Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:59

De titel van het topic is nogthans "Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?" En Arabesk laat daar foto's zien van hoeven zien waar (voor zover ik kan beoordelen) best wel stevig an "gesleuteld" is. Het thema van het topic suggereert dus, na een cursus van een dag kun je heel behoorlijk bekappen. En dat is wat anders dan effe een vijltje langs een rafelig randje halen.

Mijn neefje (van ruim 2 meter hihi) heeft ook zo'n klauwbekap cursus gedaan en dat was best nog wel een hele klus zei. die en dat duurde zeker langer dan een dag. Daarbij: een koe hoeft alleen zichzelf voor te verplaatsen dus als dat een beetje minder ideaal is loopt ze gewoon wat minder Knipoog Een paard heeft ook nog eens een ruiter op zijn rug die van alles van het paard wil (varierend van ongeveer niks tot recreatie, dressuur, springen of endurance. Dat is toch effe wat anders.

Gedurende een dag wat inzichten krijgen over de voetjes van je paard OK, maar daarna zelf je paard gaan bekappen..... da's heel wat anders lijkt me.

Trouwens...Arabesk????? Waar ben je nou? Er is al meermalen om wat weerwoord van jouw kant gevraagd.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:28

pjotrg schreef:
Trouwens...Arabesk????? Waar ben je nou? Er is al meermalen om wat weerwoord van jouw kant gevraagd.

Ik kreeg net door dat Arabesk dit weekend tijd heeft om dieper op de vragen en opmerkingen in te gaan.

Ik wacht geduldig af.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:28

Op onze site staat ook een stukje over de 1 daagse cursussen, misschien vinden jullie het wel interessant om te lezen.

Publicaties -- onderaan pagina 1 -- 1 daagse cursus

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:33

jee weer zo'n discussie, antwoord op de vraag: Niet goed, ik ga na een dagcursus tandheelkunde ook niet zijn kiezen vijlen. Daar heb je mensen voor die dit hun hele leven al doen en expert hierin zijn. Ik kan wel met een vijltje wat aaien over zijn hoef om het wat te fatsoeneren, maar de rest laat ik toch echt aan mijn hoefsmid over.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:33

Hier is Arabesk dan eindelijk, die kennelijk als enige overdag werkt én naar de paarden gaat Sigaar

Ik heb écht geen tijd nu om vijf pagina's door te lezen.

Wie meer wil weten kan z'n vragen ook stellen op het forum van Paardnatuurlijk **** daar zijn nog andere cursusleiders die jullie ongetwijfeld te woord willen staan.

DIe komen overigens niet hier, en ze hebben ergens nog gelijk ook Haha!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 27-06-08 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd, die is al vaak genoeg genoemd op bokt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:34

waarschijnlijk om dezelfde reden dat de meeste niet daar komen??? Haha! Haha! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:34

Hoeftniet schreef:
Op onze site staat ook een stukje over de 1 daagse cursussen, misschien vinden jullie het wel interessant om te lezen.

Ik lees het niet, maar laat mij raden .... het is onmogelijk om in één dag te leren bekappen. Heb ik het goed of niet Clown

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:37

Ik heb niet alles gelezen maar ik GRUWEL van dit soort cursussen. in mijn ogen is het compleet onmogelijk om binnen een dag even een goede bekapper te worden. Dit soort cursussen zouden gewoonweg verboden moeten worden. is misschien een leuk item voor de Partij van de Dieren om eens iets nuttigs te doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:38

opala schreef:
Ik lees het niet, maar laat mij raden .... het is onmogelijk om in één dag te leren bekappen. Heb ik het goed of niet Clown

Opala gaat door voor de wasmachine Afgod !!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:38

opala schreef:
Hoeftniet schreef:

Ik zou zeggen lees het eens want het zijn erg wijze woorden Ja
En ook het lezen van teksten van de "andere kant" is heel goed voor de kennis Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:39

Leuke site die hoeftniet, heb het artikel gelezen, klopt, ieder zijn vak.

Ik hoef niet naar paardnatuurlijk, ik was al overtuigd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:39

hoog en laag springen dames.......... maar het is ook onmogelijk Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:42

Arabesk schreef:
Hier is Arabesk dan eindelijk, die kennelijk als enige overdag werkt én naar de paarden gaat Sigaar

?? wat moet ik hiermee ?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:53

Arabesk je bent er toch van overtuigd dat wat jij doet goed is en ik snap eerlijk gezegd niet waarom je daar andere mensen steeds mee moet lastig vallen. Je wil toch niet van iets ander horen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:55

Ik heb even globaal de posts doorgenomen. De vooroordelen druipen ervanaf. Als ik elke vraag en elk vooroordeel hier ga zitten uitwerken, ben ik gewoonweg de site aan het overschrijven.

Ik zal de links geven die antwoord geven op jullie vragen, spaart mij tijd, kan ik nog redelijk op tijd naar bed

Zelf bekappen of niet?

sportvoorbeelden van onbeslagen paarden

kan MIJN paard zonder ijzers? Doe de test!

