Paard en ijzers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Paard en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:37

Dank je wel voor jullie tips, aan bovengenoemde eisen voldoet ie al bijna allemaal (buiten dat krachtvoer) en die hoef & zool ga ik zeker proberen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:48

Nooit gedacht toen ik dit topic opende dat er zo'n "discussie" over kwam Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:49

casperrr schreef:
Nooit gedacht toen ik dit topic opende dat er zo'n "discussie" over kwam Nagelbijten / Gniffelen

Cool

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:49

Voor de liefhebbers: een tijdje geleden hadden we eenzelfde discussie.

viewtopic.php?f=111&t=627567&hilit=

Ik ben van mening dat als jouw paard zonder ijzers kan, je 'm zeker zonder ijzers moet houden. Maar ik geloof ook dat er zeker paarden zijn voor wie een ijzer een oplossing bieden en dat ijzers niet per definitie slecht zijn.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:51

mylittlejoy schreef:
Voor de liefhebbers: een tijdje geleden hadden we eenzelfde discussie.

viewtopic.php?f=111&t=627567&hilit=

Ik ben van mening dat als jouw paard zonder ijzers kan, je 'm zeker zonder ijzers moet houden. Maar ik geloof ook dat er zeker paarden zijn voor wie een ijzer een oplossing bieden en dat ijzers niet per definitie slecht zijn.

Ik zie het ja! hoho 23 blz's ben benieuwd hoe ver deze komt Nagelbijten / Gniffelen
Ik bedoelde het niet echt helemaal dat er zo'n "discussie" kwam toen ik hem opende haha. Ik had alleen maar een vraag, uiteindelijk kwamen er nog meer mensen bij hahaha

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:00

Ach, het nou eenmaal een gevoelig onderwerp met nogal uiteenlopende meningen. Clown

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:15

dat was te merken aan de vorige pagina's... haha Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:18

casperrr schreef:
dat was te merken aan de vorige pagina's... haha Clown

ach ja, hobbie he Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:25

Ach ik vind het allemaal best hoor! Lachen zolang het er maar een beetje normaal aan toe gaat en niet iedereen wordt afgekraakt die ook maar 1 ding zegt. Vind het wel eens grappig om dit allemaal te lezen Haha!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:41

Ik heb vandaag foto's gemaakt van de ijzers die ik maandag onder mijn eigen paard vandaan haalde om te laten zien dat er wel degelijk heel wat hoefmechanisme plaatsvindt met ijzers! Kijk maar naar de ingesleten stukken, vanaf het tweede nagelgat helemaal naar achteren...

Afbeelding

Afbeelding

Zo zie je maar!! Pling

Afbeelding

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 06:43

Tuurlijk vind er hoefmechanisme plaats bij een ijzers, anders is er totaal geen doorbloeding in het been en zou het afsterven ofzo Clown
Maar het feit dat het ijzers er door beschadigd moet worden zegt wel dat het behoorlijk gehinderd word en dus niet goed zijn werk kan doen.

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:05

_angela_ schreef:
Ik vind ijzers niet nodig. Al zijn er natuurlijk uitzoneringen.

Hoe langer je paard op ijzers staat, hoe slechter zijn hoeven worden. Natuurlijk gaat het vaak goed, maar zonder ijzers is is mijn opzicht bijna altijd beter.

helemaal mee eens *LOL* het schijnt ook dat ze zonder hoefijzers veel meer grip hebben dan met ijzers. Kijk maar naar je eigen nagels, als je daar nepnagels aanplakt, heb je daar veel minder grip mee dan je eigen nagels.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:08

