Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:30

Shanna schreef:
Ik ben ZZPer dus ik weet hoe dat werkt qua kosten, pensioen, verzekeringen en afschrijving van materialen. Wat ik zeg, ik vind €30/40 per kwartier/ 20 minuten een boel geld. Zekers omdat ik jaren lang de helft heb betaald. Er zijn ook mensen die dat niet, of zelfs weinig geld vinden. Dat mag ook. Blijkbaar zijn dit toch de nieuwe gemiddelde prijzen, maar het maakt voor mij een cursus zelf bekappen wel een heel stuk aantrekkelijker, al is het maar om de periodes tussen het bekappen langer te kunnen maken om op die manier geld uit te sparen..

Dat jij het een boel geld vind, wil nog niet zeggen dat het niet reëel is, en dat het wel of niet markt conform is.
Een cursus zelf bekappen is ook niet te vergelijken met een beroepsopleiding tot smid.
En geld besparen..... nou, dan zal je een a twee beurten per jaar besparen, dat is dan € 60,-- per jaar. € 5,-- per maand. Tel daar bij op (zo eerlijk moet je dan ook zijn) de kosten van je cursus, je materiaal. De eerste paar jaar bespaar je helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:35

Ik heb 4 paarden dus ik bespaar wel iets meer dan €60 per jaar. ;)

rien10

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:37

Ja, dan gaat het lekker aantikken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:43

Hier in rotterdam 30€ per shet elke 10 weken.
Heb er 2 maar ga me echt niet druk maken om die kosten.
Dat weet je als je aan paarden begint die kosten gewoon geld ongeacht ze groot of klein zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:07

Selka schreef:
Snap sowieso niet dat je per paard en niet per uur betaalt. Mijn KWNPer was eerst heel lastig te bekappen dat kostte veel meer tijd dan de Shire. Maar voor de Shire moet ik meer betalen terwijl hij zijn hoeven netjes op de steun legt waardoor de smid minder gewicht hoeft hoog te houden.. Veel smeden willen niet eens Shires bekappen terwijl een gemene rotzak van een warmbloed geen enkel probleem is :?

Op zich geen slecht idee, dan zouden wellicht de smeden/bekappers die 'klanten proppen' (vind ik echt niet ok) meer/beter de tijd nemen. Daarentegen is het wel weer dat er dan een aantal zijn die aan 3 paarden ineens een dagtaak hebben ;+

Bovendien weet ik niet in hoeverre het eerlijk is. Stel, je hebt een lief paard waar je zooltjes/speciaal beslag/eenmalige kosten voor hebt. Dat kun je wellicht in een half uur klaar hebben, maar dat kost je veel meer dan een paard beslaan. Die kosten moet je er ook weer uit halen- dan belast je mensen die minder kostbare behandelingen nodig hebben.

Ook met beslaan- die kosten zijn aanzienlijk hoger dan bekappen (gas, oven, slijper, aambeeld, hamers, andere tangen, ijzer, nagels etc.). Je bent misschien 2 keer zo lang bezig, maar de kosten zijn 3 keer zo hoog. Dat moet je ook weer op andere klanten doorberekenen.

Van de andere kant, soms duurt een paard bekappen langer omdat het zich niet gedraagt. Stel, je bent een uur bezig met hem bekappen. Als je goed de tijd neemt en anders 2, 3 paarden had kunnen bekappen loop je aardig wat mis. Maar zo zijn lang niet alle paarden.

Ik weet het niet, of het een goed idee zou zijn. Wel voer tot nadenken!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:12

35 bekappen
75 voor beslaan
100 rondom

Vind t netjes!

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:15

Ik betaal voor bekappen 32,50 voor mijn paard. was voorheen 30 euro. vind het een normale prijs eerlijk gezegd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:17

khirshanta schreef:
Selka schreef:
Snap sowieso niet dat je per paard en niet per uur betaalt. Mijn KWNPer was eerst heel lastig te bekappen dat kostte veel meer tijd dan de Shire. Maar voor de Shire moet ik meer betalen terwijl hij zijn hoeven netjes op de steun legt waardoor de smid minder gewicht hoeft hoog te houden.. Veel smeden willen niet eens Shires bekappen terwijl een gemene rotzak van een warmbloed geen enkel probleem is :?

Op zich geen slecht idee, dan zouden wellicht de smeden/bekappers die 'klanten proppen' (vind ik echt niet ok) meer/beter de tijd nemen. Daarentegen is het wel weer dat er dan een aantal zijn die aan 3 paarden ineens een dagtaak hebben ;+

Bovendien weet ik niet in hoeverre het eerlijk is. Stel, je hebt een lief paard waar je zooltjes/speciaal beslag/eenmalige kosten voor hebt. Dat kun je wellicht in een half uur klaar hebben, maar dat kost je veel meer dan een paard beslaan. Die kosten moet je er ook weer uit halen- dan belast je mensen die minder kostbare behandelingen nodig hebben.

