Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meredith

Re: Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:59

herbey schreef:
Mijn vriend is trekpaard smid. Hij heeft geen diploma. Met ons eerste trekpaard moesten we naar ettenleur om hem te laten beslaan omdat er bij ons geen hoefsmeden zijn die een trekpaard willen en kunnen doen. Onze oude smid stopte er mee omdat hij het in zijn rug had. Mijn vriend is bij hem in de leer gegaan en doet nu onze eigen paarden. En ook nog een paar van andere mensen. Op keuringen krijgt hij altijd een compliment van de jury en ook van dieren artsen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat niet idereen een papiertje moet hebben om het goed te doen. Ik weet ook dat er hoefsmeden zijn met en zonder die er geen bal van kunnen!

In de buurt zijn wel genoeg smeden die dit doen. Misschien wis je niet de weg, dat kan maar dit is geen excuus om te zeggen , dat je vriend het dan maar zelf is gaan doen. Op hekelingen zit er ook een die het zelf kan , nadat hij had gezien wat de hoefsmid rekende voor zulk zwaar werk, hij doet het met de slijptol.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:05

Goed dat die jongen het zelf is gaan doen Ja Als hij het goed doet, wat maakt t dan uit?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:20

ben ik met je eens , gelukkig is het goed gegaan, kan ook verkeerd gaan, zeker als je dan ook andere paarden gaat doen. maar niet zeggen dat er geen hoefsmeden zijn want die zijn er echt wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:14

ART_UMA schreef:
ruitje schreef:
Hoe wil je dan dat hoefsmeden beginnen aan hun opleiding? Zonder stage? Lijkt mij lastig, gewoon zo beginnen?

Duhh, dat is bij elke andere opleiding ook zo.

[quote]

Lekker respectloos zo'n 'duh' .... En wat zeg je nou? Dat je bij elke opleiding begint zonder stage? Dus als jij docent wil worden mag je zo maar voor de klas zonder dat je eerst bij iemand meekijkt? Of als jij je eerste stage loopt in het bedrijfsleven? Dan mag je ook zomaar overal aan beginnen zonder dat je eerst met iemand meekijkt?

En als je begint in de paardenhouderij? Dan mag je ook zo de bedrijfsadministratie doen zonder dat je meeloopt Clown ?

Duh lekker verder in je droomwereld... Hoe moet een smid aan het werk gaan zonder stage dan?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:36

ruitje schreef:
Lekker respectloos zo'n 'duh' .... En wat zeg je nou? Dat je bij elke opleiding begint zonder stage? Dus als jij docent wil worden mag je zo maar voor de klas zonder dat je eerst bij iemand meekijkt? Of als jij je eerste stage loopt in het bedrijfsleven? Dan mag je ook zomaar overal aan beginnen zonder dat je eerst met iemand meekijkt?

En als je begint in de paardenhouderij? Dan mag je ook zo de bedrijfsadministratie doen zonder dat je meeloopt Clown ?

Duh lekker verder in je droomwereld... Hoe moet een smid aan het werk gaan zonder stage dan?

We hebben het hier over stage lopen VOOOOOOR je uberhaubt de OPLEIDING mag doen, niet het werken na je school en niet of je tijdens de school stage zou moeten lopen. ff lezen ja.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:50

het NL onderwijsstelsel is knap ingewikkeld voor mensen die er niet dagelijks mee te maken hebben en de laatste jaren behoorlijk ingrijpend veranderd

hier staat netjes op een rijtje hoe de Rijkserkende Hoefsmid Opleiding in elkaar zit

Het is dus een MBO opleiding niveau 3 (3 jarig) die je in BBL (4 dagen werken en 1 dag naar school) en in BOL (3 à 4 dagen naar school en 1 à 2 dagen werken) kan doen.

De opleiding wordt op diverse lokaties aangeboden.

Aangezien het een MBO opleiding is, zal ok deze opleiding de komende jaren in de vorm van competentieleren moeten worden aangeboden en dus helemaal omgegooid worden w.b. het leerprogramma, geen ontkomen aan, helaas....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:59

ART_UMA schreef:
ruitje schreef:

We hebben het hier over stage lopen VOOOOOOR je uberhaubt de OPLEIDING mag doen, niet het werken na je school en niet of je tijdens de school stage zou moeten lopen. ff lezen ja.

