuinkabouter Haha!

De laatste is uit de oude doos, maar daar staat de hoef wel helemaal op. Hier mijn paard met hoefschoenen aan http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZSUF8JVE.jpg niet dat ik ze ooit gebruikt heb, maar ja leuk voor de heb Clown

Ik word er tureluurs van, de hoeven groeien nu zó hard dat ik bijna elke week de mustangroll opnieuw moet aanbrengen Ziek

Deze is van een jong veulen: nooit bekapt geweest, maar komt regelmatig op harde ondergrond

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:24

Arabesk, welke hoefschoenen heeft jou paardje op die foto aan? Hoefjes zien er trouwens keurig uit. Tuinkabouter staat er ook mooi op ja Haha!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:48

Huilen Ik vind het belagelijk en niet kunnen dat een paard of pony eerst een tijd kreupel of gevoelig moet lopen of pijn hebben, om zogenaamd te wennen aan een verandering.Een paard wordt nooit met slechte voeten geboren , maar worden slecht gemaakt. Waarom moet een paard tegenwoordig op een NB manier gekapt te worden om op blote voeten te kunnen lopen . Op blote voeten lopen is niets mis mee maar dit kan wel op een normale manier , de TS manier zoals dat genoemd wordt.

superfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:33

Hallo,

Voor jou zal het een behoorlijke afstand zijn, maar neem eens contact op met Gerrit Smit. Hij maakt hoefschoenen op maat. Hij heeft een veel kennis van zaken en is een echte paardenliefhebber. Zie ook zijn site www.paardenschoenen.nl. Wij gebruiken zijn paardenschoenen al heel wat jaren en zijn er zeer tevreden over.

Groeten,
Mariska Jansen

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 03:17

arm beestje.. indd lekker laten groeien, en overgaan op gewoon bekappen.. Dit lijkt mij het beste voor je paardje..

Anders ga je in het land fietsen en rijden? Beter voor je paarden, fietsen wordt alleen wat zwaar voor jezelf.. goeie conditie training! Vork

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:06

starjo schreef:
Huilen Ik vind het belagelijk en niet kunnen dat een paard of pony eerst een tijd kreupel of gevoelig moet lopen of pijn hebben, om zogenaamd te wennen aan een verandering.Een paard wordt nooit met slechte voeten geboren , maar worden slecht gemaakt. Waarom moet een paard tegenwoordig op een NB manier gekapt te worden om op blote voeten te kunnen lopen . Op blote voeten lopen is niets mis mee maar dit kan wel op een normale manier , de TS manier zoals dat genoemd wordt.

De reden dat als je je paard blootsvoets wilt, je (m.i.) beter natuurlijk kunt bekappen, is dat de straal dan dragend gemaakt wordt. De hoef slijt dan anders af en de hoefwand krijgt niet al het gewicht te dragen. Als je dan traditioneel bekapt (waarbij de straal vaak weggesneden wordt en niet draagt) dan heeft het veel minder zin.

Maar daar weten andere mensen in dit topic je veel meer over te vertellen. Ik ben alleen een tevreden gebruiker van NB Haha! maar heb er verder niet zoveel verstand van.

Dat de hoeven van het paard van de TS uiteindelijk te kort zijn uitgevallen dat was wel duidelijk, dat heeft ze ook allang aangegeven.

Heb je het topic eigenlijk doorgelezen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 14:36

Ik wil hem graag blootvoets houden ja. Vind de idealen van NB namelijk best goed. Alleen moet het dan wel werken Tong uitsteken Al moet ik zeggen dat er niet enorm veel verschil tussen NBhoeven en TBhoeven zit. TBhoeven wordt de straal alleen iets teruggesneden en de buitenkant wordt gevijld. In principe laat die TB-er ze ook niet alleen op de wand lopen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:19

Ik kwam net deze foto tegen,van toen hij net aankwam bij je:

Afbeelding

Het lijkt mij logisch dat hij in die tijd geen super-kwaliteit hoef geproduceerd heeft!
Zoals ik al zei heeft hij nu bovenin de hoef duidelijk een betere,dikkere groei: geduld!!!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:45

@Arabesk
Maar niet elk paard hoort zulke korte hoeven te hebben, dat verschilt echt per paard!
Wel mijn complimenten, ze zien er echt super uit!

