Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Re: Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:25

aylinverburg schreef:
Dat is ook de reden waarom er door mijn dierenarts eerst een scan gemaakt wordt.

Wat ik nog even wil vermelden: een zorgverlener, in dit geval voor een paard, hoort geen dollartekens in de ogen te hebben!!!
Zoals degene die bij mij geweest is!

Heel slim van die scan OK dan! want inderdaad ik ken ook "zorgverleners" die veel mensen (in mijn ogen dan) geld aftrochelen door om de zoveel maanden een paard te "moeten" behandelen.
Voor wie het dan het beste is (het paard of zorgverlener) ben ik nog niet uit Blond Haha! !

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:38

Ik moet er wel nogmaals bij vermelden dat het de osteopaat is geweest die mij heeft geadviseerd een scan te laten maken.
Feit blijft dat hij mij te veel geld heeft laten betalen.
Daarom wil ik iedereen adviseren om je goed in te laten lichten over de kosten. Dus apart: de vorrij kosten, het onderzoek en de behandeling en tevens de follow up behandeling.
Ook is het denk ik belangrijk om het specifieke behandelplan voor jouw paard op papier te laten zetten met concrete behandelbare grootheden en de daarbij behorende behandeldoelen. Zo weet je van te voren waar je aan toe bent!

Maar weet iemand wat voor een instantie dat EDO nou is?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:43

ik ga binnenkort ook een ostheopaat opbellen denk dat het hard nodig is, mn pony doet erg moeilijk met opzadelen e.d. en wil niet dat je aan zijn rug komt..
Ik bel dan denk ik Martine Burgers, zoveel positieve reacties over!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:41

Mijn paard is vorige week donderdag behandeld door Magritta Holtman. Donderdag heb ik haar gelongeerd en ze was zo los en bokte als een gek kwam met alle 4 van de grond en explodeerde gewoon. Ze zit dus goed in haar velletje. Vandaag heb ik haar voor het eerst bereden en ik voelde een heel ander paard. Zoveel meer ruggebruik en los. De reden dat ik een osteo had laten komen is, viv werd pissig als ik het zadel op haar rug wilde leggen, ze reageerde al als ik een dekje op haar rug legde en aansingelen was ook een ramp. bij het springen maakte ze geen gebruik van haar rug en nog paar van die dingen. Mijn paard is op dit moment ook onder behandeling bij de dierenarts en heb hem ook gevraagd wat hij er van vond dat ik een osteo had ingeschakkeld. Ze reageerde vandaag niet toen ik het dekje en zadel op haar rug legde en bij het aansingelen was het ook prima. Ik heb ook een andere singel met elastiek enz gekocht. Tijdens het draven maakte mijn merrie ook behoorlijk wat kabaal hard ademen/snuiven. Dat geluid heb ik vandaag niet gehoord. In februari komt Magritta weer. Tot zover ben ik tevreden.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:33

Over EDO: kijk op www.w2e2.com (of .nl, dat weet ik even niet meer).

EDO staat voor Equine Doctor of Osteopathy, een erkende en beschermde titel dus.

Ik denk dat ik weet wie er bij jou langs is geweest, hij is ook humaan fysiotherapeut én dierenfysiotherapeut. En heeft grijs krullend haar in een lange staart...

Dan heb je in ieder geval misschien wel véél betaald maar niet téveel want deze man weet echt wel waarover hij praat. Hij werkt soms samen met een andere, internationaal gerenomeerde osteopaat: Janek Vluggen. Dat is misschien wel 's werelds beste paardenosteopaat maar helaas is hij zo gewild dat ie het overgrote deel van het jaar in het buitenland zit (Italië, Duitsland, Saoudie Arabië en natuurlijk de VS).
In ieder geval: naar mijn eigen mening en ervaring is deze man z'n geld dubbel en dwars waard en omdat ie geen naam meer voor zich hoeft op te bouwen hoeft ie ook niet voor een spotprijsje te werken. Vergelijk maar de kosten bij de huis-tuin-en-keukendierenarts met die van b.v. een topkliniek als De Lingehoeve of Bodegraven.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 08:57

Lees dan even goed wat ik geschreven heb. Ik twijfel er niet aan dat hij niet goed is, integendeel...
Het is gewoon niet netjes om voor alleen een onderzoek het volle bedrag te laten betalen. Hoe kundig en goed iemand ook is. Wie er bij mij geweest is laat ik in het midden, omdat ik niemand wil bevooroordelen.
Ik weet in ieder geval dat Janek Vluggen ook niet het volle bedrag rekent bij alleen een onderzoek....