Jij hebt het daar over, maar ga vooral door met in koninklijk meervoud spreken Lachen . Wat ik wil zeggen is dat het mij heel nuttig lijkt om een stage te doen, zodat er ingeschat kan worden of iemand talent heeft en of het inderdaad wel het beroep is wat bij diegene past.
Kan jij mij precies vertellen wat het nadeel is van een stage? En dan niet over het feit dat ze traditionele dingen leren, want als het goed is kan er vanuit de opleiding uit genoeg bijscholing en bijsturing zijn om verschillende methodes te leren.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:49

Morrie schreef:
het NL onderwijsstelsel is knap ingewikkeld voor mensen die er niet dagelijks mee te maken hebben en de laatste jaren behoorlijk ingrijpend veranderd

hier staat netjes op een rijtje hoe de Rijkserkende Hoefsmid Opleiding in elkaar zit

Het is dus een MBO opleiding niveau 3 (3 jarig) die je in BBL (4 dagen werken en 1 dag naar school) en in BOL (3 à 4 dagen naar school en 1 à 2 dagen werken) kan doen.

De opleiding wordt op diverse lokaties aangeboden.

Aangezien het een MBO opleiding is, zal ok deze opleiding de komende jaren in de vorm van competentieleren moeten worden aangeboden en dus helemaal omgegooid worden w.b. het leerprogramma, geen ontkomen aan, helaas....

Netjes verwoord, Morrie OK dan!
Heeel jammer inderdaad dat het gaat veranderen, weet iemand precies wat dit inhoudt? Krijgen ze dan ook ineens Engels en economie enzo erbij? Dan mag de opleiding wel een jaar langer duren.
Belachelijk! Kunnen ze daar geen uitzondering voor maken, denk ik dan.. Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:56

Citaat:
Kunnen ze daar geen uitzondering voor maken, denk ik dan..

tja dat zeggen ze allemaal, ik werk op een ROC, daar leiden ze koks op en gordijnennaaisters, computerreparateurs, bouwvakkers, automonteurs etc.
Helaas is dit in navolging van het HBO het MBO van overheidswege door de strot geduwd en is er geen keus.
Een school wordt een loopbaancentrum, ik heb nu al "klassen" van meer dan 80 deelnemers (voorheen leerlingen) samen met 2 collega's , wij mogen absoluut geen les meer geven, maar moeten de deelnemers door de projecten heen coachen. Geen enkele opleiding uitgezonderd

Gelukkig heb je in het onderwijs golfbewegingen, ik voorspel dat we over 5 jaar weer "gewoon" voor de klas mogen staan en kennis mogen overdragen, kan het mis hebben, maar 30 jaar onderwijservring heeft me dit wel geleerd

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:05

Iedereen heeft natuurlijk een bepaalde basis en niveau nodig, maar om op een vakopleiding (inderdaad, net als alle andere beroepsopleidingen) al die andere vakken erbij te krijgen.. Ik denk dat je aan een lijst met vaktermen in het Engels, Frans en Duits genoeg hebt. Maar ja.. Wie ben ik.. Hopen dat je gelijk hebt en dat het tij over een jaar of vijf is gekeerd én het niveau is verbeterd (maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan, zijn ze mee bezig..)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 00:03

ruitje schreef:
want als het goed is kan er vanuit de opleiding uit genoeg bijscholing en bijsturing zijn om verschillende methodes te leren.

Tja, dat is blijkbaar niet zo, zoals ik het hoor van een aantal "hoefsmeden in opleiding" is dat er ontzettend veel focus is op het maken van de collectie "verder nooit meer nodig" modellen ijzers. Het lijkt dan meer op een smeed opleiding als op een hoef opleiding.
Het 'vak' leer je in de praktijk, en dat is natuurlijk ook zo. Niet alles kun je leren in de schoolbanken, maar juist het met een open instelling kijken naar verschillende mogelijkheden en methodes leer je (als het goed is) op school wel, en dat is een van de belangrijkste punten die ik vaak mis bij hoefsmeden. En ja dat noem ik conservatief en stik traditioneel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:58

Citaat:
Ik denk dat je aan een lijst met vaktermen in het Engels, Frans en Duits genoeg hebt
dat is dus precies wat ze bij vreemde talen krijgen bij ons, tools om een klant te helpen en om "onderdelen" te bestellen.

Alle vakken in de "vrije ruimte"(niet direct aan het vak gerelateerde vakken) moet alles te maken hebben met het vak dat de deelnemer leert, behalve Sport, dat is gewoon wettelijk verplicht op een ROC, 2 uur per week, maar raar genoeg piept daaar bijna niemand over omdat er een zeer goed uitgeruste sprothal bij de school zit waar je geweldig leuke dingen kan doen waar je in je vrije tijd dik geld voor moet betalen (in het kader van de opleidingen S&B en Leisure) Clown

