Kroonrand Wond - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 21:51

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:28

Toch vind ik het wel "mooi" genezen voor zo'n rotwond. Ja

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:15

Vind dat het netjes geneest. Maar je hebt er dan ook goed voor 'gezorgd'.

En even een tip misschien: ik heb nu sinds kort HOpp wondzalf (o.a. met calendula) en dit smeer ik al 3 dagen op die wond van ons paard. Hoopte dat hiermee er toch nog een mooie huid en haargroei van zou komen. En het lijkt toch te werken want die verdikking lijkt toch kleiner te worden! Ik weet niet waar je het kan krijgen ik heb het van een natuurgeneeskundige hier in de buurt. Je zou op de site http://www.hopp-homeo.nl kunnen kijken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 09:24

De wond gaat wel beter. Ze heeft er ABSOLUUT geen last of pijn aan. Ik kan bij wijze van spreke er met een harde borstel over heen rossen volgens mij... Haar been is sochtends ook al een stuk minder volgelopen met vocht gelukkig!

Ik heb gisteren zalf besteld: http://www.hippocure.net/index.html . Die hoop ik volgende week binnen te krijgen.

De DA laat ik binnen kort (deze week, voglende week) weer even komen kijken EN voelen... Toch meer vragen over de kroonrand groei.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:24

Het ziet er goed uit en het gaat ook best vlot die genezing.
Ik verbaas me er eigelijk over dat het geen zeer doet,waarschijnlijk omdat het een 'hoorn' gebied is.
Ben ook benieuwd wat de DA van de kroonrand groei zegt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:43

Gelukkig ziet het er nu wat beter uit.
Fijn dat je paard er geen last meer van lijkt te hebben.
Heb toch een idee dat de hoef ook een stukje naar boven gaat groeien tot zoverre ik het kan zien op de foto.
Blijf hopen voor jullie dat ik ernaast zit, tenslotte komt dat ook goed maar duurt weer iets langer.
Heel veel sterkte verder bij de genezing.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:15

Weer een kleine update.

Sinds dinsdag heb ik de wond'zalf' Equaide. De 'randen' worden elke dag gedaan, de 'snee' (bijna dicht als het neit al dicht is) doe ik om de dag. Sochtends voor het naar buiten gaan erop, en savonds speol ik de wond wat schoon met lauw water zodat het snachts wat tot 'rust' kan komen. Ik heb nog geen da of hoefsmid gebeld.

Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... /21aug.jpg

Ter vergelijking:
Afbeelding

Ik krijg het idee dat hij iets naar beneden is gezakt/ gegroeid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:16

katchina schreef:
Het ziet er goed uit en het gaat ook best vlot die genezing.
Ik verbaas me er eigelijk over dat het geen zeer doet,waarschijnlijk omdat het een 'hoorn' gebied is.
Ben ook benieuwd wat de DA van de kroonrand groei zegt.

Ja, ik denk dat de wond nu wel de goede kant op gaat, wat nu overblijft is hoorgroei. Ik zal kijken of ik binnenkort niet vergeet een foto van zijkant of boven te maken, dat je kunt zien dat het bovenste stukje toch wat 'uitsteekt'.

Ik ben bneieuwd wat mijn da en/of hoefsmid ervan zeggen. Maar voorlopig zullen we het wel aan moeten blijven kijiken. Lijkt me niet echt dat ze het bovenste stuk dat wat gaat uitsteken eraf gaan snijden straks of iets? Ik dacht te lezen bij iemand dat dat niet echt een slim idee is?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:19

ziet er een stuk beter uit.
Fijn dat het toch goed geneest.

