Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:05

Alle paarden kunnen zonder ijzers. Alleen de ruiters vaak niet. Alleen paarden die slecht gehouden of slecht bekapt zijn, kunnen tijdelijk niet zonder ijzers.

24 uur weidegang is geen garantie dat het ijzerloos lukt. Een paard dat altijd op zachte grond staat past de hoeven niet aan op harde grond. Met een harde ondergrond maak je dus meer kans.

Over hoefschoenen: ik ken slechts een soort dat aangemeten wordt, de anderen kunnen zich aan verschillende vormen aanpassen.

Kan hier voorlopig niet reageren, ben met vriendin en onbeslagen paarden op trektocht, we zitten nu in de bieb in neerpelt, lastig, die Belgische toetsenborden.

Per dag rijden we nu ongeveer 25 tot 30 kilometer.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:33

@ Arno: Dat kan toch nooit zonder ijzers Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:40

Haha, Arno, zo zie je maar. En dat zonder ijzers. Clown
Veel plezier nog en ga je vakantie nou niet onderbreken voor bokt, zou ik zeggen. Haha!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:41

arno8 schreef:
Alle paarden kunnen zonder ijzers. Alleen de ruiters vaak niet. Alleen paarden die slecht gehouden of slecht bekapt zijn, kunnen tijdelijk niet zonder ijzers.

He arno jij ook hier Clown ....

Laat me niet lachen ROFL ROFL
Mijn pony kan niet zonder ijzers omdat ze slecht wordt gehouden en ik een o zo slechte smid heb Slapen

Fijne vakantie nog Tong uitsteken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:44

Ik vraag mij nog steeds af in hoeverre de hoefkwaliteit nou beter wordt door bijv. NB bekappen.

De kwaliteit van het hoorn blijft hetzelfde en is bepaald door zoveel factoren....

Dat de hoef sterker wordt van belasting op harde ondergronden, geloof ik best, al was het maar doordat de doorbloeding erdoor gestimuleerd wordt.

Maar kan iemand mij uitleggen hoe NB de kwaliteit van hoorn verbetert?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:47

Mijn paard kan in de winter wel zonder ijzers maar in de zomer krijg ik het probleem dat bij de voorhoeven steeds stukjes afbreken. Ondanks dat ik ze vochtig houdt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:02

Citaat:
Alleen paarden die slecht gehouden of slecht bekapt zijn, kunnen tijdelijk niet zonder ijzers.

Hmm mijn paard staat heel de dag buiten en snachts lekker binnen in een schone stal. Moet ik dan mijn smid eruit bonjouren die al 9 jaar mijn paarden doet en waardoor ze alleen maar beter zijn gaan lopen Clown

edit: Misschien moet ik hem maar 24 uur op stal gaan houden Vork

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:16

randalinpony schreef:
Ik vraag mij nog steeds af in hoeverre de hoefkwaliteit nou beter wordt door bijv. NB bekappen.

De kwaliteit van het hoorn blijft hetzelfde en is bepaald door zoveel factoren....

Dat de hoef sterker wordt van belasting op harde ondergronden, geloof ik best, al was het maar doordat de doorbloeding erdoor gestimuleerd wordt.

Maar kan iemand mij uitleggen hoe NB de kwaliteit van hoorn verbetert?

De doorbloeding en groei worden gestimuleerd doordat de straal de grond raakt en dit beweging in de hoef veroorzaakt. Bloed zorgt voor aanvoer van voedingsstoffen, dus kan de hoef beter en sneller groeien dan met slechte doorbloeding.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:20

Ik denk dat als het paard een correcte been stand heeft, geen lichamelijke complicaties en geen misvorming/aandoening op de hoeven dat het best kan!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:39

hyppolyte schreef:
@angg
Het is helemaal niet erg als ze op de straal lopen, dat activeert het hoefmechanisme namelijk Haha!

