Helaas, nu we echt veel naar buiten gaan, blijkt ze toch te gevoelig...
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Precies! skippy1 schreef:Ja, ik kan dat echt wel begrijpen, hoe rot ik t ook vind hoor! Zou ook t liefste zien dat alle paardjes lekker oud worden op de wei...maar t is helaas niet reëel, neemt niet weg dat we wel kunnen proberen t zo goed mogelijk op te lossen!En zolang een ieder maar handelt naar zn beste eer en geweten, wie ben ik dan daarover te oordelen!
![]()
Helaas gebeurt t hier wel...
Marjo_x schreef:Ligt het aan mij, of is het tegenwoordig "Raar" om je paard op IJzers te zetten?
Als je iemand zegt dat je paard om IJzers staat krijg je direct "Waarom, dat kan ook wel zonder"
Hoe komt dat nou? 10 jaar terug was het niet meer dan normaal dat paarden die wedstrijden liepen of veel buiten komen op IJzers staan..
Waar ligt dit nou aan?
Hoeftniet schreef:Marjo_x schreef:Ligt het aan mij, of is het tegenwoordig "Raar" om je paard op IJzers te zetten?
Als je iemand zegt dat je paard om IJzers staat krijg je direct "Waarom, dat kan ook wel zonder"
Hoe komt dat nou? 10 jaar terug was het niet meer dan normaal dat paarden die wedstrijden liepen of veel buiten komen op IJzers staan..
Waar ligt dit nou aan?
Wellicht kun je hier wat antwoorden vinden op je vraag:
XXX
XXX
Ergens in dit topic wordt er ook gesuggereerd dat de verzekeringen meer zou moeten uitkeren naar mate er meer paarden op ijzers staan, niet is minder waar. Zie:
XXX
Ik begon met lezen en vond al meteen in de eerste alinea een fout:Citaat:Natuurlijk hoefbekappers beweren dat alle paarden zonder hoefijzers kunnen. Dit is niets meer dan een "verkoop praatje"!
niet waar. Veel paarden kunnen zonder ijzers en dat is de realiteit. Beetje lame om te zeggen dat alle natuurlijke bekappers dat zeggen, want dat is gewoon nonsense!Citaat:De (Friese) paarden die met arrensleden over het ijs draven hebben echt ijzers nodig die op scherp gezet (ijs kalkoenen) kunnen worden. Je hoeft geen kennis van zaken te hebben om te begrijpen dat deze paarden zonder hoefijzers, met kalkoenen, geen schijn van kans hebben op het ijs. U kent vast wel de gezegde: "Onbeslagen ten ijs komen"!
hier moet ik wel om lachen. Ijs? In NL? Ja hoor, vooral een argument om te gebruiken waarom er ijzers onder moeten.
Citaat:Gehandicapten
Voor een stal waar men de gehandicapte medemens leert rijden heb ik een paar pony’s op hoefijzers gezet welk voor de wagen lopen. De reden voor dit is dat het klepperende geluid rustgevend zou inwerken bij mensen met een autistisch handicap. In dit geval hebben de pony’s de ijzers niet echt nodig maar de berijder wel!
), en sommige paarden kunnen wel eens een tik gebruiken misschien. Die van mij niet. Maar sommige stukken in de link van hoeftnietnatuurlijk, dat vind ik echt bizar om te lezen. Hoeftniet schreef:XXX

