Ondergeschoven verzenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Ondergeschoven verzenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:49

O wow wat een goede wending zeg! Superstoer dat je het aangedurfd hebt!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:05

Misschien ligt het aan de kwaliteit van de foto's :+. Maar ik vind de hoeven persoonlijk te kort. Zo houd je geen voet meer over. Ik ben op basis van deze foto's helemaal niet zo enthousiast. Maarrrr, het kan ook echt aan de foto's liggen en dat het er in het echt veel beter uit ziet. Een foto kan best vertekenen namelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:07

Diddykong schreef:
Misschien ligt het aan de kwaliteit van de foto's :+. Maar ik vind de hoeven persoonlijk te kort. Zo houd je geen voet meer over. Ik ben op basis van deze foto's helemaal niet zo enthousiast. Maarrrr, het kan ook echt aan de foto's liggen en dat het er in het echt veel beter uit ziet. Een foto kan best vertekenen namelijk.

Meeste hoeven zijn denk ik gewoon te lang..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:21

Diddykong schreef:

De foto's zijn oprecht gewoon bagger. Daar ben ik heel eerlijk in.

Daarnaast, wat is Kort.??
En wat is lang?

Zou graag een uitgebreid antwoord van zien.

Mijn paard is overigens wél enthousiast! En daar ben ik dan weer blij mee.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:24

Diddykong schreef:

Vind ik helemaal niet. Wat vind jij dan kort? Een korte teen? Rolt juist beter af. Of een wand afgevijld tot aan de zool? Zo heeft de natuur dat bedoeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:27

Te kort is het als het paard niet meer goed loopt daardoor. Al kan het dan ook zijn dan de straal juist te lsng is.

Ts je paard loopt gewoon goed toch?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:31

Maartje1990 schreef:
Te kort is het als het paard niet meer goed loopt daardoor. Al kan het dan ook zijn dan de straal juist te lsng is.

In het begin op het harde heel even gevoelig, uiteraard direct met hem gebeld hierover, hij was ook eerlijk en duidelijk.
Ze heeft nog nooit op haar zool of straal gestaan, dat is even wennen, alsof je van jaren lang op hakken lopen ineens terug gaat naar blote voeten.

Nu heeft hij wel gezegd dat de straal een oorzaak kan zijn, die heeft hij bewust laten zitten.

Vandaag niet meer.
Ook heel fijn kunnen rijden! Overgangen en onderbrengen achterhand gaat velen malen makkelijker!

Geen valse passen meer omdat haar teen van achterbeen blijft hangen en ook meer ruimte om met haar voorbeen weg te komen van het achterbeen.

Ze stapt ook ruim 25-30 cm over in stap.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:39

Superfijn!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:44

Super dat je de stap genomen hebt meis!
En je meissie bevestigd het weer door zo lekker te lopen met rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:45

kiki1976 schreef:
Super dat je de stap genomen hebt meis!
En je meissie bevestigd het weer door zo lekker te lopen met rijden.

Jij kent Jana van feestboek :D

Als er iemand duidelijk is, is dat Jana.
Als het zadel niet lekker ligt, wijkt ze er een pas voor, als de singel niet fijn zit, kijkt ze er naar.
Haar jas trekt ze zelf uit :')

Dus qua taal is ze gelukkig heel duidelijk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:57

Maartje1990 schreef:

Maartje dit vind ik een hele goede post. Hoeven zijn goed als het paard goed en vlot loopt overal en nergens last van heeft.

Hieronder ter vergelijking wat foto's gemaakt van de hoeven van mijn paard 4,5 maand geleden. Ik heb bewust deze foto's gemaakt want voordat iedereen schrikt, dit paard heeft 1 dag hiervoor alle hoeven op de foto's gehad (aankoop keuring) en die foto's van de hoeven waren top!! Complimenten van de dierenarts.

Het paard werd semi wild gehouden, en stond semi in de heuvels (rotsgrond) en heeft nog nooit ijzers gehad. Dit paard loopt en liep altijd bloot voets over alle ondergronden, kiezels, hij gaat over puin, over de harde weg etc.
De foto's heb ik gemaakt voor mijn smid en heb deze laten zien na de 1ste bekapping beurt hier bij ons. Paardje dat altijd super liep, liep zo gevoelig, zo zielig. Veel te kort bekapt.

Mijn smid laat alles nu wat langer, en wederom loopt paard over de meest nare ondergrond, in de berm, over de weg en zelfs nu met de enorme natheid zijn en blijven de hoeven gewoon kei hard.

