[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:40

JackieLover schreef:
op ijzers omdat hij anders op 4 benen kreupel loopt

het is toch te gek voor woorden dat een paard ijzers nodig heeft om te kunnen lopen??

Dat hij niet zonder ijzers kan, zegt alles over de slechte gezondheidstoestand van de hoeven van je paard!!!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:44

mijn pony loopt het hele jaar door op ijzers Lachen
ten eerste is hij dat zo gewend en ten tweede zal het wel moeten want jik moet iedere dag een klein stukje over de weg naar de manege waar ik rijd Knipoog het is misschien maar een klein stukje, maar het is wel iedere dag Haha!
zonder ijzers zouden zijn hoeven te snel slijten, totdat er niets meer van over is vrees ik

HeissesEisen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:50

OMG wat een discussie....

Maargoed ik wist wel dat de hoefsmederij een heet hangijzer is Haha!

Je kunt niet zeggen ijzers zijn slecht of ijzers zijn goed.Er zitten voor- en nadelen aan en of je ijzers onder je paard doet of niet,moet ervan afhangen wat er overweegt,de voor- of de nadelen.
Voordelen:
-Bescherming tegen te sterke afslijting
-Bevorderen van goede stand en goede gang
-Je kunt er schroeven in draaien

Nadelen:
-Hoefnagels in de hoef
-Vermindert hoefmechanisme
-Gewicht van het ijzer kan bezwaren opleveren
-Hoef staat verder van de grond af->droogt eerder uit,tegendruk tegen zool en straal vermindert
-Natuurlijke schokbreking vermindert
-Zonder schroeven glijden de paarden juist sneller uit
-De stand wordt na een aantal weken op het beslag in principe platter,omdat de hoef voorin bij de nagels helemaal niet slijt en achterin door het hoefmechanisme nog wel wat

Zo lijkt het of de nadelen overwegen maar dat is echt niet altijd zo.Natuurlijk kun je een goede stand en gang zeker ook met bekappen bevorderen maar dat heeft zijn grenzen.Als het paard zijn voeten sneller scheef afslijten dan je ze recht kunt bekappen zullen er ijzers onder moeten.En als je op gras echt strakke barrages wilt rijden,hebben de meeste paarden echt schroeven nodig en dus ijzers.
Je moet dus gewoon de voor en nadelen afwegen en beslissen wat het beste is.Voor het paard en voor wat je ermee wilt doen.In veel gevallen is dat ook gewoon geen ijzers.

Maar je moet dus nooit zeggen dat ijzers altijd slecht zijn ,ja of je moet ook gaan zeggen dat het ook altijd slecht is om op een paard te gaan zitten...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:17

nujaro schreef:
ten eerste is hij dat zo gewend en ten tweede zal het wel moeten want jik moet iedere dag een klein stukje over de weg naar de manege waar ik rijd Knipoog het is misschien maar een klein stukje, maar het is wel iedere dag Haha!
zonder ijzers zouden zijn hoeven te snel slijten, totdat er niets meer van over is vrees ik

hoe verklaar je dan dat mijn paard en vele anderen, elke dag gemiddeld 5 km over asfalt gaan zonder problemen??

Ik galloppeer zelfs over het asfalt Cool

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:20

ik had haar ijzers eronder uit gehaalt, maar toen begon ze kreupel te lopen..... ze staat nu dus weer op ijzers...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:21

pubelia schreef:
ik had haar ijzers eronder uit gehaalt, maar toen begon ze kreupel te lopen..... ze staat nu dus weer op ijzers...

dat zegt iets over de gezondheidstoestand van de hoeven van je paard, als ze zonder kreupel loopt
die zal mét ijzers niet beter worden, maar het alleen verbergen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:23

Arabesk schreef:
pubelia schreef:

dat zegt iets over de gezondheidstoestand van de hoeven van je paard, als ze zonder kreupel loopt
die zal mét ijzers niet beter worden, maar het alleen verbergen
dat is jou mening, maar mijn paardje heeft altijd op ijzers gestaan, ik heb het geprobeert en ze begon heel erg kreupel te lopen. dus ik was van mening om haar weer terug op ijzers te zetten... ( dit was niet in eerste instantie omdat ze kreupel liep maar omdat haar hoefjes zo ver waren gaan brokkelen dat ze te kort werden)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:24

als jij pijn in je rug hebt en je slikt aspirine ga je toch ook niet door met zware dingen tillen?

dan zorg je eerst dat het probleem GENEEST

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 01:47

Arabesk schreef:
nujaro schreef:

hoe verklaar je dan dat mijn paard en vele anderen, elke dag gemiddeld 5 km over asfalt gaan zonder problemen??