het is al heeel heeel lang geleden aangetoond dat een hoef op een goed geplaatst ijzer meer hoefmechanisme heeft dan een blote hoef op een stroeve weg.
Dat heeft te maken met de weerstandcoefficient die van ijzer veel lager is, als van bijv. beton en asfalt.
Ijzers geven wel degelijk meer grip. Voor trekproeven en bosarbeid (bomen slepen) wordt algemeen aangeraden het paard op ijzers te zetten. daarnaast heb je de mogelijkheid om het paard te helpen met stiften.
Verder maakt het een enorm verschil uit of een paard alleen door het weiland scheurt, of dat hij/zij een volte 10meter op nat gras moet galoperen. De balans is in deze gevallen totaal anders. (overigens is door hei weiland scheuren heel slecht uit het oogpunt van blessures).
Geloof me: ik zie een hoop goede paarden met laten we zeggen matige ruiters Bloos , waarbij de combinatie nog weinig tekenen van balans vertoont, terwijl de paarden die als ze los lopen, wel hebben. Haha!
De vraag wordt dan: moet je die mensen het rijplezier maar ontnemen, terwijl je ze met ijzers (=toegenomen grip) kunt helpen?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:07

Dat houdt wel in, dat een paard op ijzers over beton of asfalt laten lopen veel te glad is... Dan ben je juist blij dat hij op blote voeten loopt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:51

Citaat:
Geloof me: ik zie een hoop goede paarden met laten we zeggen matige ruiters , waarbij de combinatie nog weinig tekenen van balans vertoont, terwijl de paarden die als ze los lopen, wel hebben.
De vraag wordt dan: moet je die mensen het rijplezier maar ontnemen, terwijl je ze met ijzers (=toegenomen grip) kunt helpen?

In dat geval...ja. Kijk, ik vind ijzers in veel gevallen een superoplossing voor paarden met problemen, zoals mijn eigen paard, maar het moet niet zo zijn dat je een gezond, goed lopend paard, gaat veranderen in zijn stand zodat de ruiter meer plezier heeft. Als het paard goed kan lopen zonder, vind ik het niet eerlijk tegenover het paard om iets te veranderen voor de ruiter. Want je verandert toch de stand van de hoeven, waardoor het paard anders moet leren lopen. Is dit om een medische reden of iig een reden die ligt bij het paard, dan is het die aanpassingsperiode waard. Maar wanneer het is om de ruiter het gemakkelijker te maken, vind ik dit geen goede manier.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:11

Visconti schreef:
Maar het feit dat het ijzers er door beschadigd moet worden zegt wel dat het behoorlijk gehinderd word en dus niet goed zijn werk kan doen.

Sorry, maar dit is echt volslagen onzin. Heb je natuurkunde gehad op school?

Het is toch duidelijk dat de hoef zoveel mechanisme heeft dat het zelfs ijzer in doet slijten....
Mijn ijzers hebben ook altijd zo´n rand er in.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:42

Citaat:
maar het moet niet zo zijn dat je een gezond, goed lopend paard, gaat veranderen in zijn stand zodat de ruiter meer plezier heeft. Als het paard goed kan lopen zonder, vind ik het niet eerlijk tegenover het paard om iets te veranderen voor de ruiter.

Maar dat is nou juist de vraag niet? kan het paard in combinatie met die betreffende ruiter goed lopen? Als er zo weinig balans inzit, dat die combinatie onderuit zou gaan, kan een ijzer met evt stiften wel degelijk helpen, ook voor het paard. Een paard met bodemangst zal verkrampen, zijn rug vasthouden enz., met allerlei mogelijke blessures als gevolg

Iedereen is het erover eens dat een fokmerrie, die niet wordt gereden, zonder medische noodzaak op ijzers zetten je reinste flauwekul is. Er is echter een breed grijs gebied, waarin de keuze van de mens doorslag geeft.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:00

Als een ruiter zo weinig balans heeft dat hij het paard om laat kukelen, zal het waarschijnlijk een (weinig getalenteerde Clown ) beginner zijn, zonder eigen paard. Van dat ene uurtje in de week dat die ruiter er dan op zit, zal het paard geen bodemangst ontwikkelen. Mocht die persoon wel een eigen paard hebben, zal de ruiter zich snel genoeg ontwikkelen om voorbij dit punt te komen. In de tussentijd vind ik een goede bijrijder dan een betere oplossing dan ijzers. Daarbij rij je in principe alleen met stiften op gras en dan in 99% van de gevallen bij wedstrijden. Een ruiter die zo onervaren is, zie ik daar nog niet verschijnen.

