Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
casperrr schreef:Nooit gedacht toen ik dit topic opende dat er zo'n "discussie" over kwam
mylittlejoy schreef:Voor de liefhebbers: een tijdje geleden hadden we eenzelfde discussie.
viewtopic.php?f=111&t=627567&hilit=
Ik ben van mening dat als jouw paard zonder ijzers kan, je 'm zeker zonder ijzers moet houden. Maar ik geloof ook dat er zeker paarden zijn voor wie een ijzer een oplossing bieden en dat ijzers niet per definitie slecht zijn.
casperrr schreef:dat was te merken aan de vorige pagina's... haha
_angela_ schreef:Ik vind ijzers niet nodig. Al zijn er natuurlijk uitzoneringen.
Hoe langer je paard op ijzers staat, hoe slechter zijn hoeven worden. Natuurlijk gaat het vaak goed, maar zonder ijzers is is mijn opzicht bijna altijd beter.
Citaat:Geloof me: ik zie een hoop goede paarden met laten we zeggen matige ruiters , waarbij de combinatie nog weinig tekenen van balans vertoont, terwijl de paarden die als ze los lopen, wel hebben.
De vraag wordt dan: moet je die mensen het rijplezier maar ontnemen, terwijl je ze met ijzers (=toegenomen grip) kunt helpen?
Visconti schreef:Maar het feit dat het ijzers er door beschadigd moet worden zegt wel dat het behoorlijk gehinderd word en dus niet goed zijn werk kan doen.
Citaat:maar het moet niet zo zijn dat je een gezond, goed lopend paard, gaat veranderen in zijn stand zodat de ruiter meer plezier heeft. Als het paard goed kan lopen zonder, vind ik het niet eerlijk tegenover het paard om iets te veranderen voor de ruiter.
farrier schreef:het is al heeel heeel lang geleden aangetoond dat een hoef op een goed geplaatst ijzer meer hoefmechanisme heeft dan een blote hoef op een stroeve weg.
Dat heeft te maken met de weerstandcoefficient die van ijzer veel lager is, als van bijv. beton en asfalt.
Ijzers geven wel degelijk meer grip. Voor trekproeven en bosarbeid (bomen slepen) wordt algemeen aangeraden het paard op ijzers te zetten. daarnaast heb je de mogelijkheid om het paard te helpen met stiften.
Verder maakt het een enorm verschil uit of een paard alleen door het weiland scheurt, of dat hij/zij een volte 10meter op nat gras moet galoperen. De balans is in deze gevallen totaal anders. (overigens is door hei weiland scheuren heel slecht uit het oogpunt van blessures).
Geloof me: ik zie een hoop goede paarden met laten we zeggen matige ruiters, waarbij de combinatie nog weinig tekenen van balans vertoont, terwijl de paarden die als ze los lopen, wel hebben.
![]()
De vraag wordt dan: moet je die mensen het rijplezier maar ontnemen, terwijl je ze met ijzers (=toegenomen grip) kunt helpen?
Citaat:...............het moet niet zo zijn dat je een gezond, goed lopend paard, gaat veranderen in zijn stand zodat de ruiter meer plezier heeft. Als het paard goed kan lopen zonder, vind ik het niet eerlijk tegenover het paard om iets te veranderen voor de ruiter. Want je verandert toch de stand van de hoeven, waardoor het paard anders moet leren lopen.
Ptries schreef:Komt dat dan door het ijzer of doordat mensen hun paard te lang erop laten staan. Mijn paard wordt altijd keurig om de 6-8 weken bekapt en beslagen en glipt en glijdt nooit. Een keer heeft het door een miscommunicatie tussen mij en de smid langer geduurd en ja, toen begon ze te glijden.
Mijn vorige pony was wel altijd ijzerloos en ik moet zeggen dat mijn huidige paard (met ijzers) een beter balans en evenwicht heeft dan mijn vorige pony, maar mijn vorige pony had een neurologische afwijking, dus die vergelijking gaat denk ik niet helemaal op.
pjotrg schreef:...Ik vraag me dan wel af of je in die relatief korte cursus voldoende kennis en ervaring hebt kunnen opdoen om dat alle gevallen correct te kunnen beoordelen.
Ludora schreef:Is het dan voor sommige echt zo dat ze denken dat als een ander een paard wel op ijzers heeft of wil, dat het meteen dierenmishandeling is ??? Zo wordt er namelijk wel gereageerd.
Ik ben ven mening, dat als je je paard goed verzorgd, en op ijzers hebt en regelmatig de smid laat komen dat dit totaal geen problemen zal geven.
dat een paard in de natuur niet op ijzers loopt snap ik ook wel, maar helaas leven ze niet in de natuur, en gaan wij er op al een niet natuurlijke manier mee om.
Het komt gewoon neer op goede verzorging, niet op goed en fout.
Een slacht bekapt of te weinig bekapt paard kan even veel problemen krijgen met zijn voeten als een paard op ijzers. Dus gewoon goed verzorgen en doen wat jijzelf het beste vindt.