Mijn paardje staat net weer zonder ijzers, en gaan nu alweer super!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:58

HannahFrouk schreef:
starjo schreef:

De reden dat als je je paard blootsvoets wilt, je (m.i.) beter natuurlijk kunt bekappen, is dat de straal dan dragend gemaakt wordt. De hoef slijt dan anders af en de hoefwand krijgt niet al het gewicht te dragen. Als je dan traditioneel bekapt (waarbij de straal vaak weggesneden wordt en niet draagt) dan heeft het veel minder zin.

Maar daar weten andere mensen in dit topic je veel meer over te vertellen. Ik ben alleen een tevreden gebruiker van NB Haha! maar heb er verder niet zoveel verstand van.

Dat de hoeven van het paard van de TS uiteindelijk te kort zijn uitgevallen dat was wel duidelijk, dat heeft ze ook allang aangegeven.

Heb je het topic eigenlijk doorgelezen?

Ik heb wel degelijk dit topic doorgelezen.
de hoefwand is nl wel gebouwd om te dragen en de straal niet , je zou je eigen is moeten verdiepen in de anatomie. Het is schandalig dat ze mensen zo gek krijgen dat zij hun dieren zo veel leed aan doen. En ik begrijp ook wel dat ze inziet dat haar paardje te kort staat , alleen begrijp ik dan niet dat ze hier mee door gaat. Boos! Boos!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:03

@starjo
De straal is zeker wel gebouwd om mee te dragen Clown
(en dat zeg ik, die ook niet helemaal fan is van NB)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 23:06

Starjo, niet zo aanvallend joh! Even beetje gezellig houden hè! Lachen

Waar ga ik mee door? Mijn paard blootvoets houden? Als dat zo sielug is, dan heeft de dierenbescherming een hoop werk te doen Knipoog Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik doorga met NB ofzo, dat weet ik namelijk nog niet, ik heb alleen gezegd dat ik hem liever niet op ijzers wil Lachen

Maar als je je nou eens verdiept in de anatomie, zoals je zelf zegt, dan zou je weten dat ijzers ook niet ideaal zijn. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:13

Nelleke, jeetje, wat zag je Hafje er uit, zeg, toen hij bij je aankwam. Wat ontzettend triest en wat fijn dat jij hem een mooi leven wilt geven!! Inderdaad geen wonder dat zijn hoeven van slechte kwaliteit waren. Komt vanzelf wel goed met de juiste voeding, verzorging en beweging. Op het land is goed voor de doorbloeding van de voetjes. Lachen

Starjo, doe niet zo ontzettend negatief over NB alsjeblieft. Tuurlijk zitten er prutsers tussen (net als bij TB!!!!!), maar ik heb zelf hele goede ervaringen met NB bij mijn paard (http://www.horsesgonatural.com). Helaas doet hij geen paarden in de buurt van TS en ik weet ook niet wie zij heeft als NBer, maar dat eeuwige gezever over NB begint me wel mijn keel uit te hangen. Clown

Niemand wil prutsers en ik laat mijn paard's hoeven ook helemaal niet verzieken, omdat er een NBer aan zit. Rolleyes
Zijn zolen zijn kerngezond en die hoeven hebben nog nooit zo hard gegroeid (worden al bijna 2 jaar zo bekapt Haha! ).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 23:19

Hmm, die foto wekt misschien een beetje verkeerde gevoelens op. Rowan was helemaal niet zo ontzettend slecht verzorgd, hij had alleen net een groeispurt achter de rug dus was daardoor een beetje schraal en z'n halve wintervacht zat er nog op, maarja t was april dus wat wil je. Hij was overigens kerngezond verlaard door de keurende DA, zowel klinisch als rontgenologisch. Dat er tijdens zijn groei wellicht meer energie is gegaan naar zijn groei dan naar zijn hoefjes, daar kan ik wel inkomen, maar ondervoed ofzo dat was ie zeker niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 05:20

Het merkwaardige vind ik dat ik hier op bokt regelmatig topics zie zoals deze [BEH] Paard 2 dagen na bekapping stokkreupel

niemand die zegt 'WAT een prutser die HOEFSMID, het zou verboden moeten worden'. Een zelfde topic en vervang het woord hoefsmid door NB-er en heel bokt buitelt over elkaar heen om NB af te maken... Boos!

