hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Re: hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:58

KiWiKo, ik kan begrijpen dat je om je eigen te beschermen, uit reactie, wel eens het paard van een ander een schop geeft...
Mijn paard heeft er een handje van om me regelmatig een flinke kopstoot te geven, als ik dan snel genoeg ben krijgt hij ook een corrigerende tik op zen neus, maar daarna is het dan idd ook gelijk weer goed.
Misschien kunnen deze 2 meiden beter met een braaf, volwassen, paard aan het werk gaan.... en het veulen aan iemand die wel ervaring heeft overlaten.
paardengevoel leer je niet uit boeken, maar ik kan me voorstellen dat als je eenmaal de mogelijkheid hebt om met een veulen aan het werk te gaan, dat je dan de goedbedoelde adviezen (dus ermee stoppen) van anderen in de wind slaat (ik bedoel dus niet dat ik dat zelf zou doen, maar ik kan me er wel een gevoel bij indenken als ik heel eerlijk ben).
Daarom wil ik ze dus aanraden om zoveel mogelijk kennis op te doen en mensen die WEL paardengevoel hebben om advies te vragen. Ookal kan je niet alles uit boeken leren.... de eerste dingetjes die je gewoon MOET weten wel, en ervaring doe je dan vanzelf wel op, toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:02

inderdaad Lachen Lachen we hebben het allemaal moeten leren, en ik denk dat er door mijn toedoen in het verleden ook best paarden "verpest" zijn........ maar nu ben ik zo veel jaren verder en wil ik graag de "jonkies" behoedden voor mijn fouten Lachen

Het enige wat ik kan zeggen is sta gewoon open voor kritiek, doe ik ook nu nog steeds, en daarom leer ik elke dag weer

En ik skup uit reactie, niet uit denken Lachen ik handel altijd gruwelijk instinctief met paarden Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:05

Precies, wij zijn het in ieder geval met elkaar eens Lachen nou TS nog :-p

Oja, dat instinctief handelen...... ik ben soms net een paard :-P

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:06

Heb het hele verhaal eens doorgelezen - en als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik die smid en die eigenaar toch wel erg van het lompe soort hoor. Ik ken ze wel, de types van 'niet l*llen maar poetsen'. Dit lijken mij echt geen mensen die een 'skupke' a la KiWiKo geven, maar meer de stoere zachte-heelmeesters- enz'. gevallen. In het verleden heb ik wel met dat soort van doen gehad, ik kon daar ook niet tegenop, als je iets op een andere manier probeert op te lossen dan met een knal, ben je een watje.
Volgens mij is de enige optie voor TS om de zaakjes zoveel mogelijk óm deze mensen heen te regelen in plaats van mét hun.
Onze veulens (hoewel altijd redelijk goed opgevoed), hebben ook wel eens kuren. Maar de smid geeft ze vrijwel nooit een knal, gebruikt geen geweld - lost het op door handigheid (en dat betekent meestal gewoon niet loslaten, wat het veulen ook doet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:32

Er is geen 1 smid die het meteen oplost met lompigheid....behalve als alle andere dingen al geprobeerd zijn en ook niet werken...
Goed als ik die smid was had ik gezegt..daag...kom wel terug als het beestje meer kent. Maar die had ook wel gezien dat het beestje over eeb jaar nog niet verder is...alleen nog maar sterker....dus heeft hij gekozen om het dan maar lomp op te lossen...hij moest wat...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:30

oke, ik vind sommige reacties erg flauw, (en daar bedoel ik onder andere die van Kiwiko mee). Zoals dat wij beginnertjes zijn, en dat we ze verwennen, en allemaal dat soort dingen. We verwennen ze echt niet, maar gaan niet tot het uiterste, zoals de hoefsmid heeft gehandeld. Dit veulen is het moeilijkste veulen, dat de eigenaar heeft gehad (en hij heeft er veel gehad). Wij schoppen niet, en dat is onze aanpak, we geven heus wel een keer een flinke tik met het halstertouw ofzo. Heus.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:40

Maar heb je ook wat aan onze reacties? Ga je er wat mee doen, of hebben jullie dit topic alleen maar geopend om te zeuren?

Kijk, ik ben ook nog lang niet volwassen en probeer jullie gewoon tips te geven en te helpen..... Net als de rest Lachen
Niemand wil jullie afvallen of jullie gevoelens krenken, maar wel willen we graag weten of jullie iets met onze goedbedoelde adviezen gaan doen!
Iedereen die een beetje paardengek is, wil het beste voor ieder paard, ook al ken je dat paard niet. Dat moet bij jullie ook ongetwijfeld zo zijn en daarom willen wij helpen. Kortom, ik zou zeggen, aanvaardt die hulp en ga er mee aan de slag. Dan komen jullie vast een heel eind en tegen de tijd dat dit veulen dan groot en sterk is, is het vast een schat van een beest!

