Shanna schreef:Ik ben ZZPer dus ik weet hoe dat werkt qua kosten, pensioen, verzekeringen en afschrijving van materialen. Wat ik zeg, ik vind €30/40 per kwartier/ 20 minuten een boel geld. Zekers omdat ik jaren lang de helft heb betaald. Er zijn ook mensen die dat niet, of zelfs weinig geld vinden. Dat mag ook. Blijkbaar zijn dit toch de nieuwe gemiddelde prijzen, maar het maakt voor mij een cursus zelf bekappen wel een heel stuk aantrekkelijker, al is het maar om de periodes tussen het bekappen langer te kunnen maken om op die manier geld uit te sparen..
Dat jij het een boel geld vind, wil nog niet zeggen dat het niet reëel is, en dat het wel of niet markt conform is.
Een cursus zelf bekappen is ook niet te vergelijken met een beroepsopleiding tot smid.
En geld besparen..... nou, dan zal je een a twee beurten per jaar besparen, dat is dan € 60,-- per jaar. € 5,-- per maand. Tel daar bij op (zo eerlijk moet je dan ook zijn) de kosten van je cursus, je materiaal. De eerste paar jaar bespaar je helemaal niks.