natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IJzersterk

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:34

arno8 schreef:
Het is simpelweg onmogelijk dat jij ervaring hebt met natuurlijk bekappen. Bij natuurlijk bekappen wordt de teen zo afgerond dat het paard er makkelijk over af kan ronden. Mustang roll heet zoiets. Dat is echt een van de meest basale dingen aan het natuurlijk bekappen: het korter maken van de teen.
Als je zegt dat door NB de teen te lang wordt gelaten, demonstreer je eigenlijk alleen dat je er geen kennis van hebt.

Mijn mening is dat als de verzenen naar beneden gehaald worden, dat de voet toch veranderd, en veel meer moeite krijgt met afrollen.
Dan kan het wel zo zijn dat er een mustangrol gemaakt wordt, maar toch veranderd de voet.
Je maakt mij niet wijs dat een voet die bij de verzenen laag wordt gezet, optimaal kan afrollen door zo’n mustangrol.
Misschien is een langere teen geen goede verwoording, maar omdat de voetas weker word, duurt het gewoon langer voordat de voet over de teen afrolt en opgetild wordt. Lachen

En dan vraag ik me nog iets af, menig NB-er heeft mij duidelijk gemaakt, dat ze de verzenen zo kort mogelijk aan de grond willen hebben.
Hoe wil jij dan ook nog eens de teen zo kort mogelijk maken?
Of is het de bedoeling dat heel de voet zo kort mogelijk gemaakt wordt? Vork
Want dat kan ik wel begrijpen dat er zoveel paarden gevoelig lopen na het NB-en
Clown

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:37

Gevoelig lopen na NB'en?
Nog zoiets basaals, na een goede NB bekapping loopt een paard niet gevoeliger dan voor de bekapping. Gebeurt dat wel, dan is het paard verkeerd bekapt.
Ik vraag me af of je weet dat de hoefwand met de zool gelijk gemaakt wordt???

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:40

Pffff, wat een discussie weer zeg.

Mijn merrie is nu 12 en is nooit beslagen. Ik laat haar sinds ik haar heb (4 1/2 jaar) natuurlijk bekappen (bij toeval hoor) en ze heeft prima hoeven. Ik draaf over klinkers, asfalt en ze zoekt vaak zelf het verharde op ook als er een berm is.

Mijn bekapper ment met zijn paarden in tweespan zonder ijzers en dat zijn joekels Lachen

Maar het ene paard is het andere niet. Je zou een paard echter wel de kans moeten geven blootsvoets te gaan lopen. Scheelt je ook nog een keer in je portemonnee Lachen

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 22:49

edit

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:54

KiWiKo schreef:
ok Haha! Haha! zegmaar die haaltjes die je wel eens ziet??

(dat had ik bedacht bij de naam, maar ik weet graag dingen zeker Haha! )

Ter illustratie een hoef met hoefwand met en zonder flare(s), je begint een rechte lijn te trekken vanaf het begin van de nieuwe aangroei vanaf de kroonrand en die trek je door, alles wat voor de lijn komt, is nog niet stevig genoeg. Een hoefwand met flares brokkelt onderaan veel makkelijker.

http://www.mijnalbum.nl/Album=WAVQ3FHW

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:02

sannie1984 schreef:
Mijn mening is dat als de verzenen naar beneden gehaald worden, dat de voet toch veranderd, en veel meer moeite krijgt met afrollen.
Dan kan het wel zo zijn dat er een mustangrol gemaakt wordt, maar toch veranderd de voet.
Je maakt mij niet wijs dat een voet die bij de verzenen laag wordt gezet, optimaal kan afrollen door zo’n mustangrol.
Misschien is een langere teen geen goede verwoording, maar omdat de voetas weker word, duurt het gewoon langer voordat de voet over de teen afrolt en opgetild wordt. Lachen

Je zou voor de grap "de" cursus moeten volgen om wijzer te worden dan je al bent Haha! .

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:12

arno8 schreef:
Gevoelig lopen na NB'en?
Nog zoiets basaals, na een goede NB bekapping loopt een paard niet gevoeliger dan voor de bekapping. Gebeurt dat wel, dan is het paard verkeerd bekapt.

