Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:02

Kafue schreef:
Twee gebroken griffelbeentjes, een aan mijn ruin zijn voorbeen en een aan zijn achterbeen.
De eerste 6 weken gebandageerd de weide op.
Hij heeft er nooit las van gehad, ik zag het aan de bobbel op zijn been.
We springen dressuren doen alles met hem.

Zonder rust? Of na de stalrust eerst 6 weken de wei op? Waren zijn zenuwen (die op het griffelbeen lopen) dan ook door?

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:49

Heb er inderdaad een onderlap onder..
Kijken hoe deze zit..

Had er gister eentje eronder.. Van een soort rubber maar daar zweette hij gigantisch onder...

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:50

Trouwens dit is er vandaag nog gebeurd...

vandaag weer wat meegemaakt

Gingen vandaag met pablo stukje buiten wandelen..
Ging op zich wel goed.. Hij was wel beetje druk maar goed te hanteren..
Totdat op de terugweg hij een keer schrok en spontaan de musketon haak brak...

weg pablo.
Pablo galoperend het weiland in wat er naast grensde.. Hij maakte een rondje en ging toen grazen. We konden hem meteen ook weer pakken..

Wil niet weten wat er allemaal had kunnen gebeuren.. Boos!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:10

lekker haakje:(
je kan tegenwoordig ook nergens meer op vertrouwen:+
gelukkig is er niks gebeurt,anders ben je weer bij af:(:)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:42

tallie schreef:
Trouwens dit is er vandaag nog gebeurd...

vandaag weer wat meegemaakt

Gingen vandaag met pablo stukje buiten wandelen..
Ging op zich wel goed.. Hij was wel beetje druk maar goed te hanteren..
Totdat op de terugweg hij een keer schrok en spontaan de musketon haak brak...

weg pablo.
Pablo galoperend het weiland in wat er naast grensde.. Hij maakte een rondje en ging toen grazen. We konden hem meteen ook weer pakken..

Wil niet weten wat er allemaal had kunnen gebeuren.. Boos!

Pfffff...!! Gelukkig is het zo goed afgelopen!!! Liep hij er daarna nog gewoon goed op? En ik krijg al een hartverzinking als hij een keer schrikt en achteruit springt. Zou dit niet mee willen maken! Ach gut

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:54

Daarna liep hij er gewoon weer zoals altijd mee..
Was zo bang dat hij de weg op zou lopen.. dat had namelijk makkelijk gekund..
Maar hij bleef braaf op het gras.. Hebben hem ook uitgebreid beloond..!!!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 22:30

ik heb idd ook een onderlap onder de stalbandage. Flink nadeel is wel dat ze door de stalbandage een kaal been krijgt (en hij zit niet te strak) Tips om dit te voorkomen?

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:08

pablo is al geschoren.. dus zijn been is al kaal Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:57

nadina schreef:
ik heb idd ook een onderlap onder de stalbandage. Flink nadeel is wel dat ze door de stalbandage een kaal been krijgt (en hij zit niet te strak) Tips om dit te voorkomen?

Wat voor soort onderlap heb je? Het ene paard heeft een gevoeliger huidje dan het ander. Versace kreeg juist een kaal beentje van het verband maar met de stalbandage groeit het nu weer mooi aan en is het haar weer mooi glad gaan liggen. Ik heb een hele zachte onderlap van Eskadron, zo'n soort: http://img.2dehands.nl/f/normal/11114771.jpg Misschien een zachtere? Of misschien zit hij iets te los waardoor het teveel schuift?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:01

Ik weet dat de pony van Loesjuh een gebroken grifflebeentje heeft gehad.. Misschien kun je die een PM sturen? Lachen

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:16

Hoe lang moeten jullie paarden onder de stalbandage blijven staan???
Vind het allemaal een heel gedoe...

