Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:45

TS: iedereen hier op bokt heeft de voeten van jouw paard niet in het echt gezien. De meesten (allen??) die hier reageren zijn géén hoefsmid of dierenarts.

Toch durven ze heel stellige uitspraken te doen over wat er aan de hand is met de voeten van je paard, en wat jij moet doen.

Ik hoop dat je zo verstandig bent om te zien dat dat niet zo betrouwbaar is eigenlijk. Zoek een goede dierenarts en smid ( maar dat heb je zo te horen al gedaan), en hou je aan hun advies.
Echt.. .de gemiddelde hoefsmid denkt echt zelf na voordat hij een ijzer onderslaat. Het is echt niet zo dat een gemiddelde hoefsmid altijd maar wil beslaan.

Ik ben ze nog niet tegengekomen. Het merendeel van de paarden die op ijzers staan, staan dat niet omdat de hoefsmid of dierenarts en nu zo op aandringt, maar omdat de RUITER (spring) wedstrijden rijdt, en zijn paard op scherp wil kunnen zetten ( stiften wil in kunnen draaien). Dát is de meest voorkomende reden van ijzers bij paarden..

Vraag je het aan de hoefsmid zelf, dan zal jij de ene keer wél, maar heel veel vaker niet, een ijzer adviseren.

Kortom: het belangrijkste voor jou is nu gewoon een smid vinden waar je vertrouwen in hebt, die ook door je dierenarts goed aangeschreven staat en in gesprek en samen met hem bekijken wat in dit geval voor jouw paard het beste is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:49

Ibbel schreef:
Een goeie traditionele hoefsmid bekapt een paard dat geen ijzers krijgt anders dan een paard dat wel ijzers krijgt. Dan wordt de zool niet uitgehold, dan loopt een paard niet alleen maar op de draagrand. Straalgroeven worden wel open gemaakt om rotstraal te voorkomen (ik moet er niet aan denken dat daar nooit wat aan gedaan zou worden!), maar de straal wordt niet lager uitgesneden dan de zool, zodat een paard daar idd gewoon op loopt. Of ik heb altijd (al 40 jaar, waarvan 35 jaar dezelfde!) héél vooruitstrevende bijzondere hoefsmeden gehad.

Zo'n traditionele smid moet ik na 25 jaar eigen paarden nog steeds tegen komen.
De zool word bekapt, de straal terug gesneden en vaak de hielen hoog. Maakt niet uit wie ik heb gehad. De een doet het wel wat meer al de ander.

Mijn haflinger word weer traditioneel bekapt (zoals ze dat zo graag noemen)en dat is te zien. De straal draagt niet meer mee, hielen zijn weer hoog. Er zit zoveel verschil in met hoe ik mijn fjord bekap (NB cursus gedaan bij Arabesk).

iemand noemde de gebroeders Nassau...als er smeden zijn die NB afkraken zijn hun het wel.
Die staan er helemaal niet voor open.

Vroeger gingen er hier ook standaard ijzers onder maar dat stel ik nu wel zolang mogenlijk uit.
Ik vind het werken met schoenen ook fijn...mits die dingen passen want is soms een issue.
Ik heb 1x een zomer weer ijzers gedaan omdat ik die dingen helemaal zat was.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:10

Misschien is een natural balance smid een oplossing? Die werken als het nodig is wel met ijzers, maar de hoeven blijven beter in balans.

Change3x

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:18

Als je een topic opent over de hoeven van het paard, is het altijd zo dat de anti-ijzer club wakker wordt. Laat je alsjeblieft niet meeslepen door hen.

TS, luister naar het advies van je DA en hoefsmid, zij zijn opgeleid en weten echt wel waarover ze het hebben. Bokt zou ik niet zo snel om hoef-advies vragen. Iedereen denkt dat hij er van alleen over weet en begint te roepen en conclusies te trekken.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:52

[quote="Change3x"]Als je een topic opent over de hoeven van het paard, is het altijd zo dat de anti-ijzer club wakker wordt. Laat je alsjeblieft niet meeslepen door hen.

Ja tuurlijk gebeurd dat; inmiddels zijn er meer goede alternatieven, we leven nl. niet meer in de middeleeuwen waar een ijzer het enige middel was.
Die “club” word ook terecht steeds groter.
Het is geen trend maar een ontwikkeling met stijgende tendens

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:29

Ik vind anti-hoefijzer heel erg zwart wit. ;)

Niks mis met ijzerloos en niks mis met hoefijzers, je moet een beetje flexibel en open minded kunnen denken hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:36