Ja, en als alle paarden op deze aardbol die beslagen zijn, door een goede hoefmid, op een correcte wijze beslagen zouden worden, zouden er veel minder hoefproblemen zijn. Knipoog

Citaat:

Ja, dat weet ik, en ik heb meerdere paarden gezien die natuurlijk bekapt waren, en vreselijk gevoelig liepen. De reden? Ze konden niet lopen op voeten waarvan de zool gelijk was aan de draagrand. En de voeten waren veel te kort. Het was ook geen wonder dat ze al een stuk beter liepen, nadat de druk van de zool was/zool niet meer meedroeg. Toen de paarden na een aantal weken weer gewoon bekapt werden, waren er gewoon duidelijk kneuzing in de zool te zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:27

Als alle paarden op de aardbol beslagen waren dan waren er vast nóg meer paarden met gewrichtsproblemen en artrose, hoe kan een ijzer onder je voeten nu goed zijn voor je benen?
En ik ben geen natuurlijk-bekap-aanhanger of hoe je het ook wil noemen. Maar wel (bijna altijd) tegen ijzers, ook tegen strasseren.

Mijn paard werd een tijd door een smid bekapt die bijna hetzelfde bekapte als een NB'er. De straal sneed hij niet weg. De hoefwand werd afgerond. De zool droeg mee. De hoeven waren vrij kort omdat we veel asfalt liepen. Mijn paard heeft nooit problemen gehad.
Dan vraag ik me af, waar trek je de grens tussen NB'en en traditioneel bekappen.
Wat is voor jou 'gewoon bekappen'? Zoals er wordt bekapt voor het beslaan, maar gewoon de ijzers weglaten?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:44

sannie1984 schreef:
Ja, en als alle paarden op deze aardbol die beslagen zijn, door een goede hoefmid, op een correcte wijze beslagen zouden worden, zouden er veel minder hoefproblemen zijn. Knipoog

Inderdaad .... en als alle paarden op de aardbol die onbeslagen zijn regelmatig en goed bekapt werden van veulen af aan, dan zouden er veel minder beslagen paarden op deze aardbol rondlopen Clown .

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:59

Citaat:
Ja zorg vooral dat er wat voet aan blijft en zool erin blijft

De teen is lang omdat er flares in zitten welke nog moeten uitgroeien, met regelmatig bekappen kun je hier wat aan doen gewoonweg omdat er geen ijzer in de weg zit.

Na je uitleg met foto’s ( OK dan! ) over wat jij flares noemt, snap ik wat met flares bedoeld wordt.
Als ik een voet tegen kom die er zo uitziet (met die flares) is dat naar mijn mening gewoon een voet waarvan de hoefwand niet strak is.
Ik vind ook dat de lijn die vanaf de kroonrand naar beneden loopt, zoals het nieuwe hoorn afgroeit, mooi strak hoort te zijn, en dit hoort de smid ook elke bekap/beslagbeurt mooi strak te houden. (anders kan een smid de voetas ook niet goed beoordelen)
Ik ben het met je eens dat het paard een lange teen krijgt, als dit niet gebeurd.
Maar als de teen van een voet lang is, hoeft dit niet automatisch te betekenen dat de hoefwand niet strak is.
Sommige paarden zakken nou eenmaal onderuit, naar mate ze langer op de voeten staan.
Dan groeit de teen dus harder dan de verzenen.
En daarom zullen zulke paarden ook meer gaan struikelen, naar mate ze langere tijd op de voeten/ijzers staan.

Met mooi voet eraan laten, bedoel ik dus niet automatisch “laat de teen maar lekker lang”
Maar gewoon dat de voet niet te kort gemaakt wordt. De hoefwand moet gewoon mooi strak blijven, dus van die flares is simpelweg niet van toepassing. Lachen

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:03

Ik zweer erbij, al jaren lang! Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spamlink verwijderd.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:10

MysticTinker schreef:
Als alle paarden op de aardbol beslagen waren dan waren er vast nóg meer paarden met gewrichtsproblemen en artrose, hoe kan een ijzer onder je voeten nu goed zijn voor je benen?

Dát zei ik niet Haha!

Opala schreef:
Inderdaad .... en als alle paarden op de aardbol die onbeslagen zijn regelmatig en goed bekapt werden van veulen af aan, dan zouden er veel minder beslagen paarden op deze aardbol rondlopen

Dat ben ik met je eens Haha!

Alleen ben ik van mening dat dat geldt wanneer er op een normale manier bekapt wordt.
Er hoeft niet natuurlijk bekapt te worden om te bereiken wat deze stelling zegt.
dwz er gelden geen standaard regeltjes om een paard te bekappen, je moet kijken hoe een paard staat en beweegt.
Elk paard moet je individueel bekijken en aan de hand daarvan bepalen hoe hoe je het paard gaat bekappen, en wat je kunt doen om een paard optimaal te kunnen laten lopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:33

sannie1984 schreef:
En dan vraag ik me nog iets af, menig NB-er heeft mij duidelijk gemaakt, dat ze de verzenen zo kort mogelijk aan de grond willen hebben

Niet zo kort mogelijk bij de grond, maar gelijk, of een mm uitstekend aan de hoogte van de zool.