Dit is niet een post om het topic over te nemen of af te pakken. Maar het is vooral een post om een pleidooi te doen om te kijken naar het desbetreffende paard zelf en te bekappen zoals de omgeving vraagt.

In Nederland zijn de hoeven anders als hier in Frankrijk, waar je over puinstenen je buitenritten moet doen, dus die mooie Nederlandse voetjes die kennen we niet.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-02-20 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd op verzoek van plaatser

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 22:02

Pien!
Zeker een waardevolle post, en absoluut nuttig in dit topic!
:)

Waarom?
Omdat ik vind dat we allemaal moeten leren. Nouja, moeten is een groot woord.
Maar elkaar kennis delen, vergroot je je eigen kennis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:04

Diddykong schreef:

Dat is niet eens goed te zien, want je ziet geen foto van de onderkant. En meeste hoeven in Nederland zijn inderdaad veel te lang.

Sorry Pien, maar ik vind die hoeven toch niet mooi nog.

Ik snap de omstandigheden, maar juist die omstandigheden worden als voorbeeld genomen om een ideale te krijgen. Je ziet veel ringen in de hoeven ook.

Heleen Davis is een goede Nederlandse bekapster in Frankrijk die ook cursussen geeft. Je zou haar eens kunnen vragen, want zij hebben ook iets van xha in Fr en paarden blootvoets. Ze zit op fb en kan je eens deze foto's sturen en naar haar mening vragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:15

Superpony, Chico is altijd door iemand gedaan daar en eigenlijk had hij wat verwaarloosde hoeven die wat bijgewerkt waren toen ik kwam door die mevrouw (anders zou ik teveel schrikken), maar waar hij wel alles mee deed en die er op de foto's van binnen dus geweldig uit zagen. dus geen mooie hoeven wel goede sterke hoeven waar je alles mee kon en kunt doen. Ik heb nog nooit een paard gehad waar ik zo goed hier mee kan rijden zonder ijzers of hoefschoenen.
Op dit moment word hij door een echte Franse smid bekapt en zien ze er al veel netter uit voor het oog dan.
De paarden lopen in de bergen en de dit zijn hoeven foto's van vlak na de zomer. Dus dan is alles rijk aan voeding en dus heb je die ringen.
Ik heb expres foto's laten maken vanwege het ras en de ringen en de staat van de hoeven. Maar zo zie je maar, dat uiterlijk niet alles zegt. Dat is de reden dat ik mijn verhaal hier durf te plaatsen. En ook om te schrijven→ pas op dat je niet zo maar vanuit plaatjes hoeven (ver) oordeelt(d). Menigeen zou jaloers zijn op deze hoeven.
Ik voel me alleen ontzettend dankbaar nadat ik een paard had die alleen met ijzers kon gaan want die hoeven waren zijn zwakste punt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:24

Ja, maar hij heeft flare en dan zou ik wel de onderkant willen zien. Ik begrijp echt waar hij moet lopen, maar daarom zeg ik ook; juist natuurlijk bekappen is daarop gebasseerd en er zijn meer mensen die in Fr wonen en er daar ook mee bezig zijn.

Heleen Davis aanschrijven is ook geheel vrijblijvend en alleen om te leren. Zij geeft zelf cursussen en heeft ook een site. Uit mn hoofd; paardenhoeven info

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:28

Vergeet het maar, vriend is smid, dus dat kan ik echt totaal niet maken in deze kleine gemeenschap, on iemand anders erbij te halen. Hij woont 1,5 km verderop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:36

Superpony, een paard met flare (heb het net opgezocht), loopt juist supergevoelig. De hoeven van onder bij flare lijken totaal niet op de hoeven van Chico.
Daarnaast vind ik de hoeven nu cosmetisch er veel mooier uitzien al als 4,5 maand geleden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:39

Zullen we geen discussie voeren over de hoeven van pien dr paard?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 00:56

pien_2010 schreef:
Vergeet het maar, vriend is smid, dus dat kan ik echt totaal niet maken in deze kleine gemeenschap, on iemand anders erbij te halen. Hij woont 1,5 km verderop.

Ze zal niet bij je komen, maar het is interessant om eens naar haar site te kijken en via fb de foto's te sturen.
Qua vorm lijkt dit sterk op flare. Paarden met flare lopen niet allemaal gevoelig of rot daarmee. Was het maar zo, dan zouden mensen veel meer eraan doen. Er lopen heel veel paarden met flare rond zonder dat mensen het zelf zien.

