Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:Rianne_kiara schreef:Kinke... ik had niet gevraagd of je me wilde afkatten...
huh? dus dit vind je afkatten???
ik stel gewoon een vraag, waarom open je dit topic, wat is de bedoeling???
dierfysio schreef:ik breek even in in de discussie, hoop dat dat OK is
vind het eigenlijk niet fair dat de mening van Freya zo afgekat wordt. ik deel haar mening, heb een soortgelijke ervaring gehad. laat daardoor dus ook zeker geen NB bij mijn paard toepassen (omdat ik er niet achter sta, en dus ZEKER niet een jaar (!!) lang dat ga uitproberen).
waarom moet je iets een jaar lang uitproberen voordat je er dan pas iets over kunt zeggen? zo wordt 'ie lekker zeg; "m'n nieuwe auto bevalt niet, maar ik heb 'm pas 6 maanden, dus modder maar door", "de operatie aan m'n rug lijkt volkomen mislukt, maar het is pas 9 maanden geleden, dus ik hoef nog niet te gaan klagen bij de arts"zo zou 't een mooi zootje worden met alles natuurlijk!
ik ben het eens met de argumenten, dat je paarden zoals wij ze houden niet kunt vergelijken met wilde mustangs, en dat je ze dus ook niet op dezelfde manier kunt behandelen.
verder vind ik het noemen van 1 sporter die NB laat toepassen geen match met de honderden wiens paarden SUPER lopen met TB. maarrrrr, dat zal wel weer verkeerd gezien zijn door mij (?)
snap niet zo goed waarom TB zo veroordeeld wordt. net alsof die ontwikkeling stilstaat? wel eens van Meike van Heel gehoord?? equi-librium ijzer? meegroei-ijzer van mustad?
ook die ontwikkelen dus door, mee met de sportpaarden van nu.
lijkt mij zinniger dan erop de lopen katten, en iets toe te passen zoals "paarden in het wild" leven.
besef dat ik nu een stroom van kritiek opwek bij NB-lovers. ik zou zeggen: prima. hou ik wel van
oestinja schreef:Ieuw...... ik heb een paard gereden wat een hele tijd door een NB was bekapt en het dier kon op het harde eigenlijk niet eens stappen, in draf was hij stokkreupel. Van de stand van de voeten klopte ook niets. Degene die het paard een tijd lang had bekapt, was iemand die dacht na 1 dag opleiding het allemaal wel te weten.
Een rijksgediplomeerde hoefsmid heeft met aangepast beslag het paard weer normaal aan het lopen gekregen, dit heeft al met al een jaar geduurd. Ondertussen zijn we een jaar verder, het paard staat vierkant op normale ijzers en heeft nergens meer last van, er wordt 4 x in de week mee gereden, meestal buitenritten van een paar uren.
Toch denk ik dat het succes van NB ook staat of valt met de toestand van de paarden zelf. Maar ik vind het link, nee bloedlink, dat mensen na een dag opleiding en wat leesvoer, menen dat ze zich maar kunnen laten gaan op de hoef van een paard. Er zijn nou eenmaal paardehoeven die dat niet kunnen hebben en een stand ineens rigoreus gaan veranderen is een belachelijke aanslag op de benen van een paard.
sronnie schreef:Citaat:Misschien dat je iets fout hebt begrepen, dat het iemand is die de strasser methode toepast????Al onze 4 paarden+ezel worden natuurlijk bekapt. We hebben er geen problemen mee gehad.
Wat is nou het precieze verschil tussen natuurlijk bekappen en de strasser methode, ik ben hier erg benieuwd naar.
dierfysio schreef:@ arno8: eens, van de nagelgaten, direct eens. maar... dat duurt een paar weekjes voordat dat hersteld is, niet een heel jaar!
ik hoor van verschillende kanten dat je bij NB moet accepteren dat het paard eraan moet wennen, en dan kort loopt, pijnlijk loopt. dat vind ik raar: als mijn paard na TB-bekappen/beslaan korter of pijnlijk loopt, sleur ik direct de smid er weer bij->niet goed gedaan, graag opnieuw! hoe zit dat nu bij NB?? leg eens uit graag!
verder lijkt het niet alleen met ijzers dat nieuwe ontwikkelingen werken; ze werken echt! er is uitvoerig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, gelukkig wel. over NB voor zover ik weet niet. of weet jij meer dan ik??
dierfysio schreef:ja, dat snap ik arno8. maar hoe komt het dan dat ik -mede door m'n werk, waardoor ik veel op verschillende stallen kom- alleen ervaren, gedegen opgeleide hoefsmeden tegenkom, en dat de NB'ers die ik tref alleen die ene dag cursus hebben gehad, en "eens meegekeken met een meer ervaren iemand"? volgens mij komt dat, omdat het ontbreekt aan een gedegen NB-opleiding. zolang die er niet is, en er dus geen mensen zijn die jarenlang ervaring hebben en stagiares van die (nog niet bestaande) opleiding kunnen opleiden, blijf ik uit de buurt van NB'ers (of althans, van de mensen die zich zo noemen).
