Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:22

Ik vraag me inderdaad ook af wat je daarmee bedoeld? Dat er ruimte tussen de zool zit o.i.d.? Als dat het geval is kan ik je met 100% zekerheid zeggen dat dat niet zo is.

Jackie; Mijn paard heeft weldegelijk op ijzers gestaan Uit noodzaak toen. De omgekrulde verzenen zijn namelijk volledig rigoreus weggesneden, dit was nodig. De verzenwanden waren zover omgekruld dat ze in de zool drukten.
Het ijzer ging er om meerdere redenen onder. Ten eerste omdat de verzenwanden zover weggesneden moesten worden dat hij ineens heel laag op zijn hielen stond, wat een flinke belasting is voor met name de diepe buigpees. Bovendien moesten de verzenen beschermd worden tegen nog korter afslijten, en was het staan daarop erg pijnlijk geweest voor hem. Er is om die reden een balkijzer onder de voorhoeven gegaan, om steun te geven, en bovendien had het ijzer extra verbrede takken om te verzenen genoeg steun te bieden en ervoor te zorgen dat de verzwakte verzenen niet opnieuw naar binnen gedrukt konden worden. Doordat het ijzer eronder zat werd de nieuwe groei van de verzenen in goede banen geleid.
Waren deze ijzers er niet onder gegaan dan had het herstel in ieder geval een heel stuk langer geduurd, en was het bovendien erg ongemakkelijk en pijnlijk (!!) voor mijn paard geweest.
Deze ijzers zijn er weer onderuit gegaan (op advies van mijn smid!) nadat de verzenen genoeg zelf hersteld waren en het de goede kant op ging.
Ik heb helaas geen foto's van hoe zijn hoeven er in het begin uitzagen, wel van toen de ijzers er net onder vandaan waren.
Voorhoeven, hier zie je dat de verzenen niet meer naar binnen omgeslagen zijn, maar nog wel aardig ondergeschoven en plat zijn waardoor hij ook nog steeds lange tenen heeft:
Afbeelding
Voorhoef, hier zie je dat de verzenwanden weer langer zijn (hier eigenlijk alweer te lang, is net voor hij weer bekapt werd) en netjes naar buiten groeien. Wel liggen ze nog te ver naar voren / plat, en is de straal nog vrij smal en de straalgroeves heel diep. De foto die ik eerder plaatste is ook een voorhoef, en dan is het verschil wel heel goed te zien:
Afbeelding
Achterhoef, zoals je ziet was het probleem daar veel minder groot:
Afbeelding
Dat zijn voorhoeven er op de foto's vreselijk uitzien weet ik, ze gingen nadat de ijzers er onder vandaan waren gehaald wat brokkelen op de nagelgaten, met de bekapbeurt die volgde was dit vrijwel helemaal weg.

Mijn paard heeft dus een tijdje op ijzers gestaan i.v.m. dit probleem, maar ik kan er absoluut helemaal niets nadeligs over zeggen. Hij heeft er niks aan over gehouden, integendeel.
Ik denk dat het paard van de TS ook heel wat meer geholpen zou zijn met een dergelijke aanpak, i.p.v. koste wat kost op blote voeten laten lopen omdat dat zo 'gezond' zou zijn.
Natuurlijk is blootsvoets beter en gezonder voor een paard, maar niet in alle gevallen. Om een probleem als dit aan te pakken zijn ijzers een vreselijk nuttig iets.

Concorde

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:00

Was het niet de bedoeling dat een paard zich er beter van ging voelen? Lekker dan om hem op de Strasser methode te bekappen, arme dier weet niet dat ie maanden kreupelt zodat zn voeten weer beter worden.
Het kan mij niet schelen wat voor naam een hoefsmid op zijn werk plakt, zolang hij zijn werk maar góed doet. Er zijn een boel slechte 'gewone' smeden, maar ook een hoop slechte 'natuurlijke'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:51

Concorde schreef:
Was het niet de bedoeling dat een paard zich er beter van ging voelen? Lekker dan om hem op de Strasser methode te bekappen, arme dier weet niet dat ie maanden kreupelt zodat zn voeten weer beter worden.