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:41

pfff wat gemeen van die hoefsmid!!!! zomaar ff gaan schoppen
terwijl emelie harstikke bang was...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:43

ik heb niks aan jullie reacties, omdat ze zo uiteen lopen. Ik weet ook niet wat jullie ons duidelijk proberen te maken. Waarom ik het topic geopend heb, staat de blz. terug.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:45

saskiakefie schreef:
ik heb niks aan jullie reacties, omdat ze zo uiteen lopen. Ik weet ook niet wat jullie ons duidelijk proberen te maken. Waarom ik het topic geopend heb, staat de blz. terug.

Geloof toch dat het wel vrij duidelijk is
maar ja als je horen wil dat de smid zoooo gemeen was dan bij deze misschien kan je daar dan welw at mee

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:48

oh, zijn jullie nou dom ofzo??? lijkt er wel op. Jullie druppelen steeds af van het oorspronkelijke onderwerp. Is het normaal of niet?? Vertel eens je ervaringen ofzo... EN het is niet duidelijk!!!!!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:50

saskiakefie schreef:
oh, zijn jullie nou dom ofzo??? lijkt er wel op. Jullie druppelen steeds af van het oorspronkelijke onderwerp. Is het normaal of niet?? Vertel eens je ervaringen ofzo... EN het is niet duidelijk!!!!!!

Hallo even dimmen wil je. Boos!
Als er iemand hier dom reageert........

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:52

saskiakefie schreef:

Heeee even relaxt he jij omdat JIJ het NIET SNAPT betekend niet dat wij dom zijn maar eerder dat je dus of zelf moet gaan lezen om het te snappen of op een normale manier een uitleg kan vragen en zo niet open dan ook geen topic waarin je advies en kritiek kunt krijgen!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:53

lovelucky schreef:
Maar heb je ook wat aan onze reacties? Ga je er wat mee doen, of hebben jullie dit topic alleen maar geopend om te zeuren?

Kijk, ik ben ook nog lang niet volwassen en probeer jullie gewoon tips te geven en te helpen..... Net als de rest Lachen
Niemand wil jullie afvallen of jullie gevoelens krenken, maar wel willen we graag weten of jullie iets met onze goedbedoelde adviezen gaan doen!
Iedereen die een beetje paardengek is, wil het beste voor ieder paard, ook al ken je dat paard niet. Dat moet bij jullie ook ongetwijfeld zo zijn en daarom willen wij helpen. Kortom, ik zou zeggen, aanvaardt die hulp en ga er mee aan de slag. Dan komen jullie vast een heel eind en tegen de tijd dat dit veulen dan groot en sterk is, is het vast een schat van een beest!

dat is ze nu al Lovers Lovers

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:54

ik stop met reageren op dit topic tot nooit op dit topic het is duidelijk

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:55

KiWiKo schreef:
het uiteindelijk resultaat was goed, en de volgende keer geeft het dier geen problemen meer.

is laksigheid van de eigenaar/verzorgers dat dit gebeurt is

Ben ik helemaal met je eens. Knipoog

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:15

saskiakefie, ik weet niet of jij nog wel reageerd. Maar de meeste mensen (voor zover ik kan zien, allemaal)geven eerst hun mening over het gedrag van de smid, vervolgens uitleg daarover en als laatste nog adviezen....
Gelukkig is het veulen nu al een schat van een dier en ik hoop dat jullie nog veel plezier van haar zullen hebben....
Succes nog,

MVG Pauline

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:31

ik snap de smit ook wel. beetje jammer dat de eigenaar het beest niet mak genog gemaakt heeft, maar uiteindelijk was het veulen toch mak? dan heeft het dus toch zin gehad..

wijze les voor het volgende veulen Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:33

saskiakefie schreef:

Het oorspronkelijke onderwerp?? Waar gaat dat nu eigenlijk over.
Jij wilt van ons allemaal horen dat de hoefsmid niet normaal heeft gehandeld. Hij is in jouw ogen de boeman en dat moeten we allemaal beamen!

De feiten zijn: het was blijkbaar een lastig en/of niet opgevoed dier.
De eigenaar stond erbij en keek ernaar en vond het prima.

Er zijn een aantal basisfouten gemaakt:
1. Ze hadden het dier niet moeten vastzetten
2. Hij had wat beter opgevoed kunnen zijn (al kan niemand voorspellen hoe zo'n paard reageerd als de hoefsmid ermee aan het werk gaat. Dit is toch iets anders dan hem leren voetjes geven)

Verder heb ik nog steeds niet gehoord wat voor dier het in wezen is: Is hij/zij daadwerkelijk angstig of stond hij uit brutaliteit de mensen naar het leven.Als dit zo was, dan geeft het helemaal niets dat hij even op de grond lag. (het drama van hij werd zowat gekeeld dat neem ik even met een korreltje zout.)
(Zolang je deze vraag niet (eerlijk) beantwoordt, kan niemand iets met je topic.)

