HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:03

Je moet altijd kritisch blijven kijken Knipoog
Maar zoiets als het ijzer dat het hoefmechanisme verhinderd is iets waar je niet omheen kunt. Je kunt gissen in welke mate het word verhinderd maar het word verhinderd en het is dus nooit goed voor de hoef.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:04

Djilan schreef:
Wie zegt mij dat dat plaatje klopt?

Dat vind ik dus ook PLAATJE is PLAATJE. Je weet nooit of het klopt..

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:05

@ fransje23: ik denk dat je dat altijd houd. Mensen geloven ergens in en houden zich daaraan vast, zolang ze zelf (of mensen in hun nabije omgeving) geen negatieve ervaringen ermee hebben. En dat is natuurlijk ook logisch.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:11

fransje23 schreef:
Misschien moeten meer mensen eens kritisch kijken naar de hoefnatuurlijk-site. Niet alles wat daar staat hoeft perse de waarheid te zijn. In mijn ogen zijn hun zeker niet objectief.

Dat geldt niet alleen voor die site, maar voor heel veel sites over wat voor onderwerp dan ook. Het is altijd goed om kritisch te blijven over wat men leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:18

De meeste mensen die zijn overgestapt van ijzers naar blootvoets, zijn vaak juist vanwege de negatieve ervaringen met ijzers - en de gevolgen daarvan - overgestapt.
Dus ervaring met ijzers is er dan wel degelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:19

Daar heb je natuurlijk gelijk in Djilan. Ik noem even hoefnatuurlijk omdat die site in dit soort topics vaak aangehaald wordt als DE ultieme waarheid.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:21

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:24

Jovarna schreef:
De meeste mensen die zijn overgestapt van ijzers naar blootvoets, zijn vaak juist vanwege de negatieve ervaringen met ijzers - en de gevolgen daarvan - overgestapt.
Dus ervaring met ijzers is er dan wel degelijk.

Ik ben alleen maar overgestapt van ijzer naar bloot omdat ik me afvroeg of het ook zonder kon. Niet omdat ik er problemen mee had (behalve hoogstens m'n portemonee Bloos ). Mijn paard heeft jaren probleemloos op ijzers gelopen en loopt nu probleemloos op blote voeten. Als ik besluit om ergens te gaan rijden waar de ondergrond echt onvriendelijk is voor blote voetjes, dan gaan er ijzers onder en die gaan er dan na verloop van tijd weer onderuit. En nog steeds geen problemen en nog steeds geen negatieve ervaringen Haha! Haha!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:26

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:28

Ik snap je intentie fransje Knipoog
Ik schreef het omdat het heel makkelijk en verleidelijk is om iets wat op een site voor waar aan te nemen. Het staat er toch? Dan zal het wel kloppen.... Helaas is dat te makkelijk gedacht en staan er niet alleen waarheden op internet.

Kijk maar naar dit onderwerp. Per paard kan de waarheid verschillen Clown

Bij mijn draver heb ik heel veel profijt en helemaal geen last gehad van de ijzers. Toch kies ik bij mijn huidige arabier ervoor om hem zo lang als mogelijk is zonder beslag te laten lopen. Waarom? Omdat ik het natuurlijker vind. En als de hoeven het zo toelaten, waarom dan beslag onderleggen? Plus fijn dat ik per bezoek van de hoefsmid 30 euro ipv 75 euro kwijt ben èn ik ze tussendoor zelf kan bijwerken als het nodig mocht zijn (wat bij mijn arab alleen niet lukt, hoeven zijn te hard om er met mijn vijl doorheen te komen Boos! Clown ) Moet dus even een nieuwe vijl gaan halen...

Maar als het op een gegeven moment niet meer mocht gaan ben ik ook niet te beroerd om wel iets onder die hoeven te laten leggen. De mogelijkheid is er, dus dan zal ik die benutten zo nodig. En zeker met de sport die ik met hem wil gaan doen, endurance, zal het zeer waarschijnlijk nodig worden. Zeker als ik ook in het buitenland wil gaan starten op over het algemeen rotsachtigere bodem dan in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:28

Zij vertelt niet over de gevaren van natuurlijk bekappen. Ze vertelt over de gevaren wanneer je zelf obsessief gaat staan hakken en snijden in de hoeven van je paard.

Dus, lees deze site dan ook even! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-06 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:32

Jovarna schreef:
Zij vertelt niet over de gevaren van natuurlijk bekappen. Ze vertelt over de gevaren wanneer je zelf obesssief gaat staan hakken en snijden in de hoeven van je paard.

Ja maar dit onder begeleiding van een NB'er

Ik zeg niet dat ik niet in natuurlijk bekappen geloof, maar jullie zeggen dat een ijzer NOOIT een oplossing is, en daar ben ik het niet mee eens!
Met dit soort zaken blijf je nou eenmaal voor- en tegenstanders houden!
Laatst bijgewerkt door DTLL op 25-07-06 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:33

Buff schreef:

Weet je dat wel zeker?! Haha!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:35

Jovarna schreef:
Buff schreef:

Ja dat is zeker, en later bleek dat deze NB'er maar een curses van een paar dagen had gedaan.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:35

Jovarna schreef:
Buff schreef:

Later bleek dus dat het geen échte was (als ik dat verhaal moet geloven he, het is allemaal internet)

Ik snap wel wat je wilt zeggen. Dan kunnen we iedere site in twijfel trekken haha

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:37

@Buff: heel soms, voor de uitzondering is een ijzer wel een oplossing, als het echt niet anders kan.
Maar in de meeste gevallen kan het echt wel anders en is het ijzer gaan oplossing.

