Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:02

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wel eens een soortgelijke situatie gehad. Mijn paard had een hoefzweer in haar achterhoef. Hoefsmid heeft daar nogal in zitten porren, mijn paard (doodbraaf met voetjes en smid) haalt kennelijk uit. Smid schrikt, staat op en trapt mijn paard drie keer achter elkaar in haar buik. Corrigeren prima, “door” trappen niet. Ik stond erbij en ik keek ernaar, was behoorlijk geschrokken en mn paard stond te bibberen tegen de muur van de poetsplaats.

Ik ben meteen van smid veranderd. Is meer dan twee jaar geleden, sindsdien nooit meer gezeik gehad. Simpelweg omdat hij gewoon ietsjes geduldiger werkt, de halve stal zit inmiddels bij hem en heb hem nog nooit grof zien worden.

Ja, je moet je paard opvoeden maar het is ook een beetje een risico van het vak als smid dat je soms een wat lastigere paard of pony tegenkomt. Aan de smid om daar kundig, kalm en zonder grof geweld mee om te gaan. Ik zou een andere smid zoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:09

ik heb dat vroeger ook eens gehad met een hoefsmid toen ik nog in friesland woonde.
denk dat die man onderhand wel met pensioen is,zo lang geleden.
was met een dravertje en die stond steeds heen en weer te draaien.
in plaats van dat hij vraagt of we het dier beter vast willen houden ofzo schopte hij ook.
vol in de buik,meerdere keren.

dit betrof echter wel een drachtige kerrie en hij kon meteen van het erf vertrekken.
wat een idioot -O-

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:10

nps, akkoord, maar de situatie die jij beschrijft vind ik wel van een andere orde. Een hoefzweer kan gigantisch pijn doen en dan vind ik de reactie van je paard begrijpelijk. Die smid had moeten weten dat het paard door pijn zo kon reageren, maar is geschrokken en heeft heel fel gereageerd.
Dat is iets anders dan een paard dat gaat steigeren omdat hij nog maar 2 is en nog veel moet leren….

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:13

pateeke schreef:
nps, akkoord, maar de situatie die jij beschrijft vind ik wel van een andere orde. Een hoefzweer kan gigantisch pijn doen en dan vind ik de reactie van je paard begrijpelijk. Die smid had moeten weten dat het paard door pijn zo kon reageren, maar is geschrokken en heeft heel fel gereageerd.
Dat is iets anders dan een paard dat gaat steigeren omdat hij nog maar 2 is en nog veel moet leren….

Ik zie geen hoefzweer in het verhaal terug komen, alleen dat die draver liep te draaien en niet stil wilde staan.
Overigens een absurde reactie van die smid.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:14

DuoPenotti schreef:
Ik vraag me dat ook wel af Fitzroy.
Was het wel angst? Ts noemt het angst. Maar zou mij niet verbazen dat de smid duidelijk zag dat het dominantie was.
Ik blijf erbij dat zijn correctie te groot was maar kan ook voorstellen dat zijn frustratie op liep.
2 jarige hengst loopt de dominante kwal uit te hangen in hoe ver hij kan gaan.
Zijn baasje is hem lekker aan het sussen ipv te corrigeren. En smid mag in de gevaren zone zijn lijf naar de mallemoer helpen.
Hij had gewoon moeten zeggen stik maar in je knol. Maar dat heeft hij waarschijnlijk ook weer niet gedaan omdat het paard met 2 voeten gedaan daar de pineut van is.
Maar ik zou graag de kant van de smid horen.
Natuurlijk zijn l.l de behangers met een kort lontje. Maar de meesten weten ook wel dat een bang paard aanpakken averechts werkt.

Als ik berichten van ts lees, dan denk ik dat deze smid meer paardenervaring heeft in zijn pink, dan ts met ouders bij elkaar opgeteld..