Zelfbekappers aan het woord

de gevaren van natuurlijk bekappen

bekappen, academische opleiding of ambachtelijk?

Zoals jullie zien, liggen de antwoorden bijna op straat, je kunt ze zó oprapen, mits je even wilt bukken. Hoef ik niet de hele tijd alles op te rapen.

Welterusten. En oja, morgen ben ik ook de hele dag niet online.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 27-06-08 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: links verwijderd, graag argumenten in het topic zelf plaatsen ipv zelfde website te blijven spammen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:55

Arabesk schreef:

Ik bok tijdens mijn werk en als ik niet werk ben ik bij de paarden Knipoog

Maar ik ben serieus benieuwd naar de antwoorden. De website paardnatuurlijk heb ik al vaak bekeken en leuke, interessante dingen op gelezen. Ik blijf echter altijd kritische vragen stellen (ben ook niet voor niets journalist geworden). Vind het namelijk ook niet goed om één stroming/ideologie na te leven, je sluit je ogen dan automatisch voor andere dingen. Oftewel, je refenrentiekader wordt kleiner en daarmee je geloof in die ene bepaalde ideologie sterker. In de politiek/religieuze wereld noemen ze dit fundamentalisme. Ik heb het idee dat Arabesk een beetje de natural-fundamentalist is hier op bokt.

Wat mij het meest opvalt in de discussie natuurlijk vs traditioneel (en nu trek ik het even iets breder) is dat natuurlijk dicht bij het wilde paard staat en traditioneel bij het gedomesticeerde paard. Echter...onze paarden zijn niet wild! Ze hebben inderdaad dezelfde genen. Maar je kunt de hoeven van een paard hier in de polder (lees: 10 meter onder de zeespiegel en altijd nat, natter, natst) niet vergelijken met de hoeven van paarden die halfwild in de VS in een soort steppegebied leeft.
Bovendien geldt bij wilde paarden nog altijd het recht van de sterkste, terwijl hier wordt gefokt op hele andere kenmerken. Ik geloof dus ook zeker dat de kwaliteit van de hoeven van gedomesticeerde paarden veel slechter is. Deze zwakte is er bij de fok is ingeslopen en wordt niet afgevloeit via de natuurlijke selectie.

edit: Ik zie dat de antwoorden er inmiddels min of meer zijn. Ik zal eens kijken...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:57

Dit is echt het laatste dat ik ga kopieren en plakken. De rest kunnen jullie zelf ook opzoeken.

Citaat:
Onze paarden zijn geen wilde paarden maar gedomesticeerde paarden. Dat is toch niet vergelijkbaar?
Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:58

Het erge is dat er vast nog wel mensen zijn die nu in de waan zijn dat ze dit echt kunnen leren in een dag en zelf gaan lopen rommelen.
Van mij zou het ook verboden mogen worden.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:00

Hey Kim, d'r kletst ook een man mee hoor Knipoog Ik weet we zijn een zeldzame diersoort op bokt, maar toch, haha

Wat ik wel sterk vind van die docent is dat hij zegt dat je de techniek van het bekappen en vijlen zelf wel zou kunnen leren, maar dat je om het goed toe te passen heel erg veel ervaring nodig hebt!

Ik wil best geloven dat Arabesk zelf ondertussen veel ervaring heeft, maar die cursisten dus niet!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:00

Arabesk schreef:
Dit is echt het laatste dat ik ga kopieren en plakken. De rest kunnen jullie zelf ook opzoeken.

Citaat:
Onze paarden zijn geen wilde paarden maar gedomesticeerde paarden. Dat is toch niet vergelijkbaar?
Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

Dat heeft vrij weinig te maken met wat Sigrid net zei.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 26-06-08 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:01

Arabesk schreef:

Citaat:
Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

Zoals je zegt inderdaad...eenmaal vrij in de natuur. Maar onze paarden leven niet vrij in de natuur maar op stal of op een (vaak nat) weiland. De omstandigheden zijn niet vergelijkbaar. Bovendein zijn de mogelijkheden in Nederland er niet echt naar om paarden zo vrij te houden als in landen als VS, Canada, Australië enz...

Je gaat ook niet in op mijn opmerking over het wegvallen van natuurlijke selectie.

Bovendien zijn er zeker nog echte wilde paarden, het zijn Prezwalski's en die heb ik nog nooit onder het zadel gezien (correct me if I'm wrong)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:01

Dan de hamvraag, wat wilde je bewijzen/argumenteren met je topic, Arabesk?? Je hebt wel gereageerd maar eerlijk gezegd is zowiezo mijn nieuwsgierigheid niet bevredigd en ik vrees met grote vrezen dat ik niet de enige ben hierin.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:10

ik denk dat ze aanhangers zoekt om de dagcursus vol te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:12

Mij niet gezien, heb al jaren een erg goede smid Garny Knipoog

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:16

Dat zei ik 5 pagina's eerder ook al: commercieel. Helemaal niks mis mee. mits in de juiste rubriek en betaald (Bokt kan vast wel een financieel steuntje gebruiken).