het is precies als met dierfysiotherapie: alle malloten die een massage-cursusje hebben gedaan, menen ook ineens dat ze "de grote deskundige him-/herself" zijn. grrrr.....
gelukkig is mijn titel en beroep wettelijk beschermd, dus kun je er wat aan doen.
dat is bij smeden/bekappers/zadelmakers en meer wat goed fout kan gaan, helaas (nog) niet het geval. jammer, heel jammer, want de leek ziet nu het verschil tussen koren en kaf niet. ten koste van die arme paardjes.
een oplossing heb ik niet pasklaar bij de hand, helaas, behalve kritisch blijven!
arno8 schreef:dierfysio schreef:ja, dat snap ik arno8. maar hoe komt het dan dat ik -mede door m'n werk, waardoor ik veel op verschillende stallen kom- alleen ervaren, gedegen opgeleide hoefsmeden tegenkom, en dat de NB'ers die ik tref alleen die ene dag cursus hebben gehad, en "eens meegekeken met een meer ervaren iemand"? volgens mij komt dat, omdat het ontbreekt aan een gedegen NB-opleiding. zolang die er niet is, en er dus geen mensen zijn die jarenlang ervaring hebben en stagiares van die (nog niet bestaande) opleiding kunnen opleiden, blijf ik uit de buurt van NB'ers (of althans, van de mensen die zich zo noemen).
het is precies als met dierfysiotherapie: alle malloten die een massage-cursusje hebben gedaan, menen ook ineens dat ze "de grote deskundige him-/herself" zijn. grrrr.....
gelukkig is mijn titel en beroep wettelijk beschermd, dus kun je er wat aan doen.
dat is bij smeden/bekappers/zadelmakers en meer wat goed fout kan gaan, helaas (nog) niet het geval. jammer, heel jammer, want de leek ziet nu het verschil tussen koren en kaf niet. ten koste van die arme paardjes.
een oplossing heb ik niet pasklaar bij de hand, helaas, behalve kritisch blijven!
De goede NB'ers zijn hard aan het werk om zo'n opleiding op te zetten. Maar dat is nog toekomstmuziek. Er is wel een opleiding in Amerika, die ook door enkele Nederlanders gevolgd is, maar die link had ik al ergens in dit topic gegeven (ik wil niet van spammen beschuldigd worden).
Je hebt groot gelijk dat het doodzonde is dat iedereen zichzelf van alles kan noemen. Die eendagscursus NB'ers die wat aanklooien bezorgen de goede NB'ers natuurlijk geen goede naam.
Maar het mag nooit DE reden zijn om er zelf niet aan te beginnen. Zelf ben je natuurlijk geen malloot die zonder controle zomaar wat in een hoef gaat snijden. En goede NB'ers die goed controleren en goed advies geven zijn echt wel te vinden.
O ja, ik zeg niet dat je nu DUS natuurlijk moet gaan bekappen. Je hebt al genoeg andere redenen gegeven waarom je er nog niet aan wilt beginnen, maar deze reden mag dus niet DE hoofdreden zijn.
lirasso schreef:Het verhaal over de doorbloeding slaat echt helemaal nergens op !!!!
Natuurlijk wordt het hoefmechanisme enigzins verminderd door het hb.
Maar bij korrekt aangebracht hb is dit minimaal, het grootste gedeelte van het hoefmechanise vindt plaats in de achterste hoefhelft. Men probeert ook niet te nagelen na het breedste gedeelte van de hoef. Als je de proef met de das om je arm doet en laat hem lang genoeg zitten valt je arm er af, omdat er geen bloed circulatie meer is. Als er zoveel gevoel in de hoef zou komen zou een paard dus ook absoluut niet meer op een steentje kunnen gaan staan of zo\:-)
lirasso schreef:Het verhaal over de doorbloeding slaat echt helemaal nergens op !!!!
Natuurlijk wordt het hoefmechanisme enigzins verminderd door het hb.
Maar bij korrekt aangebracht hb is dit minimaal, het grootste gedeelte van het hoefmechanise vindt plaats in de achterste hoefhelft. Men probeert ook niet te nagelen na het breedste gedeelte van de hoef. Als je de proef met de das om je arm doet en laat hem lang genoeg zitten valt je arm er af, omdat er geen bloed circulatie meer is. Als er zoveel gevoel in de hoef zou komen zou een paard dus ook absoluut niet meer op een steentje kunnen gaan staan of zo\:-)
dierfysio schreef:
dat vind ik dan wel weer schattig; je hoopt dat ik ooit nog een keer "om" ga blijkbaar...kan het me persoonlijk niet voorstellen, maar hee, zeg nooit nooit.