Hoeven droog houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:28

Fijn dat je het niet meteen afketst en verder op onderzoek gaat!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:45

ruitje schreef:
Ts ' moddert toch niet door' , als je hem nu tijdelijk korter buiten zet, of een tussenoplossing zoekt tot de zomer gaat hij echt niet dood hoor.

Ik ken toevallig een aantal hele goede smeden, mijn smid is verbonden aan meerdere klinieken en is echt geen prutser.

Overal zitten goede en slechte tussen.

Ik denk dat je met een verandering van stand de tijd moet nemen. TS kan daar maar beter een half jaar te lang over doen, dan wat ik in dit topic lees dat er met 3 bekapbeurten een stand veranderd word.

Is je hoefprobleem over, mag je paard op boxrust voor een peesblessure :+

Mijn ruin is ooit op Emmeloord gedaan en was echt prutswerk, dus zegt allemaal niks.

Het stil zetten is funest voor de hoefmechaniek. Dat zou elke goede hoefsmid moeten weten. Maar helaas leren ze niet zoveel over het paard en de algehele gezondheid als de mensen denken. Ja, ik weet heel goed wat de opleiding inhoudt........helaas.

En nu op stal zetten?? Voor wat? Dit is Nederland. Het is altijd wel een keer flink nat en straks komt de droogte en heb je weer problemen.

Niemand zegt 3 bekap beurten. Mensen zeggen; met meer regelmaat bekappen, zodat je kleine stukjes kan corrigeren en niet wachten tot de hoef weer een eind gegroeid is en dan moeten corrigeren. Elke goede bekapper weet dat er maanden overheen gaat als je met regelmaat goed bekapt.
Maar daarvoor heb je ook goede voeding nodig en beweging.

En je laatste zin is echt onzin. Rust bij peesblessure is net zo slecht. Heb daar wel een bewijs van staan hoor. Paarden die 24/7 vrij bewegen op diverse ondergronden EN goede voeding krijgen, hebben doorgaans sterke benen.
Maar zoals gezegd door elke paar weken een beetje bij te werken, corrigeer je veel langzamer, maar is het resultaat vaak wel sneller.

Veel hoefsmeden komen met allerlei ijzers en als het dan niet beter gaat, worden paarden toch echt met enige regelmaat ingeslapen. Inderdaad ook door andere problemen die daaruit voortvloeien. En dan zegt men altijd; we hebben alles geprobeerd..........Die hoefsmeden willen niet dat je iets anders probeert dan hun oplossing. Zo blijft het wel in stand dat als zij het niet kunnen oplossen er geen oplossing is.

Maar zoals ik lees is er echt nog erg weinig kennis en dat is eigenlijk heel erg. Mensen laten zich alles wijsmaken.

THoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:36

Helemaal mee eens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 14:02

Ze heeft geen absolute boxrust hè :) Maar goed ik vind dat een paard buiten hoort. Ik wil nu eerst even een besluit nemen en dan verder. Deze smid heb ik nu 3 beslagronden gehad. Daarvoor een andere die twee lippen wilde houden

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:54

MarjanB schreef:
THoefs schreef:
Omdat ik heel mn leven lang al tussen de paarden loop en omdat ik als kleuter meeging met mn vader. Heel veel paardenhoeven gezien heb dus een behoorlijke bagage aan ervaring heb,wat niet wil zeggen dat ik het nooit niet mis kan hebben. Wat ik wel kan zeggen is dat ik mn vak uiterst serieus neem en net als iedereen wil dat paarden gewoon comfortabel door het leven kunnen.

Ik lees juist dat die paarden hoge verzenen en smalle voeten hebben.. iets wat ze juist niet heeft. Er zijn foto’s gemaakt maar daar heb ik niks van gehoord.

