natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:32

Quellian schreef:
Ik heb hier vorig jaar een heel gesprek met een reguliere HS over gehad Knipoog

Slechte referentie denk ik zomaar.... Tong uitsteken

Ik geloof dat dit topic vnl was gestart door iemand die NB wel okee vindt. Dan snap ik even niet wie nou wiens mening op zit te dringen.

@Quellian: als jij een topic opent over een deken en daarin gaan mensen tekeer tegen een deken, mag je je terecht aangevallen voelen. Maar in dit topic????

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:39

DubbelDun schreef:
@Youngster: dit is dus echt klinklare onzin. Er wordt heus niet ineens een paar cm van de achterkant afgehaald. Veel paarden hebben een verkeerde stand (breuklijn) en die laat je bij NB langzaam aan wat zakken. Hier kunnen ettelijke kapbeurten voor nodig zijn.
Hierdoor ontstaan geen pees/gewrichtproblemen.

Dat zeg jij, de gerenomeerde hoefsmeden zeggen heel wat anders, en ook dierenartsen ( die hebben een studie gedaan van 6 jaar dus ik neem aan dat die wel weten waar ze over praten nietwaar Lachen
Laatst bijgewerkt door youngster op 09-11-06 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:39

DubbelDun schreef:
Dat heeft dus niets te maken met de manier waarop een hoef HOORT te staan, maar is bedoeld om het paard langer te kunnen gebruiken.
Je kunt je zelfs afvragen of het middel hier niet erger is dan de kwaal !!

Nee en hoef hoort niet zo te staan, maar ze horen ook niet zo achterlijk laag op de verzenen te staan en ook niet op de staal te lopen. Zo krijgt je dus zeker weten wel slijtage. Het is niet voor niks dat paarden met lage verzenen slechtere straalbenen hebben Knipoog
De kwaal is erg zat, daarom zijn er ook grenzen. Helpt dat beslag niet moet het dier dan verder lijden voor jou? Ik vind van niet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:42

Waar heb jij vandaan dat paarden niet op de straal moeten lopen? Zijn alle paarden in het wild dan verkeerd?

Cer

youngster schreef:
Dat zeg jij, de gerenomeerde hoefsmeden zeggen heel wat anders, en ook dierenartsen ( die hebben een studie gedaan van 6 jaar dus ik neem aan dat die wel weten waar ze over praten nietwaar Lachen

Laat ik nu gisteren een artikel uit een artsenblad gelezen hebben waarin een verhaal staat over Natuurlijk Bekappen, en dat dat zo slecht nog niet is. Ook artsen leren bij he Knipoog

Arabesk

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:47

Iedereen moet zijn/haar paard zo houden op de manier die hij/zij het beste vind. Mijn vorige paardje heeft de eerste paar jaar dat ik haar had altijd met deken en met ijzers gelopen. Met ijzers ging ze heel snel glijden, dus heb ik die eronder uit gehaald. En aan dekens heb ik een enorme hekel, dus die heb ik allemaal verkocht. Mijn nieuwe paardje hoop ik ook ijzerloos te kunnen houden en er komt zeker ook geen deken op, omdat ik dat een hoop gedoe vind. Maar mijn paardje komt over een paar jaar wel in een box te staan, omdat er hier in de randstad bijna geen stallen te vinden zijn waar ze het hele jaar naar buiten kunnen...helaas....
Mishandelen wij dan onze paarden? Ik vind van niet, zolang je je paard genoeg ruwvoer geeft en ze voldoende lang uit de box haalt (dus geen uurtje per dag).

