Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaarim

Berichten: 51
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Ten zuiden van Mstricht

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:24

/spam
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-09-06 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:57

Interessant topic! Ik lees echter voornamelijk over wijziging van manier van rijden en anders bekappen, maar niets over het geven van (voedings)supplementen, zoals bijv. osteocur etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft het niet ook zin om zo ook van binnenuit de hoefkatrol te verbeteren of het proces te stoppen?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:08

HKO ontsteking kun je verminderen maar weg gaat het nooit! Het is een chronische kreupelheid. Maar zeg niet dat je de pijn niet kunt ontlasten door middel van rijtechnische aanpassingen. Bekappen heb ik persoonlijk geen ervaring mee dus kan ik geen uitspraken over doen. Mijn paard heb ik gewoon op blote voeten laten lopen en dat beviel mij goed want mijn paard liep er zuiver door.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:58

@Bets: en jouw paard heeft ook HKO?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:00

Ja mijn paard heeft HKO

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:05

Ik heb je pm gestuurd betreft verhaal van mijn paard.

Xsara
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Noord-Holland

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:13

Ik wou toch even reageren in dit topic, aangezien mijn paard ook HKO heeft.
Zelf ben ik het eens met Mandy, veel gaat op gevoel en ik handel dan ook zo.

Bij mijn paard is het in december 2004 geconstateerd en hij was toendertijd 5 jaar.
Ik rijd gewoon nog door en vrij fanatiek ook, we rijden momenteel L2 dressuur en dus ook wedstrijden.

Hij krijgt glucosamine door z'n voer en heeft speciaal beslag, verder is er niets veranderd.
Mijn paard heeft ook andere problemen dan alleen HKO en moet dus zo ie zo rekening houden met het recht maken van mijn paard (zoals bij elk paard trouwens).

Wel is hij een aantal x behandeld door Rodinde (alleen toen hij kreupel was) en eerlijk gezegd heeft dat heel veel resultaat opgeleverd bij hem.
Verder is het je gevoel en daarop te leren vertrouwen.
Ook laat ik hem regelmatig onderzoeken door een masseuse en ook dit helpt zeer goed.

Want ik ben wel van mening (is mijn mening) dat als ze wat gevoelig worden op de HKO, andere gebieden vast gaan zetten en met name de rug.
Dit vind ik dan heel belangrijk om dan te laten behandelen.

Op het moment gaat het super en is hij ook sterker geworden en heeft nergens last van.
Voelt zich prima (soms te) en gaat gewoon zijn gangetje.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:22

simodi schreef:
Interessant topic! Ik lees echter voornamelijk over wijziging van manier van rijden en anders bekappen, maar niets over het geven van (voedings)supplementen, zoals bijv. osteocur etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft het niet ook zin om zo ook van binnenuit de hoefkatrol te verbeteren of het proces te stoppen?



Ik gebruik Osteocure en daarnaast Bryonia en Ginko biloba. (allemaal homeopatsisch) ook geeft ik bij kreupelheid Traumeel S. ben er zeer tevreden mee.
Ik gaf ook Devils Relief maar daar ben ik mee gestopt doordat het weinig bracht en wij haar willen laten dekken volgend jaar en dan mag ze dat niet hebben

price
Berichten: 16
Geregistreerd: 31-10-06

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:55

hallo,

ik zag de vraag staan over adb.
toevallig ben ik een van zijn leerlingen en verspreiden wij zijn manier van rijden.
wij geven zelf ook les op de manier waarop hij dat doet.
wij werken idd samen met fysio en of osteopaten.
als er iemand nog wat meer wil weten dan hoor ik het wel.

mvg priscilla kortleve

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:57

Waar komen jullie vandaan? Ik word zelf namelijk vaak gevraagd of ik nog mensen ken, dan kan ik ze keer doorsturen.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:38

Ik weet niet zeker of ik hier goed zit maar spring er toch even tussen, jullie weten het vast wel.

Als een paard een drietje op een straalbeen krijgt bij de keuring, betekent dat dan een verhoogde kans op hoefkatrol?
Hij heeft een overzoom op zn straalbeen. Heb geen idee wat het is.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:24

Dan word paard afgekeurd met 3-tje vaak. En gadviseerd om zo'n paard niet aan te kopen. Dan is de kans wel verhoogd op hoefkatrolontsteking. Door paard rijtechnisch aan te pakken via klassieke rijmethode kan paard toch weer in balans komen en zuiver rond lopen, maar zal wel aan gewerkt moeten worden.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:54

Maar die overzoom rijdt je niet weg..... kon zoiets maar.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:10

Maatjuh: Liep dat paard ook kreupel na de buigproef op dat been tijdens de keuring?

Verrox
Berichten: 104
Geregistreerd: 19-12-04

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:25

cynthiar schreef:
Maatjuh: Liep dat paard ook kreupel na de buigproef op dat been tijdens de keuring?


Buigproef zegt niet altijd iets over hko, meestal zijn ze kreupel op de harde volte!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:40

Die van mij liep juist kreupel na de buig proef.

