De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:05

nikki160287 schreef:
Mijn paard loopt nu een half jaar zonder ijzers, maar de hoeven slijten te veel en worden te kort. quote]

Het zelde probleem heb ik met mn pony maar maak dat een Nb er maar eens wijs Gestoord
[/quote]

Om dezelfde reden heeft mijn paard beslag onder gehad. Nu onderhoud ik zelf haar hoeven en maak het mee dat haar hoeven helemaal niet te veel slijten en dan pak ik ook nog eens dagelijks expres stukken verharde weg.[/quote]

Maar ik rij alleen maar over de verharde weg.
Rij niet in bermen op grasvelden ect.... Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:11

Mariekie: Wanneer de bermen onberijdbaar zijn, ben ik ook alleen op de weg te vinden. Hier mag je niet in het bos na zonsondergang.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:12

opala schreef:
Mariekie: Wanneer de bermen onberijdbaar zijn, ben ik ook alleen op de weg te vinden. Hier mag je niet in het bos na zonsondergang.

Dat snap ik Clown

maar als de bermen berijdbaar zijn rij ik er ook niet in Haha!
Ik pak geen mm berm, gras of zachtere ondergrond.
Mn pony is een afvalt snuiver Haha!
Laatst bijgewerkt door mariekie op 12-03-07 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:15

Bos? ooh dat hectaren grote natuurpark hier om de hoek waar ik nooit in mag komen.
Ook hier een asfalt loper Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:19

PIB schreef:
blablabla over aantal uren opleiding trad. hoefsmid

Los van wat ik over NB denk, maar bovenstaande vind ik wel erg krom (om het nog even beleefd te zeggen)
Hoe kan je nu een 2 jarige opleiding gelijkstellen aan een cursus van een (paar) dag(en)? Hoe weet jij aan de hand van bovenstaande gegevens hoeveel uur men besteed aan de hoeven? Ik weet niet of je ooit op school gezeten hebt maar aan niet elk vak wordt dezelfde hoeveelheid tijd besteed. Daarnaast zullen deze studenten hoogst waarschijnlijk ook een heel groot aantal uren aan thuisstudie besteed hebben. Beetje krom om deze uren er bij hun niet bij te tellen maar bij de nbers wel.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:19

Een jaar of vier geleden heeft mijn paard een tijdje bij vrienden gestaan en die bekapten hun paarden alleen maar (niet zelf, maar door een hoefsmid). Ik had er niets op tegen om de ijzers er af te halen en ook alleen maar te laten bekappen. Dat kon geen kwaad leek mij, beter dan een vreemde hoefsmid je paard te laten beslaan. Heb mijn paard nu ruim een jaar weer terug en wat mij opvalt is dat haar voorhoeven enorm verschillend zijn geworden. Vroeger had zij nette, zeker voor het oog gelijke hoefjes, nu is rechts veel schever en breder dan links. Ook loopt zij niet meer zo ruim als vroeger. Hoefsmid zegt dat er nu niet zoveel meer aan te doen is omdat hij die hoeven niet onnatuurlijk Haha! recht wil zetten. Hij zorgt ervoor dat de kroonrand wel gelijk is aan de vloer. Ik vind het heel jammer dat ik dit heb laten gebeuren. Langzaam maar zeker worden haar gangen nu weer wat ruimer. Maar ik ben er nu helemaal van overtuigd hoe belangrijk het is om niet te gaan sleutelen aan een paard z'n hoeven en de beste hoefsmid die je kan vinden te gebruiken. Of je nu bekapt of beslaat. Mensen die zelf bekappen moeten dat zelf weten en een cursus volgen om je paardenkennis te verbreden is harstikke leuk voor je. Maar jullie NB-ers willen toch niet serieus dat iedereen zelf maar aan het natuurlijk bekappen slaat....... Wees blij dat het merendeel het niet doet. De gebroeders van Nassau hebben het al zo druk!!!!!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:20

