Wisje flink kreupel, alleen rechtsom bij teugels op maat..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wisje flink kreupel, alleen rechtsom bij teugels op maat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:50

jee...zit je echt niet mee nu.
Hoop dat steffi iets kan betekenen voor Q

Zanda mag nu nog genieten van een winter rust, maar als je je verveeld kom je van de Lente maar langs Lachen
Al hoop ik voor je dat Wisje dan gewoon aan de gang kan Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:05

Arme Q.. Hopelijk kan Steffie hem weer opknappen! HEt is zo'n leuk dier!!

Gelukkig komt het met Ollie weer helemaal goed!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 21:39

ff een korte update

na het rijden in de bak drama van de laatste keer ben ik naar t bos geweest afgelopen woensdag, samen met mn pony&t andere paard
wis was wat flauw op straat dus in t bos ff uit laten kuren op mailsland, daarna braaf! OK dan!

vandaag helaas minder geluk, ging naar clubterrein, eva mee op de fiets, wis had steeds dat ze ontplofte, staakte, flipte en weet ik het allemaal om daarna braaf verder te hobbelen
was rustig aan t stappen, teugel niet echt srak, been er gewoon vanaf en ineens staat ze recht omhoog zonder aanleiding, en ze blijft even staan en ik voel da we naar achter vallen en boem op de grond, been onder Wis, zat nog in t zadel en toen wis wegdraaide en opstond is mn rechterbeen hee raar weggeduwd
ben nu flink gekneusd, oa heup bekken&knie en een buikspier gescheurd
verder flink spierpijn bij mn rug schouder&nek en knallende koppijn
ga dus ook zo mn bed opzoeken, maar baal er zo van!
Wis viel op haar slechte kant ook nog eens, en weet niet waarom ze dt ineens doet, bang dat ze toch pijn heeft ofzo Verdrietig
iets wat 'ineens' ff klem zit ofzo, uit t niets kwam ze later aan de hand nog een keer zo omhoog, iets totaal nieuws voor haar!

weet dus niet wat ik er mee moet en hier thuis willen ze dat ik Q en Wisje allebij weg doe Verdrietig

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:23

Pff hoeveel pech kan een mens hebben zeg Ach gut
Sterkte Ach gut

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:07

ach meid het zit je echt niet mee he.. Ach gut
rare actie ook van wis...je zou bijna denken dat er een reden voor is dat ze ineens zo doet..
Hoe is Q nu dan...nog steeds stijf...
in ieder geval veel beterschap

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:28

Getver meid, wat klinkt dat eng die val met Wis. Bah klinkt echt heel naar en griezelig. Ik neem aan dat je wel naar de dokter bent geweest? Heb je nog ontstekingsremmers gekregen enzo en pijnstillers? Want dit klinkt wel behoorlijk ernstig.
Het zou haast te adviseren zijn om haar te longeren, blessure of niet om de druk en energie er uit te krijgen.
Ik hoop dat het toch te verklaren is waarom ze dit nu ineens doet. Ik hoop ook dat jij goed hersteld en hier geen angst aan over houdt. Heel erg veel sterkte en beterschap met al je kneuzingen. Ach gut

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 23:19

thnx voor de reacties Lachen
@fargo, ik was naar het ziekenhuis gebracht vanwege de pijn onderin mn buik(die nu rechtsonder blauw en opgezet is, ziet er erg vaag uit) en ben daar uitgebreid onderzocht (en maar mopperen op alle paarden ongelukken, tegelijk met mij kwam er nog ieman binnen die van zn paard was gevallen en de dag ervoor ook al 2 vertelden ze bij röntgen Nagelbijten / Gniffelen )
en nu zit ik aan de pijnstillers/ontstekingsremmers/spierverslappers en ondanks dat alles gaat t niet echt relaxed allemaal
alles doet pijn en mn heup 'knakt' steeds en krijg een zeurende pijn als ik te lang sta/zit/loop maarja van liggen wordt ik nog stijver dus t gaat allemaal niet zoals ik wil.