Ook met beslaan- die kosten zijn aanzienlijk hoger dan bekappen (gas, oven, slijper, aambeeld, hamers, andere tangen, ijzer, nagels etc.). Je bent misschien 2 keer zo lang bezig, maar de kosten zijn 3 keer zo hoog. Dat moet je ook weer op andere klanten doorberekenen.

Van de andere kant, soms duurt een paard bekappen langer omdat het zich niet gedraagt. Stel, je bent een uur bezig met hem bekappen. Als je goed de tijd neemt en anders 2, 3 paarden had kunnen bekappen loop je aardig wat mis. Maar zo zijn lang niet alle paarden.

Ik weet het niet, of het een goed idee zou zijn. Wel voer tot nadenken!

Als je een uurprijs rekend is dat exclusief materiaalkosten als ijzers, nagels, zooltjes e.d., daar kan je dan een vaste prijs bij op rekenen bovenop je uurprijs (afhankelijk van de materiaalkosten). Nadeel daarvan is weer wel dat een praatje dus ook in rekening gebracht wordt, en er dus ook eigenaren zullen zijn die met een stopwatch zullen werken waarbij geen kopje koffie meer af kan.
Wat dat betreft kan je beter een startprijs met indicatie-tijd hanteren (bijvoorbeeld rondom bekappen bedrag x duurt gemiddeld tijd y, voor alles waar je (veel) langer mee bezig bent reken je bedrag z per zoveel tijd).

Dan zijn lastige paarden dus voor de rekening van hun eigenaar, en eigenaren die niet op tijd klaar staan (zoals eerder in dit topic als voorbeeld gegeven werd) betalen daar dan eventueel ook extra voor.

lilyliberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:24

Op de manège werd er voor een groot paard met 2 "gewone"(geen kalkoenen) hoefijzers 60 euro betaald. (Dit is aan de redelijke prijzige kant, maar wel een goede smid) :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:26

Ik betaal sinds de vorige keer €35 voor bekappen. Voorheen was dit €30.

Tja, die paar keer dat hij gaat en hij daarmee weer goed op zijn hoeven staat.. Dat is mij die €35 wel waard hoor.”.

Fijne hoefsmid ook, geduldig met paard en levert altijd wel netjes werk.

In omgeving Zeeland (noord-Brabant).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:48

Ja ben het met jullie eens dat het lastig is maar ik zou het prima vinden om voor mijn moeilijke paard meer te moeten betalen dan voor mijn makkelijke paarden. Kopje koffie mag de smid nog steeds hebben hoor haha.

Startprijs is misschien helemaal geen gek idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:59

Shanna schreef:
Ik ben ZZPer dus ik weet hoe dat werkt qua kosten, pensioen, verzekeringen en afschrijving van materialen. Wat ik zeg, ik vind €30/40 per kwartier/ 20 minuten een boel geld. Zekers omdat ik jaren lang de helft heb betaald. Er zijn ook mensen die dat niet, of zelfs weinig geld vinden. Dat mag ook. Blijkbaar zijn dit toch de nieuwe gemiddelde prijzen, maar het maakt voor mij een cursus zelf bekappen wel een heel stuk aantrekkelijker, al is het maar om de periodes tussen het bekappen langer te kunnen maken om op die manier geld uit te sparen..

Maar dan moet je het ook echt doen, en zestien hoeven is veel...
Ik ken genoeg gevallen waarbij mensen hun cursus hebben gedaan, 'voortaan zelf gaan bekappen want dat scheelt een hoop geld', en vervolgens stranden bij 'eigenlijk zou ik mijn paard vandaag moeten bekappen... Maar nu even geen zin'. :)
Waarbij paarden soms uiteindelijk echt met (zelfs zwaar!) verwaarloosde hoeven moeten leven omdat de baas het allemaal zelf ging doen, erachter komt dat het echt ontzettend veel werk is, er niet aan toekomt, de hoeven maar doorgroeien en ze uiteindelijk zelfs de smid/bekapper niet meer durven te laten komen omdat ze het zelf zouden gaan doen en het paard er nu zo slecht bij staat...