wat ik me afvraag , wanneer kun je praten over gevaar van (zelf)bekappen. is het gevaarlijk als je iets doet wat de voet niet kan hebben , is het gevaarlijk als mensen die weten hoe ze hun paard moeten bekappen gaan vertellen dat andere mensen dit ook makkelijk zelf kunnen.Of is het pas echt gevaarlijk als dit soort mensen een eigen vereniging oprichten , cursussen gaan geven, dvd,s uitgeven ;hoe leer je in 1 dag je paard kappen en overal ""het woord"" verspreiden net als de reclame van de citroeen dealer of die mensen die aan de deur een blaadje willen geven, voet tussen de deur en volblijven houden dat de wereld( in dit geval je paard) vergaat als je niet doet wat zij je zeggen.Het lijkt wel een hele hetze dat nb gedoe. Doe gewoon je paard bekappen en heb er lol in dat je het zelf kunt,maar dring aub niet overal in dit forum op dat nb het helemaal is.Wat mij betreft bestaan die gewoon niet, allemaal dromers die een ideaal beeld denken gevonden te hebben. Paarden in de winter in de wei gooien is tegenwoordig helemaal hip, op natuurlijke manier je paard houden ,zelf zijn voeten vijlen ook. vroeger noemden ze dit armoe.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:29

Haha leuk zeg . Is je paard bijna verkl**t door mensen die beweren dat natuurlijk bekappen goed is . Haha dikke onzin dus ..
De hoefsmeden zullen niet voor niks zo lang bestaan !

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:42

Niemand moet iets. Ik meen oprecht dat wanneer ik wist dat het zo bij mijn paard uitpakte, ik direct een NB-cursus had gevolgd. Helaas heeft mijn paard het vijf jaar moeten doen met minder, maar gedane zaken nemen geen keer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:44

Miss_Maya schreef:

Gelukkig dat ze er zijn om jullie paarden te helpen.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:56

opala schreef:
Miss_Maya schreef:

Gelukkig dat ze er zijn om jullie paarden te helpen.

Oeps een inkopper: en gelukkig dat ze bestaan om jullie versneden paarden weer op te knappen.
Sorry kon het niet laten.
Maar even serieus... ik dacht altijd dat naturals/alternatievelingen als basis gedachten hadden "leven en laten leven, peace man" of zo iets. Waar komt dat gevoel toch vandaan 'Wij tegen jullie'. Volgens mij heeft iedereen die zijn paarden niet natuurlijk bekapt zoiets van 'prima als jij het doet, maar mij niet gezien'.... Dat mag toch Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:08

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:09

Ik snap niet dat mensen niet gewoon één keer in de zoveel tijd een goede hoefsmit laten komen die het paard bekapt zonder ijzers onder te zetten.
Met een cursus heb je absoluut niet zoveel kennis en ervaring als een goede hoefsmit met een opleiding van twee jaar en die veel praktijk gevallen heeft gezien.
Hoe haal je het in je hoofd om als zelf-bekappertje een hoefsmit de les te gaan lezen... dat zijn mensen waar je iets van kunt leren en mensen waaraan je persoonlijke voorkeuren kunt voorleggen. En ik denk dat een hoefsmit geen problemen heeft om paarden niet op ijzers te zetten.... maar wel met mensen die zelf gaan aanklungelen met bekappen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:10

Twee vehalen, Twee beweringen dat hou je altijd Knipoog

Slaat zich zelf voor mn kop Frusty
Waarom had ik die cursussen niet uitgevonden..

had ik rijk geweest nu Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:12

wat ik erg opvallend vind ik dit topic en wat ik toch even kwijt moet:

De TS begint met een openingpost over hoe gevaarlijk NB is, en geeft daar bij een zeer uitgekauwde link. Opzich niks mis mee, ik denk dat vooral zo veel mogelijk mensen die site moeten lezen, gewoon ter informatie wat er mis kan geen als je niet de juiste begeleiding zoekt.

Daar op reageren uitterraad mensen die hun paard NB bekappen, zij geven aan dat het wel werkt voor hun paarden en dat je goede begeleiding moet hebben...

Tot nu toe alles logisch.

Maar nu beginnen plotseling mensen over de opdringerigheid van NBers. Als iemand beweert dat ijzers de hoeven van je paard verkloot krijgt over het algemeen mensen die hun paard op ijzers hebben staan de nijging om zich te verdedigen. Zijn die dan ook opdringerig?