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:21

Binnen de vereniging van Hoefsmeden bestaan grote zorgen over het aantal gezakten op de driejarige mbo opleiding. Het percentage geslaagden ligt ver onder de 40% afgelopen jaar. De grootste problemen zijn motivatie en vakbewaamheid, simpele dingen zoals: een timmermansoog, gevoel voor paarden, lichamelijke geschiktheid enz) De overige 60% die bewezen hebben niet aan de normen te voldoen, komen toch op de markt, met een busje ver onder de prijs, vaak als aanvulling op ander inkomen.
Dit in tegenstelling tot de twee jarige particuliere contractopleiding, waar het percentage al jaren op 95% ligt. Daar is ook een selectieprocedure, waar je gewoonweg niet doorheen komt als je niet al een jaar of twee stage loopt en dus bepaalde basisvaardigheden hebt opgedaan..
Let wel: een smid was vroeger bij uitstek een beroep wat overging van vader op zoon. De jongelingen liepen jaren mee in de smederij voordat ze maar een hoef op mochten pakken. (ik ben (niet bij mijn vader) begonnen met hoefresten aanvegen, een paard vasthouden was al te moeilijk, volgens de smid Haha! ).
Op de MBO opleiding nemen ze alles en iedereen aan zonder enige selectie, dat moet dus fout gaan, en dat doet het dus ook. Duivel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:27

en zo is het zeker in de praktijk....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:56

dat zijn normale percentages in het MBO, vandaar dat de overheid een project is gestart dat "aanval tegen de uitval" heet.

Citaat:
Op de MBO opleiding nemen ze alles en iedereen aan zonder enige selectie, dat moet dus fout gaan, en dat doet het dus ook.

ik ben best bereid ze de intakeprocedure uit de doeken te doen die wij ontwikkeld hebben n.a.v. bovenstaand project, er blijkt dat een groot aantal potentiele deelnemers aan een opleiding een totaal verkeerd of geromantiseerd beeld heeft van het beroep dat ze willen gaan uitoefenen, die worden tijdens de intakprocedure even uit die droom geholpen en kunnen dan o.a. beroepskeuzetests gaan doen om tot een keuze te komen die beter bij ze past

hé ik lees net dit...... misschien komt van uitstel afstel......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:05

Maarre, Farrier, is dat gebrek aan motivatie niet ook een algemeen probleem? Als ik kijk wat er in mijn vak (elektrotechniek) van het MBO afkomt, dan hangt mijn broek ook regelmatig op mijn enkels......
Gewoon een totaal gebrek aan inzicht.

Morrie, ben gerust, dat onderwijs MOET wel veranderen, bedrijven kunnen niks met de jeugd die nu van school komt. Dat is niet omdat die jeugd niet deugd, maar omdat ze niet de kennis aan boord hebben die noodzakelijk is om een goede start te maken in het bedrijfsleven.
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-04-07 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:05

Het gaat erom dat MBO uitval zonder diploma veelal niet aan het werk komen, of in veel lager minder verantwoordelijke banen. Dan is er vaak nog wel een chef die hun werk beoordeeld en evt bijstuurd.
Uitgevallen toekomstige hoefsmeden, staan wel doodleuk aan paardenbenen te hakken, en omdat het een zelfstandig beroep is, zonder enige controle op kwaliteit.

PS: als morrie toekomstige smeden moet vertellen wat hun baan inhoud, verbaas ik me dat er nog leerlingen zijn Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:14

farrier schreef:
Het gaat erom dat MBO uitval zonder diploma veelal niet aan het werk komen, of in veel lager minder verantwoordelijke banen. Dan is er vaak nog wel een chef die hun werk beoordeeld en evt bijstuurd.
Uitgevallen toekomstige hoefsmeden, staan wel doodleuk aan paardenbenen te hakken, en omdat het een zelfstandig beroep is, zonder enige controle op kwaliteit.

Anders dan die van de eigenaar van het paard, maar hoe betrouwbaar dat is.........
Daarmee heb je wel de kern van de zaak te pakken, waarom die erkenning eigenlijk noodzakelijk is.
En om dan maar weer eens een gevoelige snaar te raken: ik ben ervan overtuigd dat dit NIET de doodsteek voor NB is, zoals op andere topics wordt gesuggereerd, maar juist dat NB op het niveau komt waar het thuishoort, namelijk in handen van vakmensen, die ergens in hun loopbaan een keuze hebben gemaakt.
Dat het noodzakelijk is dat er een degelijke opleiding aan ten grondslag moet liggen, moge duidelijk zijn en dan zijn we weer terug bij af, namelijk het gebrek aan kwaliteits-onderwijs in deze bananen-republiek.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:20

@ Farrier: zeker als ze erbij mag vertellen hoe er over ijzers gedacht wordt Lachen

Ik sta eigenlijk ook niet te kijken van 60% uitval, zoveel mensen waren er ook uitgevallen van mijn oorspronkelijke klas toen ik nog op het MBO zat. (ik deed het eerst jaar algemeen administratief, daarna recht en openbaar bestuur).