Ik bekap helaas ook al zo'n 20 jaar zelf omdat de beesten nou eenmaal ingewikkelde hoeven bleken te hebben en meer bekapbeurten nodig hadden (graasvoetje, hypermobiel, standafwijkingen, gangafwijkingen, patellaluxatie, hoefbevangenheid, noem maar op), maar vind het echt rotwerk, zwaar, tijdrovend en een enorme geestelijke belasting door de verantwoordelijkheid die je daarmee op je neemt en besteed het dus ontzettend graag uit aan mensen die ik ervoor kan betalen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:00

Ik betaal €40,-. Als ik er een keer zelf niet bij ben, betaal ik hem €50,-. Hoeft helemaal niet van hem maar als ik werk vind ik het echt heel fijn dat hij zelf mijn paard uit het land haalt en weer terug zet.
Daarbij hou ik mijn smid graag te vriend. Fijne, rustige en kundige smid!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:12

Dat is echt supernetjes Frensje. Want de smid moet idd wel wat extra tijd uittrekken om het paard zelf te gaan pakken. Waren alle klanten maar zo!

@Shanna: Een advocaat verdient nog veel meer per uur.... en die slijt echt fysiek nauwelijks. Dat is dus geen valide redenatie. Dan kun je beter zelf de smidsopleiding gaan doen als je het een boel geld vindt. Een cursus bekappen is geen vergelijk. Een ‘boel’ is ook nog wat anders dan ‘duur’ natuurlijk. Als je de smidstarieven economisch benadert is het een zwaar onderbetaald beroep. Zijn ook niet veel smeden die er hun hele leven fulltime van rond kunnen komen.

Jouw argument dat ‘ie soms binnen kwartier klaar is, is een drogreden. Er zijn ook bekapbeurten die bijna 3/4 uur vergen of langer vanwege lastig paard. Net zoals ‘dat je eerder de helft betaalde’. Dat was of een beunhaas, of een smid die graag vrijwilligerswerk doet, of het is zolang geleden dat onze lonen ook niet waren wat ze nu zijn. :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:20

lilyliberty schreef:
Op de manège werd er voor een groot paard met 2 "gewone"(geen kalkoenen) hoefijzers 60 euro betaald. (Dit is aan de redelijke prijzige kant, maar wel een goede smid) :j

Dat is niet prijzig hoor. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:30

xyzutu2 schreef:
Maar dan moet je het ook echt doen, en zestien hoeven is veel...
Ik ken genoeg gevallen waarbij mensen hun cursus hebben gedaan, 'voortaan zelf gaan bekappen want dat scheelt een hoop geld', en vervolgens stranden bij 'eigenlijk zou ik mijn paard vandaag moeten bekappen... Maar nu even geen zin'. :)
Waarbij paarden soms uiteindelijk echt met (zelfs zwaar!) verwaarloosde hoeven moeten leven omdat de baas het allemaal zelf ging doen, erachter komt dat het echt ontzettend veel werk is, er niet aan toekomt, de hoeven maar doorgroeien en ze uiteindelijk zelfs de smid/bekapper niet meer durven te laten komen omdat ze het zelf zouden gaan doen en het paard er nu zo slecht bij staat...

Ik bekap helaas ook al zo'n 20 jaar zelf omdat de beesten nou eenmaal ingewikkelde hoeven bleken te hebben en meer bekapbeurten nodig hadden (graasvoetje, hypermobiel, standafwijkingen, gangafwijkingen, patellaluxatie, hoefbevangenheid, noem maar op), maar vind het echt rotwerk, zwaar, tijdrovend en een enorme geestelijke belasting door de verantwoordelijkheid die je daarmee op je neemt en besteed het dus ontzettend graag uit aan mensen die ik ervoor kan betalen.
Dit is de uitgebreide versie van mijn reactie inderdaad.
De theoretische kennis van hoeven en bekappen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar de uitvoering in de praktijk is op veel vlakken zwaarder dan op het eerste gezicht lijkt.
Bovendien zul je na een cursus nog steeds begeleiding nodig hebben, een cursus is niet voldoende om daarna je paarden volledig zelf te kunnen bekappen.

Om nog maar niet te spreken over de kosten van je materiaal. :o
Zeker bij paarden met harde hoeven slijten je raspen en mesjes erg snel.

Vanwege het (besparen van) geld zou ik geen cursus bekappen doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-19 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:31

smid is pas geweest even de rekening erbij gepakt
1 voor beslaan achter bekappen 60,00
1 voor beslaan met balkjes achter bekappen 75,00
3 bekappen 23,00 per paard

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:56

Hier vraagt mijn smid €30,- per paard voor het bekappen. 7 jaar geleden woonde ik aan de andere kant van het land en vroeg de smid daar hetzelfde.