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:24

nog even het laatste:
Hoe groot je ook bent, je komt om een paard/eigenaar te helpen en niet om snel geld te verdienen, omdat je nou eenmaal zo goed bent. Vind het overigens helemaal niet erg om meer dan gemiddeld te betalen hoor, voor iemand die zijn/haar strepen al verdiend heeft, maar het moet wel fair zijn. Ook osteopaten met een andere erkende opleiding zijn kundig.

In een kliniek worden veel geavanceerdere technieken toegepast, met dure apparaten. Logisch dat dat duurder is dan een veearts.
Genoeg gezeurd over dit voorval, het is gebeurd, kan er niets meer aan veranderen, heb wel een goed advies gehad van de man.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:00

steinstein schreef:
De reden dat ik een osteo had laten komen is, viv werd pissig als ik het zadel op haar rug wilde leggen, ze reageerde al als ik een dekje op haar rug legde en aansingelen was ook een ramp. bij het springen maakte ze geen gebruik van haar rug en nog paar van die dingen.

dat doet mijn pony ook, helemaal wegdraaien als je zadel op wilt leggen en soort van happen naar je als je wilt aansingelen.. als de kerstdagen voorbij zijn ga ik bellen! Lachen

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:44

vandaag weer gereden en ook vandaag was niet pissig met het opleggen van dekje en zadel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:02

Citaat:
Hoe groot je ook bent, je komt om een paard/eigenaar te helpen en niet om snel geld te verdienen, omdat je nou eenmaal zo goed bent

dat is dus een over het paard getilde therapeut Haha!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:37

sambagirl schreef:
Zelf zou ik wel graag willen dat de ostheopaat ook dierenarts is zodat er voldoende medische kennis is.

Van www.icreo.com:
Omwille van verschillende redenen, waarop we hier niet verder kunnen ingaan, kunnen alleen kandidaten met een medisch of paramedisch diploma toegelaten worden tot de professionele opleiding.
Hieronder verstaan we : artsen, dierenartsen, kinesitherapeuten, fysiotherapeuten en andere therapeutische beroepen van een gelijkgeschakeld niveau.
Verpleeghulpen, dierenartsassistenten, paraveterinairen, enz... kunnen jammer genoeg niet tot de opleiding toegelaten worden.

Het lijkt me dus dat iemand met een ICREO-diploma voldoende medische kennis in huis heeft Haha!

Groeten,
Dorien

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:50

Bij ons komt er ook regelmatig 1. Ben zeer te spreken over osteopatie Mijn paard is behandeld door Janek Vluggen en pas geleden nog een keer door Nethanja Pruijsers. Het paard van mijn zus is ook behandeld door Nethanja deze merrie had een 4 tact galop en is na behandeling helemaal in orde. Een osteopaat zoek de afkomst van de problemen en los het vanuit hierop. Een veearts behandeld alleen de klacht maar gaat niet zo ver zoeken als een osteopaat.

Janek heeft destijds bij mijn paard ontdekt dat ze een wormaneurisma had wat de veearts niet heeft gezien toen. Ik met mijn problemen bij hem aan kwam.

Ben over beide osteopaten zeer tevreden, ze komen bij ons gemiddeld 1 x per jaar om de paarden na te kijken.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:25

Ook ik heb 2 weken geleden een osteopaat laten komen. Net als bij banjer Nico Speksneider.
Ben er zelf heel erg tevreden over want de gevoelige rug van mijn paard is zo goed als verdwenen.
Na zijn behandeling mochten we er 5 dagen niet op en hebben we alleen maar gewandeld aan de hand.
Na de 5 dagen kon ik zijn rug weer aanraken en zelf druk er opzetten zonder dat hij inelkaar dook van de pijn.

Ik heb dus ook een positieve ervaring ermee succes verder.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:32

ik hoor veel positieve verhalen hier Lachen mijn paard heeft een duidelijke blokkade in zn nek zitten en dat heb ik met rijden niet op kunnen lossen, het is al wel beter geworden maar nog lang niet goed.. ik heb besloten er ook iemand bij te halen dus ben benieuwd of er echt zon verschil te merken is

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:34

Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met Els Bach (www.icreo.com). Zij heeft hier verschillende paarden behandeld met hele diverse "klachten" en de resultaten zijn meer dan goed. ik had haar bewust (sorry, ik weet het maar ik was nogal sceptisch) niet alle informatie gegeven vooraf en ze kwam bij elk paard met de juiste probleemschets. Ze neemt alle tijd, legt heel veel en duidelijk uit en is correct naar paard én mens!