@ Nelleke, de hoefschoenen op de foto zijn Old Mac's, maar je kunt beter easyboot Bare of easyboots Epic nemen, die zijn beter Lachen

Het verschil tussen traditioneel bekappen en gewoon staat hier duidelijk uitgelegd:

Verschillen traditioneel bekappen <-> natuurlijk bekappen

en kom anders even in onze vriezer kijken, allemaal TB bekapte paarden, ik kom nooit een hoef tegen dat ik denk 'hé dat is zoals wij het ook den'

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:37

Dat vind ik dan weer vreemd Arabesk. Ik weet natuurlijk niet van wat voor paarden de hoeven bij jou in de vriezer liggen, maar het klinkt absoluut niet logisch voor mij, misschien zater er veel verwaarloosde dieren bij? Veel rijpaarden komen tegenwoordig immers door een spuitje aan hun einde.

Gisteren een in de UK (UKNHCP gecertificeerd) opgeleidde natuurlijk bekapper bij mijn pony gehad. Heeft de hoeven van mijn pony eens kritisch bekeken en kwam tot de conclusie dat ik ze zo moest proberen te houden en heeft er verder niets aan gedaan, behalve de achterijzers verwijderd.

Paard was de week tevoren door een traditionele smit gedaan. Ra ra hoe kan dat?

Volgens deze man is er echt geen verschil tussen een traditionle smit en een natural smit als het om blote voeten gaat. Het paard bepaalt de optimale hoefstand en vorm, niet de smit of de methode.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:45

Als je voor hoefschoenen gaat en je wilt het neusje van de zalm, dan moet je volgens mij de Renegades nemen. (Wel ff een stukje duurder dan de Smitjes).

Ik heb ze net aangeschaft en ze zijn super makkelijk in het gebruik. Pony loopt er goed op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:54

Sosha schreef:
Volgens deze man is er echt geen verschil tussen een traditionle smit en een natural smit als het om blote voeten gaat. Het paard bepaalt de optimale hoefstand en vorm, niet de smit of de methode.

Hmmm, ik heb mijn paard 2 weken terug laten bekappen door een TBer, omdat mijn NBer lang op vakantie is en die hoeven zo snel waren aangegroeid, dat ik echt even iemand anders in moest schakelen (met pijn in mijn hart, maar ja, mijn paard ging even voor mijn principes. Hij was gewoon te lang en helaas trekt mijn rug het niet om zelf bij te vijlen e.d. Bloos ).
Hele andere manier van bekappen, hoor, en eerlijk gezegd, ik vond het niets. Dit was een ouderwetse traditionele hoefsmid in alle opzichten Knipoog .

De vorm van de hoef was totaal anders, de onderkant was anders (straal stond niet meer op de grond, steunsels en verzenen staan veel hoger) en ik ben blij dat mijn NBer over een paar weken komt, om het net even wat beter te maken. Lachen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:03

Ik vraag me dan af of je wel een goede smit bij je pony gehad hebt. (welke hier dan de "betere" smit is, kan ik niet achter de pc beoordelen).

Zowel onder smeden (ze noemen zich zelf niet tradiotioneel, dat doen volgens mij alleen Nb aanhangers) als onder Nb'ers heb je genoeg prutsers rondlopen.

Het valt mij alleen heel erg op dat ik door de jaren heen met zowel smeden als NB'ers heb gewerkt en dat deze het onderling zo vreselijk eens zijn over hoe mijn pony er bij moet staan.