Ik galloppeer zelfs over het asfalt Cool

Ik ook Knipoog en zijn hoeven slijten daar toch wel van. Wij hebben hele grove grindwegen, die echt het hoorn eraf raspen.
Ik denk dat het natuurlijk ook met het type paard te maken heeft. Een paard dat van nature (dus in de genen) op zeer harde grond loopt heeft natuurlijk een hele andere hoefhardheid dan een paard dat oorspronkelijk op grasvlakten loopt.
Dit is erfelijk bepaald, dus weinig aan te doen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 01:59

Mijn paard loopt ook op blote voeten.
Iedere dag een buitenritje en soms wel eens een buitenrit van 5 uurtjes gaat prima hoor de hoeven zijn keihard ach wat zeg ik ijzersterk Haha!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:12

@Arabesk, wordt jij nu niet af en toe ontzettend moe van jezelf? Je gedraagt je alsof jij de enige bent die het goed doet. Laat iedereen zijn eigen weg zoeken. Ik begin me danig te irriteren aan jouw posts.
Bij ons op stal staat een arabiertje, die loopt zonder ijzers, wordt door de smid hooguit 3 x per jaar bijgevijld en loopt onwijs veel buiten. Zucht, dat zou ik ook wel willen, maar helaas. Als ik zelf weinig over de weg ga, maar met de trailer naar het duin, dan kan die van mij ook prima zonder. Maar meer ook niet. Dus ook die van mij staat weer op ijzers. Dat is mijn weloverwogen keus. Zoals van de meeste hier op bokt.nl. Het helpt echt niet als je iedereen zo aanvalt, daar krijg je eerder een blokkade van, als een veranderend beeld (waar je denk ik heen wilt).

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:42

Haha nee hoor ga zo door Arabesk.
Mijn paard kon voorheen ook niet zonder ijzers. Gingen ze gelijk brokkelen. Nu heb ik een "smid" die wel weet hoe die hoeven moet laten staan en veilen en er is geen vuiltje aan de lucht. En hij heeft mij van goed advies voorzien ho eik de hoeven he tbeste kan verzorgen om dit tegen te gaan. En jeetje hoe simpel is het.
Heb het al eens eerder gezegd maar er wordt blijkbaar niet gelezen, ff proberen ijzers eronderuit en dan schrikken en na een paar weekkies maar weer eronder zonder dat er naar een degelijke hoefverzorger wordt gezocht of verder onderzoek. TJa da's vragen om problemen.
Er is meer in het leven dan het oog kan zien. Als je serieus zonder ijzers wilt dan doe je ook alles om de hoeven in topconditie te brengen. Want het werkt niet als je er verder niets aan doet.
En uiteraard zijn de omstandigheden goed voor zijn hoefjes. (een waterbadje buiten waar die altijd staat o.a, dagelijks op de weg lopen)
Het is nu zelfs zo dat ik meer op het harde moet lopen omdat ze bijna niet slijten en dan moet hij ze vaker veilen. Da's natuulrijk zonde van me centen.
En dat je met ijzers minder snel uitglijdt durf ik te weerleggen. Mijn laatste wedstrijd (dressuur) was op nogal harde bodem. Ik heb menig paard zien stuntelen en kort zien lopen omdat ze die fijne stiften de grond niet in kregen. Zonder stiften gingen ze glijden en ik reed daar lekker op blote voeten haha geen vuiltje aan de lucht.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:49

mijn paardje heeft ook keiharde hoeven, heeft ook altijd zonder ijzers gelopen. Ook mijn smid zegt dat ze gigantisch goede hoeven heeft en toch heb ik haar op ijzers, ze slijten toch te veel van het buitenrijden op alleen maar harde wegen. Voordat ik haar de eerste keer op ijzers zette leek er weinig aan de hand, maar de hoef werd toch zo kort, dat zelfs mijn smid zei dat het wel erg goed was om haar nu op ijzers te zetten of anders had ik een tijdje niet kunnen rijden. Zodra het kouder is en begint te vriezen gaan ze er wel af bij mij, ook omdat ik dan zelf minder rijd ( werk en jaargetijde is af en toe geen goede combi, lang leve de zomer).Zo kan het dus ook, ondanks super goede sterke hoeven....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:52

Ja mijn paard staat sinds 2 jaar op ijzers, daarvoor 6 jaar zonder gelopen, tot een of andere natuurlijkbekap-goeroe mn paard vern**kte.
Sindsdien dus helaas verplicht op ijzers, maar ach ze doet het er prima mee.
Ze loopt ook voor de kar dus ijzers zijn wel nodig nu.

Voor die tijd reden we ook veel over het verharde en dat ging prima, slijtage nihil en hoeven van gewapend betonkwaliteit.

Hoefmechanisme is niks veranderd door de ijzers, dit heeft ze nog steeds, wel is het zaak ijzers zonder lippen te nemen om dit te bereiken.