Bij mijn pony zijn de verzenen van de zijkant gezien redelijk hoog, zeker als je het vergelijkt met het "plaatje" dat je vaak ziet bij natuurlijk bekapte hoeven. Toch kunnen ze niet lager, omdat de hoef nu eenmaal zo is. Zou ik het voor het oog korter willen maken, kom ik hoogstwaarschijnlijk in het leven en is ze inderdaad kreupel.

Menig NB-er vind dan ook als ze een foto zien van mijn pony's hoef dat deze niet goed is bekapt. Maar ja een traditionele smid vind ook weer dat er meer van de straal af moet omdat deze de grond raakt.

Dus tja ... het is inderdaad bij mij meer wat Spikyblue hier al eerder benoemde een "GoedBekappenDatBijHetSpecifiekePaardPast manier Haha!"

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 06:13

sannie1984 schreef:
arno8 schreef:
Het is simpelweg onmogelijk dat jij ervaring hebt met natuurlijk bekappen. Bij natuurlijk bekappen wordt de teen zo afgerond dat het paard er makkelijk over af kan ronden. Mustang roll heet zoiets. Dat is echt een van de meest basale dingen aan het natuurlijk bekappen: het korter maken van de teen.
Als je zegt dat door NB de teen te lang wordt gelaten, demonstreer je eigenlijk alleen dat je er geen kennis van hebt.

Het is wel jou mening en dat kan iets heel anders zijn dan eigenlijk de bedoeling is Pling

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:31

Kunnen we nou eindelijk eens ophouden? TS'er heeft al lang aangegeven tevreden te zijn met de antwoorden op haar vraag.

Ieder topic dat iets over bekappen of hoefbeslag meldt mondt automatisch uit in een soort heilige oorlog van de "natuurlijken" versus de "traditionelen". En het zijn dan nog altijd dezelfde bokkers ook! Vooral de meningen van de "natuurlijken" lijken bijna wel op uitspraken van volgelingen van één of andere sekte, zo van: "als je niet "natuurlijk" bezig bent, dan ben dus je slecht voor je paard" Wat een onzin!

Ieder paard is anders en iedere eigenaar/berijder is anders. Laat ieder toch lekker met zijn/haar paardje doen wat hij/zij goed vindt.

Als je tevreden bent met hoe je paard loopt laat het dan lekker zo. Als je niet tevreden bent vraag dan advies aan een paar ervaren paardenmensen en/of paardenprofessionals (instructeurs, dierenartsen, hoefsmeden) uit de buurt en ga niet over één nacht ijs. Het bewegingsapparaat van een paard is een delicaat en gecompliceerd geheel, als je daar dingen fout mee doet, doe je je paard (en omdat je van je paardje houdt, uiteindelijk jezelf) erg veel pijn.

Aan de hoeven van mijn paard komt voortaan alleen nog maar een ervaren rijksgediplomeerd hoefsmid of een dierenarts. Zelf bekappen, ook na een paar dagen cursus, durf ik echt niet aan (en durf ik mijn paard niet aan te doen). Eventueel kleine oneffenheden aan de hoefrand wegvijlen doe ik alleen onder toezicht van mijn hoefsmid.
Laatst bijgewerkt door pjotrg op 27-09-06 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:33

Ik heb wel een negatieve ervaring met nb met mijn pony.