@bramante2007
Lekker dat het nu goed gaat met haar hoeven. Ik vond het zo sneu voor haar toen ze van de zomer niet naar buiten kon. Welke hoefsmid heeft haar nu bekapt? (evt. per pb)

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:48

@ Quellian:
En wat mij tegen staat is dat ik me constant moet verdedigen omdat ik mijn paard op blote voeten heb lopen, "natuurlijk" laat bekappen en hem dekenloos door het leven laat gaan. Alsof ik het zou toestaan dat er iemand 'inhakt' op z'n voeten. Boos!
Waarom zie je nou niet in dat je precies hetzelfde doet als wat je de naturals (wat dat dan ook mag zijn) verwijt. Ik ben ervan overtuigd dat je paarden het prima hebben, maar die van mij heeft dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:51

Leven en laten leven, maar bovenal respecteren...helaas zijn er altijd een aantal mensen die elkaars mening niet respecteren, waaronder hier eerder in het topic een duidelijk voorbeeld. Ieder handelt naar beste eer en geweten en heb daar danook respect voor. Dat je heilig overtuigd bent van iets, prima, maar voor een ander hoeft dat niet zo heilig te zijn... Gelukkig maar! Anders zouden we allemaal misschien wel dezelfde paarden willen hebben, dezelfde partnet, de zelfde smid of bekapper en dezelfde kleren... ook geen leuke wereld dan! En er blijft niets mee te kletsen over omdat we t toch allemaal met elkaar eens zijn... Nee, gelukkig zijn er veel (leerzame) andere ideeën en meningen, en respecteer dat!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:52

oberon schreef:
@ Quellian:
En wat mij tegen staat is dat ik me constant moet verdedigen omdat ik mijn paard op blote voeten heb lopen, "natuurlijk" laat bekappen en hem dekenloos door het leven laat gaan. Alsof ik het zou toestaan dat er iemand 'inhakt' op z'n voeten. Boos!
Waarom zie je nou niet in dat je precies hetzelfde doet als wat je de naturals (wat dat dan ook mag zijn) verwijt. Ik ben ervan overtuigd dat je paarden het prima hebben, maar die van mij heeft dat ook.

Lezen Knipoog

Ik reageerde in dit topic en kreeg meteen Arabesk in m'n nek en ik WIST dat dat ging gebeuren Haha!

Maar dan nog; lees op de vorige pagina nog eens haar reactie. Ze wil niet accepteren dat er mensen zijn die het anders doen dan zij.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:53

Iedereen moet doen wat hem of haar het beste lijkt. Maar ik heb een aantal dingen zo ontzettend fout zien gaan en zie dat nog steeds dat ik me ernstig afvraag of die mensen wel weten waar ze mee bezig zijn.
Dit is overigens ook zo bij sommige hoefsmeden het geval, dus wat dat betreft snijdt het mes ( hoe toepasselijk) aan 2 kanten in dit geval.

Mijn paarden staan op ijzers, worden opgeschoren en staan onder dekens. Zijn ze ongelukkkig? Nee ik denk het niet, ze gaan wel hele dagen naar buiten omdat ik er van overtuigd ben dat een paard niet hele dagen op stal hoort.

Wat mij hier opvalt is dat alleen de "naturals" het goed kunnen doen en de rest niet. Zo kan je niet discuseren.
Ik kan best openstaan voor een andere methode ( wil niet zeggen dat ik het zelf ga toepassen) Maar als iemand compleet met foto's en filmpjes wil bewijzen dat zijn/haar paard echt vooruit is gegaan wil ik mijn mening best bijschaven. Tot nu toe hou ik er totaal niet van als mensen hun eigen beesten gaan bekappen en maar wat snijden in de hoeven. Hoefsmid is een vak apart en niet voor iedereen weggelegd, en hoe het bij mij overkomt is dat het idd geldbesparend is zo maar ook dat iedereen maar voor hoefsmid kan spelen, en dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:54

Als jij iets hebt tegen Arabesk hoef je toch niet iedereen over 1 kam te scheren?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:55

Cer schreef:
Als jij iets hebt tegen Arabesk hoef je toch niet iedereen over 1 kam te scheren?

Ik heb niets tegen Arabesk, ik heb iets tegen haar manier van mensen overtuigen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:56

Okee, opnieuw *zucht*
ALs jij iets hebt tegen de manier van mensen overtuigen van Arabesk, hoef je toch niet iedereen over 1 kam te scheren?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:56

youngster schreef:
Wat mij hier opvalt is dat alleen de "naturals" het goed kunnen doen en de rest niet. Zo kan je niet discuseren.
Ik kan best openstaan voor een andere methode ( wil niet zeggen dat ik het zelf ga toepassen) Maar als iemand compleet met foto's en filmpjes wil bewijzen dat zijn/haar paard echt vooruit is gegaan wil ik mijn mening best bijschaven.