Er bestaat niet iets al één manier, was het maar zo makkelijk. Elke paardenhoef is anders en lang niet elke paardenhoef is geschikt voor NB. Maar voor sommige paarden is het wel "de oplossing", dan is dat toch gewoon heel mooi dat er toch een manier is zodat die paarden lekker blootsvoets kunnen lopen. Ik moest destijds de keuze maken, NB of ijzers. Ik heb toen voor NB gekozen (nooit spijt van gehad overigens) wat goed uitpakte. Maar was het niet goed uitgepakt had ik waarschijnlijk over gemoeten op ijzers.

Citaat:
Ik snap niet dat mensen niet gewoon één keer in de zoveel tijd een goede hoefsmit laten komen die het paard bekapt zonder ijzers onder te zetten.

Toevallig komt er bij mij elke 6 week een goede hoefsmid die mijn paard bekapt, ik hou het eigenlijk gewoon bij (wat rond vijlen en af en toe de steunsel een beetje inkorten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:12

lovely: Daar ben ik het mee eens, en klungelen met 1 cursus is NIET de bedoeling met die cursus. De meeste mensen laten de nb'er wel vaak komen. (die van ons doet een opleiding in engeland, en is ook hoefsmid) maar de bedoeling is dat je alles bijhoudt. En dan af en toe ter controle komt er iemand.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:16

Visconti schreef:
Elke paardenhoef is anders en lang niet elke paardenhoef is geschikt voor NB.

En daar gaat t om! Je bent volgens mij de 1e NBer die dit toegeeft.. OK dan!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:22

nielsd schreef:
lovely: Daar ben ik het mee eens, en klungelen met 1 cursus is NIET de bedoeling met die cursus. De meeste mensen laten de nb'er wel vaak komen. (die van ons doet een opleiding in engeland, en is ook hoefsmid) maar de bedoeling is dat je alles bijhoudt. En dan af en toe ter controle komt er iemand.

Dan zou ik dat dus liever niet doen... zo'n cursus is leuk en aardig en je weet zo wat over de hoeven af van je paard en laat als begeleiding een NB'er met verstand van zaken komen.. dit klinkt gewoon goed.. maar dat bijhouden heb ik het dan niet zo op...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:11

Ah, voor de zoveelste keer de welbekende discussie.
Ik wilde eigenlijk niet reageren tot het punt dat er iemand doorheen ging bléren dat hoefsmeden bijna geen theorie over hoeven krijgen maar alleen maar tuinhekjes leren smeden e.d. Misschien in België wel, ik weet het niet, maar denk je nou echt dat je in twee, drie dagen tijd meer leert dan een hoefsmid die twee jaar een opleiding volgt, en twee jaar vóór en twee jaar tijdens de opleiding stageloopt (= leren en ervaring opdoen, heus niet alleen maar hoefijzers maken)? En tig paarden en probleemhoeven in handen krijgt? En dan heb ik het niet over één dag in de week.. Plus thuis leren, leren, leren... Nors opkijken
Zijn NB-cursisten trouwens allemaal van die natuurtalenten, dat ze na twee dooie voeten al kunnen bekappen? Clown Ik heb er tig moeten doen voordat het echt goed was. En toen had ik nog níet aan een levend paard gezeten (ik had erg veel geluk met mijn stagebieder, hij regelde talloze kadaverhoeven voor me om het op te leren al voordat ik aan werd genomen op de opleiding).

Droom maar lekker verder. Ik ben oprecht blij voor je dat je paardjes het goed doen met NB. Als ze het goed doen doe jij het ook goed. Maar ga geen vakmensen afkraken, als je niet precies weet waar je over praat.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:29

PIB schreef:
Ooit hoorde ik ergens dat een smid, die dus leert ijzer te smeden, hekwerk, tralies, maar ook hoefijzers, slechts een paar uur theprie krijgen over de werking van het hoefmechanisme en de binnenkant van de hoef. En dat is veel minder dan de theorie die je moet kennen om te kunnen deelnemen aan de 1dagscursus! Smeden leren ijzers smeden en leren hoe ze die op een hoef timmeren.
Wij leren hoe een hoef werkt, hoe die zich ontwikkelt en hoe je de natuurlijke slijtage kan nabootsen.

