Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:52

Ja ik weet het nou ook. Mijn Haflinger is ook hoefbevangen. Hij kan nog wel lopen, maar op steen is het moeilijk. De dierenarts denkt dat ie er snel weer bovenop is. Vind het zo erg voor hem. Gisteren maakte hij weer een paar drafpasjes, dus hoop dat het snel weer goed gaat met hem. Hij is zoooo vreselijk dik. Dus op dieet en werken maar als ie weer beter is.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:57

toen mijn pony hoefbevangen was mogt ze 1x per dag naar "het bakje", daar kon ze zelf bewegen ik mocht niet longeren of rijden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:02

Nee ik mag een week niks met hem doen, en daarna als hij weer goed ter been is, mag ie voorzichtig aan het werk. Verder staat ie wel dag en nacht buiten. Nu dus in de paddock.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:50

Ik wil even met jullie delen dat mijn paard nu heel goed gaat. ik ben er zo verbaasd over. Ik dacht dat hij heel vroeg met pensioen moest maar deze week liep hij eigenlijk zo goed dat ik hem langzaamaan weer wil gaan oppakken. Hij zal het M niet meer halen maar zolang hij maar lekker soepel blijft lopen vind ik het allang best. Hij stond toch deze week te bokken en te rennen dat ik eerst dacht dat het ons jonge paard was! Echt niet te geloven, werd er zo blij van. Houdt moed! Met geduld en tijd kom je een heel eind.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:58

Ratzel: ik heb dat ook altijd. Als ik haar bijv. longeer en ze sleurt me in galop de bak door, dan ben ik helemaal blij. Achteraf gezien toen ze al hoefbevangen was, maar nog niet zo duidelijk dat ik het in de gaten had, hoefde ik maar stap, of ho te denken en ze deed het al.
Toen ik vanmiddag het draadje van het land opendeed hebben ze ook zo ontzettend gebokt en gegaloppeerd, ook Indiana. Voor mij is dat het teken dat ze zich goed voelt.

Maar ik zeg het nogmaals: het blijft vreselijk eng!!!!

Indiana is al met al zeker een jaar uit de roulatie geweest.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:47

ratzel schreef:
Ik wil even met jullie delen dat mijn paard nu heel goed gaat. ik ben er zo verbaasd over. Ik dacht dat hij heel vroeg met pensioen moest maar deze week liep hij eigenlijk zo goed dat ik hem langzaamaan weer wil gaan oppakken. Hij zal het M niet meer halen maar zolang hij maar lekker soepel blijft lopen vind ik het allang best. Hij stond toch deze week te bokken en te rennen dat ik eerst dacht dat het ons jonge paard was! Echt niet te geloven, werd er zo blij van. Houdt moed! Met geduld en tijd kom je een heel eind.

Hee Ratzel, wat fijn dat het zo goed gaat!!!! Die van mij gaat ook heel goed, 3 juni weer voor het eerst ingeschreven voor een wedstrijd, spannend!!!

Maarre................. Hoe is het met Dynamiek??????

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 09:11

ratzel schreef:

Ratzel wat fijn om te horen dat het zo goed gaat!!!!!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 09:13

Kymalin, vrijdag moet ik om 15 uur bij Bokhorst zijn, dan worden er weer fotos gemaakt en naar aanleiding van de fotos word ze weer ingegipst of krijgt ze beslag!! Ik hoop zo beslag dat ik weer wat mag gaan doen dynamiek wordt het nu wel echt zat op stal, ze wordt vervelend.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:19

Tja, dat kan ik me wel voorstellen dat ze vervelend wordt, normaal kun je ze nog wel een beetje "zoet" houden door wat extra hooi enzo, maar met een paard dat op rantsoen staat is dat ook niet handig. Toch wel positief dat ze zo vervelend is, als ze verging van de pijn dan was ze ook niet zo baldadig geweest Haha! . Wel spannend hoor, die foto's, zal voor je duimen dat er beslag onder mag en dat ze weer wat rond mag gaan scharrelen. Ijzertje zou zowiezo wel handig zijn nu, kan ze lekker met de voetjes de modder in, regen zat deze week.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:02