Overigens lees ik van meerdere mensen uit Fr wel dat het heel lastig is een goede bekapper te vinden daar, dus dat deel snap ik heel goed. En het heeft tijd nodig. Het herstel van een hoef kan wel een jaar duren, want dan zou hij geheel nieuw moeten zijn.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 01:26

Ik vind het paard van Pien eigenlijk wel een zinvolle toevoeging :D. Dit paard heeft veel meer voet over. Dat is eigenlijk ook wat ik wilde zeggen. Een paard wat te kort bekapt is, hoeft (op het zachte) niet altijd direct gevoelig te lopen. Vaak zijn ze wel gevoelig op het harde en zeker als er kiezels liggen. Logisch ook, want de hoef dient ook als bescherming. Heb je meer hoef over, heb je ook meer bescherming. Als je paard nu op een scherp steentje gaat staan, en er zou een stuk van de wand afbreken, dan heb je helemaal niets meer over om dit te corrigeren. En bij nageltred door bijv een spijker oid, beschadig je veel eerder belangrijke delen van de hoef, waardoor een paard blijvend kreupel kan blijven. Vandaar dat ik de hoef liever wat langer zou laten.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 01:30

Diddykong schreef:
Ik vind het paard van Pien eigenlijk wel een zinvolle toevoeging :D. Dit paard heeft veel meer voet over. Dat is eigenlijk ook wat ik wilde zeggen. Een paard wat te kort bekapt is, hoeft (op het zachte) niet altijd direct gevoelig te lopen. Vaak zijn ze wel gevoelig op het harde en zeker als er kiezels liggen. Logisch ook, want de hoef dient ook als bescherming. Heb je meer hoef over, heb je ook meer bescherming. Als je paard nu op een scherp steentje gaat staan, en er zou een stuk van de wand afbreken, dan heb je helemaal niets meer over om dit te corrigeren. En bij nageltred door bijv een spijker oid, beschadig je veel eerder belangrijke delen van de hoef, waardoor een paard blijvend kreupel kan blijven. Vandaar dat ik de hoef liever wat langer zou laten.

Mijn eigen bevinding is dat zodra de hoefwand niet meer onnodig te lang is, gaat er ook amper nog een stukje van brokkelen, paard van Pien zou ik echt niet zo laten rondlopen, m'n handen jeuken al om die voetjes te bekappen :D

Veel mensen weten niet wat een gezonde lengte is van de hoefwand, de nieuwe bekapper van TS heeft dat prima gedaan, dit is een correcte lengte hoor

Oja, het is niet dat je bij een lange hoef meer bescherming hebt omdat er meer hoef is, ik durf te wedden dat die steunsels veel te lang zijn, de grond raken. Geen idee of je al eens een doorsnede in het echt hebt vast gehad van een hoef?
Daar waar de steunsels stoppen, zit diep in de hoef vanbinnen en is ontzettend scherp, als de steunsels de grond raken, kan die enkel maar naar binnen groeien, met veel ongemak tot gevolg.
Laatst bijgewerkt door Killed op 06-02-20 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 01:34

Dat verschillen wij duidelijk van mening :o

THoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 01:39

Volgens mij moeten jullie je een keer verdiepen in de anatomie van de paardenvoet in het algemeen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 01:59

THoefs schreef:
Volgens mij moeten jullie je een keer verdiepen in de anatomie van de paardenvoet in het algemeen...

Laten we dat nou juist al vele jaren doen om goede hoeven te krijgen.

En niet alleen de anatomie van de hoef. Als je je aanmeldt als hoefsmid om hier even te reageren............Dan weet je ook dat voeding, huisvesting en bekappen met elkaar te maken heeft en alleen maar bekappen niet de oplossing is.

Pien dr paardje gaat nog veranderen, omdat zij hem weer anders houdt dan waar hij vandaan komt.

En zonder foto's van de onderkant kan je gewoon verder niks zeggen.

Ik laat bij 1 ook de wand inmiddels wat langer, omdat hij steeds gevoelig liep en dat blijkt de oplossing om hem vrolijk rond te laten lopen. En dat is het voordeel van zelf jarenlang verdiepen, goed kijken naar management etc, je kan je eigen paarden goed bijhouden, zodat ze niet 8-12 wk zoals gemiddelde paard rondlopen met veel te lange voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 07:37

Pien haar paard heeft zo te zien te hoge hielen.
Altijd jammer als mensen zeggen “maat mijn smid komt al 20 jaar/is een vriend/watdanook” en hiermee blijkbaar het belang van het paard niet voorop zetten.
Ben wel benieuwd naar een foto vd onderkant..