Jackie; Mijn paard heeft weldegelijk op ijzers gestaan

Het ijzer ging er om meerdere redenen onder. Ten eerste omdat de verzenwanden zover weggesneden moesten worden dat hij ineens heel laag op zijn hielen stond, wat een flinke belasting is voor met name de diepe buigpees. Bovendien moesten de verzenen beschermd worden tegen nog korter afslijten, en was het staan daarop erg pijnlijk geweest voor hem. Er is om die reden een balkijzer onder de voorhoeven gegaan, om steun te geven, en bovendien had het ijzer extra verbrede takken om te verzenen genoeg steun te bieden en ervoor te zorgen dat de verzwakte verzenen niet opnieuw naar binnen gedrukt konden worden. Doordat het ijzer eronder zat werd de nieuwe groei van de verzenen in goede banen geleid.
Waren deze ijzers er niet onder gegaan dan had het herstel in ieder geval een heel stuk langer geduurd, en was het bovendien erg ongemakkelijk en pijnlijk (!!) voor mijn paard geweest.
Deze ijzers zijn er weer onderuit gegaan (op advies van mijn smid!) nadat de verzenen genoeg zelf hersteld waren en het de goede kant op ging.
Ik heb helaas geen foto's van hoe zijn hoeven er in het begin uitzagen, wel van toen de ijzers er net onder vandaan waren.
Voorhoeven, hier zie je dat de verzenen niet meer naar binnen omgeslagen zijn, maar nog wel aardig ondergeschoven en plat zijn waardoor hij ook nog steeds lange tenen heeft:
Voorhoef, hier zie je dat de verzenwanden weer langer zijn (hier eigenlijk alweer te lang, is net voor hij weer bekapt werd) en netjes naar buiten groeien. Wel liggen ze nog te ver naar voren / plat, en is de straal nog vrij smal en de straalgroeves heel diep. De foto die ik eerder plaatste is ook een voorhoef, en dan is het verschil wel heel goed te zien:
Achterhoef, zoals je ziet was het probleem daar veel minder groot:
Dat zijn voorhoeven er op de foto's vreselijk uitzien weet ik, ze gingen nadat de ijzers er onder vandaan waren gehaald wat brokkelen op de nagelgaten, met de bekapbeurt die volgde was dit vrijwel helemaal weg.
Mijn paard heeft dus een tijdje op ijzers gestaan i.v.m. dit probleem, maar ik kan er absoluut helemaal niets nadeligs over zeggen. Hij heeft er niks aan over gehouden, integendeel.
Ik denk dat het paard van de TS ook heel wat meer geholpen zou zijn met een dergelijke aanpak, i.p.v. koste wat kost op blote voeten laten lopen omdat dat zo 'gezond' zou zijn.
Natuurlijk is blootsvoets beter en gezonder voor een paard, maar niet in alle gevallen. Om een probleem als dit aan te pakken zijn ijzers een vreselijk nuttig iets.