Ik heb dit topic met interesse gelezen want mijn Jumperke is ook hoefbevangen geweest, en niet zo'n klein beetje ook. Hij is bijna 5 jaar geleden geopereerd aan koliek en daardoor is het gekomen (hij mag dus nog gewoon op de wei, geen verhoogd risico om het opnieuw te krijgen). Toen hij nog in de kliniek stond na de operatie hebben ze hem al preventief in het gips gezet omdat dit een bekende bijwerking is van een koliekoperatie. Na 3 weken mocht het gips eraf , maar toen ik hem een paar dagen thuis had liep ie toch niet helemaal regelmatig (moest iedere keer 10 minuten stappen met hem) dus toen ben ik hier bij mijn DA naar de kliniek gegaan (Jumper was in Duitsland geopereerd) en heb foto's laten maken. Het bleek dat van zijn linker voorbeen het hoefbeen al zodanig gekanteld was dat het door de zool heen kwam, en inderdaad, toen we de ijzers eronderweg haalden (met zooltjes) was dat ook zo. Het zag er erg slecht uit en advies van de DA was in laten slapen. Maar Jumper had zo te zien niet zo heel erg veel pijn (daarom viel het ons in eerste instantie ook niet zo heel erg op, hij liep alleen heel licht onregelmatig, niet eens echt kreupel) dus daar heb ik me meteen tegen verzet. We hebben speciaal beslag laten maken door onze hoefsmid wat de toon ontlastte en kregen het advies om juist veel te stappen op een zachte bodem (vanwege de doorbloeding). Geen zooltjes meer tussen het ijzer want dit veroorzaakte juist de pijn. Eigenlijk meteen toen die andere ijzers eronder zaten liep ie al niet meer onregelmatig. Na 3 maanden ben ik er weer op gegaan, maar dat was meer omdat het sowieso niet eerder mocht vanwege de operatie. Tegen die tijd was ie trouwens ook niet meer rustig te houden Haha! . Een half jaar na de operatie reden we onze eerste wedstrijd weer en driekwart jaar erna waren we 7e op de Brabantse Kampioenschappen. Kortom, we zijn nu 4 1/2 jaar verder en Jumper is nooit meer kreupel of onregelmatig geweest en zijn wedstrijdcarriere is eigenlijk pas gestart na al dit gedoe en hij is nu M1 met wp (en dat had meer kunnen zijn als ik zelf niet zo'n versleten kruk zou zijn Haha! ). Vorig jaar heb ik hem nog laten rontgenen omdat hij niet lekker liep maar met zijn voorbenen was niets aan de hand, netjes 1tjes en 2tjes (niet gek voor zijn leeftijd, hij is al 16). Het probleem bleek uit zijn rug te komen en een nieuw orthopedisch zadel heeft dit perfect opgelost.
Als ik nu nog denk aan hoe vreselijk het er toen uitzag... Niet te geloven dat het nu nog zo'n lekker ontdeugende, vrolijke opdonder is die iedere dag weer voor je wil werken. Zo blij dat ik toen niet heb opgegeven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:09

Tjonge... wat een verhaal! Dus het hoefbeen was al door de zool heen en toch is dat weer goed gekomen? Helaas hoor je vaak anders. Maar even een vraagje; je zei dat je paard door de operatie bevangen is geworden en daardoor gewoon nog het gras op kan. Mijn paard was in maart bevangen en had nog geen sprietje gras gehad. Dus daar kan het niet van gekomen zijn, hij was wel te dik. Betekent dit dan dat ik hem gewoon in het gras kan zetten omdat hij het ergens anders van heeft gekregen!? Ik durf hem namelijk nog steeds niet in het gras te zetten omdat het een stofwisselingsziekte is en ik aannam dat hij het nu van verschillende dingen (gras, suiker, krachtvoer enzo) weer opnieuw zou kunnen krijgen, maar dat is dus niet zo?

Da's de eerste keer dat ik dit hoor, zou het allemaal wel een stuk makkelijker van worden maar durf het haast niet te geloven...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:13

Heerlijk om ook eens een succesverhaal over een 'ex' hoefbevangenpaard te horen.

Hoe staat het hoefbeen nu dan ten opzichte van de grond en de hoornwand? En zijn haar gangen ook anders dan voorheen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:39

Fijn, zo'n succesverhaal!

Mijn paard raakte ook in maart bevangen, zonder in het gras geweest te zijn Scheve mond. Het is inmiddels 8 weken geleden dat ik haar uit de kliniek ophaalde. Ze is inmiddels zo'n 80 kilo (!) lichter en doet het heel goed, ik rij haar zo'n 3 kwartier per dag, het meeste uiteraard stappen, en ze mag weer los in een paddock.