Dank je wel, precies mijn gedachten!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:57

Arabesk schreef:
Quellian schreef:
Accepteer gewoon dat er mensen zijn die het anders doen. Punt.

Nee Vork

in dat lange betoog zal ik uitleggen waarom niet. Maar ik ga nu aan t werk Doei!

En dit zijn nu net die opmerkingen waarom er zulke lange discussies onstaat tussen "gewoon" en "natuurlijk" en waarom er zovelen zijn die niets moeten weten van het natuurlijk bekappen.
Arabesk, waarom zie jij het als missie om heel paardminnend nederland te overtuigen van jouw gelijk?
Zijn er niet meerdere wegen die naar Rome toe leiden en doet iedereen binnen zijn kunnen wat het beste is voor haar of zijn paard.
Iedereen heeft andere doelen, mijn doelen zijn het zo gezond mogelijk houden van mijn paarden, dressuurmatig trainen en mijn paarden uit te brengen in de sport.
Tja en ook ik kies weleens de "gemakkelijke" weg, ijzer er onder om meer grip op gras te krijgen, deken erop zodat de trainings paarden niet te dik in het haar komen, alles dingen die het voor mij gemakkelijker maken om mijn doelen te bereiken.

Mijn vriend heeft op het Uithof een lezing gehad over natuurlijk bekappen van Laarakkers, wat daar verteld werd was dat als je het goed wil doen je je paard in een groot natuurterrein moest zetten en als het paard uit zichzelf naar je toe komt dat je er iets mee kan doen en anders ga je gewoon genieten van het stipje die zich verschuilt achter de bomen.
Tja voor mij is zoiets niet te realiseren omdat ik dan nooit aan het trainen toe kom, denk wel dat mijn hengst zich zo'n een leven met zijn merries kan voorstellen.

Heb respect voor elkaar. wie of wat je ook bent, welke methodes je aanhangt, het zou niet moeten uitmaken.

Gr Em

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:58

Cer schreef:
Okee, opnieuw *zucht*
ALs jij iets hebt tegen de manier van mensen overtuigen van Arabesk, hoef je toch niet iedereen over 1 kam te scheren?

*Zucht*

Oke Cer, speciaal voor jou in Jip & Janneke taal Hyper!

Ik doe niet aan Natural dinges, heb er ook geen interesse in en heb er een hekel aan als mensen dingen opdringen. En aangezien dat hier gebeurt...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:00

Wel, ik ben voornemens om de vorderingen (of niet) bij mijn paard te filmen...

Want tegenwoordig is het niet meer normaal om mensen op hun woord te geloven.. Hoe zouden ze dat vroeger gedaan hebben Verward Tong uitsteken

@Youngster: Het gaat twee kanten op... de zgn 'normals' (enge hokjesgeest) kunnen ook erg doordrammen dat 'naturals' (enge hokjesgeest) het verkeerd doen.
Zo zouden ALLE natural bekappers de methode van Strasser gebruiken. En dat is niet zo.
Zo zouden ALLE natural bekappers na een tweedaagse cursus zelf in de paardenvoeten gaan hakken. En dat is niet zo.

om maar even twee voorbeelden aan te halen...

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:00

youngster schreef:
Ik kan best openstaan voor een andere methode ( wil niet zeggen dat ik het zelf ga toepassen) Maar als iemand compleet met foto's en filmpjes wil bewijzen dat zijn/haar paard echt vooruit is gegaan wil ik mijn mening best bijschaven. Tot nu toe hou ik er totaal niet van als mensen hun eigen beesten gaan bekappen en maar wat snijden in de hoeven. Hoefsmid is een vak apart en niet voor iedereen weggelegd, en hoe het bij mij overkomt is dat het idd geldbesparend is zo maar ook dat iedereen maar voor hoefsmid kan spelen, en dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