Heb nu onderlappen van vilt..
Zijn vrij dik..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:26

Oh die vilten vind ik echt ondingen.
Vorige week zijn foto's gemaakt en toen zei de DA dat ik een stalbandage om moest doen ipv het verband en hij zou na 4 weken nog eens foto's maken. Dus tot die tijd hou ik de stalbandage om. Zekere voor het onzekere, had mijn paarden 'vroeger' altijd in stalbandages staan dus kwaad kan het sowieso niet.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:20

kan ook niet zeggen dat ik het fijne dingen vind.. maar goed is niet anders..
Ga niet weer nieuwe halen..
En je kan je bandage onmogelijk te strak doen.. Haha!
Daar is het vilt te dik voor..

Ik zal vrijdag eens vragen hoe lang hij onder stalbandage moet staan..

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:43

Ook gek, ik heb mijn paard bij de Lingehoeve laten opereren en die hebben met geen woord gerept over een stalbandage omdoen. Die hebben na 3 of 4 weken het verband eraf gehaald en dat was het. Jammer, ik had dus dat iets dikkere been kunnen voorkomen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:42

Ebo was goed te hanteren vandaag, wel wakker, net op het randje, maar geen enkele misstap. Goede dag dus. been zag er redelijk goed uit. Wel wat dik bij de wond, maar verder mooi dun. Geen vocht wat niet meer weg kwam. al met al dus goed teken. Hij heeft vandaag minimssal 6 uur zonder bandage gestaan Haha!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:27

kijk dat gaat goed belker..

Pablo was vandaag net als gister goed te hanteren.. Heeft geen pas verkeerd gezegd..

Moet ook zeggen dat het been niet echt dik wordt.. Denk dat hij nu ongeveer net zo dik is als het andere been.. Denk niet dat er echt vocht in zit of zo..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:38

er zit bij Ebo geen vocht in, maar op de plek van de operatie is het gewoon wat verdikt. Er boven en eronder is het been mooi dun. De genezing meot van binnenuit gebeuren.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:39

vind het zoiezo een raar gezicht zo'n geschoren beentje Haha!

Benieuwd hoe lang hij met bandages om moet lopen.. hoop niet lang.. is niet echt mijn ding Lachen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:42

Ik kan heel goed bandageren....... Maar ik doe het nooit. Het geschoren beentje is bij mij dunner dan het niet geschoren beentje, maar gezien de hoeveelheid haar die hij heeft, isdat niet verwonderlijk. Ik vind het wel mooi, zo een heel moi fijn beentje,
Ik heb besloten om nu wat cole's liniment te gaan smeren. Werkt goed voor zowel pees als de gewrichtskapsels. Gebruikte ik ook bij gallen. Hopenlijk wordt die verdikking dan snel minder. Het valt niet op, maar ik erger me er aan.......

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:48

ik wacht de scan af...
Is bij mij toch al vrijdag en dan kan ik al mijn vragen spuien.. Haha!

Heb al een aardig lijstje opgeschreven..

Maar ja Belker bij pablo heeft zijn been ook al veel langer kunnen rusten.. Is bij mij al een maand geleden natuurlijk..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:57

KLopt, jij bent al wat verder. Soms vergeet ik dat. Mij benieuwen wat je vrijdag hoort. Wel lekker als je er weer op kan. Ik moet nog maar eens kijken hoe of wat. Over 6 weken of zo moeten we maar eens gezamenlijk een stapritje maken.
Wij zijn nu 1 week aan het stappen. En daarvoor heeft hij 2 weken op stal gestaan.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:03

pablo heeft eerst ook 2 weken op stal gestaan en zijn nu alweer 3 weken aan het stappen..

Ja moeten maar eens een stapritje maken samen Haha!