Ineke2

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:18

En dan nog Kamsel hoort die smid niet op deze manier te reageren.
Een correctie is geen probleem, maar dit was geen correctie meer als de pony pijnstilling nodig heeft.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:22

SaraViavia schreef:
Dierenartskosten aan de smid doorberekenen? Doe alsjeblieft even normaal. Alsof een fries paard niet tegen een stootje kan. Ik praat het niet goed dat de smid direct hardhandig te werk gaat, hij hoort zich wel professioneel op te stellen, maar ik kan je vertellen dat mijn vorige paard ook de nodige correcties van de smid heeft gehad. En bij de tandarts ook nog wel eens trouwens. En geef ze eens ongelijk. Ga zelf achter een paard van 600 kilo staan die loopt te klooien met zijn benen.

Okal zou het een fries zijn geweest dan moet je als smid niet gaan trappen . Dan ben je gewoon deze baan niet waart . Hey paarsje van de ts is een pony geen fries

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:25

Ineke2 schreef:
pateeke schreef:

Ik zie geen hoefzweer in het verhaal terug komen, alleen dat die draver liep te draaien en niet stil wilde staan.
Overigens een absurde reactie van die smid.

NPS schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar wel eens een soortgelijke situatie gehad. Mijn paard had een hoefzweer in haar achterhoef. Hoefsmid heeft daar nogal in zitten porren, mijn paard (doodbraaf met voetjes en smid) haalt kennelijk uit. Smid schrikt, staat op en trapt mijn paard drie keer achter elkaar in haar buik.

In het verhaal van TS is er idd geen sprake van een hoefzweer en dat is dan ook net waar ik op reageerde dat ik de situatie van nps anders vind dan die van TS.
En nee, ik ben in geen geval voorstander van een aanpak zoals die van de smid die bij het paard van TS is geweest. Maar ik begrijp de smid van TS ergens ook wel… als eigenaar heb je te voorkomen dat je paard gaat steigeren of uithalen

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:26

Bonita_Bon schreef:
Natuurlijk hoort te haar pony op te voeden. Maar het is ten eerste niet de schuld van het diertje als dat niet 100% in orde is en ten tweede is het dier pas twee, ts is ook niet mega ervaren dus ze zijn onderweg. Ik weet niet hoe het bij jullie paarden werkt, maar bij die van mij groeien de hoeven gewoon door en moeten dus ook wel eens paarden naar de smid die nog niet 'af' zijn. Dan informeer ik de smid ook wel eens, joh, let op bij de achterbenen, deze reageert nogal hysterisch, werken we aan. Dan weet smid dat ie effe extra scherp moet blijven, soms help ik zelf dan met een voetje vasthouden. Of doen we voet optillen met behulp van een touwtje. Maar geen seconde gaat de smid of ik, for that mather, geweld gebruiken. Dan heb ik het niet over een keer een tikkie, omdat je op dat moment weinig anders kan. Maar echt geweld, waar notabene ook letsel uit ontstaat. uit frustratie op een dier in trappen... Dan ben je je verdorie t vak niet waard en dat hier dan mensen reageren met "ik snap die smid wel" "ach dat kan nooit echt kwaad, in de natuur gaat het veel harder" etc, vind ik nog veel schokkender. Want die typen dit niet in the heat of the moment waarbij ze even hun verstand verliezen uit pure frustratie (wat ik al zeer zorgwekkend vind) maar zitten lekker aan de koffie op de bank en denken 'zo dat heeft die smid prima gedaan, fijne vent'
En voor iedereen die struikelt over het feit dat ie schrikt van dat karretje, ik begrijp dat jullie paarden geen enkele reflex meer hebben en nooit ergens van schrikken? Ik train paarden professioneel, o.a. voor grote shows. Dat is mijn werk (parttime) ik heb een merrie staan waar je letterlijk een bom naast zou kunnen afsteken, vlaggen, plastic zeil om haar heen, ballonnen, vuurwerk, groot verkeer. Allemaal peanuts. van de week hing ze op de poetsplaats omdat er een bezem van de muur viel naast haar. Hou eens op met die wijzende vingertjes dat een paard nergens van mag schrikken. Natuurlijk probeer je van alles te oefenen maar Rome is niet in 1 dag gebouwd en daarnaast, zie mijn merrie, dingen gebeuren.