Ik denk dat de strekking van jouw verhaal is, dat de hoefsmid niet goed gehandeld heeft. Dit is tendele waar, omdat hij beter had kunnnen zeggen tegen zijn klant: ik kom wel terug als hij wat braver is.
De strekking van 'ons' verhaal is dat de hoefsmid (die de godganselijke dag met gevaar voor eigen leven en gezondheid, onder een paard van een ander hangt) niet met gevaar voor eigen leven een onopgevoed dier hoeft te bekappen.
Verder hoef je dus niet alle schuld op de smid te schuiven, je kunt er beter de eigenaren op aanspreken.
Kleine tip: als een dier echt zo gestressd en angstig is, laat hem even sederen een paar keer door de DA. daarna gaat het vanzelf beter.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:40

Ik vindt het niet normaal en ook zeker niet profesioneel van de hoefsmid.Een veulen kan nou eenmaal niet altijd braaf stilstaan.Maar iedereen stond er bij en keer er na begrijp ik uit het verhaal.Er had best iemand iets van kunnen zeggen vindt ik.En het heeft ook geen zin om er werk van te maken bij instanties want hoefsmid is een vrij beroep.Maar helaas zijn er wel meer van dit soort hoefsmeden Boos!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:58

Mijn veulen stond ook niet braaf stil de eerste keer, maar dat is verder allemaal best goed gegaan.
Nogmaals: je kan er niets zinnigs over zeggen voordat je een karakterschets van het veulen hebt.
Het klinkt misschien banketstaaf, maar voor sommige is het best wel even goed om even op de grond te liggen (het kelen e.d. daarbuiten gelaten) Voor sommige veulens is het de eerste levensles die ze krijgen. En blijkbaar was hij niet getraumatiseerd daarna maar braaf.
Paarden gaan met elkaar ook niet altijd even zo vriendelijk om. en ook veulens krijgen wel eens op hun lazer van hun soortgenoten. Als het op het juiste moment op de juiste plaats gebeurd, mag (moet) een mens best eens ingrijpen in de opvoeding.
Laten we nu alles niet te veel betuttelen. een paard van 600 kg moet gewoon weten hoe de rangorde inelkaar steekt, ook ten opzichte van mensen.
Ik hou heel veel van m'n paarden, net als RK en Kiwiko bijv. en zal nooit zomaar ongefundeerd een klap uitdelen, maar wat nodig is, is nodig.
(het grappige is dat we allemaal zeggen dat het bij onze eigen paarden nooit nodig is, alleen bij paarden van anderen, dat zegt denk ik al voldoende over onze manier van opvoeden en met paarden omgaan, een klap of en schup is meestal alleen nodig tijdens heropvoeding, niet bij paarden die hun leven lang al gewend zijn aan een keer een strenge stemhulp of lichaamstaal)

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:18

saskiakefie schreef:
oke, ik vind sommige reacties erg flauw, (en daar bedoel ik onder andere die van Kiwiko mee). Zoals dat wij beginnertjes zijn, en dat we ze verwennen, en allemaal dat soort dingen. We verwennen ze echt niet, maar gaan niet tot het uiterste, zoals de hoefsmid heeft gehandeld. Dit veulen is het moeilijkste veulen, dat de eigenaar heeft gehad (en hij heeft er veel gehad). Wij schoppen niet, en dat is onze aanpak, we geven heus wel een keer een flinke tik met het halstertouw ofzo. Heus.

nou het spijt mij zeer hoor, maar het feit dat jij het paard corrigeert door hem met een halstertouw op zijn hoofd te rammen bewijst toch echt heel veel over jullie onkunde! ben je gek ofzo, wil je dat veulen kopschuw hebben. raar kind

mijn hemel, heb je wel eens een kopschuwpaard in handen gehad?nee he, nou dat is misschien nog wel een groter drama dan een vervelend onopgevoed veulen.

spijt me zeer, maar ben je nou echt zo dom dat je niet door hebt wat je vertelt word?je wil echt alleen lezen wat je lezen wil he! dat de hoefsmit stout is en jij je lieve veulentje zo perfect hebt opgevoed.

ja het was ontzettend stom om hem vast te zetten, zoals ik al eerder heb gezegt(en nog 40 anderen). maar hij zag inderdaad wel in, dat als hij nu die onopvoedkundige schop niet gaf het de volgende keer nog erger was.