(Misschien moet ik er wel bij zeggen dat bij al deze paarden rontgenologische problemen waren uitgesloten)

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:48

Ik heb enkel positieve ervaringen Knipoog . Bij mij komt elk jaar Hans Callewaert om de rug en de tanden te controleren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 01:27

bij ons op stal is nu ook een merrie in behandeling bij Margritta Holtman. vandaag is ze voor het eerst geweest, en het paard gedroeg zich vanavond wel apart. ze was erg open en druk en brutaal, terwijl het 'normaal' gesproken een verlegen, teruggetrokken paard is. toen Margritta met dat paard klaar was, heb ik nog even voor mijn eigen paard gevraagd. hij heeft al enkele jaren een tikje in het voorbeen bij het lopen. het klinkt hetzelfde als wanneer je 's ochtends opstaat en je knie knakt ofzo. de DA gaf aan dat ik me er geen zorgen over hoefde te maken, het was onschuldig. mijn paard had er ook geen last van.
maar goed, ik ben nou eenmaal iemand die het naadje van de kous wil weten, dus heb ik het vandaag toch even snel gevraagd. ze boog het been, volgens mij met minimale druk, en bewoog het dan met een soepele, vlotte beweging naar voren, tot het gestrekt was. dit herhaalde ze enkele keren, en op een gegeven moment zei het knietje 'plop' (hol knakkend geluid alsof er iets in de kom schiet zeg maar). dat bleek te komen doordat het losse botje (achter aan het voorknie gewricht zeg maar, weet de naam zo niet) een beetje vastzat. toen heeft ze ook zijn andere been maar even gedaan, en die zei ook 'plop', ook al was het lang niet zo hard als bij het andere been. ze zei dat het opgelost KON zijn, in ieder geval zat het botje vast, maar of dat ook de oorzaak van het tikje was kon ze zo 1,2,3 niet zeggen.

toen ik later met mijn paard naar het land liep hoorde ik het tikje niet, ik heb het de rest van de dag ook niet meer gehoord, terwijl het altijd wel constant was. ik hoop dus dat het nu weg is. margritta heeft mij hiervoor niets gerekend, ondanks dat ze eigenlijk al op het punt stond om weg te gaan.

het is nu even afwachten hoe het andere paard gaat reageren op de behandeling, ze onderging het erg rustig en gelaten, maar ze heeft wel behoorlijk ernstige problemen. maar volgens margritta komt ze er weer helemaal bovenop, zolang ze goed blijft reageren op de behandelingen en geen terugval krijgt door zich te druk te maken bijv. we hebben ook diverse adviezen meegekregen, dus voorlopig kan het paardje wel even vooruit.

de volgende keer dat Margritta voor de merrie komt maak ik ook gelijk een afspraak, mijn paarden hebben geen van allen problemen, maar voor de zekerheid.

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 03:16

Ik zit er al een tijdje over te denken om een ostheopaat naar mijn Fries te laten kijken. Heb tot nu toe alleen maar positieve verhalen gehoord.. Zal even kort over Alaska vertellen, als iemand nog tips heeft; graag!!

Afgelopen zomer heb ik haar samen met mijn vriendin in Frankrijk gekocht. Op weg hierheen (ze werd vervoerd door de man waar ze toen een tijd had gestaan - Rob de Bruin (bondscoach voltige NL) is ze op haar billen gaan zitten in de trailer. Politie erbij, omhooggehezen. Hier in Nederland kwam ze onverwacht terecht in een prikkeldraadwei (was de planning dat ze in schrikdraadwei kwam te staan). Hier brak ze de eerste dag nog uit. Vervolgens nog een keer helemaal in paniek geraakt toen ze - na een verhuizing richting schrikdraadwei - een nauw gangetje door moest (tussen schrikdraad en geparkeerde auto's).