Precies dit.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:39

Ineke2 schreef:
En dan nog Kamsel hoort die smid niet op deze manier te reageren.
Een correctie is geen probleem, maar dit was geen correctie meer als de pony pijnstilling nodig heeft.

Dat zal mijn probleem zijn, maar ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat een pony pijnstillers nodig heeft van een trap van de smid.

Lees dat ie het krijgt, maar niet wat en of dat daadwerkelijk is voorgeschreven door de dierenarts..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:44

Daihyo schreef:
meggiemeg schreef:
Alles niet maar de dingen waarvan je weet waar hij mee geconfronteerd gaat worden is wel handig om dat te trainen, je hebt hem al vanaf 4 maanden dus wat dat betreft tijd genoeg om aan dat soort dingen te beginnen.

Dan nog is het een jong paard en geen robot. Je kunt niet alles trainen, sommige dingen moeten ook ervaren worden.
Ja mee eens dat een 2-jarige netjes zijn voeten moet kunnen geven en zich moet gedragen. Maar het blijft een jong dier, met spatjes, met een mening, dat zijn opvoeding ook wel eens kan vergeten of uittesten. En aan de eigenaar en smid om daar kundig mee om te gaan. En daar gaat het hier mis.

Klopt het is geen robot maar als je een 4 maand jong veulen koopt en daar vanaf het begin af aan al steigeren e.d. bij mee maakt ga je toch wel er mee aan de gang. Ook een pony kan net zo gevaarlijk zijn als een groot paard.
Heb zelf ooit een 4 jarige gekocht van 1.71 zo groen als gras, kende werkelijk niets, geen halster om, voetje geven enzovoort. Juist bij zo één is het van belang om de dagelijkse dingen zo snel mogelijk gewoon te maken, eenmaal goed de voeten uit kunnen krabben betekende langer omhoog, dan naar voren en naar achter, kloppen met een hamertje er op, hele hoef doen met een hardere borstel zodat het geluid maakte enzovoorts. Het is juist van belang dat een dier zo jong mogelijk leert om alles normaal te vinden of om het te accepteren. Hierdoor is het voor iedereen goed te doen en veilig.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:49

Ik zeg zoek een smid die weet hoe hij met jonge paarden moet omgaan ..als je die kan vindnen dan komt het wel weer gord . Een paard kan niet alles in 1 keer doen . Men jongste sloeg ook achter over bij de eerste keer ..de smid die we hadden bleef rustig . Aaide men pony en ging gewoon verder met de zelfde hoef . Zonder slaan en schoppen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:53

Dat ben ik zeker met je eens meggiemeg. Maar TS gaf aan dat ze met het steigeren al aan het werk is geweest en dat hij dat niet meer deed.
Ik heb mijn 2-jarige ook al vanaf 6 maanden. Dier is keurig opgevoed, tilt haar benen al op om te geven voor je bij een been bent, werkt heel fijn mee. En toch vond ze het nodig om afgelopen woensdag haar tanden in de bekapper te zetten. Waarvoor ze ook gecorrigeerd is en ze het niet nog eens probeerde.
Ze bijt nooit. Niet in mij in ieder geval. En toch deed ze het bij hem. Waarom? Omdat het een puber wordt en ze bij iedereen de grens verkent. Ze kreeg een tik op de neus en het was klaar. Prima correctie voor dat moment. Maar als hij haar geschopt had in de ribben was het toch echt de laatste keer geweest dat hij haar bekapt had. Het is een te heftige correctie en niet nodig.

