Natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:21

Mijn paardje staat ook iets steiler dan de zogenaamde 'wilde voorbeeldhoef'. Mijn NBer verandert dat echt niet zomaar, hoor.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:23

Maar als je dan bijvoorbeeld op een site als Paard Natuurlijk kijkt, zie je dat er totaal géén rekening wordt gehouden met het individu. Daar is de methode het doel op zich en niet zozeer het paard (vind ik). Er wordt dus gezegd dat niet één paard ijzers nodig heeft, zonder dit van geval tot geval te bekijken.
Als je menselijke skeletten uit de oudheid bekijkt, zul je ook maar weinig kunstheupjes, -knietjes en -gebitjes tegenkomen. Dat het er vroeger niet of in een andere vorm was, wil niet zeggen dat de hedendaagse methoden/producten sowieso fout zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:29

mijn paard is extreem toontredend (hoort wel een beetje bij dat ras overigens, ze zullen er in Oostenrijk niet op worden afgekeurd) en de reguliere smeden die ik er vroeger bij gehad heb wilden hem kostte wat kost recht zetten met wiggen en keilen en zolen en de hele handel....... terwijl hij toen al zeker 4 à 5 jaar oud was. Hij maait ook ontzettend met de voorbenen, dat zou dan ook over zijn.

Ik ben daar nooit aan begonnen, liet er gewoon simpele ijzers onder slaan, die er de dag erop weer even vrolijk onderuit lagen, na een aantal keren opnieuw onder slaan, ging dat niet meer, maar blote voeten was geen optie.
Toen ben ik met een nb-er in zee gegaan, deze is inmiddels ingeruils voor een andere nb-ster van dezelfde "school"(AANHCP) en mijn paard staat erg gelukkig te zijn, toontredend, met maaiende voorbenen, en wel 1 rechte hoef volgens het boekje (LA)
Hij zal nooit een dressuurproef lopen of een endurancewedstrijd uitlopen, maar die ambities heb ik ook totaal niet.

Rijden doe ik bijna nooit meer (vinden we beide niet (meer) leuk) maar wel veel grondwerk en wandelen en verder 24/7 buiten in de winter met 2 andere ruinene met onbeperkt voordroog en in de zomer in een grotere groep op de wei in de polder.

Ik zal alleen nooit helemaal zelf de hoeven kunnen bijhhouden, eens in de 6 weken komt de nb-ster het grote werk doen en ik houd het tussendoor bij met alleen een vijl.
Heb overigens wel een cursus gedaan, en niet in Drente, maar bij een AANHCP-er

Mijn paard wordt door 1 en dezelfde bekapster totaal anders bekapt dan de andere 2 paarden op stal, die "normaal gevormde", gezonde voeten hebben

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:39

Een voorbeeldhoef staat helemaal los van het feit hoe er bekapt moet worden, want dat is een heel paardgebonden "iets". Voor ik zelf alles tot op de draad uitgeplozen zou hebben, wanneer ik dat al zou willen, is mijn paard allang overleden. Ik neem bepaalde dingen aan omdat ik mij daar in kan vinden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:53

ikke schreef:
russel schreef:
In de borst spuiten mag volgens mij wel. Ik moest dat ook van mijn DA doen, 5 dagen achter elkaar. In de aders spuiten is een ander verhaal.

Huiddoorborende handelingen zijn alleen en uitsluitend toegestaan door mensen met een medische opleiding. Dit is een wet, sorry hoor, ik heb 'm niet bedacht.

Dan heeft mijn DA die wet ook overtreden dan. Haha!
Want ik heb ook 2 dagen een paard moeten spuiten met een antibiotica. En die moest in de hals, door de huid heen. (Dûh)

bokkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:01

chevax schreef:
Maar als je dan bijvoorbeeld op een site als Paard Natuurlijk kijkt, zie je dat er totaal géén rekening wordt gehouden met het individu. Daar is de methode het doel op zich en niet zozeer het paard (vind ik). Er wordt dus gezegd dat niet één paard ijzers nodig heeft, zonder dit van geval tot geval te bekijken.
Als je menselijke skeletten uit de oudheid bekijkt, zul je ook maar weinig kunstheupjes, -knietjes en -gebitjes tegenkomen. Dat het er vroeger niet of in een andere vorm was, wil niet zeggen dat de sowieso fout zijn.

