Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

Re: Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:19

Dit vind ik wel eens interessant om te zien. Nog nooit een hoef van de binnenkant gezien. (ja, wel eens een doorgesneden model van een plaatje van internet)
en weer wat geleerd Tong uitsteken

edit: gewoon een vraagje, kan aan die verbening nog wat aan gedaan worden? (bijv. weghalen) of is dat echt blijvend, als je paard het eenmaal hebt is er niets aan te doen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:54

_Jennifer_ schreef:
Dit vind ik wel eens interessant om te zien. Nog nooit een hoef van de binnenkant gezien. (ja, wel eens een doorgesneden model van een plaatje van internet)
en weer wat geleerd Tong uitsteken

edit: gewoon een vraagje, kan aan die verbening nog wat aan gedaan worden? (bijv. weghalen) of is dat echt blijvend, als je paard het eenmaal hebt is er niets aan te doen

Verbening wil zeggen dat het kraakbeen, dat zorgt voor de vering van het achterste gedeelte van de hoef (zeg maar de schokdempers voor het paard), in onflexibel bot is veranderd (even heel simpel uitgelegd).
Dat is een onomkeerbaar proces, dus dat is niet terug te draaien.
Door op een speciale manier te bekappen, kan er op een andere manier vering enigszins teruggebracht worden in de hoef. En soms wordt er speciaal beslag gebruikt met een verend zooltje er tussen, of silliconen, waardoor het paard weer pijnloos kan lopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:52

Nou, de foto's maken veel los. Arabesk, heb jij aan zelfstudie gedaan?

ik vind het nl ook wel link als je dingen meldt waarvan je eigenlijk niet zeker weet of ze kloppen; dan krijgen mensen een verkeerd beeld, misschien eerljik aangeven wat wel wetenschappelijk is en wat niet?..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:42

ik vind het veel mooier dan rontgen. Pling

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:48

abaresk, heb je dit niet toevallig ook van een hele voet, zodat je ook het hoefkatrol er bij hebt enzo.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:52

ziet er heel mooi uit, ook heel duidelijk:)
..(al zou ik geen hoef in me vriezer wille hebben:P

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:54

Ik zou ook wel wat meer foto's willen zien..... Vind het nl zeer interessant Knipoog

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:02

Ik vind de foto's ook erg interessant om te bekijken, het is voor het eerst dat ik een hoef op die manier zie en vind het erg leerzaam Ja .

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:12

detour schreef:
ik vind het nl ook wel link als je dingen meldt waarvan je eigenlijk niet zeker weet of ze kloppen; dan krijgen mensen een verkeerd beeld, misschien eerljik aangeven wat wel wetenschappelijk is en wat niet?..

En als Arabesk nou eens wel zeker weet dat ze kloppen? Je gaat ervan uit dat ze aan haar eigen woorden twijfelt, m.i. een verkeerde interpretatie Haha! Maar dit terzijde.
De gedachte achter het topic vind ik hartstikke goed en ik vind het dan ook erg jammer dat er meteen weer (uit bekende hoek) spijkers op laag water worden gezocht. De intentie van Arabesk is niks meer dan anderen eens een kijkje aan de binnenkant te verschaffen. Daarbij kiest ze termen die voor de leek goed te begrijpen zijn. Het verschil tussen de champignon-structuur en de witte lijn is sowieso 'discutabel' te noemen, ook voor alle (vaak zichzelf benoemde) experts met knappe websites. Een discussie waarop de gemiddelde paardenhouder absoluut niet zit te wachten.
Laten we het topic nou houden waar het voor bedoeld is: een kijkje aan de binnenkant van de hoef. Niks meer, niks minder.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:15

Nee, Dorien, ze twijfelt juist helemaal niet aan haar woorden, lees de reacties van een echte vakman maar eens terug (ben zijn naam kwijt, staat pagina's terug).

Ik vind dat je altijd kritisch moet blijven naar jezelf en wat je van anderen leest.

De intentie is prachtig, de foto's ook. Maar om er vervolgens zo overtuigd over te praten terwijl een vakman haar theorie in discussie trekt vind ik wel nodig. Sommige mensen laten zich nl erg vlug indoctrineren. Knipoog

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:42

Vakman?
Durf ik ook nog wel wat vraagtekens bij te zetten hoor. Wat is het verschil tussen haar en hem?

Maar verd*rie, nou laat ik me ook weer verleiden tot een oneigenlijke discussie...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:51

Idd. Ieder zijn mening! Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:55

Super interessant topic Haha!
Echt hele gave foto's en leuk om eens aan de binnenkant van een hoef te kunnen kijken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 22:09

Dorien66 schreef:
De gedachte achter het topic vind ik hartstikke goed en ik vind het dan ook erg jammer dat er meteen weer (uit bekende hoek) spijkers op laag water worden gezocht. De intentie van Arabesk is niks meer dan anderen eens een kijkje aan de binnenkant te verschaffen. Daarbij kiest ze termen die voor de leek goed te begrijpen zijn. Het verschil tussen de champignon-structuur en de witte lijn is sowieso 'discutabel' te noemen, ook voor alle (vaak zichzelf benoemde) experts met knappe websites. Een discussie waarop de gemiddelde paardenhouder absoluut niet zit te wachten.
Laten we het topic nou houden waar het voor bedoeld is: een kijkje aan de binnenkant van de hoef. Niks meer, niks minder.

precies Knipoog

en met of zonder wetenschappelijke namen kan je ook prima leren bekappen trouwens Haha!

Als ik tijd heb, morgen weer een nieuw interessant topic Cool.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:01

Arabesk schreef:
precies Knipoog

en met of zonder wetenschappelijke namen kan je ook prima leren bekappen trouwens Haha!

Als ik tijd heb, morgen weer een nieuw interessant topic Cool.

Ben benieuwd. Vond het leuk om te lezen blijft interessant OK dan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 13:31