Waar staat dan dat alleen naturals het goed doen Verward Ik heb nou al 2 x geprobeerd te zeggen dat wat mij betreft iedereen moet doen wat hij/zij denkt dat in het belang van z'n paard is. Maar mijn nekharen gaan recht overeind als mij verweten wordt dat ik in mijn paard z'n voeten hak omdat ik geen zin heb om er geld aan uit te geven.
Ik nodig iedereen van harte uit om eens te komen kijken als mijn bekapster (gediplomeerd) Oberon's voeten onder handen komt nemen. Ze komt elke maand (a 40 euro per keer), dus mogelijkheden genoeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:01

Quellian schreef:
Ik doe niet aan Natural dinges, heb er ook geen interesse in en heb er een hekel aan als mensen dingen opdringen. En aangezien dat hier gebeurt...

Vind je het gek?? In een topic over natuurlijk bekappen....
Waarom lees je het als het je niet interesseert? Alleen maar om te spuien?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:02

Cer schreef:
Quellian schreef:

Vind je het gek?? In een topic over natuurlijk bekappen....
Waarom lees je het als het je niet interesseert? Alleen maar om te spuien?

Jeetje zeg, moet je niet werken? Haha!

Ik heb mijn mening op de eerste pagina al gegeven, vind het eng als mensen zomaar 'geloven' in iets. En daarbij is bokt hartstikke openbaar en reageer ik net zovaak als ik wil Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:02

Zahlina schreef:
En dit zijn nu net die opmerkingen waarom er zulke lange discussies onstaat tussen "gewoon" en "natuurlijk" en waarom er zovelen zijn die niets moeten weten van het natuurlijk bekappen.
Arabesk, waarom zie jij het als missie om heel paardminnend nederland te overtuigen van jouw gelijk?

Is Arabesk de vertegenwoordiger van alle mensen die hun paarden natuurlijk laten bekappen eigenlijk?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:03

Cer schreef:
Zahlina schreef:

Is Arabesk de vertegenwoordiger van alle mensen die hun paarden natuurlijk laten bekappen eigenlijk?

Moet je eens een topic openen over dekens, ijzers, brok en alle andere dier-onvriendelijke activiteiten.

Misschien is het antwoord op je vraag 'nee', maar is de wens er wel Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:03

Quellian schreef:
Jeetje zeg, moet je niet werken? Haha!

Wat heeft dit ergens mee te maken??

Citaat:
Ik heb mijn mening op de eerste pagina al gegeven, vind het eng als mensen zomaar 'geloven' in iets. En daarbij is bokt hartstikke openbaar en reageer ik net zovaak als ik wil Lachen

Reageer dan es op jouw stelling dat iedereen zit te hakken, en de weerwoorden die daarop gekomen zijn?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:04

Cer schreef:
Wel, ik ben voornemens om de vorderingen (of niet) bij mijn paard te filmen...

Want tegenwoordig is het niet meer normaal om mensen op hun woord te geloven.. Hoe zouden ze dat vroeger gedaan hebben Verward Tong uitsteken

@Youngster: Het gaat twee kanten op... de zgn 'normals' (enge hokjesgeest) kunnen ook erg doordrammen dat 'naturals' (enge hokjesgeest) het verkeerd doen.
Zo zouden ALLE natural bekappers de methode van Strasser gebruiken. En dat is niet zo.
Zo zouden ALLE natural bekappers na een tweedaagse cursus zelf in de paardenvoeten gaan hakken. En dat is niet zo.

om maar even twee voorbeelden aan te halen...

Ik ben absoluut geen hokjes denker vind ik zelf. Wat ik hierboven al zei ik neem aan dat iedereen het beste voor zijn/haar paard wil.
Als iemand geen dekens wil gebruiken vind ik het prima hoor. Net als zonder ijzers. Als ik alleen in het bos zou crossen of mijn paard loeisterke hoeven zou hebben had ik precies hetzelfde gedaan. Maar helaas dat is niet zo.

Naja vroeger was er geen bokt dus ja Haha! Dan moest je gewoon bij iemand gaan kijken, maar daar heb ik geen tijd voor dus vandaar mijn vraag.
Ik sta best open voor een andere methode, maar ik ben wel iemand die echt resultaat wil zien dan Lachen