je zou je natuurlijk ook eens kunnen afvragen welke spectaculair betere hedendaagse methoden/producten er op het gebied van ijzers de laatste decennia ontwikkeld zijn.
Wat e.e.a. nu werkelijk scheelt met het tijdperk dat mensen niet in een voet konden kijken.
Ik heb je in een ander topic een serieus antwoord gegeven over de methode die Natuurlijk Bekappen volgt, er zijn zeker 10 links door emand gepost van andere sites waarop volledige uitleg gegeven wordt, maar je kunt natuurlijk ook gewoon lekker door gaan met te vinden wat je vindt, zonder enige moeite te doen ook maar iets van werkelijk spectaculaire, voor velen nieuwe, ontwikkelingen (niet alleen in Nederland, maar in alle buitenlanden) op te steken. Er je hobby van maken om op Pn af te geven omdat je wel de klok hebt horen luiden maar de klepel , da's weer een ander verhaal.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:36

zo wat een berichten! Ik heb nog niet alles helemaal kunnen lezen, want ik heb een beetje haast,
maar gisteren is de smit geweest, en we hebben besloten om het gewoon bij dit te houden. mijn smit respecteerd de stand van de benen en de hoef, hij heeft heel erg veel uitgelegd over de benen en de hoeven.
en de paarden doen het prima zo! mijn smit is niet geheel tegen natuurlijk bekappen, en hij haalt er dingen uit die hij goed vind, en dat neemt hij mee in zijn werk. op veel fronten zijn we het met elkaar eens qua paarden houden/verzorgen etc, dus wij blijven bij hem!
ik wil jullie wel hartelijk bedanken voor al jullie reacties!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:04

bokkig schreef:
chevax schreef:
Als je menselijke skeletten uit de oudheid bekijkt, zul je ook maar weinig kunstheupjes, -knietjes en -gebitjes tegenkomen. Dat het er vroeger niet of in een andere vorm was, wil niet zeggen dat de sowieso fout zijn.

je zou je natuurlijk ook eens kunnen afvragen welke spectaculair betere hedendaagse methoden/producten er op het gebied van ijzers de laatste decennia ontwikkeld zijn.
Wat e.e.a. nu werkelijk scheelt met het tijdperk dat mensen niet in een voet konden kijken.
Ik heb je in een ander topic een serieus antwoord gegeven over de methode die Natuurlijk Bekappen volgt, er zijn zeker 10 links door emand gepost van andere sites waarop volledige uitleg gegeven wordt, maar je kunt natuurlijk ook gewoon lekker door gaan met te vinden wat je vindt, zonder enige moeite te doen ook maar iets van werkelijk spectaculaire, voor velen nieuwe, ontwikkelingen (niet alleen in Nederland, maar in alle buitenlanden) op te steken. Er je hobby van maken om op Pn af te geven omdat je wel de klok hebt horen luiden maar de klepel , da's weer een ander verhaal.

@Bokkig: je komt alleen maar af en toe vervelende en persoonlijke opmerkingen maken en dan het liefst als reactie op berichten van mij. Ik ga je nogmaals vragen om hiermee te stoppen. Ik probeer hier op een goede manier te discusseren, stel kritische vragen over een methode waar ik vooralsnog geen voorstander van ben en volgens mij mag dat op een forum. Dus, als je alleen maar vervelend wilt doen, doe dat dan ergens anders en liefst ook niet tegen mij. Alvast bedankt.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:06

Moderatoropmerking:
Zou het nu voor1 keer eens leuk kunnen blijven in een NB/TB topic? Niet op de man spelen en elkaar in zijn/haar waarde laten daarnaast alleen on-topic reageren aub. Anders volgt ook op dit topic een slotje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:23

Zaina schreef:
zo wat een berichten! Ik heb nog niet alles helemaal kunnen lezen, want ik heb een beetje haast,
maar gisteren is de smit geweest, en we hebben besloten om het gewoon bij dit te houden. mijn smit respecteerd de stand van de benen en de hoef, hij heeft heel erg veel uitgelegd over de benen en de hoeven.
en de paarden doen het prima zo! mijn smit is niet geheel tegen natuurlijk bekappen, en hij haalt er dingen uit die hij goed vind, en dat neemt hij mee in zijn werk. op veel fronten zijn we het met elkaar eens qua paarden houden/verzorgen etc, dus wij blijven bij hem!
ik wil jullie wel hartelijk bedanken voor al jullie reacties!

