Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ruitje schreef:Ts ' moddert toch niet door' , als je hem nu tijdelijk korter buiten zet, of een tussenoplossing zoekt tot de zomer gaat hij echt niet dood hoor.
Ik ken toevallig een aantal hele goede smeden, mijn smid is verbonden aan meerdere klinieken en is echt geen prutser.
Overal zitten goede en slechte tussen.
Ik denk dat je met een verandering van stand de tijd moet nemen. TS kan daar maar beter een half jaar te lang over doen, dan wat ik in dit topic lees dat er met 3 bekapbeurten een stand veranderd word.
Is je hoefprobleem over, mag je paard op boxrust voor een peesblessure
MarjanB schreef:THoefs schreef:Omdat ik heel mn leven lang al tussen de paarden loop en omdat ik als kleuter meeging met mn vader. Heel veel paardenhoeven gezien heb dus een behoorlijke bagage aan ervaring heb,wat niet wil zeggen dat ik het nooit niet mis kan hebben. Wat ik wel kan zeggen is dat ik mn vak uiterst serieus neem en net als iedereen wil dat paarden gewoon comfortabel door het leven kunnen.
Ik lees juist dat die paarden hoge verzenen en smalle voeten hebben.. iets wat ze juist niet heeft. Er zijn foto’s gemaakt maar daar heb ik niks van gehoord.
Ik ga eerst even wat dingen afwachten die nu openstaan. Geen 100 dingen tegelijk
MarjanB schreef:Ja die heb ik gezien! Alleen staat er bij niet in de modder![]()
Ga woensdag beslissing nemen hoe verder... mocht iemand namen hebben van geschikte smeden, bekapper enz omgeving Arnhem die ik eerst vrijblijvend kan polsen dan hoor ik het graag
MarjanB schreef:Ja die heb ik gezien! Alleen staat er bij niet in de modder![]()
Ga woensdag beslissing nemen hoe verder... mocht iemand namen hebben van geschikte smeden, bekapper enz omgeving Arnhem die ik eerst vrijblijvend kan polsen dan hoor ik het graag
superpony schreef:ruitje schreef:Ts ' moddert toch niet door' , als je hem nu tijdelijk korter buiten zet, of een tussenoplossing zoekt tot de zomer gaat hij echt niet dood hoor.
Ik ken toevallig een aantal hele goede smeden, mijn smid is verbonden aan meerdere klinieken en is echt geen prutser.
Overal zitten goede en slechte tussen.
Ik denk dat je met een verandering van stand de tijd moet nemen. TS kan daar maar beter een half jaar te lang over doen, dan wat ik in dit topic lees dat er met 3 bekapbeurten een stand veranderd word.
Is je hoefprobleem over, mag je paard op boxrust voor een peesblessure
Mijn ruin is ooit op Emmeloord gedaan en was echt prutswerk, dus zegt allemaal niks.
Het stil zetten is funest voor de hoefmechaniek. Dat zou elke goede hoefsmid moeten weten. Maar helaas leren ze niet zoveel over het paard en de algehele gezondheid als de mensen denken. Ja, ik weet heel goed wat de opleiding inhoudt........helaas.
En nu op stal zetten?? Voor wat? Dit is Nederland. Het is altijd wel een keer flink nat en straks komt de droogte en heb je weer problemen.
Niemand zegt 3 bekap beurten. Mensen zeggen; met meer regelmaat bekappen, zodat je kleine stukjes kan corrigeren en niet wachten tot de hoef weer een eind gegroeid is en dan moeten corrigeren. Elke goede bekapper weet dat er maanden overheen gaat als je met regelmaat goed bekapt.
Maar daarvoor heb je ook goede voeding nodig en beweging.
En je laatste zin is echt onzin. Rust bij peesblessure is net zo slecht. Heb daar wel een bewijs van staan hoor. Paarden die 24/7 vrij bewegen op diverse ondergronden EN goede voeding krijgen, hebben doorgaans sterke benen.
Maar zoals gezegd door elke paar weken een beetje bij te werken, corrigeer je veel langzamer, maar is het resultaat vaak wel sneller.
Veel hoefsmeden komen met allerlei ijzers en als het dan niet beter gaat, worden paarden toch echt met enige regelmaat ingeslapen. Inderdaad ook door andere problemen die daaruit voortvloeien. En dan zegt men altijd; we hebben alles geprobeerd..........Die hoefsmeden willen niet dat je iets anders probeert dan hun oplossing. Zo blijft het wel in stand dat als zij het niet kunnen oplossen er geen oplossing is.
Maar zoals ik lees is er echt nog erg weinig kennis en dat is eigenlijk heel erg. Mensen laten zich alles wijsmaken.