Bandages slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opaal

Re: Bandages slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:19

Is deze discussies niet beetje off-topic?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:43

ja, daarom stoppen we er nu ook mee, toch? Haha!

ontopic: er is dus wel in de veterinaire wereld en mening over bandageren. dat het dus toch misschien niet zo goed is voor de pezen.
een vriendin van me heeft ergens een wetenschappelijk artikel erover. zal 'r eens vragen of ze die kan doorsturen naar me.

anders zou degene die de faculteit ging raadplegen Rene van Weeren (d.arts) eens moeten vragen naar z'n mening. als ik me niet vergis heeft hij op congressen wel gesproken over pro's en con's van bandageren. meer con's dan pro's, zeker weten.

ik vind 'mooi' nog steeds een slecht argument voor iets wat (op z'n minst misschien) schadelijk is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:19

En ik weet ook zeker dat er een wetenschappelijk artikel over geschreven en is en baal gewoon als een stekker dat ik het niet kan vinden!
Denk ook niet dat er hier in de schoolbieb wat staat..

Maar wat ik weet heb ik van leraren van PTC+, dierenartsen die daar ook komen en eigen verstand.

alilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:49

Zelf heb ik geen bandages, Omdat Het Helemaal niet nodig vind.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:22

dierfysio schreef:
<knip>
ik vind 'mooi' nog steeds een slecht argument voor iets wat (op z'n minst misschien) schadelijk is.

Hhhmmm, van wie heb jij je opleiding dan gehad??
Binnen de fysio is toch redelijk algemeen bekend dat bandages op z'n best alleen maar mooi zijn en in ieder geval niets toevoegen voor het paard. Althans, dat heeft Guy Blom mij altijd geleerd...........

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:09

Dat zegt ze ook Nagelbijten / Gniffelen
Mooi is een heel slecht argument om iets toch te gebruiken terwijl het slecht voor de benen is..

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:46

er zijn voorstanders en tegenstanders van bandages:
De voorstanders:
- bandages zorgen voor ondersteuning van banden en pezen
- hebben vochtafdrijvende functie

de tegenstanders:
- zorgen voor slappe pezen en banden
- onder de bandages kan oververhitting ontstaan hetgeen de onderliggen de banden en pezen kan beschadigen.

Voor allebei is wat te zeggen. Waarom zou je het risico nemen, daarom kiez ik voor peesbeschermers (hier zal ook ongetwijffelt wat voor te zeggen zijn....)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:48

Peesbeschermers zijn ook veel harder en beschermen dus beter. Vooral die hitte bij de pezen weert mij van die dingen af. Scheve mond

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:41

Tja, en het 'voordeel' dat besproken wordt door pientje4: 'bandages zorgen voor ondersteuning van banden en pezen' ben ik ook niet zeker of dat daadwerkelijk ook een voordeel is.
Ik vergelijk het met mezelf: als ik weken op kisten/bergschoenen ga trainen (hardlopen e.d.) en dan van de een op de andere dag (bijv. zonder bandages wedstrijd moeten rijden) op mijn gympen, dan weet ik zeker dat ik mijn banden en pezen verrek, omdat ze niet volledig mee-getraind zijn door de ondersteuning van schoenen respectievelijk bandages

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:53

Ja maar het verschil met kisten en gympen is dat de voetstand wordt veranderd en de beweging in de enkel beperkt en zo werkt het niet met bandages ed. Bandages die zorgen niet voor stevigheid óf bescherming hetgeen ze daar veel te zacht voor zijn.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:03

ik snap echt niet dat er nog steeds gesproken wordt over 'steun' en 'ondersteuning' als het over bandages gaat. ik dacht écht dat we dat stadium nu wel voorbij waren...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:06

De beste manier om er achter te komen is om zelf een bandage om je enkel te wikkelen en er dan flink hard tegenaan te schoppen. En dat is dus maar een klein percentage van de kracht die er achter een paardenbeen zit. Én paardenbenen zijn zwakker..

Wedden dat het zeer doet? Haha!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:09

BrittKitt schreef:
De beste manier om er achter te komen is om zelf een bandage om je enkel te wikkelen en er dan flink hard tegenaan te schoppen. En dat is dus maar een klein percentage van de kracht die er achter een paardenbeen zit. Én paardenbenen zijn zwakker..

Wedden dat het zeer doet? Haha!