Maar mochten er dus werkelijk mensen al meerdere jaren rondrijden die zo weinig balans hebben dat het paard waar ze op rijden niet eens meer normaal op zijn benen kan lopen, vind ik nog steeds niet dat je er dus maar ijzers onder moet timmeren om dit proberen op te lossen. Ten eerste zit het probleem niet in de hoeven of benen en ten tweede, een ruiter die zo tegenwerkt bij zijn paard, zal rugproblemen veroorzaken, met of zonder ijzer. Dit lost dus helemaal niets op. Ik zou dan toch voor uitgebreide zitlessen gaan om balans te ontwikkelen en een eventueel een bijrijder om het paard los te maken in zijn lijf. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat deze manier geen vooruitgang zou opleveren.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:06

farrier schreef:
het is al heeel heeel lang geleden aangetoond dat een hoef op een goed geplaatst ijzer meer hoefmechanisme heeft dan een blote hoef op een stroeve weg.
Dat heeft te maken met de weerstandcoefficient die van ijzer veel lager is, als van bijv. beton en asfalt.
Ijzers geven wel degelijk meer grip. Voor trekproeven en bosarbeid (bomen slepen) wordt algemeen aangeraden het paard op ijzers te zetten. daarnaast heb je de mogelijkheid om het paard te helpen met stiften.
Verder maakt het een enorm verschil uit of een paard alleen door het weiland scheurt, of dat hij/zij een volte 10meter op nat gras moet galoperen. De balans is in deze gevallen totaal anders. (overigens is door hei weiland scheuren heel slecht uit het oogpunt van blessures).
Geloof me: ik zie een hoop goede paarden met laten we zeggen matige ruiters Bloos , waarbij de combinatie nog weinig tekenen van balans vertoont, terwijl de paarden die als ze los lopen, wel hebben. Haha!

Een blote hoef vertoont meer hoefmechanisme dan een hoef met ijzer eronder.
Met name dat zowel die hielen,als de steunsels,als de hoewand kan uitrekken.Bij ijzers rekt de hoefwand uit maar veel minder als die zou moeten doen.
Ijzers kunnen op vele wegen erg glad en zélfs gevaarlijk zijn.Als ik de achterijzers onder mijn vzpaard niet had laten weghalen hadden we zeker eronderuit gegaan tijdens het veldcrossen.

Bovendien zie ik bijna alle paarden met ijzers uitglijden,schuiven en op hun bek gaan

PtriesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:17

Komt dat dan door het ijzer of doordat mensen hun paard te lang erop laten staan. Mijn paard wordt altijd keurig om de 6-8 weken bekapt en beslagen en glipt en glijdt nooit. Een keer heeft het door een miscommunicatie tussen mij en de smid langer geduurd en ja, toen begon ze te glijden.
Mijn vorige pony was wel altijd ijzerloos en ik moet zeggen dat mijn huidige paard (met ijzers) een beter balans en evenwicht heeft dan mijn vorige pony, maar mijn vorige pony had een neurologische afwijking, dus die vergelijking gaat denk ik niet helemaal op.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:21

Citaat:
...............het moet niet zo zijn dat je een gezond, goed lopend paard, gaat veranderen in zijn stand zodat de ruiter meer plezier heeft. Als het paard goed kan lopen zonder, vind ik het niet eerlijk tegenover het paard om iets te veranderen voor de ruiter. Want je verandert toch de stand van de hoeven, waardoor het paard anders moet leren lopen.

IJzers onderleggen staat voor mij zeker niet gelijk met standverandering. Geen enkele weldenkende hoefsmid zal het in zijn hoofd halen om de stand van een paard te veranderen zonder dat daar een gegronde reden voor is. Standcorrectie kan nodig zijn, maar dan kan en mag dat wat mij betreft alleen maar ten behoeve van het welzijn van het paard, bijvoorbeeld bij revalidatie, afwijkingen, hoef- of beenproblemen.