Ik ga eerst even wat dingen afwachten die nu openstaan. Geen 100 dingen tegelijk

Roma heeft ook verbeend kraakbeen en had ook ondergeschoven hielen en brede hoeven. Maar denk dat als het toen op de foto zichtbaar was, je dit wel had gehoord van de artsen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 17:43

Heb net het rapport van de DA gelezen en staat veel in maar dat niet :')

Verder m’n oud klasgenootje die smid is gesproken en die had ook nog wat tips maar ook die zegt niet dat het nu een regelrecht drama is. Dus voor mij nu even een geruststelling dat ik niet van vandaag op morgen allerlei gekke dingen hoef te bedenken.

Ze is vanmiddag aan de hand gestapt en vanavond ga ik zelf naar stal om te rijden. Morgen zelfde planning en woensdag wil ik haar in de wei doen met een in een luier verpakte voet. Dan kan ze een paar uur buiten spelen en heeft ze lekker een dagje vrij. Voor de rest van de week heb ik nog geen idee en is afhankelijk van of ik een nieuwe baan heb :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:33

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:36

Ja die heb ik gezien! Alleen staat er bij niet in de modder :+

Ga woensdag beslissing nemen hoe verder... mocht iemand namen hebben van geschikte smeden, bekapper enz omgeving Arnhem die ik eerst vrijblijvend kan polsen dan hoor ik het graag

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:47

MarjanB schreef:

Ga woensdag beslissing nemen hoe verder... mocht iemand namen hebben van geschikte smeden, bekapper enz omgeving Arnhem die ik eerst vrijblijvend kan polsen dan hoor ik het graag

Ik reageer even als stille mee lezer...
Wij zijn heel blij met Raymond Kramer als hoefsmid.
Ik weet alleen niet of hij nog plek heeft...
Heel geduldig fijn persoon.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:52

MarjanB schreef:

Neem eens contact op met Arno Gouw. Hele fijne en kundige bekapper. Rijdt verschillende routes. Arnhem vast ook. Hij kwam ook bij mij in Ede en nu in Zeewolde.

thalys2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:29

Hier ook een stille (met gekromde tenen) meelezer,
Bekappen en beslaan is handwerk/ mensenwerk, hoefsmeden hebben als doel om een paard zo goed en zo comfortabel mogelijk te laten functioneren voor het doel waar de klant / eigenaar het paard voor heeft en ook om problemen op proberen te lossen die bij paarden ontstaan, en ja en hoefsmid doet dit vaak met beslag omdat hij/ zij dat als de beste manier ziet binnen het vak hoefsmid om een probleem op te lossen, het argument wat hier veel wordt aangehaald dat het probleem daarmee verdoezeld wordt is in mijn ogen onzin, een gebroken arm gaat ook in het gips om de breuk te laten herstellen. Dat een hoefijzer heilig is wordt niet beweerd maar net zoals een bekapper en idee heeft met een bepaalde manier van bekappen heeft een hoefsmid dat ook met bekappen en beslaan, ik denk alleen dat van beide kanten en vooral door een aantal fanatiekelingen hier op Bokt een kokerblik is ontstaan, blijf openstaan voor alles en zie niet jouw waarheid als DE waarheid over hoeven en of beslaan.

Als ik zelf naar de hoeven kijk van ts dan zijn dat hoeven waar met een idee erachter wordt gewerkt, ik weet in welke hoek ik de hoefsmid moet zoeken en deze werken graag met een royale opzet en hebben daar hun idee bij, zijn het model voeten nee maar daar is de smid op zijn manier naartoe aan het werken, qua vocht 'probleem' zou je eens met de smid kunnen overleggen of hij de zoolvlakte behandelen voordat de zool eronder gaat, overleg gewoon met hem als je vertrouwen in hem hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:30

Jos de mol?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:22

superpony schreef:
ruitje schreef:
Ts ' moddert toch niet door' , als je hem nu tijdelijk korter buiten zet, of een tussenoplossing zoekt tot de zomer gaat hij echt niet dood hoor.