Wie weet gaat ze ooit weer zonder ijzers, we zullen zien. Vooralsnog bevalt dit me prima, al kost het me 75 euri per 6 weken. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:03

Arabesk schreef:
kun jij dat topic nog even ergens voor me opvissen??

het is wel zo dat alle beslagen paarden waarvan ik de hoef voel koud aanvoelen en onbeslagen paarden warm!

Mag je mij toch eens uitleggen waarom mijn beslagen hoefjes NORMAAL aanvoelen, en poownie zelfs zweetvoeten heeft. Haha!
Er is in de tijd dat ze blootvoets liep en sinds ze op ijzers loopt niks gewijzigd aan de hoeftemperatuur.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:09

knolliepower schreef:
het slijten van de hoeven vind ik geen excuus voor ijzers
Een hoef past zich aan de ondergrond, als hij dus vaak op het asfalt moet lopen zal de hoef harder worden en minder hard slijten.

Afbeelding
Hier zie je het hoefmechanisme van een lopend paard, een ijzer neemt dit dus bijna allemaal weg.

En als je goed kijkt, zie je dat aan de voorkant van de voet bijna geen uitzetting is..... Daar worden de ijzers vastgenageld. Zodat t ijzer dus niet t hoefmechanisme belemmerd. iig niet zo erg als door vele wordt beweerd.

Heb niet verder gelezen als dit stukje. Is weer een eindeloze discussie.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:10

Arabesk schreef:
wrangler schreef:
we hebben al veel dingen in opkomst gehad eggbars, voorijzers met dubbelen lippen,kunstof ijzers, en ga zo maar door.maar waarom komen we dan steeds weer terug op dat geen wat we al honderden jaren doen gewoon netjes met een ijzer een hoef beslaan?????
gr melvin

honderden jaren...

in vergelijking met de duizenden jaren dat paarden al ZONDER ijzers lopen op allerlei type bodems!

duizenden jaren geleden hadden ze vast en zeker nog geen straatklikers en asfalt, zeker weten..
En een paard in de vrije natuur zonder mensch in de buurt is niet vergelijkbaar met onze gedomesticeerde paarden welke aan andere invloeden van buitenaf worden blootgesteld.
Daarbij is de prestatiefokkerij ook minder selectief zoals moeder natuur.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:15

Heidi2 schreef:
Haha nee hoor ga zo door Arabesk.
Heb het al eens eerder gezegd maar er wordt blijkbaar niet gelezen, ff proberen ijzers eronderuit en dan schrikken en na een paar weekkies maar weer eronder zonder dat er naar een degelijke hoefverzorger wordt gezocht of verder onderzoek. TJa da's vragen om problemen.
Er is meer in het leven dan het oog kan zien. Als je serieus zonder ijzers wilt dan doe je ook alles om de hoeven in topconditie te brengen. Want het werkt niet als je er verder niets aan doet.

Dan moet je zelf ook goed lezen Bloos Mijn paard staat slechts een maand of 4 per jaar op ijzers. Dit jaar gaan ze er in oktober/november gewoon weer onderuit en dan na 1 keer bekappen is er niets aan de hand met zijn hoefjes, zijn van prima kwaliteit. Als ik dit jaar niet nog op vakantie was gegaan met poownie, als hij niet voor de kar werd beleerd etc dan had hij ook geen ijzers gekregen dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:16

pubelia schreef:
mijn paardje heeft altijd op ijzers gestaan, ik heb het geprobeert en ze begon heel erg kreupel te lopen. dus ik was van mening om haar weer terug op ijzers te zetten... ( dit was niet in eerste instantie omdat ze kreupel liep maar omdat haar hoefjes zo ver waren gaan brokkelen dat ze te kort werden)

Het is "logisch" dat de hoeven van veel paarden erg gevoelig worden en gaan brokkelen nadat de ijzers eronder vandaan gehaald zijn. Dit is echter geen gevolg van het feit dat de ijzers er onder vandaan zijn, maar is het gevolg van het feit dat die ijzers eronder gezeten hebben.
Nadat de ijzers verwijderd zijn, komt het gevoel terug in de hoeven. Het hoefmechanisme zal weer volop z'n werk doen, de straal raakt de grond, er vindt veel meer doorbloeding plaats etc. Daarnaast heeft het ijzer de hoef verzwakt en zo ook de hoefwand en het is logisch dat deze gaat brokkelen wanneer hij niet meer bij elkaar gehouden wordt door het ijzer.
Ik weet niet hoe lang je het zonder ijzers geprobeerd hebt, maar wanneer je werkelijk achter je besluit had gestaan, dan had je het ook echt de tijd gegeven. Dus je paard met rust laten gedurende de gevoeligheid en naast weidegang wel veel met je paard gaan wandelen, onbelast dus en op grond waar het paard wèl goed lopen kan. Heb je tòch haast met rijden, dan zijn er hoefschoenen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-06 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:34

