Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
haf_jessie schreef:Met jessie gaat het weer slechter.Zodra ik erop ga trapt ze met rechtsachter(spatbeen)naar voren,Ze blokkeerd sommige stukken.Aan de longe zie je niks,dus ik denk echt dat dit probleerm uit de rug komt
inke schreef:hey, mijn paard heeft ook ongeveer zo'n zwelling op de voorkant (iets meer de buitenkant) van haar ene sprongewricht; (zoals op de foto's van jenny) Ze loopt niet kreupel of onregematig ..ik ben niet zeker wat het is, ..
pollewops schreef:Lellie, bedankt voor de info. Is idd wel een goeie om haar na het infuus op het land te zetten. Mijn pony is een kou kleum dus dat wordt nu niets. Wellicht wacht ik nog even met de tildren kuur tot dat het wat warmer wordt zodat ze daarna ook meteen op het land kan. Geeft weer even wat om over na te denken.
Alani schreef:... Na die 2 weken moest ik met haar stappen aan de hand over het harde, daarna mochten we ook draven. Dat heb ik gedaan totdat ik zo'n beetje een marathon kon lopen en toen onder het zadel uitgewerkt. Onder het zadel steeds weer stapmomenten ingelast. Na circa maand onder zadel ook galop meegenomen.
Alani schreef:Rchtrichten en haar rechterachterbeen activeren waren in van de belangrijkste dingen in de training.
Jennyxx schreef:Alani schreef:... Na die 2 weken moest ik met haar stappen aan de hand over het harde, daarna mochten we ook draven. Dat heb ik gedaan totdat ik zo'n beetje een marathon kon lopen en toen onder het zadel uitgewerkt. Onder het zadel steeds weer stapmomenten ingelast. Na circa maand onder zadel ook galop meegenomen.
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik het ook zo ga doen. In de tijd dat je die marathonnen liepdeed je dat rechtuit en buiten? Of ook in de bak? Aangezien mijn paardje nog niet helemaal ingereden is en erg energiek (en als wij buitenrijden moeten we langs een drukke weg), zei de veearts dat ik in geval van nood wel mocht longeren omdat veiligheid voor gaat. Maar ik ga echt niet longeren, dat durf ik niet aan. Als compromis ga ik waarschijnlijk wel in de bak aan de hand stappen en later draven, maar dan in de hoefslag, dus een zo groot mogelijk rondje. Dat opbouwen en dan op een gegeven moment er op. Hoe lang zal ik aan de hand moeten draven, voordat hij sterk genoeg is om mij te dragen denken jullie?
Misschien ligt het verschil in weidegang of niet aan het feit dat mijn paard botwoekering heeft en geen botverval? Bij hem kan de gewrichtsspleet dus niet dichtgroeien, want die is nog geheel in takt. Er zit 'alleen' een ontsteking waardoor de sinovia te waterig wordt en het kraakbeen niet goed kan voeden en de boel irriteert, waardoor (of doordat) er een botwoekering vlak onder de gewrichtsspleet is gekomen. Die irritatie moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Vandaar dat mijn paard waarschijnlijk niet op de wei mag, waar hij gaat rennen en kort draaien enzo..
Jennyxx schreef:Alani schreef:Rchtrichten en haar rechterachterbeen activeren waren in van de belangrijkste dingen in de training.
Doe je dat dan op een gegeven moment (als het opbouwen klaar is) toch gewoon op bv een kleine volte enzo? Of blijf je altijd grote circels rijden, om dat been te ontlasten?
Jennyxx schreef:Lielle, ik begrijp zelf ook nog niet allesBedankt dus voor het artikel! In het artikel hebben ze het alleen maar over de botwoekerende vorm van spat en niet van botverval. En....ze schrijven hier wel dat bij de botwoekerende vorm de gewrichtsspleten dicht moeten groeien zodat de kreupelheid weg gaat. Eerder hadden 'we' geconcludeerd dat alleen bij de botverval-vorm de gewrichtsspleten dicht konden groeien, nadat met Tildrin de botaanmaak gestimmuleerd was.
Jessie en mijn paard hebben de botwoekerende vorm, maar mijn paard heeft alleen botwoekering onder die gewrichtsspleet en niet tussen of op de rand van de gewrichtspleet. De veearts zei ook dat bij hem niks dicht kan groeien, omdat de spleet in tact is. Daarom kreeg hij ook geen Tildrin. Wie snapt het nog? Of zou het bij ons een voorstadium zijn? Dat als het proces verder gaat er wel bot tussen de spleet aangemaakt wordt? Maar hoe zit het dan met de botverval-vorm?
Is het verschil tussen Lielle's paard en mijn paard, dat bij Lielle's paard de botwoekering gestimuleerd moest worden, om de gewrichtsspleet te doen dichtgroeien. En dat dus veel beweging goed is. En dat bij mijn pony, die dus alleen nog maar een 'schieffel' heeft, de botwoekering juist gestopt moet worden, zodat de gewrichtsspleet in tact blijft?