Vervolgens is ze eindelijk op een echte stalling terechtgekomen, langzaam tot rust gekomen. Vervolgens ondanks ontwormen een wormenbesmetting, virus erbovenop, en daarbovenop droes. Met het trainen in de periode ervoor en erna ging alles redelijk, maar toch minder als in Frankrijk. Op de ene hand behoorlijk stijf, niet in willen buigen aan die kant, alleen aan de teugel lopen als je zelf ook 100% ontspannen op haar zat, in galop absurd veel bokken terwijl ze dat nooit deed.. Inmiddels was ze weer een maand of anderhalf weer in training dus. Die spieren die ze toen ze in NL kwam absoluut niet had beginnen nu lekker te komen, train haar zo nu en dan met dubbele lijnen of pessoa, niet teveel rijden.

En vandaag: de constatering: opnieuw droes... Huilen Had vandaag juist nog lekker getraind, gewoon even ontspannen longeren, zorgen dat ze ontspannen loopt.. En nu dat rampenvirus weer..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 03:52

Even vooraf: ik heb niet het hele topic gelezen, alleen eerste paar bladzijden.

Maar ik heb een opmerking die een beetje een zijweg inslaat.

Als ik dit zo hoor, dan ben ik benieuwd of jullie jezelf ook wel eens laten behanden door een ostheopaat. Lachen
En ja, is dat dan ongeveer hetzelfde als bij je paard, 'herken' je dingen? Klinkt beetje vreemd misschien, maar ik vind het lastig uit te leggen...

Pure nieuwsgierigheid overigens. Zelf geen ervaring mee, niet van mensenkant en niet van dierenkant. Vind het wel interessant.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:35

@ TurdusMerula Ik heb zelf ook behoorlijk last van mijn rug. Vandaag is het zo erg dat ik bok bij het lopen heel veel last heb. Ik wil mij nu ook laten behandelen door een ostheopaat, omdat ik geen heil en verbetering zie bij de fysio.
Ik hoop dat het net zo`n uitwerking heeft als dat het op mijn paard heeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:13

Ik zal voor je duimen. Lachen

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:42

TurdusMerula schreef:
Ik zal voor je duimen. Lachen

dank je
Ga dinsdag meteen bellen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:48

Ik ben zelf voor mensen fysiotherapeut en manueeltherapeut, maar ga bij problemen bij mijzelf zeker niet naar een collega. Ik zweer bij osteopathie, ook voor mezelf.
Als ik weer opnieuw zou beginnen met opleidingen zou ik ook osteopathie voor mensen gaan doen. Maar ik doe het niet, dat is weer een studie van 5 jaar. Ik hou het nu maar bij de paardenosteopathie, heb al 12 jaar studie achter de rug...
Maar ook voor mensen is osteopathie zeker een aanrader!

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:08

heleenxx schreef:
Ik ben zelf voor mensen fysiotherapeut en manueeltherapeut, maar ga bij problemen bij mijzelf zeker niet naar een collega. Ik zweer bij osteopathie, ook voor mezelf.
Als ik weer opnieuw zou beginnen met opleidingen zou ik ook osteopathie voor mensen gaan doen. Maar ik doe het niet, dat is weer een studie van 5 jaar. Ik hou het nu maar bij de paardenosteopathie, heb al 12 jaar studie achter de rug...
Maar ook voor mensen is osteopathie zeker een aanrader!

dan zal je wel een slechte fysiotherapeut zijn, dat je niet gelooft in dat wat je doet.

of ...midlife crisis Slapen

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:33

Dank je wel, erg vriendelijk van je Nors opkijken
Fysiotherapie is een basisopleiding, in mijn ogen. Leuk vak, maar een basis om mee verder te gaan. Met manuele therapie kan ik mensen nog beter helpen, met osteopathie zou dat nog beter kunnen. Zo is het nu eenmaal.
Ben ik daarmee een slechte therapeut? Ik zou zeggen dat je dat bent als je tevreden bent met wat je kan, zodat je niet meer verder gaat zoeken naar de beste methode om mensen of dieren verder te helpen.
Ik ben nooit tevreden, denk daarom dat ik best een goede therapeut ben. Maar dat mogen anderen over mij oordelen. Jij alleen als je persoonlijk met me te maken hebt gehad.
Ik ben blij dat ik de osteopathie gevonden heb. Vind het een geweldig vak waarmee ik al veel paarden goed heb kunnen helpen. Als dierenfysiotherapeut kon ik dat niet goed genoeg. (vond ik...)