Wel leuk om elkaar op de hoogte te houden met de avontuurtjes die we beleven met onze knollies.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:04

absoluut. Houdt je bezig.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:23

Versace wilt de laatste paar keren zijn stal niet meer in als ik hem gepoetst en met hem gewandeld heb. Echt vervelend. Als je dan achter hem jaagt dan schrikt hij (hij is groot maar heeft een piepklein hartje en is enorm bang om iets verkeerd te doen) en dan springt hij naar voor of naar achter en ivm zijn griffelbeentje durfde ik dat niet meer. Als ik dan het touw liet vieren en ik met mijn gezicht naar hem toe achteruit de stal in liep dan kwam hij me wel achterna. Stom paard haha. En áls hij dan in de stal staat dan kijkt hij me met van die puppy-oogjes aan en met zn neus tegen de tralies gedrukt, zodat ik niet weg kan zonder schuldgevoel.
Vandaag heb ik hem héél uitgebreid en héél lang gepoetst en nu liep hij zonder probleem mee de stal in en had niet eens oog meer voor mij. Begon meteen aan zijn stro te knabbelen. Dus volgens mij moet ik hem elke dag anderhalf uur poetsen om hem fatsoendelijk de stal in te krijgen haha.

Met stappen is hij iig veel rustiger en braver geworden (wel nog altijd gesedeert) en hij lijkt in alles ook weer wat vrolijker te zijn en op te leven. Hadden jullie paarden ook zo'n 'dipje' van de boxrust?

Hij heeft gelukkig ook (nog) geen dik been. Wel is het op de plek waar de hechting van de wond zat harder dan aan zijn andere been geloof ik. Is dat bij jullie paarden ook? Door de verkalking oid? Hoop niet dat hij er een schiefel krijgt. Maar bij hem is het aan de buitenkant van het been. Daar heb ik nog nooit een schiefel bij een paard gezien maar neem aan dat het wel kan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 07:53

Solvej schreef:
Versace wilt de laatste paar keren zijn stal niet meer in als ik hem gepoetst en met hem gewandeld heb. Echt vervelend. Als je dan achter hem jaagt dan schrikt hij (hij is groot maar heeft een piepklein hartje en is enorm bang om iets verkeerd te doen) en dan springt hij naar voor of naar achter en ivm zijn griffelbeentje durfde ik dat niet meer. Als ik dan het touw liet vieren en ik met mijn gezicht naar hem toe achteruit de stal in liep dan kwam hij me wel achterna. Stom paard haha. En áls hij dan in de stal staat dan kijkt hij me met van die puppy-oogjes aan en met zn neus tegen de tralies gedrukt, zodat ik niet weg kan zonder schuldgevoel.
Vandaag heb ik hem héél uitgebreid en héél lang gepoetst en nu liep hij zonder probleem mee de stal in en had niet eens oog meer voor mij. Begon meteen aan zijn stro te knabbelen. Dus volgens mij moet ik hem elke dag anderhalf uur poetsen om hem fatsoendelijk de stal in te krijgen haha.

Met stappen is hij iig veel rustiger en braver geworden (wel nog altijd gesedeert) en hij lijkt in alles ook weer wat vrolijker te zijn en op te leven. Hadden jullie paarden ook zo'n 'dipje' van de boxrust?

Hij heeft gelukkig ook (nog) geen dik been. Wel is het op de plek waar de hechting van de wond zat harder dan aan zijn andere been geloof ik. Is dat bij jullie paarden ook? Door de verkalking oid? Hoop niet dat hij er een schiefel krijgt. Maar bij hem is het aan de buitenkant van het been. Daar heb ik nog nooit een schiefel bij een paard gezien maar neem aan dat het wel kan?

de mijne heeft ook aan haar voorbeen bovenaan het griffelbeen een grote schieffel
op dat plaatje wat hier ergens staat is het bij die aanhechting bovenaan aangetikt en een schieffel vasn 3,5cm lang en 1cm dik is daar gekomen.

en een vorig paard liep los in de bak met een ander [had bescherming aan]en kreeg een trap tegen zijn been net boven de beschermer en daar is toen ook een ei blijven zitten.
buitenkant voorbeen.

de mijne heeft nu ook boxrust ,ze heeft gisterennacht haar stal gesloopt,er staan aan beide kanten andere paarden en daar is ze het niet mee eens!
nu heeft ze een dikke koot.
ze staat nu in een gesloten stal met alleen tralie van voor
ik hoop dat ze zich gedraagd,ze mag er 2x per dag 10 min uit om te stappen,en dat voor 10 dagen!