Je hoefsmid zal je vast wel een goed advies kunnen geven, de mijne heeft me bij Utoop ook goed geholpen en houdt dr nu mee in de gaten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 06:43

Het ziet er idd uit alsof het naar beneden is gezakt..
Zou niet verkeerd zijn, stal je voor dat deze wond er uiteindelijk helemaal uit groeid....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 09:47

Ik heb net de Hoefsmid aan de telefoon gehad. Hij had de wond vorige keer gezien en vond het er toen wel goed uitzien, al zei hij dat hij idd wel dacht aan eventuele gespleten groei. Dit moet geen probleem zijn, al duurt het langer idd, maar voor de zekerheid heeft hij geadviseerd er toch even een DA naar te laten kijken om het wat beter te bekijken. Dus ik ga zo maar eventjes een afspraak maken voor volgende week Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:02

Tjonge, dat ziet er een stuk beter uit zeg! Ja Lijkt id wel of het in de kroonrand zit nu. Ben zeer benieuwd wat Da zegt.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:18

Hallo allemaal, hierbij meld ik me ook bij dit topic... Wil het toch wel even volgen, maar ben me wel rot geschrokken van de informatie hier!! Als ik het goed heb gelezen Tancreda4 ben je er al meer dan een maand mee bezig?
Hier mijn verhaal: Gisterochtend nadat ik de DA aan de telefoon had gehad over Dendie zn maanblindheid, kwam ik op stal en wat denk je... Hoe toevallig kan het allemaal zijn. Een GAT en snee in zijn kroonrand en erboven... En natuurlijk hartstikke kreupel. Ws heeft er een ander paard op gestaan op de wei. Ik heb het afgespoeld, ik dacht dat het wat bloedde. Maar dit bleek geen bloed te zijn wat daar uitpuilde, maar 'vlees'. DA dus maar weer gebeld, die is gelijk gekomen. Nu staat hij op stal met drukverband en anti-biotica zalf. Hij mag geen antibiotica via de mond krijgen (alleen in levensbedreigende gevallen) omdat hij maanblindheid heeft en het door de medicijnen weer zou kunnen opspelen. Als hij maandag nog steeds kreupel loopt moet hij naar de kliniek om te kijken of er niet iets mis is IN de hoef...
Ik had al zo'n gevoel dat dit verhaal een naar staartje zou kunnen krijgen, maar na wat zoeken op het internet begin ik toch wel erg angstig te worden! Huilen Ik dacht dat het wel meeviel, maar als ik zie wat de gevolgen kunnen zijn... Ik zal vanmiddag wat foto's maken van zijn voetje, miss kunnen jullie je mening geven wat jullie ervan vinden?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:34

Jeetje Dendie, dat is behoorlijk schrikken idd!! Ik ben benieuwd naar fotos... Ik hoop dat het meevalt. Heeft hij ook pijnstillers? Mijn DA zei dat als ze na de pijnstillers goed blijven lopen, er dan weinig kans is op eventueel hoefbeen beschadiging... Als ze kreupel was gebleven hadden we naar de kliniek gemoeten voor fotos. Ik hoop dat het bij jou paard ook meevalt......

Ik ben idd al meer dan een maand bezig. Dinsdag is het 6 weken geleden dat ze de wond op liep (17 juli). Maandag-ochtend heb ik een afspraak staan met de DA, dus ben benieuwd wat die gaat zeggen en eventueel de wond gaat 'bijwerken'. Wietje heeft namelijk sinds een paar dagen elke dag een klein wondje erbij op haar andere achterbeen aan de binnenkant, en ik verdenk haar wond ervan vanwege de scherpere randjes... .

Ik hoop dat het bij jou meevalt... Sterkte Ach gut

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:58

Nou hier de fotootjes van het zielige pootje van Dendie (dag 2). Ach gut Nogmaals; het rooie is geen bloed... http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AGFBGNJW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DJ6WQW3Y.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3DQNCGDH.jpg
Edit: nee.. hij krijgt geen pijnstillers. Alleen maar die anti-biotica zalf. Hij liep vandaag al stuk beter gelukkig, maar na een tijdje op het harde gaat hij toch wel kreupelen. Da had gezegd dat ik beter niet met hem kon lopen, tenzij hij erg druk werd. En dan heb je een typische Dendie, 1 dag en hij heeft t gehad. Dus toch maar rondje gewandeld.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 18:04