Dit stukje bedoelde ik.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:07

romatjuh schreef:
Visconti schreef:

Volgensmij ook Lachen
Maar daar gaat het om inderdaad!
Net als dat ik vind dat een hoefsmid het gewoon tegen zijn klant moet zeggen als hij vindt dat een ijzer helemaal niet nodig is (heel vaak dus). Mijn hoefsmid doet dat, als het even kan. Ik ken er genoeg die overal een ijzer onder slaan en lekker geld vangen Haha!

Het "ooit hoorde ik ergens" zegt al genoeg denk ik PIB Knipoog Ik geloof er helemaal niks van dat ze zo weinig theorie krijgen over het hoefmechanisme/de hoef. Sterker nog, ik denk dat er in die opleiding heel veel geleerd wordt over de hele anatomie/bouw/bewegingsmechanisme en de invloed van de hoeven daarop, wat in zo'n 1dagscursus niet eens aan bod komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:09

romatjuh schreef:
Visconti schreef:

Dat geeft maar weer eens aan hoe slecht er over het algemeen gelezen wordt.
Ze is zeker niet de eerste die dit toegeeft en zal ook vast de laatste niet zijn.

Neemt niet weg dat ik het er mee eens ben trouwens. Dat het voor mijn paard werkt is mooi, maar dat is bij niet alle paarden het geval.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:01

Ik heb deze site er niet opgezet om te laten zien hoe slecht natuurlijk bekappen is. Het is een stukje om te laten zien hoe NB ook kan verlopen. Er zullen helaas zat mensen zijn die denken dat ze na zo'n cursus goed kunnen bekappen, en die kunnen hier misschien van het idee afgehaald worden. Ikzelf heb mijn paard op ijzers, heeft vaker zonder gestaan maar is er helaas niet besteed. Sommige mensen horen wat, gaan cursus doen, en beginnen bij het eigen paard. Deze personen vertellen het door en gaat het opnieuw. Bij de 1 zal het goed gaan maar bij de ander niet. Als je zelf wilt bekappen, laat het voor de zekerheid is nakijken. Zo voorkom je verdere schade als blijkt dat je toch verkeerd bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:03

Dat doen de meeste mensen ook. Helaas sommige mensen ook niet, maar dit krijg je ook als mensen een dag cursus volgen in traditioneel bekappen.
En kijk nou asjeblieft even op de site sie ik op de vorige pagina (4) gaf.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:08

nielsd schreef:
nielsd schreef:

de typemachine is ook vervangen door de tekstverwerker op de PC, oud hoeft niet goed te zijn.
Mensen, op deze site staat ook de andere kant van het verhaal!!

Nu is de andere kant van het verhaal gelezen heb,vind ik dat NB nog meer onzin Nagelbijten / Gniffelen
Heb hier net enkele uren die site doorzocht en ALLE mails gelezen van beide kanten.
En mijn PERSOONLIJKE EIGEN MENING is dat ik het allemaal dikke kletskoek en misschien zelf geldklopperij vind. WOW, attack van alle nb-bokkers heeeeeelp Haha!
Verder ben ik wel van mening dat er teveel paarden met ijzers lopen die het niet nodig hebben.
Mijn paard loopt trouwens ook blootsvoets(ofjah, ex-paard, ben paardloos nu Knipoog )
Door mijn TRADITIONELE opgeleide hoefsmid aangeraden by the way Knipoog
Misschien dat sommige paarden wel met NB beholpen kunnen worden, maar dat weet een gewone hoefsmid dan ook wel!

spikyblue: hier in belgie worden hoefsmeden ook heel goed opgeleid,zo'n opleiding duurt toch enkele jaren, en anatomie van de hoef zit daar zeker bij Knipoog En ik word persoonlijk ook erg kwaad als ik hoor dat traditonele hoog opgeleide hoefsmeden niets anders kunnen dan een ijzer slaan Boos! Sommige mensen hebben wel erg veel lef zo'n onzin uit te kramen, zeker als ze zelf maar een 1dags cursusje gevolgd hebben Knipoog