Heb vanmorgen de DA nog gesproken, over 4 weken mag ze haar normale ijzers weer onder, alleen nog wel met een zooltje en siliconen. In het gras mag ze voorlopig nog niet, maar daar is overheen te komen.

Hoe gaat het nu met Dynamiek?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:49

Ik zou met jullie DA overleggen over het op het gras zetten. Hoefbevangenheid kan van heel veel verschillende oorzaken komen, echt niet alleen van te veel (jong) gras. Te dik zijn is bv. een oorzaak, of overbelasting of zoals in het geval van Jumper door zijn eigen lichaam aangemaakte gifstoffen t.g.v. koliek. Maar ook bepaalde medicijnen etc. Ik weet zo niet eens alles, maar ik heb in ieder geval zowel in de kliniek, als bij mijn eigen DA als bij de nog een andere DA nagevraagd, en voor Jumper geld dat ie gewoon net als ieder paard op de wei mag. Toen het gebeurd is, had ie bv. al een jaar geen grasspriet gezien...
Qua gangen is ie er trouwens ook niet op achteruit gegaan, hij had best ruime gangen en die heeft ie nu nog steeds.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 09:54

Vandaag gaat het een spannende dag worden ik moet om 15 uur bij de kliniek zijn!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:58

Ja, dat had ik al gedacht! Heel veel succes, zal voor je duimen. Ben pas maandag weer online, dus moet lang wachten op de uitslag.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:59

spannend en veel succes

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:00

Ik hoop dat er goed nieuws voor Dynamiek is!

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:26

en?? Ben heel benieuwd hoe het is gegaan!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 09:16

Zo effe een verslagje van mij beter laat dan nooit, was effe druk met mijnnieuwe kitten Haha!

De fotos waren goed en het was niet verder gekanteld, met als resultaat dat ze nu op speciaal beslag staat zooltje met kit en mag gaan opbouwen met stappen en dan mag ik er over 3 wekens zelf op om te gaan stappen!! Ben zo blij dat we nu eindelijk de goede kant opgaan, wel moet ik dagelijks er in de gaten houden als ze stijf de stal uitkomt moet ik weer een stappie terug, ik mag trouwens niet longeren en of losgooien das minder als ik er eerdags op moet want het is een tijdbommentje vermoed ik Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:02

Super! En dat "tijdbommetje" herken ik, maar ook dat viel gelukkig mee. Ik ben nu 8 weken verder en mijn paard loopt weer lekker los in de paddock - zit er voor jou over een week of 8 ook wel in denk ik Ja

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:47

dynamiek schreef:
Zo effe een verslagje van mij beter laat dan nooit, was effe druk met mijnnieuwe kitten Haha!

De fotos waren goed en het was niet verder gekanteld, met als resultaat dat ze nu op speciaal beslag staat zooltje met kit en mag gaan opbouwen met stappen en dan mag ik er over 3 wekens zelf op om te gaan stappen!! Ben zo blij dat we nu eindelijk de goede kant opgaan, wel moet ik dagelijks er in de gaten houden als ze stijf de stal uitkomt moet ik weer een stappie terug, ik mag trouwens niet longeren en of losgooien das minder als ik er eerdags op moet want het is een tijdbommentje vermoed ik Haha!

Hee Dynamiek.

Da's goed nieuws!!!! En hoe is het nu met de patient? Wil ze een beetje stappen?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:34

Stappen ze loopt te dribbelen naast me zal vanmiddag maar eens een hoofdstel inhangen met hengstenketting ze sleurt me over de dam heen Clown Goed teken dus.

Over 8 weken gaat mijn eigen smid haar weer voor het eerst beslaan, de smid die op de kliniek werkt had eigenlijk nog liever dat ik kwam, maar ik zit telkens met vervoer mijn eigen smid werkt ook op Emmeloord dus die weet wat hij doet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:46

Als ze dribbelt dan valt de pijn wel mee, anders was ze echt niet zo aktief.
SUPERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR om te horen Go jij! Go jij! ! Kun je weer een beetje aan de toekomst gaan denken!

wilma71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:22

Hey Dynamiek.
Gelukkig gaat het al beter met je paard!