Op het doorglij-verhaal kan ik geen antwoord geven.
(Maar ik voel met schoenen toch ook dat ik loop.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Luckystory schreef:Jullie halen steeds maar weer oorzaak en gevolg door elkaar.
Hebben jullie je nooit afgevraagd hoe het komt dat paarden plotseling op zooltjes moeten? Zou het misschien niet kunnen komen door ijzers (maar ja, daar kom je niet op hé)
Er zijn net zoveel eigenaren die net dan, als ze dat advies krijgen, beslissen om NB te gaan toepassen.
Of die nadat HKO is vastgesteld de ijzers eronderuit halen en NB gaan doen. Mét goede reslutaten!
Ik kan hier zo kwaad van worden. Ik bekap voor de moment een paard dat vooraan altijd op ijzers heeft gestaan. En op beide voorbenen kreupel was. Eindelijk (nu dat de ijzers eraf zijn) loopt ze weer min of meer normaal. Maar als je die hoeven bekijkt, besef je wat een ijzer tot gevolg kan hebben. Ik wordt er echt droevig van. Dat noem ik pas dierenmishandeling. Een ijzerloos leven had haar veel pijn kunnen besparen.
En ondertussen lopen jullie ijzers te promoten als hét middel voor alle kwaaltjes.
Needje schreef:Luckystory, ijzers zullen niet altijd de oplossing zijn, maar dat is NB ook niet. Ik zie ook genoeg paarden met ijzers die niet op tijd naar de smid gaan. Daar gaan de hoeven idd van naar z'n grootje. Maar als je gewoon netjes op tijd gaat is er imo niets aan de hand. De meeste mensen wachten tot de hele hoef over t ijzer is gegroeid, of tot een ijzer echt los zit. Das niet slim. Gewoon elke 6 (tot hooguit 8) weken standaard een afspraak maken met de hoefsmit. Ik heb heel veel buiten gereden de leetste tijd, dus ik moet nu gewoon elke 6 weken. En z'n hoeven zien er gewoon goed uit.
Op het doorglij-verhaal kan ik geen antwoord geven.
(Maar ik voel met schoenen toch ook dat ik loop.)
KiWiKo schreef:dan is ze dus NIET goed beslagen![]()
Needje schreef:Ik had t over t algemeenIk had t niet specifiek over dit geval. Die heb ik niet gezien, dus kan ik ook geen oordeel over geven.
Luckystory schreef:Heel simpel, Volgens NB: hielen gelijk met de zool
Bij traditionele bekappers steken ze uit onder de zool.
Bij dit paard waren de hielen niet gelijk met de zool. Dus volgens NB te lang.
KiWiKo schreef:Dan ben ik blij dat ik gewoon een smid hebt die naar het paard kijkt![]()
![]()
En daar het paard naar bekapt
![]()
Needje schreef:(Maar ik voel met schoenen toch ook dat ik loop.)
IMJ schreef:Needje schreef:(Maar ik voel met schoenen toch ook dat ik loop.)
Heb jij ijzeren zolen dan???
Sorry hoor, maar je kan een voet met schoen toch niet vergelijken met een hoef met een ijzer?? (Tenzij je paard op z'n hak loopt en jij op je teennagels)
Refagreni schreef:Mijn paarden worden traditioneel beslagen met een opzet in het ijzer. De hoefvorm van deze paarden en die van hun NB weidegenoten zijn identiek. Ik zie totaal geen verschil. Lage hielen en mustangrol met het verschil dat de mustangrol bij de NB paarden na drie weken is weggesleten en de opzet nog steeds in het ijzer zit. Ik ben totaal niet tegen ijzerloos, mijn oude merrie loopt al jaren blootvoets en dat enkele ritje doorstaat ze prima. Ik heb echter vaak genoeg NB-paarden gezien die na een wedstrijdweekend gevoelig liepen en veel kortere passen maakten. Ze waren niet kreupel maar als ze last hebben aan vier hoeven dan zie je het niet meer.
Refagreni schreef:Ik heb echter vaak genoeg NB-paarden gezien die na een wedstrijdweekend gevoelig liepen en veel kortere passen maakten. Ze waren niet kreupel maar als ze last hebben aan vier hoeven dan zie je het niet meer.