Ik vind het echt totaal niet teveel. Ik heb 4 paarden dus dan is het misschien iets ‘makkelijker’ verdiend (al kan ik mn paarden niet allemaal tegelijk klaar zetten dus moet ik tussendoor heen en weer lopen om te wisselen) maar als 1 paard een ijzer kwijt is of een scheurtje krijgt komt ie ook voor dat geld. Ik ken zelf geen smeden die voorrijkosten vragen dus van die €30.- moet nog de belasting, brandstof en afschrijving voor de bus, bijscholing en het gereedschap af. Als je dan nog zo verstandig bent om bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten hou je echt geen dik salaris over. En het is wel een hele pittige baan, lichamelijk gezien.

Als ik dan daarnaast nog de verhalen hoor van paarden die echt staatsgevaarlijk zijn, poten vol modder worden aangeboden of dat er soms klanten gewoon veel te laat komen aankakken kan ik niet anders dan respect hebben voor hoefsmeden!

Ik heb trouwens ook wel een tijd een smid gehad die €55.- per paard vroeg voor het bekappen en die kwam toen der tijd voor 10 paarden tegelijk. Maar hij deed zn werk erg goed en dan vind ik dat het waard. Alleen ik hem weggegaan omdat mijn huidige smid minstens net zo goed is voor een stuk minder geld.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:01

Ik betaal 30 euro voor bekappen, 70 euro voor bekappen en ijzers voor en 105 euro voor rondom beslaan.. Mijn paard staat momenteel alleen voor op ijzers.. Ik kijk niet zo heel erg naar de prijs 5 euro minder of meer maakt mij niet zoveel uit. Ik kijk wel goed naar de kwaliteit die er geleverd wordt. Mijn smid ziet alles en is altijd heel rustig bij mijn paard en dat vind ik gewoon heel prettig.. Ik heb smeden gezien die heel grof met de paarden om ging.. Ik wil dat niet.. Ook als er iets is kan ik bellen en dan komt hij gelijk.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:05

Ik betaal 30 euro voor 1 paard. Denk dat hij nog geen 10 minuten bezig is. Dat is prima, bij mij is hij zo klaar maar hij kan moeilijk per paard een tarief berekenen. De shet beoordeeld hij elke keer maar die gaat denkik maar 1 x per jaar. Dan ben ik 50 euro kwijt voor de beide

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:04

Shanna schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de gemiddelde kosten zijn voor een hoefsmid.

Ik merk in mijn omgeving dat de smeden steeds duurder worden, kliniek-smeden zijn gemiddeld €40/50 euro voor enkel bekappen per paard, maar ook gewone smeden zijn al €35/40 per paard. Nu heb ik al vanaf 2005 eigen paarden, en was ik voor de paarden altijd €20 en voor de pony’s €15 per paard kwijt, nu is dat dus zo’n beetje het dubbele.. En met meerdere paarden tikt dat lekker aan natuurlijk..
Ik neig er dan ook steeds meer naar om zelf te leren bekappen, zo’n cursus is in deze tijd snel terug verdient lijkt het wel!

Woon ik nou in een dure omgeving, of zijn smeden allemaal zo gruwelijk duur geworden?
Wat is de gemiddelde prijs voor een hoefsmid bij jullie?

Zeker zelf een cursus doen! Of je nou wel of niet zelf gaat bekappen, het is echt n aanrader.

Oja wij hebben er 2 trouwens en het grootste voordeel vind ii dat ze er nu altijd super bij staan. Elke 6-8 weken is veel te weinig voor de meeste paarden.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:21

Ik betaal €90 voor medisch beslag (alleen voor) en achter bekappen. Vind ik redelijke prijzen.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:26

Toen ik net mijn pony`s had gekocht betaalde ik 20 euro per pony.
Was niet tevreden over de smid en bij de huidige, zo`n 10 jaar later, betaal ik 35 per pony en 40 voor mijn paard.
Best een behoorlijk verschil, maar de prijzen van benzine en alles zijn ook erg omhoog gegaan de afgelopen jaren. Ik snap dus wel dat smeden meer vragen, maar aangezien ik 4 paarden heb is het voor mij voordeliger om zelf te vijlen en 1x in de zoveel tijd de smid maar te laten komen voor het fijnere werk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:33

Ik betaal 100 euro voor het bekappen van 2 haflingers en 1 shet. Inclusief reiskosten.
Hij komt ongeveer 2 a 3 x per jaar. Voor de rest houden we het zelf bij.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:45

30 euro per paard bekappen.
Ik vind het absoluut heel goedkoop voor:
- zo’n vakman,
- het fysiek zware werk
- alle indirecte tijd zoals reistijd etc
- plus kosten die hij zelf nog erbij maakt voor bijv goed materiaal
Bovendien ook nog eens een ontzettend aardige kerel en goed voor mijn paard.

Wat mij betreft een van de beste “prijs kwaliteit” uitgave binnen alle kostensoorten die bij deze hobby komt kijken!