mijn hoefsmit zal een paard nooit zomaar schoppen. ik heb mijn hoefsmit nou 4 jaar. mijn paard is een ellendeling bij de hoefsmit(al 100x beter als toen ik hem kreeg hoor) hij draait altijd braaf mee, moppert nooit over het gedrag van mijn paard. maar de laatste keer dat hij er was vond mijn paard het nodig gericht zijn kant op te trappen en toen heeft hij hem een rotschop verkocht. ik had zelf niet door wat er gebeurde omdat ik het nogal druk had met mijn paard om 1 plaats houden(mijn paard kan heel erg goed op 3 benen lopen), dus ik zei: wat nou dan, want mijn paard sprong de lucht in kwam weer op de grond en stond stokstijfstil met zijn achterpootje braaf omhoog. dus de hoefsmit kijkt mij verschrikt aan in de angst dat ik op zijn flikker zou geven. ja hij trapte, dus ik trapte terug. ik zei: goed zo, had je eerder moeten doen, zou ik morgen ook geen spierpijn hebben Clown

ik heb helemaal geen problemen met een opvoedkundige schop, mits op tijd en terecht. maar paarden op hun hoofd slaan doe ik niet. dan geef ik ze een beste tik tegen de schouder, maar meestal een lief opvoedkundig schopje. maar mijn paard is inmiddels heel braaf en volgt mij nog beter dan mijn hond Duivel en ik tik tegen zijn been aan en hij tilt hem op. alleen hij houdt niet van mannen Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:24

paardje2005 schreef:
saskiakefie schreef:

nou het spijt mij zeer hoor, maar het feit dat jij het paard corrigeert door hem met een halstertouw op zijn hoofd te rammen bewijst toch echt heel veel over jullie onkunde! ben je gek ofzo, wil je dat veulen kopschuw hebben. raar kind

mijn hemel, heb je wel eens een kopschuwpaard in handen gehad?nee he, nou dat is misschien nog wel een groter drama dan een vervelend onopgevoed veulen.

spijt me zeer, maar ben je nou echt zo dom dat je niet door hebt wat je vertelt word?je wil echt alleen lezen wat je lezen wil he! dat de hoefsmit stout is en jij je lieve veulentje zo perfect hebt opgevoed.

ja het was ontzettend stom om hem vast te zetten, zoals ik al eerder heb gezegt(en nog 40 anderen). maar hij zag inderdaad wel in, dat als hij nu die onopvoedkundige schop niet gaf het de volgende keer nog erger was.

mijn hoefsmit zal een paard nooit zomaar schoppen. ik heb mijn hoefsmit nou 4 jaar. mijn paard is een ellendeling bij de hoefsmit(al 100x beter als toen ik hem kreeg hoor) hij draait altijd braaf mee, moppert nooit over het gedrag van mijn paard. maar de laatste keer dat hij er was vond mijn paard het nodig gericht zijn kant op te trappen en toen heeft hij hem een rotschop verkocht. ik had zelf niet door wat er gebeurde omdat ik het nogal druk had met mijn paard om 1 plaats houden(mijn paard kan heel erg goed op 3 benen lopen), dus ik zei: wat nou dan, want mijn paard sprong de lucht in kwam weer op de grond en stond stokstijfstil met zijn achterpootje braaf omhoog. dus de hoefsmit kijkt mij verschrikt aan in de angst dat ik op zijn flikker zou geven. ja hij trapte, dus ik trapte terug. ik zei: goed zo, had je eerder moeten doen, zou ik morgen ook geen spierpijn hebben Clown

ik heb helemaal geen problemen met een opvoedkundige schop, mits op tijd en terecht. maar paarden op hun hoofd slaan doe ik niet. dan geef ik ze een beste tik tegen de schouder, maar meestal een lief opvoedkundig schopje. maar mijn paard is inmiddels heel braaf en volgt mij nog beter dan mijn hond Duivel en ik tik tegen zijn been aan en hij tilt hem op. alleen hij houdt niet van mannen Haha!

hoe kom je er bij dat ik hem een tik met het halstertouw tegen z'n hoofd geef?? Dat is absoluut niet waar. Ik heb ook echt kopschuwe paarden in handen gehad, En dat is inderdaad echt geen pretje

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:25

bedankt marlies en shan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:26

tja ik ben persoonlijk ook niet van die harde aanpak, maar als smid zijnde wil je ook niet steeds veulens moeten bekappen die alle kanten op staan te springen.. smid zijn is een zwaar beroep..

bij mijn verzorshewtten een veulen daar heeft pas een paar maanden geleden vijf keer op mijn voeten gestampt en hard ook dus gaf ik hem ook een schop terug (geen al te harde Knipoog ) zo gaat dat in de natuur ook Knipoog