Als ik 't goed begrijp, blijven je paarden dus wel blootvoets?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:02

T allerbelangrijkste is toch dát je paarden lopen? Hoe of op welke hoeven, en wie ze er zo onder gezet heeft? Wat maakt t uit! Je moet een smid zoeken waar jij je goed bij voelt!
TB - NB iedereen maakt fouten!
Ik heb een 'gewone' smid, en heb geen klachten. Mijn paarden staan momenteel op blote voeten, en gaan over een tijdje weer op ijzers. Ik ben tevreden, mijn paarden zijn tevreden! Waar zouden we over zeuren?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:00

Volgens mij is het wel degelijk belangrijk HOE ze lopen Haha! maar goed, ben het wel met je eens dat het er uiteindelijk om draait dat zowel eigenaar als paard tevreden zijn voor welke methode je ook kiest. Wat ik wel belangrijk vind is dat je, als je van tb overstapt naar nb, zoekt naar iemand die verstand van zaken heeft en dat betekent dus niet iemand die een eendaagse cursus heeft gevolgd en vervolgens een tijdje op z'n eigen paard heeft geoefend en zichzelf daarna deskundig noemt.

Nogmaals; iemand die niet gecertificeerd is kan ook geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, mocht er nl ooit iets mis gaan en de dierenarts zou er aan te pas moeten komen, dan kun je de kosten via de verzekering vergoed krijgen. Bij iemand die niet gecertificeerd is kun je niets verhalen en draai je er dus zelf voor op.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:39

Kymalin schreef:
Volgens mij is het wel degelijk belangrijk HOE ze lopen Haha! maar goed, ben het wel met je eens dat het er uiteindelijk om draait dat zowel eigenaar als paard tevreden zijn voor welke methode je ook kiest. Wat ik wel belangrijk vind is dat je, als je van tb overstapt naar nb, zoekt naar iemand die verstand van zaken heeft en dat betekent dus niet iemand die een eendaagse cursus heeft gevolgd en vervolgens een tijdje op z'n eigen paard heeft geoefend en zichzelf daarna deskundig noemt.

Helemaal mee eens Cool

Nogmaals; iemand die niet gecertificeerd is kan ook geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, mocht er nl ooit iets mis gaan en de dierenarts zou er aan te pas moeten komen, dan kun je de kosten via de verzekering vergoed krijgen. Bij iemand die niet gecertificeerd is kun je niets verhalen en draai je er dus zelf voor op.

Ik heb vanochtend bij mijn verzekerings maatschappij geinformeerd en volgens mijn zegsman bij de Unive is dat dus niet zo...
Hoefsmid is een vrij beroep,iedereen mag zich dus zo noemen, en kan een bedrijfsrisico verzekering afsluiten...Theoretisch zou een WA al genoeg zijn.

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:52

Op zich zou dat best interessant zijn om te veranderen, dat vrije van hoefsmid. Ik heb geen inzage in die regelgeving helaas maar weet wel het een en ander van 'ecotoerisme'. Hierin heb je ook weinig regelgeving van overheid uit, veel kleine organisaties die claimen ecotoerisme na te streven en criteria hebben bedacht. Er zijn veel bedrijven die bij die organisaties zijn aangesloten en proberen aan de criteria te voldoen. Die krijgen dan een stempel of een keurmerk..maar als je het gaat uitzoeken is er weinig officieel.

Of maak ik nu een onbegrijpelijke vergelijking?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:27

CherokeeChum schreef:
Ik heb vanochtend bij mijn verzekerings maatschappij geinformeerd en volgens mijn zegsman bij de Unive is dat dus niet zo...
Hoefsmid is een vrij beroep,iedereen mag zich dus zo noemen, en kan een bedrijfsrisico verzekering afsluiten...Theoretisch zou een WA al genoeg zijn.

Volgens mijn hoefsmid en een recent stuk in Bit geldt dit voor rijksgediplomeerde hoefsmeden. Dat hoefsmid een vrij beroep is sinds 1996 klopt inderdaad.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:32

jv123 schreef:
Op zich zou dat best interessant zijn om te veranderen, dat vrije van hoefsmid. Ik heb geen inzage in die regelgeving helaas maar weet wel het een en ander van 'ecotoerisme'. Hierin heb je ook weinig regelgeving van overheid uit, veel kleine organisaties die claimen ecotoerisme na te streven en criteria hebben bedacht. Er zijn veel bedrijven die bij die organisaties zijn aangesloten en proberen aan de criteria te voldoen. Die krijgen dan een stempel of een keurmerk..maar als je het gaat uitzoeken is er weinig officieel.

Of maak ik nu een onbegrijpelijke vergelijking?