Als je werkt met jonge paarden, dan houd je daar rekening mee. Dat wil echt niet zeggen dat je niks kunt corrigeren. Maar wel op het juiste moment op de juiste manier. En een kundige smid, met ervaring en gevoel voor paarden, zal dit ook gewoon doen. Die zal een correctie geven, maar die zal ook rekening houden met leeftijd en tijd nemen voor een goede ervaring. Hij zal ook angst herkennen en zorgen dat het paard vertrouwen krijgt in de behandeling van de hoeven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:21

Enkele jaren geleden was er een geval dat zelfs de krant heeft gehaald,van een smid die een paard met zijn hamer een schedelbreuk sloeg! Dat heb ik toen op Bokt aangekaart en zelfs die smid werd nog verdedigd door Bokkers. Ik vind dat een persoon die zich onvoldoende kan beheersen in de omgang met dieren niet geschikt is voor dit beroep. Een paard wat echt vervelend wordt bij bekappen of een andere noodzakelijke behandeling kan licht gesedeerd worden .Ik kende ook een smid die er standaard ondertrapte ook al had het paard nog niets misdaan. Deze persoon is tenslotte in de gevangenis beland omdat hij een mens mishandeld had (met een barkruk op het hoofd geslagen).Ook die smid werd door sommige van zijn klanten verdedigd omdat hij heel goed zou zijn met speciaal beslag bij paarden die anders kreupel waren.Tja smeden zijn een vak apart. Ik heb er nu gelukkig een die zo vertrouwd wordt dat hij de paarden gewoon mag doen ook in afwezigheid van de eigenaren.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:25

Ik ben niet ts maar sommige dingen die hier worden gezegd zijn wel heel hard. Even de waarschuwing om uit te kijken hoe je dingen zegt aub. Wij zitten allemaal te beoordelen vanaf een computer schermpje en sommige hebben wat van haar vorige berichten of compleet genegeerd of geloven haar niet.

Ze heeft duidelijk gezegd dat het beestje zich normaal gesproken hartstikke goed gedraagt bij de smid. Her was alleen deze ene keer. Kom op joh. Je hoeft haar niet helemaal te gaan kleineren en aanvallen voor zoiets.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:09

pateeke schreef:

Ook zeker waar hoor, maar smid 1 had wel vaker last van losse voetjes terwijl smid 2 dit type corrigeren simpelweg niet gebruikt. Hij heeft t tot nu toe ook niet nodig gehad omdat hij kalm, duidelijk en geduldig werkt. En het is echt geen flauwe verder. Ik vind grof geweld van een smid echt onkunde, een smid moet ook met jonge, lastige of groene paarden om kunnen gaan zonder erop los te schoppen. Eigenaresse kan dan aangeven dat ie lastig is. Kan je dat niet of wil je het niet als smid? Dan niet doen en niet je onkunde of frustratie gaan afreageren op het paard.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:30

roxiie schreef:
Felicia_xx schreef:
Hoi lees dat aantal van jullie denken dat ie zn voetjes niet braaf kan geven dit kan die super! Vraag je voetje en raak je zn been aan doet ie dit zelf dus hier ligt het echt niet aan hij is gewoon braaf in de omgang doet dit soort dingen normaal nooit

En jij houdt zijn benen net zo lang omhoog als dat de hoefsmid bezig is met bekappen?

Je moet je paard opvoeden, bekappen is wat anders dan snel voetje optillen. Zulk gedrag is levensgevaarlijk en kan de smid lelijk bezeren.

Edit: En eigenlijk zou de titel moeten zijn: Pony vertoont gevaarlijk gedrag bij de hoefsmid en heeft daardoor een trap gekregen.

Je bedoelt; pony is onzeker/onwennig en vertoont hierdoor gevaarlijk gedrag bij de smid, die debiel reageert en losse handen en voeten heeft, toch????

Kom op zeg. Een paard een trap verkopen is nooit goed in deze situatie. Ook een hengstje kan vanuit onzekerheid (dus niet goed opvoeden en niet weten wat ‘ie er mee moet) losse beentjes krijgen. Niet aan de smid dit op te voeden (al zijn er gelukkig super goede smeden die hier juist op focussen), maar zeker niet aan de smid om het dier nog verder in dit wangedrag te helpen.

Rechtsomkeert, dahag. En iemand vinden die samen met jou dit gedrag kan oplossen. Een paard trapt niet om maar vervelend te zijn, ook een hengstje niet.
Moet natuurlijk wel zo snel mogelijk verholpen worden, want het is gevaarlijk.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:47

Maar TS, hoe lang blijf jij je nog verschuilen achter het feit dat hij "pas 2 jaar oud is"? Dat is namelijk zo'n beetje de enige reactie die er bij jou uitkomt.
Mijn bijna 2-jarige is ook een boef, maar weet zich toch gewoon te gedragen bij de hoefsmid. Oefenen, oefenen, oefenen.