Heb Steffi al gemailt wat ik t beste met Wis kan doen, helaas zit ze nog tot 16 dec in australië en ze zou eind dit jaar sowieso nog komen voor Wis.
Ook heb ik een clinic van Antoine de Bodt moeten afzeggen vandaag, waar ik gruweijk van baal want ik had zo gehoopt dat hij Q kon helpen Verdrietig

Longeren kan ik voorlopig nog niet, ik kan mn rechterarm haast niet gebruiken/optillen en Wis trekt flink aan de longe
krijg ook alleen het halster om als ze bukt en voeren gaat ook bijna niet, maara probeer toch zulke dingetjes zelf te doen om in beweging te blijven en dus sneller beter te zijn!
Hoop eind deze week op mn werk op een braaf paard te kunnen klimmen, ff kijken of rijden weer gaat lukken!
maar of ik zo weer op Wis klim...op zacht zwaar maisland wel, maar gewoon in de bak(waar ze dus extreem te keer gaat) of op straat(waar ze ook kan flippen en dat is wel erg hard vallen+auto's etc waar een losse Wis voor kan springen..) dat dnek ik niet dat ik dat zo 123 weer zal doen
als ze nou terwijl ik iets van haar vroeg omhoog kwam(Wat Quentin doet) was het anders, maar dit kwam uit het niets en dat maakt t zo onvoorspelbaar en akelig Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:14

Jee renske wat lees ik nu
Je hebt nog flink geluk gehad zeg...
Beterschap verder.

Moeilijk met Wisje nu.
Maar met Zadelmak maken ging ze toch ook wel ineens omhoog of niet? Is het daarom ook niet een beetje haar karakter?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:19

Hoi Renske, als ik het zo lees is het met Wis echt niet in orde hoor, dit doet een paard niet uit puberaal gedrag, daar zit gewoon ergens niet lekker. Als je het al zou kunnen zou ik daar dus echt niet meer opgaan totdat Steffi geweest is, zo verongeluk je nog een keer!
Wat balen van Q ook.
En leuk dat ze thuis dan gelijk zeggen dat ze allebei weg moeten.... Maar ja, waarschijnlijk zijn ze bezorgd om je. Maar het is niet leuk om dan zulke reacties te krijgen. ik weet er alles van, als het jonge paard wat ik tot 3 weken geleden had een verkeerde scheet liet stond mijn man al klaar met slachthuisopmerkingen enzo. Dus vertelde ik thuis maar niks meer. Maar leuk is anders, je wil toch een beetje steun, zeker als je nog gelooft in je dier.
Heel veel sterkte, probeer positief te blijven.
Het is wel balen dat Steffi nu even niet in de buurt is he!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:47

Renske; betreft A de Bodt kijk anders op www.paardenrecht.org daarop staan alle instructeurs, ook in de buurt van Eindhoven, Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 11:55

runningkawa schreef:
Jee renske wat lees ik nu
Je hebt nog flink geluk gehad zeg...
Beterschap verder.

Moeilijk met Wisje nu.
Maar met Zadelmak maken ging ze toch ook wel ineens omhoog of niet? Is het daarom ook niet een beetje haar karakter?

ja de allereerste keer idd, meisje zat erop en Wis was superbraaf maar met afstappen kwam Wis ook ineens omhoog en klapte achterover.
Daarna heeft ze het nooit meer gedaan, tot afgelopen zaterdag.

Weet dus niet of er bij haar iets echt dwars zit, wrsch wel omdat ze loopt met de handrem erop en beslist niet normaal wil draven&galloperen maar gewoon in stap heeft ze nog nooit wat gedaan en nu dus ineens omhoog en omklappen Scheve mond
Maar aan de andere kant, in de tijd dat ze kreupel liep als ze nageeflijk rechtsom moest draven en ik erg veel van haar vroeg om oa aan de DA precies te laten zien wanneer ze kreupelde toen gaf ze totaal geen verzet! zwiepte nog niet met haar staart!
kreupel of niet, zo liep braaf haar rondjes zo goed an kwaad als het maar kon.

En nu is haar hals goed, die kan nogsteeds alle kante op buigen en snoepje's aanpakken bij haar buik(wat voor Steffi kwam dus echt niet kon en haar pijn deed) en nu flipt ze dus steeds zo Scheve mond
en waarom wil ze in de bak niet lopen, ook niet met losse teugel rechtuit maar kan ze wel lege maislandjes crossen, vol gas met de oortjes naar voren?

