Maar zoiets als het ijzer dat het hoefmechanisme verhinderd is iets waar je niet omheen kunt. Je kunt gissen in welke mate het word verhinderd maar het word verhinderd en het is dus nooit goed voor de hoef.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Djilan schreef:Wie zegt mij dat dat plaatje klopt?
fransje23 schreef:Misschien moeten meer mensen eens kritisch kijken naar de hoefnatuurlijk-site. Niet alles wat daar staat hoeft perse de waarheid te zijn. In mijn ogen zijn hun zeker niet objectief.
Jovarna schreef:De meeste mensen die zijn overgestapt van ijzers naar blootvoets, zijn vaak juist vanwege de negatieve ervaringen met ijzers - en de gevolgen daarvan - overgestapt.
Dus ervaring met ijzers is er dan wel degelijk.
Buff schreef:
Jovarna schreef:Zij vertelt niet over de gevaren van natuurlijk bekappen. Ze vertelt over de gevaren wanneer je zelf obesssief gaat staan hakken en snijden in de hoeven van je paard.
Buff schreef:Ja maar dit onder begeleiding van een NB'er
Jovarna schreef:Buff schreef:Ja maar dit onder begeleiding van een NB'er
Weet je dat wel zeker?!
Jovarna schreef:Buff schreef:Ja maar dit onder begeleiding van een NB'er
Weet je dat wel zeker?!
knolliepower schreef:@Buff:
Ik bekap mijn paard zelf ook natuurlijk, maar ik ben blij dat ik begelijding heb van een TB. Hij heeft een opleiding voor hoefsmid gedaan + de cursus van natuurlijk bekappen. Dat geeft mij toch een veiliger gevoel.
Zoolgangster schreef:Ook voor mensen is op blote voeten lopen vaak beter voor de huid en de voetspieren dan op schoenen lopen, je krijgt vanzelf meer eelt, de huid past zich aan. Maar niemand in dit land doet dat, behalve op het strand. Gek he, of vinden we het zelf ook niet prettig om met blote voeten op de harde grond te lopen...
Zoolgangster schreef:Sinds jaar en dag worden paarden niet beslagen, die het niet nodig hebben, ook traditionele hoefsmeden slaan geen ijzers onder, als het paard het niet nodig heeft.
Zoolgangster schreef:Hoefbeslag werd door meesterhoefsmeden altijd al een "noodzakelijk kwaad" genoemd. Er was gewoon geen goed alternatief voor, als dat er was, was dat 1500 jaar geleden al uitgevonden.
Zoolgangster schreef:Ook voor mensen is op blote voeten lopen vaak beter voor de huid en de voetspieren dan op schoenen lopen, je krijgt vanzelf meer eelt, de huid past zich aan. Maar niemand in dit land doet dat, behalve op het strand. Gek he, of vinden we het zelf ook niet prettig om met blote voeten op de harde grond te lopen...
Zoolgangster schreef:En dat zelf bijhouden van "natuurlijk" bekapte hoeven: wie bepaalt of jouw paard geschikte hoeven daarvoor heeft? Moet je dat door iemand laten bepalen, die gelooft dat hoefijzers sowieso slecht zijn? Hoe objectief kan zo iemand dat beoordelen?
Jovarna schreef:Heel simpel. Geloof je in de heilzame werking van ijzers, dan bel je een hoefsmid. Geloof je in de heilzame werking van blootvoets, dan bel je een bekapper.