Ik werk overigens alleen met officieel opgeleide smeden met een papiertje van een bekend instituut, of ze zich nu NB noemen of niet. Mensen die zichzelf hoefverzorger noemen na een weekje cursus of zo iets, daar begin ik echt niet aan.

Misschien dat daar het verschil in zit?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:09

opala schreef:
Joto schreef:
oe pijnlijk, spijt me zeer maar dit wil ik even zeggen: Wat een prutser. Maar goed je bent nu nog wel even een paar maanden zoet, even laten rusten is inderdaad het beste, kunnen de hoeven weer lekker groeien (groeien harder in de zomer dan winter),

Ik denk dat het niet te wijten is aan de bekapper. Een heel zwakke hoefwand maak je niet gezond met één bekapping. Zwakte van de hoefwand creëer je met de tijd, met diezelfde tijd zal het moeten helen.

Ik vind zeker dat de NB hier iets te verwijten valt. Ik weet niet hoe kort de hoeven hiervoor waren, maar uit TS haar verhaal blijkt dat ze 3 x te kort achter elkaar opnieuw bekapt zijn en dus weer wat af gehaald is. Dit had hij imo gewoon niet moeten doen. Dan iets anders verzinnen voor dat brokkelen, maar niet die rand eraf blijven halen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:16

Ik ben het ook niet helemaal eens met de verschillen die opgenoemd worden. (TB --- NB)

Mijn smid snijd de straal wel bij, maar zorgt altijd dat hij de grond blijft raken.
Heeft nooit gewilt dat de verzenen hoger worden oid (zoek zo wel even een foto)
Snijd weinig tot nooit in de zool.

Dus Nadya miss gewoon de verkeerde TBer Knipoog

Wat mij erg tegen staat van NB is dat er na 1 cursus gezegd word dat je de hoef zelf kan bekappen en in de gaten houden, waar ik het zeker niet mee eens ben.

Over de mustang roll.
Als die in de hoef "hoort" waarom moet die er dan steeds keer op keer opnieuw ingevijlt worden?
Dat vat mijn logica dan weer niet.

Dat het paard miss beter loopt door de mustangroll kan ik weer wel begrijpen.

@arabesk
Ik ben er benieuwd wat de verschillen zijn van TB -- NB.
Want hier zie ik geen verschil tussen het paardje wat NB bekapt word, en mijn paardje.
(behalve dat mijn paardje nu net van zijn ijzers af is)

Om toch ontopic te blijven:
@ts
Zit er al een beetje verbetering in de hoefjes?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:37

Zack, het was zeker de verkeerde TBer (beter gezegd; hoefsmid), maar hij heeft wel zijn papiertjes en een giga klantenkring Knipoog . Hij doet bij ons alle paarden, behalve dus die van mij, normaal gesproken.

Maar goed, het ging mij ook vooral om het vijlen, de rest doet mijn NBer eerdaags alsnog, als 'ie terug is van vakantie. Knipoog
Volgende keer wil ik dat bij lange afwezigheid toch even iets geregeld wordt met een andere NBer ofzo, want nu zaten er 7 weken tussen, maar die voeten van mijn paard groeiden echt uit hun voegen. Clown

Het was wel een interessante ervaring trouwens, maar ben blij dat ik er zelf weer bij gestaan heb om een paar zaken te voorkomen. Ja

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:50

Zulke TB heb je genoeg.. wij hebben er ook 1 op stal rondlopen waarvan ik denk WAAR BEN JE MEEEE BEZIG!
Maargoed zijn mijn paarden niet Knipoog

(heb jij trouwens foto's van de hoeven van jou paardje? ben erg benieuwd of er meerder NB paardenhoeven op die van mijn paardje lijken)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:52

Ik maak liever foto's als ze natuurlijk bekapt zijn. Knipoog
Moet ik nog een paar weekjes wachten.......
Heb jij alvast foto's?

Kan als het van de week droog is wel foto's maken van zijn hoefjes nu, hoor, maar nu zijn ze vast lekker modderig. Clown

Verder kun je misschien op de website van mijn NBer kijken, die ik eerder aangegeven heb?