Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pateeke schreef:nps, akkoord, maar de situatie die jij beschrijft vind ik wel van een andere orde. Een hoefzweer kan gigantisch pijn doen en dan vind ik de reactie van je paard begrijpelijk. Die smid had moeten weten dat het paard door pijn zo kon reageren, maar is geschrokken en heeft heel fel gereageerd.
Dat is iets anders dan een paard dat gaat steigeren omdat hij nog maar 2 is en nog veel moet leren….
DuoPenotti schreef:Ik vraag me dat ook wel af Fitzroy.
Was het wel angst? Ts noemt het angst. Maar zou mij niet verbazen dat de smid duidelijk zag dat het dominantie was.
Ik blijf erbij dat zijn correctie te groot was maar kan ook voorstellen dat zijn frustratie op liep.
2 jarige hengst loopt de dominante kwal uit te hangen in hoe ver hij kan gaan.
Zijn baasje is hem lekker aan het sussen ipv te corrigeren. En smid mag in de gevaren zone zijn lijf naar de mallemoer helpen.
Hij had gewoon moeten zeggen stik maar in je knol. Maar dat heeft hij waarschijnlijk ook weer niet gedaan omdat het paard met 2 voeten gedaan daar de pineut van is.
Maar ik zou graag de kant van de smid horen.
Natuurlijk zijn l.l de behangers met een kort lontje. Maar de meesten weten ook wel dat een bang paard aanpakken averechts werkt.
SaraViavia schreef:Dierenartskosten aan de smid doorberekenen? Doe alsjeblieft even normaal. Alsof een fries paard niet tegen een stootje kan. Ik praat het niet goed dat de smid direct hardhandig te werk gaat, hij hoort zich wel professioneel op te stellen, maar ik kan je vertellen dat mijn vorige paard ook de nodige correcties van de smid heeft gehad. En bij de tandarts ook nog wel eens trouwens. En geef ze eens ongelijk. Ga zelf achter een paard van 600 kilo staan die loopt te klooien met zijn benen.
Ineke2 schreef:pateeke schreef:nps, akkoord, maar de situatie die jij beschrijft vind ik wel van een andere orde. Een hoefzweer kan gigantisch pijn doen en dan vind ik de reactie van je paard begrijpelijk. Die smid had moeten weten dat het paard door pijn zo kon reageren, maar is geschrokken en heeft heel fel gereageerd.
Dat is iets anders dan een paard dat gaat steigeren omdat hij nog maar 2 is en nog veel moet leren….
Ik zie geen hoefzweer in het verhaal terug komen, alleen dat die draver liep te draaien en niet stil wilde staan.
Overigens een absurde reactie van die smid.
Bonita_Bon schreef:Natuurlijk hoort te haar pony op te voeden. Maar het is ten eerste niet de schuld van het diertje als dat niet 100% in orde is en ten tweede is het dier pas twee, ts is ook niet mega ervaren dus ze zijn onderweg. Ik weet niet hoe het bij jullie paarden werkt, maar bij die van mij groeien de hoeven gewoon door en moeten dus ook wel eens paarden naar de smid die nog niet 'af' zijn. Dan informeer ik de smid ook wel eens, joh, let op bij de achterbenen, deze reageert nogal hysterisch, werken we aan. Dan weet smid dat ie effe extra scherp moet blijven, soms help ik zelf dan met een voetje vasthouden. Of doen we voet optillen met behulp van een touwtje. Maar geen seconde gaat de smid of ik, for that mather, geweld gebruiken. Dan heb ik het niet over een keer een tikkie, omdat je op dat moment weinig anders kan. Maar echt geweld, waar notabene ook letsel uit ontstaat. uit frustratie op een dier in trappen... Dan ben je je verdorie t vak niet waard en dat hier dan mensen reageren met "ik snap die smid wel" "ach dat kan nooit echt kwaad, in de natuur gaat het veel harder" etc, vind ik nog veel schokkender. Want die typen dit niet in the heat of the moment waarbij ze even hun verstand verliezen uit pure frustratie (wat ik al zeer zorgwekkend vind) maar zitten lekker aan de koffie op de bank en denken 'zo dat heeft die smid prima gedaan, fijne vent'
En voor iedereen die struikelt over het feit dat ie schrikt van dat karretje, ik begrijp dat jullie paarden geen enkele reflex meer hebben en nooit ergens van schrikken? Ik train paarden professioneel, o.a. voor grote shows. Dat is mijn werk (parttime) ik heb een merrie staan waar je letterlijk een bom naast zou kunnen afsteken, vlaggen, plastic zeil om haar heen, ballonnen, vuurwerk, groot verkeer. Allemaal peanuts. van de week hing ze op de poetsplaats omdat er een bezem van de muur viel naast haar. Hou eens op met die wijzende vingertjes dat een paard nergens van mag schrikken. Natuurlijk probeer je van alles te oefenen maar Rome is niet in 1 dag gebouwd en daarnaast, zie mijn merrie, dingen gebeuren.