En nee, ik praat het gedrag van de smid niet goed. Eentje die die van mij zó hard trapt had gelijk kunnen vertrekken.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:55

Stel dat de smid rustig was gebleven en de achter hoeven van pony alsnog niet kon bekappen (omdat ie niet stil genoeg stond of omdat ie wilde trappen), mag hij dan wel of niet het volledige bedrag rekenen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:05

Mijn heel brave tinker heeft door een dergelijke heethoofd van een hoefsmid levenslang trauma opgelopen voor het bekappen van zijn linker achterbeen. Hijwas echt altijd braaf en meewerkend. Nooit een trap of tegenwerken. Tot de ene keer dat ik na verhuizing bij een nieuwe hoefsmid een tinker krijg die compleet over de zeik ging van de angst, stress en pijn. Omdat meneer de hoefsmid zijn linkerbeen veel te hoog optrok en opzij draaide omdat hij anders last had van de sokken met kappen vond hij. Nadat mijn tinker al en paar kee ongemakkelijk had staan draaien op drie benen. En ik al meerdere keren gezegd had beter been loslaten want er is iets niet in orde.

Maar nee been nog hoger trekken en boem mijn uberbrave dier ontplofte. Kreeg het snijmes in zijn been geprikt gevolgd door een keiharde trap tegen zijn spronggewricht gevolg door een in zijn buik van meneer de smid. Die meteen kon vertrekken en de da rekening gekregen geeft. En niet wilde betalen. Wond in het been, gekneusd spronggewricht en een buikwand kneuzing met zwelling. Alleen omdat hij zover doortrok dat het mijn tinker zeer ging doen. En hem daarna nog meer zeer doet omdat hij zijn geduld verloor

Dankzij mijn meer dan geduldige smid daarna is het verworden na 14 jaar heel behoedzaam en met rust bekappen tot een vooruit dan maar ik vind het doodeng, maar als je het in etappes doet kan ik het net aan.

De eerste keer daarna is het alle benen geweest behalve links achter. Paar dagen later alleen links achter waar hij de hele middag voor heeft uitgetrokken. Blinde paniek en bewust willen raken. Maar dankzij het engelengeduld is het wel gelukt. Maar de 14 jaar daarna bleef het een lastig been om te doen.

Een hoefsmid kan beter loslaten en stoppen dan grof geweld gebruiken waarvan een dier nooit zal leren.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:10

Ayasha schreef:
Avalanche schreef:
Schat, ik heb een paard van 1.73 die gericht heeft aangevallen en echt onhandelbaar was en mijn smid heeft nog nooit hoeven schoppen.

Gaan we nu het spelletje "ik heb de grotere l*l" in ruitervariant spelen?

Dus TS heeft moeite met het op voeden van haar pony, waarschijnlijk te weinig begeleiding. Als ik TS was zou ik betere begeleiding gaan zoeken ten eerste maar hoe dan ook had deze smid nooit dusdanig zijn zelfbeheersing mogen verliezen. Dan had ie er aan moeten stoppen en zeggen dat het dier zo niet te bekappen is. Niet het dier mishandelen. Want dat is het als je zo hard schopt dat het dier op pijnstillers moet.

Als je het topic van Avalanche zou hebben gelezen, weet je dat zij giga veel tijd en energie stopt om het gedrag van haar paard te verbeteren en ze daar keigoed mee bezig is. Ik vind ook dat TS zelf ook had moeten ingrijpen in het gedrag van haar jonge hengstje. Beter misschien zelfs het moeten stoppen omdat pony en hoefsmid niet door 1 deur gaan op dat moment. Helaas is het kwaad al geschied en zal bij de volgende keer bij een hoefsmid nog meer tijd en geduld gaan kosten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:19

Die man is een neanderthaler. En zo zijn er velen.
Je moet met een lampje zoeken naar een geduldige smid die echt handig is met paarden.
De energie van veel smeden roept vaak veel onrust op bij paarden, ik zie dat zo vaak.
Ik wil die energie niet meer rond mijn paarden en alhoewel ze ZEER braaf zijn bij de smid, is er 1 die wat moeite heeft met balans.
Dan positioneer je jezelf wat slimmer en neem je soms wat extra tijd.