madamX schreef:Kennis op het gebied van de schadelijke gevolgen van ijzers is idd verbeterd.
Een simpel onderzoek bij de grote verzekeringsmaatschappijen leert ook: hoe meer paarden er beslagen werden, hoe meer paarden er bij de slacht werden aangeboden.
polly2 schreef:skippy1 schreef:Ja, ik kan dat echt wel begrijpen, hoe rot ik t ook vind hoor! Zou ook t liefste zien dat alle paardjes lekker oud worden op de wei...maar t is helaas niet reëel, neemt niet weg dat we wel kunnen proberen t zo goed mogelijk op te lossen!En zolang een ieder maar handelt naar zn beste eer en geweten, wie ben ik dan daarover te oordelen!
![]()
Helaas gebeurt t hier wel...
Nu even overdrijven: dan zou het ook fijn zijn dat alle koeien die droog komen te staan hun oude dag op de wei mogen slijten...fokzeugen die niet meer drachtig worden, legkippen die geen eieren meer geven...
Helaas...zo steekt het niet in elkaar.... Dat is onze maatschappij en onze keuzes....dat is de realiteit....maar we gaan wel erg off-topic...
We bedoelen volgens mij nl. t zelfde!
Zolang we ons best maar doen met de middelen die we hebben, zal niemand je mogen veroordelen!
Ziva schreef:Citaat:De (Friese) paarden die met arrensleden over het ijs draven hebben echt ijzers nodig die op scherp gezet (ijs kalkoenen) kunnen worden. Je hoeft geen kennis van zaken te hebben om te begrijpen dat deze paarden zonder hoefijzers, met kalkoenen, geen schijn van kans hebben op het ijs. U kent vast wel de gezegde: "Onbeslagen ten ijs komen"!
hier moet ik wel om lachen. Ijs? In NL? Ja hoor, vooral een argument om te gebruiken waarom er ijzers onder moeten.
*ik ben geen strikt NH persoon. Ik rij zonder zweep en zonder ijzers, dat heeft mijn paard gewoon niet nodig. Maar ik ben niet meteen anti. Sommige paarden schijnen ijzers nodig te hebben(ook op wedstrijden misschien? Daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niet over meepraten), en sommige paarden kunnen wel eens een tik gebruiken misschien. Die van mij niet. Maar sommige stukken in de link van hoeftnietnatuurlijk, dat vind ik echt bizar om te lezen.
Hoeftniet schreef:Wellicht kun je hier wat antwoorden vinden op je vraag:
XXX
XXX
Ergens in dit topic wordt er ook gesuggereerd dat de verzekeringen meer zou moeten uitkeren naar mate er meer paarden op ijzers staan, niet is minder waar. Zie:
XXX
Moeten we die site nu echt serieus nemen?
Hallo zeg, ijzers onder omdat een paard dan hoger eindigt op de keuring??

). 
skippy1 schreef:Waar ik een beetje moe van wordt zijn reacties dat men alleen voor ijzers zou kiezen omdat dat moet...
Helaas zijn er paarden waarbij ijzers wel noodzaak zijn. Mijn jonge paard loopt ook zijn hele leven al buiten, wordt netjes bekapt enz. Maar helaas...dunne zolen zijn op geen enkele manier te verhelpen, dan maar ijzers om iig de kans op zere voeten door steentjes te verminderen... Helaas...ik zou mijn paarden ook t liefst blootsvoets houden...
; ik zit in een omgeving waar men voor ijzers kiest, omdat het ''moet'' als ze buiten lopen. Kan er niets aan doen, zo denkt men hier nu eenmaal. En daar word ik nou een beetje moe van.
Mijn bekapper heeft het voor elkaar gekregen om zijn hoefjes weer sterker te laten worden. Kostte wat geduld, maar dan heb je ook wat.

heiditjj schreef:Sorry dat schiet me echt even in het verkeerde keelgat!! Een paard heb je alleen om op te rijden?? Ik heb mijn paarden om nog veel meer redenen.
En als een paard als goedkope grasmaaier moet functioneren zie ik dat nog niet als een of andere zonde, als het paard het maar goed heeft!
Wat mij betreft mag trouwens de hele sport (lees wedstrijden) afgeschaft worden! Een paard is in eerste instantie al niet gemaakt om op te rijden, zo zijn de mensen ze gaan gebruiken. Wij moeten onze paarden inpakken met vanalles omdat we er allerlei onnatuurlijke dingen mee willen doen (springen, wijken, aan de teugel). Ja , dit doen ze van nature ook, maar niet in de mate waarin wij het van ze vragen.
Als een paard ijzers nodig zou hebben, zou hij wel met een ander soort voeten geboren worden.
skippy1 schreef:JA, maar je zit hier in een topic waarin je hopelijk wel hebt gelezen dat het om mensen gaat die niet voor ijzers kiezen omdat t hoort...
En dan heb je ook mijn berichtjes gelezen over t feit dat t helaas niet werkt bij mijn paarden... Een erfelijke aanleg tot dunnen hoeven is niet op te lossen. T komt nl. niet door teveel slijtage oid...
. Heerlijk om mee om te gaan, om een hele hechte band mee op te bouwen, mee bezig te zijn, van ze te leren. Paardrijden is maar een klein onderdeel van zoveel mooie onderdelen die het hebben van een eigen paard inhouden.
Marjo_x schreef:Ligt het aan mij, of is het tegenwoordig "Raar" om je paard op IJzers te zetten?
Waar ligt dit nou aan?
? Nou, als er iemand paarden niet als eenheidsworst benadert is het mijn NBer wel.