Aan de ene kant denk ik dus ze doet dit niet voor niets, aan de andere kant weet ik het zo net nog niet omdat ze NOOIT verzet gaf toen ze dus wel degelijk pijn had...

heb Steffi al een mailtje gestuurd, over 2 weken is ze terug uit AUstralië en tot die tijd denk ik niet dat ik er zmaar op klim, ja hooguit op een leeg maisland.. en toch maar beetje longeren om de energie eruit te krijgen want ze is ook aan de hand aan het klieren.
maarja t is dus moeilijk te zeggen of ze nu streken krijgt omdat haar lijf ineens wél los en beweeglijk is en ze veel te veel energie heeft, of dat ze ergens echt erge last van heeft.

t is maar moeilijk.. Scheve mond

@ splinter, thnx! als er op mn werk niet snel een nieuwe clinic komt ga ik er daar zeker achteraan!

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:11

Jeetje zeg wat heb jij veel pech!
Je hebt met je val wel mazzel gehad, veel sterkte Ach gut
Hopelijk komt het allemaal weer goed Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:04

pfff renske, wat een ellende zeg :/ heel veel sterkte iig ermee, ik duim voor je!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:03

Het zit je nog niet mee he... Nagelbijten / Gniffelen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:26

Pfff, heb even het topic doorgenomen en het zit je niet mee.

Dat Wis nu wel "staakt" lijkt me op zich niet zo heel erg raar. Ze had die blokkade in haar hals, waardoor ze daar altijd last had. Hier zal ze wel "naar zijn gaan lopen". Dus de rest enigszins ontlasten.

Je hebt die blokkade weggehaald en nu heeft ze tijd om andere zwakke (?) plekken te ontdekken.

(vergelijk het maar als je zelf op bijvoorbeeld je hand bijt omdat je ergens anders iets voelt (spuit ofzo?) ).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 13:40

zoiets dachten wij idd ook Rocamor, ze was zooo tam en zooo braaf, dat verwacht je niet va een 4,5 jarige échte merre van obelisk x rex magna
die verwacht je pittig heet, eigenwijs, en niet dat dooooodsbrave wat Wis was ondanks da ze weinig werd gereden
maar al die tijd zat alles vast in haar hals en had haar lijf overal moeite mee
nu is alles los, maakt ze ook gebruik van want ze staat nu altijd ongeveer dubbelgevouwen achterom te kijken haha en mee te kijken als je poetst/deken vastmaakt etc
en sinds alles zo los zit is ze dus niet meer te rijden, of ze heeft écht erge pijn of ze gaat nu gewoon zo tekeer zodra het haar ff niet aanstaat want ja nu kán ze zo tekeer gaan omdat alles lekker los is.
want t blijft vreemd, op mailsland wil ze op zwaar zand supergraag crossen, zowel wedstrijdje als heemaalalleen bij de rest wegmoeten en in de bak wil ze niets..
zou zeggen dat zwaar maisland nog moeillijker is dan een bak?

maar ze krijgt nog 1 kans, gelukkig hoeft ze toch niet per direct weg!
de 19e komt steffi voor Wis, daarna als dus blijkt dat er lichamelijk verder niets mis is dan krijg ik hulp bij de stal waar Ze ook is ingereden.
Blijft ze zo tekeer gaan dan is ze imo niet meer geschikt als rijpaard en wat ik dan doe wil ik nog ff niet over na hoeven denken!
ik hoop dat ze lichamelijk ok is en met ff een correctie en heropvoeding ook weer braaf is! want ze was altijd bijna té braaf en sloom...en nu dus het andere uiterste!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:01

Crossen, dan trek je alles wat uit elkaar. In de bak, dat is toch anders, meer "in de krul", meer bij elkaar gereden, tja dan voel je je spieren, blokkades of pijntjes wel.

Ik geloof namelijk niet dat een (puberend) echt zomaar zo raar doet. Ik denk nog steeds dat een paard dat zo reageert echt ergens pijn heeft.

Ben dan ook benieuwd wat Steffi ziet/vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:07

Ik ben ook benieuwd wat Steffi hier nu van zegt Ja

Hoe gaat het met jou nu Renske?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:27

Rocamor schreef:
Crossen, dan trek je alles wat uit elkaar. In de bak, dat is toch anders, meer "in de krul", meer bij elkaar gereden, tja dan voel je je spieren, blokkades of pijntjes wel.

Ik geloof namelijk niet dat een (puberend) echt zomaar zo raar doet. Ik denk nog steeds dat een paard dat zo reageert echt ergens pijn heeft.