Ze doen het niet ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:10

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Zo dan...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:30

Dat is ook wel een flinke, al lijtk het dat hij wel op een mooie plek zit. Lijkt erboven ook nog een stuk kroonrand te zitten, of zit het echt net op de rand?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:41

Tancreda4, jij bent (helaas voor jou en je paard) onderhand ervaringsdeskundige. Wat bedoel je met 'mooie plek'..? Toen ik het gisterochtend voor het eerst zag (Dendie is een stalgenootje), dacht ik hetzelfde, alleen géén idee hoe ik daar nou op kwam, want ik heb 0,0 verstand van dergelijke verwondingen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 20:27

Tja, wat is mooi... Ik vind hem redelijk 'mooi' ogen. Geen rare randen, niet al te diep (al leek mijn wond dat ookn iet, en kwam er toch een snee Verward). Maar goed, helaas kan de wond gaan veranderen... Wietje haar wond zag er in het begin ook redelijk 'mooi' uit... Ik bedoel meer dat het redelijk effen zit, en lijkt alsof het wel goed moet genezen. Maar goed, het is en blijft de hoef, dus hoe dat gaat lopen weet ik helaas niet. De wond van mijn paard was ook een verrassing heo dat ging (en nog steeds, en zal ook wel lange tijd zo blijven).

Tja, hoe ze eraan komen is altijd weer de vraag he... Paarden zijn soms zo achterlijk en hebben dan weer verwondingen waar je van denk: Hoe the hell hebben ze DAT voor elkaar gekreegn. Dat blijft helaas altijd een vraag helaas. Ik heb geprobeerd haar te leren praten, maar zover heb ik haar nog niet gekregn helaas Knipoog

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:35

Nee er zit helaas geen stuk kroonrand meer boven wond, het is precies de rand. Ik ben ook zo benieuwd hoe dit gaat lopen... Aan de ene kant denk ik 'ach het is maar een wondje' maar aan de andere kant kan ik niet goed zien hoe diep het nou precies is en ik hoeverre de hoef echt beschadigd is... Het 'korstje' (dus zeg maar het donkere op de foto) gaat los, is eraf aan het vallen. Daaronder gewoon open wond. We zien wel hoe dat bijtrekt. Zal wel weer foto's maken hoe het er dan uitziet. Echt kreupel is ie gelukkig niet meer, maar helemaal rad loopt ie ook nog niet (vooral in draf niet). Maar het is ook pas 4 dagen geleden. Ben ook blij dat het niet is gaan ontsteken zo zonder antibiotica (klopt af).
Oja, Tancreda4 hoe is jouw situatie met je paard nu? Mag ze op het land of staat ze nog op stal? Staat ze op rust? Succes morgen met de afspraak met DA, laat je ons weten hoe het is gegaan? Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 17:15

Het is idd net een wondje dat je denkt: Och, niet zo ernstig. Maar omdat het de hoef is, is het toch wel ernstiger. Voor dat vos deze wond had. Toen had ik ook eerst zoiets van; Mmmm, rare plek, kijk het even aan. En de volgende dag toch maar snel de DA erbij gehaald vanwege de waarschuwingen hier op bokt. Wel naar dat hij wat kreupel loopt..> Wietje trok de eerste twee dagen ook met haar been bij het lopen, maar eenmaal de antibiotica en pijnstillers was ze savonsd alweer zo goed dat ze haar ijzer er gelijk onder af had geslagen in een jolige bui *zucht*

Wietje heeft nooit in het verband gestaan, en ik heb haar gewoon op het land laten lopen. Ik ben niet zo'n fan van stalrust bij haar... Misschien was de genezing dan wel wat sneller gegaan, maar dan had ik geen blij paar dgehad. De laatste x stalrust (en combi met medicijnen) kreeg ik alleen maar een zieker en minder blij paard... Dus die heb ik lekker in het land gelaten (overdag buiten, snachts binnen).