Wat ik wel interessant vind, is het fenomeen "te korte hoeven" ofwel "te veel slijtage".
Wat vinden de mensen - die denken dat hun paard ijzers nodig heeft - , te veel slijtage en te korte hoeven?
Het beeld dat veel mensen van hoeven hebben, komt namelijk niet overeen met hoe een hoef van nature is. De hoeven op ijzers zijn over het algemeen namelijk te lang.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:43

Wat is dan te lang en wat is goed? Heb je daar voorbeeld foto's van?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:49

Jovarna schreef:
Wat ik wel interessant vind, is het fenomeen "te korte hoeven" ofwel "te veel slijtage".
Wat vinden de mensen - die denken dat hun paard ijzers nodig heeft - , te veel slijtage en te korte hoeven?
Het beeld dat veel mensen van hoeven hebben, komt namelijk niet overeen met hoe een hoef van nature is. De hoeven op ijzers zijn over het algemeen namelijk te lang.

Een paard met een van nature platte zool (door een plat hoefbeen) heeft wel baat bij een langere hoefwand, omdat anders de toch al dunne zool te dicht bij de grond komt en de kans op kneuzingen groter is.
Mijn paard heeft dus ook langere hoeven en loopt daar super op.
Toen vroeger een hoefsmid de hoeven extra kort zette (want dan hoefde hij 12 weken niet te komen), liep hij dus 3/4 weken gevoelig. Andere paarden konden er prima weg mee, maar sommige dus niet.

Ik vind persoonlijk die NB hoeven voor sommige paarden net kleine slofjes.
Mijn paard moet grote sterke klauwen hebben met redelijk hoge verzenen en flinke steunsels. Dat hoort bij hem en zo loopt hij ook toppie Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:55

Ipsilonka schreef:
Wat is dan te lang en wat is goed? Heb je daar voorbeeld foto's van?

Te lang is wanneer alleen de hoefwand dragend is. De hoefwand wordt daarom door hoefsmeden en DA's 'draagwand' genoemd, omdat deze - met een ijzer eronder - draagt.
Maar een paard hoort op zowel de hoefwand als op de zoolrand als op de straal te lopen. Deze zijn met z'n drieën dragend.
Veel smeden laten na het verwijderen van de ijzers de hoefwand dan ook te lang, waardoor je juist kans op brokkelen krijgt. Maar dat geeft niet, want dan is er nog genoeg hoefwand over om er gewoon weer een ijzer onder te slaan. Haha! Clown
Wat over het algemeen ook te lang is, is de toon. Terwijl voor een goede afwikkeling belangrijk is dat de toon kort en mooi rond is. Een paard dat veel over harde ondergrond loopt, vormt deze korte en ronde toon vanzelf. Veel mensen schrikken hiervan, maar er is dan juist niks aan de hand en het paard heeft er zelf voor gezorgd dat het goed kan afwikkelen.
Je ziet dat juist al het overtollige en overbodige vanzelf afgesleten wordt wanneer je het paard daar de kans toe geeft. Het is het beeld dat mensen bij hoeven hebben, wat dan vaak niet overeen komt, en waardoor mensen bang worden en weer voor ijzers kiezen.

Voorbeeldfoto's zijn volop te vinden op Internet. Wellicht kun je even in het sticky van dit forum kijken. En ik zal zelf ook even zoeken naar foto's van mijn eigen paard.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:56

Hippotha schreef:
Jovarna schreef:

Een paard met een van nature platte zool (door een plat hoefbeen) heeft wel baat bij een langere hoefwand, omdat anders de toch al dunne zool te dicht bij de grond komt en de kans op kneuzingen groter is.
Mijn paard heeft dus ook langere hoeven en loopt daar super op.
Toen vroeger een hoefsmid de hoeven extra kort zette (want dan hoefde hij 12 weken niet te komen), liep hij dus 3/4 weken gevoelig. Andere paarden konden er prima weg mee, maar sommige dus niet.

Ik vind persoonlijk die NB hoeven voor sommige paarden net kleine slofjes.
Mijn paard moet grote sterke klauwen hebben met redelijk hoge verzenen en flinke steunsels. Dat hoort bij hem en zo loopt hij ook toppie Ja

En een ijzertje is bij dit soort hoeven inderdaad een verlichting indien het paardje op ongelijke bodems moet lopen (steentjes, denneappels, etc..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:58

Hippotha schreef:

Dat klopt. Mijn paard heeft ook nèt dat beetje meer hoefwand nodig. En dan praat ik over zo'n 2 mm. De steunsels moeten bij haar wèl kort gehouden worden, juist door de platte zool, zodat er geen pijnlijke drukkingen ontstaan.