Ik ben van strasser naar natuurlijk bekappen gegaan en sinds kort weer een traditionele smid.
Mijn paard heeft een dikke 4 jaar zonder ijzers gelopen na 9 jaar ijzers.
De eerste maanden ging het goed, dwz hij liep niet kreupel en ik reeed zelden. Hij heeft in de 4 ijzerloze jaren nooit goed over stenen, steentjes, friemelsteentjes op beton die je nauwelijks ziet liggen gelopen, hij brak dan compleet de benen.
In de wei had ik een stuk steen,puin gemaakt en de stal ( hooiplaats) is beton. Om de hoeven te laten wennen.
Na een belastingshoefbevangenheid bleef het eigenlijk slecht gaan. Na elke bekapbeurt, stond hij harstikke bevangen. In de winter liet ik zijn voeten wel eens niet doen, en het viel dan op dat hij veel beter liep.
Overgegaan op nb, in de overtuiging dat dat wel zou werken bij mijn paard. Maar ook dat bleef problemen geven, naast bevangenheid had hij ook regelmatig last van peesontstekingen.
Uiteindelijk na een bezoek van mijn vroegere dierenarts, die gelijk zei, dit paard staat veel te laag op de hielen en heeft een platte zool. Geen wonder dat hij zulke problemen heeft. Advies; ijzers met een verhoging, zodat die pezen ontlast worden. Smid is gekomen, heeft behandeld en is regelmatig blijven komen en kijken hoe het met hem ging. Hij mocht al vrij snel weer van de ijzers af. Hiel was goed bijgegroeid, voetas weer normaal.
De dierenarts vind eigenlijk dat hij op ijzers moet om die platte zool te ontlasten(ivm ontstekingen in de voet door drukkingen op de zool) en de smid wil het graag even ijzerloos proberen.
De smid geeft duidelijk aan dat dit paard nooit zonder voetbescherming op rit kan gaan. Hij zal dan altijd gevoelig blijven lopen.
In die jaren zijn er 4 dierenartsen bij hem geweest en 3 proffesionele bekappers.
2 traditionele DA, 1 holistische ( tevens natuurlijk bekapper) en 1 homeopatische dierenarts.
Ik ben nu zover dat ik ook geen probleem meer heb met een ijzer. Als hij pijnvrij kan lopen vind ik het best. Misschien niet de beste keuze, maar ik ga niks meer uitproberen, dat hebben we genoeg gedaan.
In die jaren dat hij op ijzers heeft gelopen heeft hij nooit een dag kreupel gelopen.

Het paard van mijn vriendin is ook weer op ijzers omdat hij gevoelig bleef lopen, zelfs in de wei.
Welke methode je ook kiest, ik denk dat je in de eerste plaats altijd naar je paard moet kijken.
Is hij gewoon bekapt en hij loopt goed, laat dan lekker zo lopen.

Zo, dat was mijn verhaal.
Groetjes Yvonne

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:35

[quote="corine1981"]
De bekappers van AANHCP.org zijn WEL erkend en zeker erg goed (tenminste, is mijn ervaring na slechts 1 bekapping en zelf tussendoor bijhouden).

En met traditioneel bekappen zijn misschien nog wel meer negatieve ervaringen (hoefbevangenheid etc).

Bedoel je hiermee dat een natuurlijk bekapt paard niet bevangen kan raken??

gr Yvonne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:46

sannie1984 schreef:
arno8 schreef:

Het is wel jou mening en dat kan iets heel anders zijn dan eigenlijk de bedoeling is Pling
[/quote]

------------------
Edit: ben niet zo goed in quoten, vandaar maar even zo:

Even hierop ingaande. Mijn paard had toen ik hem net had verzenen van ongeveer 2,5 a 3 cm hoog. Hij zakte daardoor snel door naar achteren als zijn tenen te lang werden en dat was dan al na 3 a 4 weken nadat de smid was geweest. Met veel moeite is het mij dan toch gelukt hem wat verzenen te laten groeien et voila mijn paard liep een stuk makkelijker, soepeler, geen super uitstrekker, maar voor zijn doen zag er het aardig uit. Toen had ik een smid, weet niet of het TBof NB was doet er ook niet toe, maar die sneed in een keer alle met moeite gespaarde verzenen zonder iets te zeggen meteen zijn 1e bezoek weg. Je raad het het paard begon te stampen, weer overvulde pezen. Hoe het kan, kan het maar sindsdien, dus 4 jaar na dato, mijn paard heeft geen verzenen meer, loopt op de ballen van zijn voet en strekken, neuh hoor dat doet hij niet meer. Zijn tenen zijn snel te kort bekapt waardoor hij geen meter meer kan lopen. Hij heeft juist die verzenen nodig. Dan kan hij lekker die voetjes optillen en makkelijk wegzetten.

Moraal van het verhaal, toch iets van waar, van de theorie van Sannie? Iig zit ik er mooi wel mee. En nee, verzenen zal hij nooit meer krijgen, die slijten te hard waardoor er nooit iets zou kunnen aangroeien.

Mijn vraag waarom heeft een hoef verzenen, als ze toch weggesneden worden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:57

@ pjotrg, je maakt me nieuwsgierig. Vertel eens:

pjotrg schreef:
Ieder topic dat iets over bekappen of hoefbeslag meldt mondt automatisch uit in een soort heilige oorlog van de "natuurlijken" versus de "traditionelen". En het zijn dan nog altijd dezelfde bokkers ook! Vooral de meningen van de "natuurlijken" lijken bijna wel op uitspraken van volgelingen van één of andere sekte, zo van: "als je niet "natuurlijk" bezig bent, dan ben dus je slecht voor je paard" Wat een onzin!