Ik ben ook voorstander om het "vrije" van hoefsmid af te halen, tenslotte gaat het wel om levende wezens. Ik geloof best dat iedereen het beste voor zijn/haar paard wil maar het is soms best moeilijk te beoordelen wie of wat je in huis haalt. Een keumerk is dan ook nog niet zo raar. Volgens mij kunnen rijksgedplomeerde hoefsmeden lid worden van een vereniging, maar het zou misschien goed zijn dat uit te breiden met een tak van gecertificeerde nb'ers die ook aan bepaalde criteria moeten voldoen.

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:14

ik heb iets gelezen van AANHCP, wat is dat voor iets als je als hoefsmid bij aangesloten bent?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:19

American Association of Natural Hoof Care Practitioners

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:22

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:09

Kymalin schreef:
Ik ben ook voorstander om het "vrije" van hoefsmid af te halen, tenslotte gaat het wel om levende wezens. Ik geloof best dat iedereen het beste voor zijn/haar paard wil maar het is soms best moeilijk te beoordelen wie of wat je in huis haalt. Een keumerk is dan ook nog niet zo raar. Volgens mij kunnen rijksgedplomeerde hoefsmeden lid worden van een vereniging, maar het zou misschien goed zijn dat uit te breiden met een tak van gecertificeerde nb'ers die ook aan bepaalde criteria moeten voldoen.

Ehm, hoefsmid was een beschermd (dus niet vrij) beroep, tot een jaar of acht geleden. Welk rund die bescherming zonodig op moest heffen, ben ik kwijt, maar aan dat rund hebben we dus al die waardeloze wildgroei te danken. Had je vroeger de duidelijkheid dat je smid tenminste een opleiding had gevolgd, tegenwoordig mag inderdaad iedereen zich hoefsmid noemen, al kan ie de voorkant niet van de achterkant van het paard onderscheiden, maakt niet uit.
Hadden we vroeger alleen maar smeden-met-opleiding die er soms een zooitje van maakte, tegenwoordig krijg je de rest er ook nog bij..........

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:44

Van mij mag er nu wetgeving komen om hoefsmeden weer gediplomeerd te krijen, met nu een examen voor iedereen die een hoef wil bekappen.

Vandaag twee paarden gehad die door een zeker iemand uit Zwolle beslagen waren met kunstof beslag. Een was door het leven genageld, kreupel wil je niet geloven, de ander heb ik uiteindelijk met een varkensprikker overeind gekregen (met dank aan de eigenaar), en alles eronderuit gehaald. Het arme dier kon (en wilde) niet meer staan.
Duurt nog wel een paar weken voor deze weer lopen.
Tevens een ezel in Eefde, zwaar hoefbevangen, waar dhr Smit uit Rijssen nog wel een paar hoefschoenen aan kwijt wilde.
Dit alles dus in een dag Boos! Boos!

Soms kan ik er gewoon niet meer tegen, stelletje ........ Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

ps. dat examen geld dan ook voor mij, en ik zal het dan ook met plezier doen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:41

farrier schreef:
dat examen geld dan ook voor mij, en ik zal het dan ook met plezier doen.

Waarom stel je nu niet daad bij woord?
Als je 5 jaar smid bent kan je via een verkorte opleiding je diploma behalen, deze mogelijkheid is in Deurne en Zwolle.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:54

Sorry als ik niet duidelijk genoeg was. Al jaren lang hoefsmid, Heb mijn opleiding in Zwolle gedaan, examen in Deurne, Lid van de vereniging van hoefsmeden. Maar direkt bereid mijn kennis NU te laten testen, nu die andere nog ......

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:56

Ah sorry.
Gelukkig maar want ik vond die woorden al redelijk gewaagt voor een smid zonder opleiding.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:26

farrier schreef:
Van mij mag er nu wetgeving komen om hoefsmeden weer gediplomeerd te krijen, met nu een examen voor iedereen die een hoef wil bekappen.

Vandaag twee paarden gehad die door een zeker iemand uit Zwolle beslagen waren met kunstof beslag. Een was door het leven genageld, kreupel wil je niet geloven, de ander heb ik uiteindelijk met een varkensprikker overeind gekregen (met dank aan de eigenaar), en alles eronderuit gehaald. Het arme dier kon (en wilde) niet meer staan.
Duurt nog wel een paar weken voor deze weer lopen.
Tevens een ezel in Eefde, zwaar hoefbevangen, waar dhr Smit uit Rijssen nog wel een paar hoefschoenen aan kwijt wilde.
Dit alles dus in een dag Boos! Boos!

Soms kan ik er gewoon niet meer tegen, stelletje ........ Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

ps. dat examen geld dan ook voor mij, en ik zal het dan ook met plezier doen.

Cool Sigaar