Iemand zonder een diploma komt maar moeilijk aan de slag bij een baas, een eigen bedrijf kunnen de mensen vaak niet aan gaan beginnen (probeer maar eens geld te lenen bij een bank zonder diploma). Een hoefsmid heeft echter met 100 euro investering zijn bekapmateriaal. En met een beetje pech mept ie er ook nog standaard maten ijzers onder....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:36

_angela_ schreef:
@ Farrier: zeker als ze erbij mag vertellen hoe er over ijzers gedacht wordt Lachen

Maar omdat je weet hoe je een ijzer eronder moet timmeren, maakt toch niet dat je dat dan ook moet doen??
Wederom mijn vak; ik heb helemaal niks met woningbouw en het instaleren van een elektrische installatie daarin, al weet ik wel hoe dat moet. Geef mij maar een chemische plant of een rioolwaterzuivering, dat GAAT tenminste ergens over.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:00

hihi... maar als je erg tegen ijzers bent... wil je dan wel weten en leren (en het dus uitvoeren!) ?? dat je er na de opleiding niets meer mee doet, moet je zelf weten natuurlijk, maar tijdens de opleiding kun je er echt niet onderuit...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:19

Ik deed ook een particuliere hoefsmedenopleiding (Limburg) en in mijn jaar waren er 100 inschrijvingen. Daar had mijn leraar de helft al uitgezeefd die hij niet geschikt vond. Dus kwamen er 50 mensen de toelatingstest doen, waarvan er 12 aangenomen werden dat jaar, verdeeld over twee klassen. 6 mensen per klas = goede persoonlijke begeleiding. Zelfs tijdens vakanties mochten we bij de beste man thuis komen smeden/kappen wat dan ook. 7 mensen van de 12 slaagden in één keer, de rest deed na drie maanden een herexamen, waarvan er nog twee een heel jaar over moesten doen.

Bij de nieuwe soort opleidingen komen 'kinderen' rechtstreeks van de middelbare school en worden gewoon toegelaten. Dan moeten ze in drie jaar de opleiding doen met stage. Ik wist toevallig op mijn 15e al wat ik wilde, maar veel mensen komen er pas later achter. Stel je voor je bent 18 en zit op de hoefsmedenopleiding je tijd te verdoen omdat je erachter bent gekomen dat dit toch niet is wat je wil? Zo krijg je alleen maar ongemotiveerde klassen en het is geen volwassenenonderwijs meer mi...Heel, heel jammer...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:26

Citaat:
PS: als morrie toekomstige smeden moet vertellen wat hun baan inhoud, verbaas ik me dat er nog leerlingen zijn

troost je ik zit in een andere branche.....

hoewel ik na ruim 30 jaar tobben met paardenvoeten ook wel aardig kan uitleggen wat ik van een goede hoefsmid verwacht.....

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:35

vertel maar morrie, dan zal ik ook mijn mening geven.

Ik vind de drie (contract) opleidingen die er nu zijn redelijk adeqaat. MBO opleiding is door de grond gezakt. Het centraal examen is op dit moment het hoogst haalbare, hoewel eisen van mij omhoog mogen. Binnen Europa is het nederlandse examen gebruikt, om het nivo in andere landen op te trekken (het leonardo project). Ik vindt ook dat iedereen (en dan ook echt iedereen) die aan paardenvoeten werkt, geslaagd moet zijn voor dat examen. De keuze die je daarna maakt is aan jezelf. Zolang hoefverzorgers zich geen smid noemen, is dat ook voor iedereen duidelijk.
Ook vind ik dat er (veel) meer gedaan moet worden aan verplichte bijscholing en controle (bijv. een sterrensysteem of zo). Het is vrij gemakkelijk om af te glijden, een verkeerde werkwijze aan te leren. Tenslotte werk je zelfstandig zonder dat iemand op je vingers kijkt. Het is nu allemaal veel te vrijblijvend.
Kortom niet alleen de kneuzen zonder opleiding weg, maar ook degene aanpakken die er een gediplomeerd potje van maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:43

Een mooie scheiding, Hoefsmid en hoefverzorger. Dat geeft duidelijkheid over wie er een diploma heeft, en wie niet. Of voor beide een diploma, maar de ene mag beslaan (en hoefzweren, rotstraal e.d. wegsnijden), en de ander niet. Dan wordt de opleiding ook haalbaarder voor de nu al werkende hoefverzorgers. Een kleine opleiding, of een examen van bekwaamheid, moet dan te doen zijn, ook naast het werk.