Met je derde zin (hier onderstreept) wakker je die "oorlog" behoorlijk aan, vind je zelf nou ook niet?!
Daarnaast, om je eigen interpretatie te staven, zou je met voorbeelden kunnen komen waarin gezegd wordt dat anderen slecht zijn voor hun paard. (Dat wordt goed zoeken, denk ik.)

pjotrg schreef:
Laat ieder toch lekker met zijn/haar paardje doen wat hij/zij goed vindt.
Als je tevreden bent met hoe je paard loopt laat het dan lekker zo. Als je niet tevreden bent vraag dan advies aan een paar ervaren paardenmensen en/of paardenprofessionals (instructeurs, dierenartsen, hoefsmeden) uit de buurt en ga niet over één nacht ijs.

Met andere woorden: mensen moeten maar niet meer reageren? Alle hoeventopics dan maar op slot? Of moeten NB-ers maar niet meer reageren? Waar wil je naartoe?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:08

yvonne34 schreef:
corine1981 schreef:
De bekappers van AANHCP.org zijn WEL erkend en zeker erg goed (tenminste, is mijn ervaring na slechts 1 bekapping en zelf tussendoor bijhouden).

En met traditioneel bekappen zijn misschien nog wel meer negatieve ervaringen (hoefbevangenheid etc).

Bedoel je hiermee dat een natuurlijk bekapt paard niet bevangen kan raken??

gr Yvonne

Nee Yvonne, ik zou niet durven.
Maar in sommige gevallen kan het met natuurlijk bekappen op te lossen zijn, in plaats van speciale ijzers eronder te zetten.
Maar ook die werken soms weer... Dus.

Het lijkt me een gebed zonder eind, de een vindt dit goed, de ander dat. Als het belang van het paard maar voorop staat niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:11

Over een nacht ijs.....

Er zijn dierenartsen die wel degelijk achter NB staan.
Dit is zijn site: ***

Bij hem kan je ook bekapcursussen volgen.

Dus van een sekte die achter ondeskundige mensen aanlopen is allerminst sprake.

Dierenarts Wim de Leeuw:

Citaat:
Het 'natuurlijk hoefbekappen' is wat dat betreft zijn stokpaardje: paardenhoeven met een speciaal mes en een vijl zó bijwerken dat ze een 'natuurlijke' slijtagevorm krijgen. Paardeneigenaren kunnen er bij De Leeuw een cursus in volgen. Hoefijzers zijn wat hem betreft taboe. Doordat paardenhoeven met hoefijzers niet slijten, worden ze te lang en krijgt het paard een verkeerde lichaamshouding. Met allerlei klachten als gevolg. Sterker nog, meent De Leeuw: ,,Ruim 80procent van paarden wordt uiteindelijk geslacht vanwege bewegingsproblemen. Volgens mij ontstaan die problemen bijna allemaal bij de hoef.''
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd.

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:13

Arabesk schreef:
Over een nacht ijs.....

Dit is zijn site: ***

Dat is de holistische dierenarts en bekapper die ook bij mijn paard is geweest.

Gr Yvonne
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:14

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:16

Arabesk schreef:
Over een nacht ijs.....

Dit is zijn site: **

Sekte slaat natuurlijk helemaal nergens op nee.
Op de cursusdag waar ik was deed ook een dierenarts mee, en die was zeer positief, dus wederom kundige mensen...
Dat een hoefsmid het niets vindt snap ik wel.
Dan nog: kijk naar je paard!!!

En ik begin steeds meer achter de broodje aap theorie te staan, wat zijn veel mensen toch een stel (sch)apen zeg Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd, dit kan in het sticky bovenaan BEH.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:18

Ook hoefsmeden hoor:

Citaat:
Bovengenoemde professionals waren teleurgesteld in de resultaten van de reguliere benadering. Daarom gingen ze de natuurlijke hoefvorm bestuderen en voorzichtig toepassen bij probleemgevallen. De resultaten waren verbluffend, zodanig dat ze hoefijzers afzworen en zich geheel toelegden op natuurlijke bekappingmethoden.

De hoefsmeden waren Gene Ovcinek, Jaime Jackson en later Pete Ramey (3). Zij pasten een vorm van bekappen toe die zoveel mogelijk het gebruik van het paard intact laat na het afnemen van de hoefijzers (‘witte lijn’ methode). Dit houdt ook in dat de overgangsperiode relatief lang is. Dr. Hiltrud Strasser is dierenarts en zij legt meer de nadruk op een snel herstel van het hoefmechanisme (2).

De grondleggers van NB zijn hoefsmeden!