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:18

mijn paard had hoefkatrol ontsteking kreeg allerlei middeltjes door dr eten, en t ging perfect, totdat ze in juli dit jaar bevangen werd aan 4 benen, toen is zij er niet meer boven op gekomen.
Accuut bevangen aan 4 benen, hoefkatrol en slijtage aan beide voorbenen, ja dat deed de das opm, ze had zoveel pijn dat ik besloten heb om juli dit jaar haar van dr pijn te verlossen, ze liep nog maar op drie benen en op dr andere beentje liept ze heel moeilijk, ze had zo ontzettend veel pijn, dat verdiende ze niet, t was een moeilijke keus maar zeker wel de beste voor dr

Kos
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-11-06

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:38

Hallo,

doe dit voor het eerst hoop dat ik het goed heb gedaan anders merk ik het wel.
Bij mijn merrie is 10 wkn geleden hko geconstateerd (rv 3 lv 1-2). Ze staat op speciaal beslag waar ik nog niet helemaal een goed gevoel bij heb omdat het beslag heel zwaar is. Volgende week krijgt ze aluminium ijzers in comb. met zwitsers beslag. Vanmiddag ga ik naar Marijke (paardenbegrijpen) voor onze 1e les. Ik heb net glucasamine sulfaat besteld met teunisbloemolie bij de paardendrogist omdat ik gelezen heb dat dit goede resultaten geeft bij paarden met hko en dat ik er een goed gevoel bij hebt. Je voelt je soms zo machteloos en je hoort zoveel verschillende verhalen. Op dit moment doe ik allles op gevoel en door goed naar mijn paard te kijken. We hebben nog een lange weg te gaan maar ik blijf positief maar ook realistisch. Het is fijn om te lezen dat er paarden zijn die nog een paardwaardig leven kunnen leiden met diagnose hko. Maar waar wat is een paardwaardig leven en waar leg je de grens. Die is voor iedereen weer anders. Ik heb respect voor diegene die nadat ze voor hun gevoel alles hebben gedaan en dit heeft niet kunnen baten besluiten om hun paard uit hun leiden te verlossen. Ik had altijd de hoop nooit voor deze keuze hoeven te staan. Nu ze hko kan ik daar toch meer geconfronteerd worden. Nu nog niet, ga eerst alles uit de kast halen.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:00

Nou bij Marijke ben je al op goeie adres. Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden.Laat ons dat even weten aub. Doe Marijke maar de groeten van Betsie.

Kos
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-11-06

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:22

Bets schreef:
Nou bij Marijke ben je al op goeie adres. Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden.Laat ons dat even weten aub. Doe Marijke maar de groeten van Betsie.


Zal ik doen. Vind het toch wel spannend allemaal. Ik hoop dat ik de manier van trainen goed oppik. Overweeg om anders mijn merrie 4 wkn in training te zetten. Laat het nu eerst maar op mij afkomen.
Morgen vertel ik wel hoe het geweest is.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:24

Nou ik weet zeker dat je versteld zult staan. En vertrouwen en je zult gelijk reactie krijgen van je paard hoe hij zich gaat voelen. Tevens komt bij Marijke ook regelmatig Steffie v.d. Laarse voor behandelingen, daar kun je ook nog navraag over doen om het in combinatie te doen, om paard ook zoveel mogelijk los te krijgen en blokkades te verhelpen, samen met het rijtechnisch gedeelte.

Bar

Berichten: 3994
Geregistreerd: 09-02-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:36

@kos, heel goed dat je naar Marijke gaat! Ik stond ruim 2 jaar geleden voor hetzelfde probleem met mijn merrie.
Ik heb er toen ook voor gekozen om mijn merrie bij Marijke in training te zetten. Ze heeft sindsdien geen pas kreupel meer gezet. Ook speciaal beslag is niet nodig, ze loopt op blote voeten.
Ik heb tot begin dit jaar nog bij Marijke gelest. Nu les ik bij een vriendin van haar die wat dichter bij mij woont.

Ik ben heel benieuwd hoe het je vandaag is vergaan!

Jody

Berichten: 99
Geregistreerd: 08-11-04
Woonplaats: Nijverdal

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 01:36

bij mijn paard is 2 weken geleden ook hoefkatrol geconstateerd... hij heeft nog niet de zo geheete hoefkatrol ontsteking maar heeft rechtsvoor een kieste zitten in het straalbeen en word becijfert met het cijfer 4. de kans dat het naar buiten komt is groot en dan krijgt hij dus wel de genoemde ontsteking... ik bracht hem uit in de sport (L spr, L Cross en L1 dressuur) nu ik weet dat hij hoefkatrol (ontsteking) heeft wist ik eerst niet wat ik moest doen... veel op internet gezocht en op advies van de dierenarts heeft hij speciaal beslag gekregen... hij liep niet kreupel toen het naar voren kwam alleen een beetje kort op linksvoor. (hoekatrol heeft hij op rechtsvoor) maar hij loopt nu weer goed en een stuk ruimer. ik heb het geluk dat ik hem nog gewoon door kan rijden alleen dan wel dressuurmatig. als mensen nog tips hebben om er voor te zorgen dat het paard er zo min mogelijk last van heeft dan hoor ik het graag.

bedankt

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:17

Zo goed mogelijk rechtrichten en gewicht van paard over 4 benen laten verdelen en later op achterhand. Kijk elk paard zit met een natuurlijke buiging dus gooit meer gewicht op 1 kant. Als je paard dan niet voldoende rechtricht, krijg je na jaren overbelasting op die bewuste kant waar paard het gewicht meer op gooit. Zie meer info over rechtrichten en natuurlijke buiging op www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst.

Jody

Berichten: 99
Geregistreerd: 08-11-04
Woonplaats: Nijverdal

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:11

maar wat bedoel je precies met rechtrichten? ik heb de site's doorgelezen maar snap het nog niet helemaal... kun je het me uitleggen? (bets)