Gek doet ze regelmatig in het land, dat was een groot minpunt, maar goed, dat is ook weer een teken dat ze zich goed voelt. Al zal het wel niet geheel bevoordelijk zijn geweest voor een snellere genezing.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:24

Overigens heeft ze de afgelopen 6 weken (dinsdag alweer 6 weken) niets gedaan. Ja, in het land gestaan. Soms wat gestapt. Ik mocht in het begin wel stappne, maar vond het toch te beweegelijk, dus niet gedaan. Na een tijdje toch gaan wandelen korte stukken, maar ook dat had ik weer gestopt. En toen het rap leek te gaan hebben we dat weer opgepakt. Paar keer per week, hooguit om de dag, vaker om de 2 dagen wandelen tot 3 boerderijen verder.

Sinds vorige week, nu hij dicht is, zijn we weer wat vaker aan het wandelen en gaan we ook steeds een stukje verder. Heb er ook weer soms het zadel op liggen. Heb een paar x een klein drafje gedaan om te kijken hoe ze liep, en ze loopt goed. Maar ik durf het rijden zelf nog niet echt op te pakken. MIsschien na morgen, maar tot dat hebben we het op wandelen gehouden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:20

UPDATE

Nou, de 'verlossende' update, al is hij helaas niet zo verlossend.
Hij kan er nog weinig over zeggen. Het is een kwestie van soepel houden en aankijken. Er moet niet tot nauwelijks aan gedaan wordt wat betreft de hoefsmid qua veilen enzo.

Het is allemaal afwachten. Er kan een hoornzuil ontstaan, wat uiteindelijk 'opgelost' kan worden met twee lippige ijzers, maar het kan ook anders lopen. Het is nu nog niet te zeggen hoe het zit met de hoornwand. Als hier 'lucht' onder zit, zijn we ver van huis. In dat geval moet ze geopereerd worden. Opereren is nu nog te vroeg wat dat betreft, omadt het nog flink hoog zit, en de kroonrand dan weer verstoord wordt, dus veel kans dat het daarna BETER wordt dan het nu is, is dan klein. Ik moet dus het nog 5 maanden aankijken. Dan zal de plek zich ongeveer 2 centimeter vanaf de onderkant bevinden en moet de DA er weer bij komen. Dan moet het duidelijk worden hoe het gaat lopen. Of er spleten zijn ontstaan, of er lucht onder zit, of het goed uitgroeid, of er toch een operatie aan te pas moet komen.

Ik mag wel weer wat gaan rijden met haar, maar dan moet ik de plek wel inzwachtelen. Om aanstoten en meer beschadiging te voorkomen. In het land hoeft dit niet, het moet wel zo veel mogelijk blijven 'luchten'. Ik heb verder zalf gekregen om de boel soepel te houden. Het is mometneel erg droog en begint wat te 'brokken' (kleine mini scheurtjes) ne met de zalf houden we dit soepel en gaan we dit tegen. Verder heb ik alvast een verbandje gekregen, die koop ik daarna gewoon zelf maar dan heb ik iig een beginnetje.

verder MOET ze op ijzers blijven. Dus wat dat betreft is het maar goed dat de hoefsmid de laatste x eerder was gekomen en toch achter heeft beslagen. Ze moet op ijzers blijven en dit moet ook goed regelmatig bij gehouden worden. Dat moet goedkomen aangezien hij standaard om de 5 a 6 weken komt.

Duss.... Niet echt het nieuws dat ik had gehoop. Hij zei wel dat het er goed uit zag (en het paard in zn geheel ook overigens, altidj leuk om te horen) en dat het er nog niet uitzag dat het grote problemen zou geven. Maar goed, hij is ook geen waarzegger, het kan altidj anders lopen dan dat het nu lijkt. Dat moet over 4 a 5 maanden duidelijk worden....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:40

Overigens... Als er sprake was geweest van wildvlees dat was gaan groeien, was het hoogstwaarschijnlijk einde verhaal geweest... Omdat de kans behoorlijkg root is dat er dan nooit meer een normale hoefgroei was geweest.... Daar moest ik absoluut niet aan denken!!!