Ben dan ook benieuwd wat Steffi ziet/vindt.

in theorie klopt het, en ook ik denk dat een paard pas zo tekeer gaat als ie niets anders meer weet en het dus idd uit pijn doet

maar het vreemde is, Wis die staakt al bij het met een los teugeltje aandraven in de bak, en op t maisland kan ze ineens zelfs nageeflijk braaf ronddraven, en natuurlijk ook met losse teugel en ik in verlichte zit gasgeven Knipoog
maar dus ook netjes lopen..en voorheen toen ze dus duidelijk kreupelde bleef ze proberen om te doen wat ik vroeg en zonder verzet en gestaak liep ze keurig haar rondjes, kreupel en wel Scheve mond

in de bak vertikt ze het nu om ook maar 1 pas harder te gaan, ook zonder druk op de teugel, dus niet eens vwnw maar echt los teugeltje. Ze wil echt niet vooruit. En tijdens stappen met losse teugel kwam ze ineens zo omhoog, dat begrijp ik nogsteeds niet.

@ RK, ben nog stijf en blauw en vooral last van heup&bekken, de rest gaat allemaal wel weer Lachen

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:36

Nou Renske dat klinkt niet best om eerlijk te zijn. Ik ben ook heel benieuwd wat Steffi gaat zeggen en voor je kan doen ook met Q.
Ik duim voor je!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:35

Ik hoop zo dat er toch nog iets gevonden wordt dat in de weg zit, bijvoorbeeld toch je zadel of zo of ergens nog iets verschoven ofzo. Ik houd jullie in ieder geval nog even in de gedachten! Sterkte met je bekken/heupen en met je mooie nu grillige dame.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:32

Hoihoi,

Is Steffi ondertussen al geweest?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 12:05

Helaas kon Steffi weinig doen voor Wisje, ze verdenkt Wis van kissing spines en dat Wis daardoor min of meer zelf haar hals altijd zo vast had gezet en dat nu de hals los is haar rug dus erg pijn doet
Voorheen was haar rug nooit gevoelig, als je er nu beetje op duwt of met je hand in de schoft 'knijpt' komt ze erg in verzet
kan je nagaan wat ze doet en voelt als je erop gaat zitten Scheve mond

Wis gaat dus naar de Lingehoeve voor een ct scan/scintigrafie om te kijken wat er nou eigenlijk van binnen mis is pmdat het probleem zich verplaatst en Wis er niet echt beter van wordt... Verdrietig
Helaas is dat onderzoek zo kostbaar dat ik er dus een baantje bij heb genomen en bijna iedereen me voor gek verklaard dat ik dat onderzoek ga laten doen ipv haar nu maar alvast naar de slacht te doen. Scheve mond

Ook is er nog positief nieuws, m grote vriend Quentin gaat wonder boven wonder supergoed, is heel erg braaf en met maar 2x rijden ivm mn val met Wis werden we 3e met een onderling caprilli wedstrijdje en dat tewijl we al zeker 1,5 jaar niet meer in de bak hadden gereden en nog veeeel langer niet meer gsprongen hadden, hij vid alles leuk en loopt 90-95% goed dat laatste beetje is alleen linksom in een wending in draf zichtbaar en hoop dat als ik hem met rijden wat rechter krijg dat ook dat verdwijnd en ach anders slaan we de draf gewoon over of rijden we alleen nog maar in het bos, rechtuit is ie nml wel 100% en in stap&galop ook Lachen
Steffi was ook erg tevreden over hem!

Hoop zo dat Wis er ook zo goed bovenop komt, Q zn toekomst zag er ook a een aantal keer erg somber uit en hij is er ook nogsteeds, vrolijk en wel!
t bijzondere is dat Q en Wis allebij op 22-7 zijn geboren, Q op 22-7-1993 en Wis op 22-7-2003
erg laat in het jaar dus dat is best apart, t zijn ook nog eens echte maatjes dus ik zou het verschrikkelijk vinden om 1 van hun kwijt te raken Verdrietig
Afbeelding

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:16

Nou Renske, dat is niet zo mooi...
Ik hoop voor je dat ze bij de Lingehoeve iets vinden wat verholpen kan worden zodat ze nog lekker bij jou kan blijven, desnoods als recreatiepaardje Knipoog
Heel veel succes en sterkte!!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:00

het zit je ook niet mee he met wis...wel knap van je dat je er zelfs een baantje hebt bijgenomen om wis te kunnen laten onderzoeken...echt super..
Hopelijk komt daar ook nog wat goeds uit dan..dat heb je verdiend.
Weet je ook al wanneer Wis naar de lingehoeve gaat?