Mensen zeggen altijd dat paarden zo vreselijk hard corrigeren in de natuur en dat je daarom gerust kunt slaan en schoppen.
In een kudde vinden eigenlijk heel weinig schermutselingen plaats. Het dier weet dat het zijn kansen verkleint op overleven wanneer er steeds klappen zouden vallen.
Stabiele groepen dieren gebruiken juist nauwelijks geweld.

Dus laat dat schoppen en slaan lekker zitten en leer beter communiceren of koop een brommer.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:24

roxiie schreef:
Felicia_xx schreef:
Hoi lees dat aantal van jullie denken dat ie zn voetjes niet braaf kan geven dit kan die super! Vraag je voetje en raak je zn been aan doet ie dit zelf dus hier ligt het echt niet aan hij is gewoon braaf in de omgang doet dit soort dingen normaal nooit

En jij houdt zijn benen net zo lang omhoog als dat de hoefsmid bezig is met bekappen?

Je moet je paard opvoeden, bekappen is wat anders dan snel voetje optillen. Zulk gedrag is levensgevaarlijk en kan de smid lelijk bezeren.

Edit: En eigenlijk zou de titel moeten zijn: Pony vertoont gevaarlijk gedrag bij de hoefsmid en heeft daardoor een trap gekregen.

Ik vind dit echt een belachelijke reactie. Dus een hoefsmid heeft het recht om jouw paard een keiharde schop te geven als hij onrustig is? Het blijven dieren, geen robots. Misschien heeft die Smid wel geen fijne sfeer om zich heen waardoor het paard onrustig is. Belachelijk om dan alles maar op het paard af te schuiven. Zo’n hoefsmid kwam er bij mij niet meer in. Als hoefsmid zijnde moet je hier ook mee om kunnen gaan zonder paarden van een ander een trap te geven. Zal dat dier een fijn gevoel geven als hij weer bekapt moet worden. Een schop levert echt helemaal niks op, alsof een paard het verband daarmee zal snappen. Echt waar, wat een zinloze en droevige gedachte.

Zoek een smid die geduld heeft met paarden als dit. Daarnaast blijven oefenen met benen optillen, ook voor langere tijd. Misschien kun je zelf ook oefenen met een vijl, dus niet alleen uitkrabben maar bv ook de hoef een beetje bijvijlen zodat het paard aan meer handelingen aan zijn voeten went?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:18

martine0503 schreef:
Als je het topic van Avalanche zou hebben gelezen, weet je dat zij giga veel tijd en energie stopt om het gedrag van haar paard te verbeteren en ze daar keigoed mee bezig is. Ik vind ook dat TS zelf ook had moeten ingrijpen in het gedrag van haar jonge hengstje. Beter misschien zelfs het moeten stoppen omdat pony en hoefsmid niet door 1 deur gaan op dat moment. Helaas is het kwaad al geschied en zal bij de volgende keer bij een hoefsmid nog meer tijd en geduld gaan kosten.

Steek je oordelen maar weer in je achterzak want ik ken Avalanche haar topic. Dat veranderd niets aan mijn opmerking.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:41

clarence schreef:
Stel dat de smid rustig was gebleven en de achter hoeven van pony alsnog niet kon bekappen (omdat ie niet stil genoeg stond of omdat ie wilde trappen), mag hij dan wel of niet het volledige bedrag rekenen?

Zeker, hij is zijn reiskosten en tijd alsnog kwijt. Financiele les voor jou als eigenaar om het de volgende keer beter voor te bereiden. Ik zou liever hebben dat het niet lukt dan dat de smid m'n paard in elkaar trapt.