Ik verwacht dat mensen die na een relatief korte cursus (in vergelijking tot de hoefsmidsopleidng!) paarden gaan bekappen daar ook zo over denken. Ik vraag me dan wel af of je in die relatief korte cursus voldoende kennis en ervaring hebt kunnen opdoen om dat alle gevallen correct te kunnen beoordelen. Ik hoop dus ook van harte dat deze cursisten, net als EHBO'ers (vergelijking gaat een beetje mank dat weet is Haha! ), vooral ook geleerd is wat ze niet moeten doen (dus waar ze af moeten blijven) en waar dan een beter (bijvoorbeeld een dierenarts of rijkserkend hoefsmid) opgeleid iemand naar moet kijken.

Hoefsmid, natuurlijk bekapper of goedwillende hobbyist, maakt me eigenlijk niet uit, maar in mijn ogen staat iedere niet voor het paardenwelzijn noodzakelijke standwijziging gelijk aan dierenmishandeling!

Geheel los daarvan staat wat mij betreft het al dan niet gebruiken van ijzers, daarbij is in mijn ogen van belang:
- het gebruik dat de eigenaar van het paard maakt (in combinatie met het terrein waarop)
- de conditie, hardheid, etc van de hoeven. Een ieder die blootvoets veel over slijtende ondergrond loopt en dan nog regelmatig bij
moet vijlen om te zorgen dat zijn paard nog onder de deur door past moet zich gelukkig prijzen Haha! Haha!
- eventuele noodzaak van het gebruik van ijzers voor het corrigeren, beschermen van hoeven of stand

De eventuele voorkeur van eigenaar of hoefsmid en nog minder de financiën mogen daarop niet van invloed zijn.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:29

Ptries schreef:
Komt dat dan door het ijzer of doordat mensen hun paard te lang erop laten staan. Mijn paard wordt altijd keurig om de 6-8 weken bekapt en beslagen en glipt en glijdt nooit. Een keer heeft het door een miscommunicatie tussen mij en de smid langer geduurd en ja, toen begon ze te glijden.
Mijn vorige pony was wel altijd ijzerloos en ik moet zeggen dat mijn huidige paard (met ijzers) een beter balans en evenwicht heeft dan mijn vorige pony, maar mijn vorige pony had een neurologische afwijking, dus die vergelijking gaat denk ik niet helemaal op.

Mijn paard had altijd na twee weken zijn ijzers al glad. Leuk als je een stuk bergaf over het harde moet om van het erf af te komen. Er was geen medische reden voor ijzers, dus ijzerloos was de uitkomst.

pjotrg schreef:
...Ik vraag me dan wel af of je in die relatief korte cursus voldoende kennis en ervaring hebt kunnen opdoen om dat alle gevallen correct te kunnen beoordelen.

De bedoeling van de cursus is niet dat je in alle gevallen weet hoe je moet handelen, maar slechts in 1 geval: nl bij je eigen paard, vooropgesteld dat hij gezonde hoeven heeft. Dus voor het bijhouden van gezonde hoeven, en niet om lukraak elk paard maar te gaan bekappen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:56

Neem je je paard dan mee op zo'n cursus??

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:01

Ludora schreef:
Is het dan voor sommige echt zo dat ze denken dat als een ander een paard wel op ijzers heeft of wil, dat het meteen dierenmishandeling is ??? Zo wordt er namelijk wel gereageerd.

Ik ben ven mening, dat als je je paard goed verzorgd, en op ijzers hebt en regelmatig de smid laat komen dat dit totaal geen problemen zal geven.

dat een paard in de natuur niet op ijzers loopt snap ik ook wel, maar helaas leven ze niet in de natuur, en gaan wij er op al een niet natuurlijke manier mee om.

Het komt gewoon neer op goede verzorging, niet op goed en fout.

Een slacht bekapt of te weinig bekapt paard kan even veel problemen krijgen met zijn voeten als een paard op ijzers. Dus gewoon goed verzorgen en doen wat jijzelf het beste vindt.

SLUIT ME HIER OOK HELEMAAL BIJ AAN Haha!

GROETJES

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:19

Nee, maar als je verstandig bent ga je ook niet meteen helemaal alleen aan de slag na zo'n cursus. Controle en begeleiding van een professioneel bekapper is zeker in het begin aan te raden. Die kan je orecies vertellen waar je bij jouw paard op moet letten en of er bijzonderheden zijn.