Jaa maar hij had er echt pijn aan.. En de hoefsmid zei dat ik er ijzers om moest doen.. Maar hij had egt hele erge platvoeten hoor en ze versleten echt heel snel

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:14

arno8 schreef:

Vindt dit een beetje krap door de bocht..
Dus alle paarden die op ijzers staan staan daarop omdat de ruiter dat wilt of dat komt omdat ze verwaarloosd zijn..

Mijn hoefsmid kwam altijd netjes op tijd en toch moest Woes op ijzers..
En ja dan zwijg ik maar even over de laatste 9 maanden..
Als hij toen zonder ijzers was gegaan dan was zijn hoefbeen gekantelt.
Nu staat hij trouwens wel zonder ijzers al heerlijk 2,5 maand paard te zijn in het land Haha!

Maar Arno ik wens je nog een fijne vakantie!!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:53

Ik wou mijn paard ook zonder ijzers voor de wagen hebben.

Hij loopt 24 uur per dag buiten, heeft een verharde betonnen inloop, krijgt goed voer en gaat regelmatig naar de smid.(heb ook NB geprobeerd wat resulteerde in 2 kreupele paarden)
Omdat voor de verharding van de voeten veel lopen op harde ondergrond goed is ging ik mennen.

Ik werd erg enthousiast en reed zo'n 4 x in de week 10 tot 15 km over de weg.
Tot mijn paard op een dag gewoon half strompelend de weg over ging. Zijn hoeven waren zo kort geworden dat het echt niet meer ging. Hij dook ook iedere keer de berm in(niet handig met een wagen).

Hij heeft nu bijna 3 weken vakantie gehad omdat ikzelf weg wwas....maar nu ga ik er toch een ijzertje(waarschijnlijk kunstof) onder zetten.

Hoefschoenen vind ik lomp en zijn met mijn rug niet te doen. Dus voor mij het enige alternatief is iets van beslag. Ik neem alleen zomers beslag in de winter gaat ie weer op de blote voeten.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:00

Ik doe het liefst zo lang mogelijk zonder ijzers...
Mijn pony heeft al heel zijn leven zonder ijzers gelopen.Zolang dat kan krijgt hij er geen aan van mij Vork .
Zelfs toen ik lange ritten ging maken van meer dan 5uur hoefde hij geen ijzers aan volgens de smid.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:41

Mijn paard kan absoluut niet zonder ijzers. Een paar jaar geleden een keer geprobeerd alleen voorijzers,maar binnen een aantal dagen loopt ie dan achter op het leven..NIet echt ideaal lijkt me.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:54

Je maakt mij niet wijs dat alle paarden zonder ijzers kan.. Als je veel buitenritten maakt ofzo... Dan lijken me die ijzers tohg wel handig.. Vooral als die hoeven van je paard snel slijten.. En soms is het gewoon beter voor die paarden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:00

Niet alle paarden kunnen zonder ijzers. De mijne bijvoorbeeld liep bokkreupel zonder (hoefkatrolontsteking) en met aangepast beslag als een zonnetje Haha!
en nee, ik geloof absoluut niet in natuurlijk bekappen, Antoine de Both en dat soort gedoe. Dit is toen allemaal geprobeerd en het werd alleen maar erger. De mijne liep super met ijzers, en daar was ik ERG blij mee Lachen

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:24

Zie je nou.. Hoefijzers zijn soms gewoon beter voor je paard... Ik weet zelf wel wat goed is voor me paard hoor.. en die schimmel liep zonder hoefijzers mega kreupel

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:12

nee ik denk dat niet alle paarden zonder ijzers kunnen.
mijn 2 jarige heeft een bokhoef en loopt op speciaal beslag en kan dus niet zonder ijzers.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:13

Als ik die van mij zonder ijzers zet moet de smid denk ik iedere week komen. Ze sloft een beetje en slijt haar hoeven dan heel schuin af. Nu slijt ze het beslag af en beschadigd ze dus niet (of nauwelijks) haar hoeven.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:09