Ik ken toevallig een aantal hele goede smeden, mijn smid is verbonden aan meerdere klinieken en is echt geen prutser.

Overal zitten goede en slechte tussen.

Ik denk dat je met een verandering van stand de tijd moet nemen. TS kan daar maar beter een half jaar te lang over doen, dan wat ik in dit topic lees dat er met 3 bekapbeurten een stand veranderd word.

Is je hoefprobleem over, mag je paard op boxrust voor een peesblessure :+

Mijn ruin is ooit op Emmeloord gedaan en was echt prutswerk, dus zegt allemaal niks.

Het stil zetten is funest voor de hoefmechaniek. Dat zou elke goede hoefsmid moeten weten. Maar helaas leren ze niet zoveel over het paard en de algehele gezondheid als de mensen denken. Ja, ik weet heel goed wat de opleiding inhoudt........helaas.

En nu op stal zetten?? Voor wat? Dit is Nederland. Het is altijd wel een keer flink nat en straks komt de droogte en heb je weer problemen.

Niemand zegt 3 bekap beurten. Mensen zeggen; met meer regelmaat bekappen, zodat je kleine stukjes kan corrigeren en niet wachten tot de hoef weer een eind gegroeid is en dan moeten corrigeren. Elke goede bekapper weet dat er maanden overheen gaat als je met regelmaat goed bekapt.
Maar daarvoor heb je ook goede voeding nodig en beweging.

En je laatste zin is echt onzin. Rust bij peesblessure is net zo slecht. Heb daar wel een bewijs van staan hoor. Paarden die 24/7 vrij bewegen op diverse ondergronden EN goede voeding krijgen, hebben doorgaans sterke benen.
Maar zoals gezegd door elke paar weken een beetje bij te werken, corrigeer je veel langzamer, maar is het resultaat vaak wel sneller.

Veel hoefsmeden komen met allerlei ijzers en als het dan niet beter gaat, worden paarden toch echt met enige regelmaat ingeslapen. Inderdaad ook door andere problemen die daaruit voortvloeien. En dan zegt men altijd; we hebben alles geprobeerd..........Die hoefsmeden willen niet dat je iets anders probeert dan hun oplossing. Zo blijft het wel in stand dat als zij het niet kunnen oplossen er geen oplossing is.

Maar zoals ik lees is er echt nog erg weinig kennis en dat is eigenlijk heel erg. Mensen laten zich alles wijsmaken.

Ik vind het altijd zo knap hoe sommige bokkers zoveel meer kunnen weten dat DA's en hoefsmeden. Waar jij bewijzen van heb staan is inderdaad natuurlijk veel meer waard dan het advies van DA's :+

Zoals ik zei: overal zitten goede en slechte tussen :) . Dus ook tussen smeden, maar jij generaliseerd gruwelijk.

3 pagina's terug laat iemand nog vol trots een verandering in 3 smidsbeurten zien. Vandaar mijn punt dat geduld belangrijk is :)

Ik vind hoe jij een hele groep mensen over 1 kam scheert echt bijzonder. Boeiend ook wel, vanwaar die behoefte?

Omdat iemand anders denkt heeft die meteen geen kennis en laat zich dingen wijsmaken?

Ik denk, dat je je paard het beste behandeld als je zelf geen stroming blind volgt of uitsluit, maar alle informatie tot je neemt en van daar uit kijkt wat er bij jouw paard past.

En volgens mij is dat precies wat TS doet :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 07:41

Dank jullie! Misschien goede toevoeging, ik zoek vooral iemand die bekapt in combinatie met hoefschoenen.

@thalys, dankje, hij doet de voet altijd teren voordat de zooltjes er onder gaan. Maar denk niet dat dat weken houdt nu met die blubber.