Lezen is ook een vak he?
TS zegt dus juist dat ze dat niet wil. En volgens mij gaat ze dat ook niet doen....

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 22:24

Wendy schreef:
Concorde schreef:

Lezen is ook een vak he?
TS zegt dus juist dat ze dat niet wil. En volgens mij gaat ze dat ook niet doen....

Nee, inderdaad, na veel discussies hier op bokt en andere discussies met paardenbezitters ik heb er heel bewust voor gekozen niet de Strasser methode te gaan volgen. Stel, dat mijn paard kreupel gaat lopen door zo'n behandeling en ik hem elke keer met pijn over asfalt moet slepen, zal mijn paard dit nooit begrijpen en een paard pijn laten lijden, doe ik niet. Daarom heb ik ervoor gekozen de manier van natuurlijk bekappen te volgen. Mijn hoefsmid heeft laatste woensdag de rotte straal gedeeltelijk weg gesneden, niet in de zool gesneden, de hielen lager gezet (als je nu een vijl langs de straal en hielen houdt, zijn ze op gelijke hoogte, op de foto's lijken ze nog steeds dieper) en voor de toon korter gemaakt. Pallas en ik hebben net 2 dagen een kleine trektocht achter de rug. gevolg was dat pallas veel en veel beter liep en heel fit was, Volgende week komt een Nederlandse ervaren natuurlijke bekapper hierheen, ben daar erg blij mee en zij kan nog verdere tips geven en kijken of mijn hoefsmid en ik zo op de goede weg zijn. Dit lijkt mij de beste manier om verder te gaan. Hieronder laat ik de foto's zien, die ik vandaag gemaakt heb. Tips zijn nog steeds welkom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:22

doe je wat aan de middelste straalgroeve?? ik heb goede ervaringen met Thrush Remedy van Absorbine. ziet er verder wel aleen stuk beter uit. wel prettig dat je zo een meedenkende hoefsmid hebt die open staat voor suggesties.

@CherokeeChum: normale straal, hmmm?

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:32

Normale straal, ja ,niet mooi ,en niet bijster ontwikkeld maar niet dramatisch,niets wat met een beetje regulier onderhoud niet goed zou komen.Maar ja als je perse iemand af wil zijken,nadat je zelf voor banketstaaf bent gezet wegens gebrek aan kennis over een
topic waar je op reageert zoek je natuurlijk een stok om te slaan.
Have fun with it , but don't waste my time......

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:55

Deze hoeven zijn een stuk minder erg dan hoe de hoeven van mijn paard toen waren.... Daar zaten de verzenen echt in de zool, dit paard heeft wat ondergeschoven verzenen en smalle hoeven, niks heel dramatisch, ik kan nou inderdaad ook niet zeggen dat ik erg geschokt ben door deze foto's.
De straal lijkt me ook niet bepaald dramatisch, wel smal maar ik denk niet dat hierbij rigoreus ingegrepen zal moeten worden. Met gewoon normaal bekappen en onderhoud lijkt mij dat dat wel goed komt.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:46

een normale straal ziet er in mijn optiek anders uit

palham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:35

CherokeeChum schreef:
Normale straal, ja ,niet mooi ,en niet bijster ontwikkeld maar niet dramatisch,niets wat met een beetje regulier onderhoud niet goed zou komen.Maar ja als je perse iemand af wil zijken,nadat je zelf voor banketstaaf bent gezet wegens gebrek aan kennis over een
topic waar je op reageert zoek je natuurlijk een stok om te slaan.
Have fun with it , but don't waste my time......