Een heleboel paarden die op ijzers staan, kunnen prima zonder.
Maaar.. NIET alle paarden kunnen zonder ijzers.
Als mijn merrie haar hele leven goed bekapt was geweest en zonder ijzers had gestaan, had het misschien wel gekunt, maar ik ben niet haar eerste eigenaar.
Als ik haar voorijzers er nu onder vandaan haal (we hebben het eens een periode geprobeerd), kan ze binnen een paar weken nauwelijks meer lopen. Ik weet dat het niet normaal is, maar het is wel zo, en dat ga ik mijn (21 jarige) pony niet aan doen als zij met ijzers nergens last van heeft.
Dat is geen kwestie van "de ruiter wil het niet" (ze wordt niet meer gereden), slecht gehouden worden (ze staat op het weiland of in een uitloopstal met goede bodem, wordt iedere dag goed verzorgd) of slecht bekapt worden (prima hoefsmid, die de paarden van zijn klanten als het even kan het liefst zonder ijzers heeft).

Op dit moment staat ze achter ook op speciaal beslag ivm spat (terwijl ze juist achter zonder ijzers liep). Ze loopt hier stukken beter mee dan op blote voeten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:11

Helemaal met je eens. Het feit dat niet elk paard zonder ijzers kan, komt inderdaad grotendeels doordat ze al zolang ijzers gehad hebben, dat de hoef gewoon zo snel slijt, dat dit niet meer op een normale manier te herstellen is...

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:14

Naar mijn idee kunnen niet allen paarden zonder ijzers.Een vriendin van mij heeft ook een paard op ijzers maar als ze het paard zonder ijzers loopt gaat het kreupel lopen.En met ijzers heeft het paard er helemaal geen last van.
Er zullen altijd wel paarden tussen zitten die wel zonder ijzers kunnen en andere niet.

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:45

Somebitch schreef:
Naar aanleiding van een ander topic waar een discussie aan het vormen is open ik heir een topic.

Ik ben van mening dat íeder paard zonder ijzers kan.. Tuurlijk hoeft dit niet in 1dag te kunnen dit moet je aansterken.

Nou vertel je mening!

ieder paard/pony kan zonder hoefijzers alleen de hoeven gaan veel vluger kapot maar als je niet veel op de steenen loopt ( eigenlijk hele maal niet) dan hou je ze redelijk netjes mijn pony heeft ook geeen ijzers en bn ik ook niet van plan om het er onder telaten zetten ja miss als ie wat ouder is maar nu niet... Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:22

onder de juiste omstandigheden en onder de juiste voorwaarden denk ik dat 95 procent van de paarden en pony's zonder ijzers kan
hierbij zijn de omstandigheden wel cruciaal, dus niet de hele dag op stal , maar buiten op verschillende ondergronden , wei, verharding, zand etc etc zodat de hoef daadwerkelijk kan uitharden en het hoefmechanisme daadwerkelijk mag doen waar het voor gemaakt is en de doorbloeding op die manier op peil kan blijven

zodra je een paard de hele dag op stal zet en hij komt alleen maar op zachte ondergronden kan de hoef nooit genoeg uitharden en functioneren om zonder ijzers aan het werk te kunnen

helaas zal er een klein percentage dieren blijven die niet ijzerloos aan de bak kunnen vanwege te trieste kwalieteit van hoef en voet .

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:49

Sim0ne schreef:
Helemaal met je eens. Het feit dat niet elk paard zonder ijzers kan, komt inderdaad grotendeels doordat ze al zolang ijzers gehad hebben, dat de hoef gewoon zo snel slijt, dat dit niet meer op een normale manier te herstellen is...

Toch lukte dat bij mijn pony wel... Haha!
Okee de eertse twee weken liep ze gevoelig maar daarna niet meer.
En met de hoefjes was niet aan de hand.... Clown