@ruitje, wederom _/-\o_

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 12:15

Op hoop van zegen :')

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:10

Ik duim mee :D. Toch vind ik het er best netjes uitzien, zo nat staat hij toch niet? En moest de andere hoef ook niet? Of heeft ze maar 1 vochtige hoef?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:01

1 met problemen de ander houd zich prima gelukkig :)
Langs de randen wel echt blubber en daar staat ze natuurlijk het liefst

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:23

Sjonge! Ik zou tekenen voor zo een wei op moment. Was je bang dat de ducttape niet zou blijven zitten dat je er nog een randje blauw overheen hebt gegooid? Zo kan hij echt de hele dag naar buiten hoor, ik dacht dat het net als bij mij was, tot je knieën in de blub....

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:29

Mèèèèèn wat een droog veld!!! Super jaloers ben ik daarop!!! Hier zakken ze tot de knieën weg in de zeeklei! Nee zou dit paard ZEKER niet binnen zetten, met zon prachtige droge wei. De oplossing die je nu hebt is vele malen beter.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:01

Dat is toch niet nat, hooguit een beetje vochtig. Moet zo wel lukken :j

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:39

Hoi hoi ik heb niet alles gelezen maar een beetje gescand. wat ik lees is voeten drooghouden in de modder, ijzers mogen er niet af.
Je kan inderdaad teren! dar is natuurlijk punt 1, daarnaast kan je de voet goed invetten met een dikke laag, bij het binnen EN buiten zetten. Dus en en . Dan even over de tubese hoefschoen die al is genoemd. mijn paard heeft hem een paar dagen om gehad in de modder (lees: mijn paarden kunnen op plekken tot hun kogel in de modder/waterplas staan) zijn voet was toen uiteraard niet meer kurk droog maar toch hield het heel veel tegen! ze zijn makkelijk in gebruik en helpen in elk geval al wat. en misschien is jou wei iets droger.
Dan de smid. ik ben uiteraard geen smid, maar heb wel een paard met slechte voeten. niet zo erg als die van jou maar die van mij heeft met ovale voeten op ronde ijzers gestaan met 2 lippen.... ook bij hem brak de wand af omdat er wat ging veranderen. dit is logisch, maar hier moeten ze vaak toch even door heen...

korte samenvatting: hoefschoen (tubese) zou ik toch kijken en evt om doen, dit voorkomt ook dat de modder het ijzer los zuigt. en evt hoef in vetten/teren en optijd naar de smid, maar dat doe je al. dan zou hij toch echt moeten blijven zitten en is het niet meer zo erg als de voet wat vochtig word, want droge voeten brokkelen ook.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 17:17

Haha de foto’s vertekenen wat denk ik maar goed dr hoef was nagenoeg droog! En zijzelf modderig :') en m’n plakkunsten zijn niet zo goed.. want de helft hing al los, morgen maar weer een poging.

Afbeelding
Dr andere voorvoet, hier wel te zien dat ze toch wel weg zakt. Grootste probleem is denk ik dat ze nattigheid onderbeen zooltjes blijft zitten en het eerste stuk van de wei gewoon het natst is en ze daar door moet.
Afbeelding
Zo was ie toen ze kwam
Afbeelding

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:19

Lijkt die kogel nu zo dik of vertekent de foto? Even opletten dat je niet te strak tapet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 18:41

AnnoNiemand schreef:
Lijkt die kogel nu zo dik of vertekent de foto? Even opletten dat je niet te strak tapet.

Was gewoon dun denk door hoek vd foto. Zat ook niet strak kon m’n vinger er nog tussen doen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 18:21

Nou voeten zijn goed opgedroogd, helaas wel kreupel nu :(

Heb net mail van van nassau gehad en die wil graag bellen. Morgen gelijk maar even doen. Hoop dat hij iemand weet die hier wil komen aangezien ik geen vervoer heb.

Wil ook de voet op de foto laten zetten, het zit me niet lekker... Ook daar morgen even voor bellen.

Verder komt m’n smid dinsdag en wil dan met hem even het eea overleggen (tenzij via van nassau andere smid)