Ik bekap mijn paard zelf ook natuurlijk, maar ik ben blij dat ik begelijding heb van een TB. Hij heeft een opleiding voor hoefsmid gedaan + de cursus van natuurlijk bekappen. Dat geeft mij toch een veiliger gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:37

Als jullie werkelijk willen weten wat het ware verhaal is (van twee kanten belicht) en wat er echt allemaal is gebeurd en geschreven: een paar posts terug heb ik een link gegeven.
Veel leesplezier! Haha!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:40

knolliepower schreef:
@Buff:
Ik bekap mijn paard zelf ook natuurlijk, maar ik ben blij dat ik begelijding heb van een TB. Hij heeft een opleiding voor hoefsmid gedaan + de cursus van natuurlijk bekappen. Dat geeft mij toch een veiliger gevoel.

Ja en daar heb ik dus ook waardering voor!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:00

"Sinds ik Strasser heb gelezen hoef ik geen ijzers meer , paardnatuurlijk drukt het nog zachtjes uit dat ijzers slecht zijn" < een quote

^Kijk, en dat bevalt me nou niet aan "natuurlijk bekappen", het verketteren van hoefijzers! Sinds jaar en dag worden paarden niet beslagen, die het niet nodig hebben, ook traditionele hoefsmeden slaan geen ijzers onder, als het paard het niet nodig heeft.

De cursusleiders die les geven in "natuurlijk" bekappen doen het voorkomen, alsof er een complot is van geldzuchtige hoefsmeden, die paardeneigenaren moedwillig misleiden, en "openen" de cursisten de ogen, door te beweren dat de hoefjes die de cursisten bekappen allemaal van paarden met een door hoefijzers vernielde hoefkatrol zijn! Ik heb zelf de verslagen gelezen van mensen die een cursus "natuurlijk bekappen" volgden. Het lijkt wel of ze gehersenspoeld worden, het is meteen 100% tegen ijzers, ipv er wat genuanceerder over denken.
Hoefbeslag werd door meesterhoefsmeden altijd al een "noodzakelijk kwaad" genoemd. Er was gewoon geen goed alternatief voor, als dat er was, was dat 1500 jaar geleden al uitgevonden.

Ook voor mensen is op blote voeten lopen vaak beter voor de huid en de voetspieren dan op schoenen lopen, je krijgt vanzelf meer eelt, de huid past zich aan. Maar niemand in dit land doet dat, behalve op het strand. Gek he, of vinden we het zelf ook niet prettig om met blote voeten op de harde grond te lopen...

En dat zelf bijhouden van "natuurlijk" bekapte hoeven: wie bepaalt of jouw paard geschikte hoeven daarvoor heeft? Moet je dat door iemand laten bepalen, die gelooft dat hoefijzers sowieso slecht zijn? Hoe objectief kan zo iemand dat beoordelen?

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:04

@ Zoolgangster: dat zei ik net dus ook. Voor mensen die "geloven" in natuurlijk bekappen zijn hoefijzers per definitie paardenmishandeling! En daar ben ik het dus gewoon NIET mee eens.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:13

Zoolgangster schreef:
Ook voor mensen is op blote voeten lopen vaak beter voor de huid en de voetspieren dan op schoenen lopen, je krijgt vanzelf meer eelt, de huid past zich aan. Maar niemand in dit land doet dat, behalve op het strand. Gek he, of vinden we het zelf ook niet prettig om met blote voeten op de harde grond te lopen...

Eh ik loop bijna altijd op blote voeten rond buiten Tong uitsteken
Verder lees ik hier even mee.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:21

een hoefijzer is niet te vergelijken met een schoen, eerder met een gips been Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:23

De ondervoeten van mensen en paarden zijn helemaal niet te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:26

Zoolgangster schreef:
Sinds jaar en dag worden paarden niet beslagen, die het niet nodig hebben, ook traditionele hoefsmeden slaan geen ijzers onder, als het paard het niet nodig heeft.

Dit is vaak het discussiepunt. Want was dit maar waar....! Er worden veel paarden onnodig beslagen.

Zoolgangster schreef:
Hoefbeslag werd door meesterhoefsmeden altijd al een "noodzakelijk kwaad" genoemd. Er was gewoon geen goed alternatief voor, als dat er was, was dat 1500 jaar geleden al uitgevonden.

Da's natuurlijk onzin. Er wordt nog steeds van alles ontdekt en uitgevonden. Als je het stelt zoals jij het nu stelt, is alles van de afgelopen 1500 jaar geleden 'geen goed alternatief' en hadden ze dat eeuwen geleden maar moeten uitvinden? Verward Haha!

Zoolgangster schreef:

Wij willen welvaart. Daar hebben paarden geen boodschap aan.

Zoolgangster schreef:
En dat zelf bijhouden van "natuurlijk" bekapte hoeven: wie bepaalt of jouw paard geschikte hoeven daarvoor heeft? Moet je dat door iemand laten bepalen, die gelooft dat hoefijzers sowieso slecht zijn? Hoe objectief kan zo iemand dat beoordelen?

Heel simpel. Geloof je in de heilzame werking van ijzers, dan bel je een hoefsmid. Geloof je in de heilzame werking van blootvoets, dan bel je een bekapper. Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:30

Jovarna schreef:
Heel simpel. Geloof je in de heilzame werking van ijzers, dan bel je een hoefsmid. Geloof je in de heilzame werking van blootvoets, dan bel je een bekapper. Knipoog

Welke heilzame werking van ijzers Schijnheilig