Ik begrijp je reactie niet helemaal. ten eerste vraag ik heel normaal om advies en ontstaat er een discussie met mensen met verschillende meningen. Naar mijn mening zeik ik niemand af en zet ik mezelf niet werkelijk voor banket staaf. Zou jue je ander kunnen verklaren. Dank je

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:38

Ik denk dat Cherokee Chum Jackie bedoelt.....

palham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:49

Dat denk ik ook, maar wil het toch wel even zeker weten

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:52

Het is duidelijk een antwoord op wat Jackie daarboven geschreven heeft, daar spreekt zij Cherokee rechtstreeks aan

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:45

@TS;was inderdaad een reactie op Jackie...

palham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:29

OK, dan is dat ook weer duidelijk

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:39

Ben benieuwd of er nog ontwikkelingen zijn?? TS???

palham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:04

Een week na de opening van dit bericht is de "normale hoefsmid"geweest en die heeft de hoeven bij gewerkt, zoals jullie op de foto"s in een eerder bericht kunnen lezen. HIj heeft de hielen iets lager gezet en bij de straal wat weggesneden. Een week later zijn twee professionele "natuurlijke" bekappers gekomen (die awren hie rin de buurt). Zij hebben de hoeven en de stand van mijn paard zeer goed bekeken. BIj de achterhoeven kon ik een veel sterkere mustangroll achtrer konraspen, en verder vonden ze dat de hoefsmid heel goed bekapt had. Het probleem is duidelijk momenteel opgeheven. Pallas loppt weer met ruimere gangen en is voor veel minder gevoelig. Voor rijd ik met hoefschoenen, aleen op een buitenrit waar ik weet dat we veel stenen onderweg op het pad hebben. OP asfalt loopt hij ook beter. Volgens de natuurlijke bekappers heeft Pallas verder prima hoeven, dus ik ga zeker de Strassemethode niet volgens. Dit is voor Pallas een veel betere pijnloze optie. Het is een kwestie van goed bijhouden en ik laat over 3 weken mijn hoefsmid weer komen, zodat het niet zover meer kan komen en ik houd hetzelf bij. Wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp is dat de Strasser man me verteld had dat mijn paaard eerst minstens een half jaar zou kreupelen, voordt de hoeven goed worden. IK ga liever voor de optie die ik nu genomen heb. Wat denken jullie hievan?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:10

Super toch!
je zegt het zelf eigenlijk al. Je paard loopt beter, zonder dat hij pijn heeft gehad. Dat is toch goed?
Een goede hoefsmid zal bijna altijd een oplossing kunnen vinden.
Knijp jezelf maar in de handen dat je een goede smid gevonden hebt!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:43

I rest my case...

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:47

Ik vind dat je de juiste beslissing hebt genomen! Veel succes verder met je paard!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:51

Klinkt goed, dit lijkt mij ook de juiste manier. Wie waren die 2 bekappers?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:19

jwoltmanelp schreef:
Wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp is dat de Strasser man me verteld had dat mijn paaard eerst minstens een half jaar zou kreupelen, voordt de hoeven goed worden. IK ga liever voor de optie die ik nu genomen heb. Wat denken jullie hievan?

Sore after a trim?
Some believe it is perfectly normal. They say
that the contracted hoof is “asleep,” and that
the horse can’t feel the pain the contraction is
causing. The pain after a trim is caused by
increased hoof function that is necessary to promote
healing, but also wakes up the horse to
the painful sensation of the pre-existing damage.

dit is een stukje uit een artikel geschreven door Pete Ramey voor The Horses Hoof.

het hele verhaal kun je lezen op
http://www.hoofrehab.com/RameyFinal.pdf

Strasser bekappers vinden het volkomen normaal dat een paard na de b ekapping gevoelig loopt omdat deze methode gaat voor maximum hoefmechanisme. om dit te bereiken wordt vrij aggressief te werk gegaan. Pete Ramey en de rest van de AANHCP is het met deze methode niet eens