Precies. En dan nog ; die warmte op de pezen staat me zó tegen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:11

ja, dat zou ik ook doen, niet gebruiken als het niet nodig is.... Dan liever peesbeschermers en strijklappen, kun je minder snel schade aanrichten... En die hebben ze ook in leuke kleurtjes, als je het daarvoor doet... Ik gebruik iig geen van beiden....

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:18

altijd dat eeuwige negatieve gedoe over bandageren, als je het goed doet kan het echt geen kwaad, in mijn opleiding heb ik alle positieve dingen e.d geleerd hoe je moet bandageren hier komen de tips... de bandage moet schoon en heel zijn..... de benen van je paard eerst gladstrijken met je handen,,, dan zijn de haren glad en kan er ook niets gaan irriteren,,,,,, en evt wondjes aan de benen komen dan ook aan het licht....... gebruik altijd onderlappen om de druk zo te verdelen..... bandageer met druk maar niet met kracht... na het bandageren even met beiden handen een draaiende beweging maken , draaien de bandage,s mee dan zitten ze te los..... en moet je het over doen,,,, gebruik om de bandage een tape/ elastiek ter versteverging.... na het rijden de benen na voelen op warmte verschil/ wondjes e,d en de benen even licht masseren en de haren weer gladstrijken, nou dit zijn de tips doe er wat mee zolang wij niet bandageren als onze polospelers hoeven wij ons geen zorgen te maken en kan het bandageren echt geen kwaad. gr henny/ Pling amon.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:35

We hebben het ook nooit gehad over irritatie of iets dergelijks.. Maar na het rijden ga ik er vanuit dat je al een end hebt uitgestapt en dan is die warmte al een hoop weg. Je moet warmte meten tíjdens het (intensief) rijden

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:37

Judje schreef:
Bandages hoeven bij goed gebruik niet slecht te zijn, maar ze 'ondersteunen' de spieren wel bij het werk en zorgen er dus wel voor dat de benen niet alles zelf trainen. Vergelijk het met: 5 weken alleen op hoge, zware schoenen wandelen en rennen (kisten/bergschoenen o.i.d.) en dan hetzelfde proberen in 1 keer met lage gympies.

Als je bandages wil voor bescherming kan je beter voor beenbeschermers en strijklappen kiezen. Bandages zou ik bewaren voor showtjes.

Sluit me hier helemaal bij aan. En probeer iemand bij jou op stal te zoeken die er veel ervaring mee heeft om eens in de praktijk te kijken hoe je het het beste kunt doen ?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:41

hennyvanamon schreef:
nou dit zijn de tips doe er wat mee zolang wij niet bandageren als onze polospelers hoeven wij ons geen zorgen te maken en kan het bandageren echt geen kwaad. gr henny/ Pling amon.

Maar waarom al die moeite ALS het nergens voor nodig is?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:43

Dan brengt het alleen maar meer schade aan.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:44

onder het mom van baadt het niet dan schaadt het wel...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:45

bij mensen is het ook slecht om van die elsatieken banden om je been of enkel te doen tijdens het sporten, omdat deze de spieren zo goed ondersteunen dat de spieren juist slapper worden. Ik zou dit soort hulpmiddelen alleen gebruiken als het echt nodig is...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:07

Sim0ne schreef:
bij mensen is het ook slecht om van die elsatieken banden om je been of enkel te doen tijdens het sporten, omdat deze de spieren zo goed ondersteunen dat de spieren juist slapper worden. Ik zou dit soort hulpmiddelen alleen gebruiken als het echt nodig is...

Maar denken de voorstanders nou werkelijk dat zo'n stukkie elastiek voldoet om een Range Rover mee uit de modder te trekken??
Waar dat op slaat?? Wel de krachten op de pezen bij het rijden zijn ongeveer gelijk aan de krachten op de staalkabel waarmee een 2000kg wegende Range Rover uit de modder wordt gesleept..........

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:50

Nou bescherming geven bandages dus echt niet!
Vandaag helaas meegemaakt!
Een vriendin van mij heeft haar paard in de stalbandages op advies van de VA, omdat hij nogal lomp in de box is en daardoor zich zelf beschadigd.
Nou helaas, vorige week lag hij vast en kreeg ondanks de stalbandages een dik been.
Eerst een week de bloeduitstorting behandeld en vandaag lag hij op de operatie tafel omdat hij alsnog zijn griffelbeen gebroken had en niet gewoon een scheurtje, maar gewoon finaal door het midden.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:47

als je een bandage slecht omdoet kan het inderdaad niet goed zijn maar zolang je weet hoe het moet kan het geen kwaad

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:48

Volgens mij lees jij niet Gestoord