Ineke2 schreef:En dan nog Kamsel hoort die smid niet op deze manier te reageren.
Een correctie is geen probleem, maar dit was geen correctie meer als de pony pijnstilling nodig heeft.
Daihyo schreef:meggiemeg schreef:Alles niet maar de dingen waarvan je weet waar hij mee geconfronteerd gaat worden is wel handig om dat te trainen, je hebt hem al vanaf 4 maanden dus wat dat betreft tijd genoeg om aan dat soort dingen te beginnen.
Dan nog is het een jong paard en geen robot. Je kunt niet alles trainen, sommige dingen moeten ook ervaren worden.
Ja mee eens dat een 2-jarige netjes zijn voeten moet kunnen geven en zich moet gedragen. Maar het blijft een jong dier, met spatjes, met een mening, dat zijn opvoeding ook wel eens kan vergeten of uittesten. En aan de eigenaar en smid om daar kundig mee om te gaan. En daar gaat het hier mis.
pateeke schreef:nps, akkoord, maar de situatie die jij beschrijft vind ik wel van een andere orde. Een hoefzweer kan gigantisch pijn doen en dan vind ik de reactie van je paard begrijpelijk. Die smid had moeten weten dat het paard door pijn zo kon reageren, maar is geschrokken en heeft heel fel gereageerd.
roxiie schreef:Felicia_xx schreef:Hoi lees dat aantal van jullie denken dat ie zn voetjes niet braaf kan geven dit kan die super! Vraag je voetje en raak je zn been aan doet ie dit zelf dus hier ligt het echt niet aan hij is gewoon braaf in de omgang doet dit soort dingen normaal nooit
En jij houdt zijn benen net zo lang omhoog als dat de hoefsmid bezig is met bekappen?
Je moet je paard opvoeden, bekappen is wat anders dan snel voetje optillen. Zulk gedrag is levensgevaarlijk en kan de smid lelijk bezeren.
Edit: En eigenlijk zou de titel moeten zijn: Pony vertoont gevaarlijk gedrag bij de hoefsmid en heeft daardoor een trap gekregen.
Ayasha schreef:Avalanche schreef:Schat, ik heb een paard van 1.73 die gericht heeft aangevallen en echt onhandelbaar was en mijn smid heeft nog nooit hoeven schoppen.
Gaan we nu het spelletje "ik heb de grotere l*l" in ruitervariant spelen?
Dus TS heeft moeite met het op voeden van haar pony, waarschijnlijk te weinig begeleiding. Als ik TS was zou ik betere begeleiding gaan zoeken ten eerste maar hoe dan ook had deze smid nooit dusdanig zijn zelfbeheersing mogen verliezen. Dan had ie er aan moeten stoppen en zeggen dat het dier zo niet te bekappen is. Niet het dier mishandelen. Want dat is het als je zo hard schopt dat het dier op pijnstillers moet.
roxiie schreef:Felicia_xx schreef:Hoi lees dat aantal van jullie denken dat ie zn voetjes niet braaf kan geven dit kan die super! Vraag je voetje en raak je zn been aan doet ie dit zelf dus hier ligt het echt niet aan hij is gewoon braaf in de omgang doet dit soort dingen normaal nooit
En jij houdt zijn benen net zo lang omhoog als dat de hoefsmid bezig is met bekappen?
Je moet je paard opvoeden, bekappen is wat anders dan snel voetje optillen. Zulk gedrag is levensgevaarlijk en kan de smid lelijk bezeren.
Edit: En eigenlijk zou de titel moeten zijn: Pony vertoont gevaarlijk gedrag bij de hoefsmid en heeft daardoor een trap gekregen.
martine0503 schreef:Als je het topic van Avalanche zou hebben gelezen, weet je dat zij giga veel tijd en energie stopt om het gedrag van haar paard te verbeteren en ze daar keigoed mee bezig is. Ik vind ook dat TS zelf ook had moeten ingrijpen in het gedrag van haar jonge hengstje. Beter misschien zelfs het moeten stoppen omdat pony en hoefsmid niet door 1 deur gaan op dat moment. Helaas is het kwaad al geschied en zal bij de volgende keer bij een hoefsmid nog meer tijd en geduld gaan kosten.
clarence schreef:Stel dat de smid rustig was gebleven en de achter hoeven van pony alsnog niet kon bekappen (omdat ie niet stil genoeg stond of omdat ie wilde trappen), mag hij dan wel of niet het volledige bedrag rekenen?