Idd kijk naar je paard. Ik ben zelf van ijzerloos als het even kan. Die van mij lopen zolang ik ze heb zonder. Maar mijn shet heeft eenmalig ijzers onder gehad toen ze bevangen was en dat heeft haar leven toen gered. Nu ga ik met mijn smid in overleg of een ijzertje voor haar huidige situatie een optie is ipv hoefschoenen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 09:38

elbony schreef:
Gefeliciteerd met jouw nieuwe paard. Veel plezier gewenst en vele jaren in goede gezondheid.
De foto met scheurtje midvoor klinkt als een balansprobleem: balans in mediaal/lateraal(binnen/buitenkant) voet en dunne zool klinkt als voedingsonbalans en mogelijk een smid die te enthousiast is geweest met zool bekappen i.p.v. niet aanzitten.
Het hoeft niet persé opgelost met een ijzer, dat kan ook later nog.
Goed voer voor de voeten is b.v. haver, maar een balancer met verhoogd zink en koper kan b.v. ook.
Als engels geen probleem is zou je hoofgeek eens kunnen opzoeken op internet: zij is niet pro of contra ijzers. Zij legt de voetissues gewoon rationeel en helder uit (https://hoofgeek.com/)

Dank je! Ik hoop stiekem dat dat het is.. De dierenarts zag niks van white line desease op de fotos wat wel zou moegen als ik interneg lees..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:41

TS: schimmel in een hoef is niet zo'n probleem. Er is een hele simpele oplossing voor: koop voetschimmelcrème bij het Kruidvat (Daktarin of Lamisil, of huismerk), laat de scheur een beetje open maken door de smid en smeer dagelijks wat van die voetschimmelcrème er in. Simpele, effectieve en goedkope oplossing en bij de volgende bekapbeurt is de scheur er uit, en anders wel bij die daarna.

Nogmaals, laat je smid vooral goed kijken naar of er echt een hoornzuil(tje) zit. Als die niet goed wordt behandeld heb je wél een probleem.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:46

HorseTimeXL schreef:
elbony schreef:
Gefeliciteerd met jouw nieuwe paard. Veel plezier gewenst en vele jaren in goede gezondheid.
De foto met scheurtje midvoor klinkt als een balansprobleem: balans in mediaal/lateraal(binnen/buitenkant) voet en dunne zool klinkt als voedingsonbalans en mogelijk een smid die te enthousiast is geweest met zool bekappen i.p.v. niet aanzitten.
Het hoeft niet persé opgelost met een ijzer, dat kan ook later nog.
Goed voer voor de voeten is b.v. haver, maar een balancer met verhoogd zink en koper kan b.v. ook.
Als engels geen probleem is zou je hoofgeek eens kunnen opzoeken op internet: zij is niet pro of contra ijzers. Zij legt de voetissues gewoon rationeel en helder uit (https://hoofgeek.com/)

Dank je! Ik hoop stiekem dat dat het is.. De dierenarts zag niks van white line desease op de fotos wat wel zou moegen als ik interneg lees..

Hét wondermiddel voor een schimmel in de hoef is Formaline! Wel oppassen met je eigen handen want het is troep, maar werkt mega goed.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 09:50

Ibbel schreef:
TS: schimmel in een hoef is niet zo'n probleem. Er is een hele simpele oplossing voor: koop voetschimmelcrème bij het Kruidvat (Daktarin of Lamisil, of huismerk), laat de scheur een beetje open maken door de smid en smeer dagelijks wat van die voetschimmelcrème er in. Simpele, effectieve en goedkope oplossing en bij de volgende bekapbeurt is de scheur er uit, en anders wel bij die daarna.

Nogmaals, laat je smid vooral goed kijken naar of er echt een hoornzuil(tje) zit. Als die niet goed wordt behandeld heb je wél een probleem.

Bedankt! De hoornzuil zit wel in de andere hoef maar neem wel de foto's mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:46

Clasical schreef:
Change3x schreef:
Als je een topic opent over de hoeven van het paard, is het altijd zo dat de anti-ijzer club wakker wordt. Laat je alsjeblieft niet meeslepen door hen.

Ja tuurlijk gebeurd dat; inmiddels zijn er meer goede alternatieven, we leven nl. niet meer in de middeleeuwen waar een ijzer het enige middel was.
Die “club” word ook terecht steeds groter.
Het is geen trend maar een ontwikkeling met stijgende tendens

Het jammere ervan is dat veel mensen denken dat ze na een cursus denken de wijsheid in pacht te hebben en zelf alles te kunnen, pas als het echt niet meer gaat mag de gewone smid het weer recht zien te breien, ik wil niet zeggen dat iedereen zo is maar veel wel. Het is en blijft jammer dat dit mooie ambachtelijke beroep ook zonder een deugdelijk diploma ( of laat staan een keurmerk) mag worden uitgevoerd. Ken inmiddels wel een aantal mensen die de opleiding na 1 jaar hebben verlaten van mening zijn dat ze een hoefsmid zijn en dat is toch echt niet zo.

Gelukkig zijn er nog altijd genoeg hoefsmeden te vinden die wel eerlijk zijn en vakkundig. Het is even zoeken maar ze zijn er. Ik ben heel blij met onze smid, deze zal je geen ijzers aansmeren als het niet nodig is en hij denkt met je mee.

Voor TS doe dat waar je een goed gevoel bij hebt, ga af op een goede dierenarts en hoefsmid, zeker nu je voor het eerst je eigen paard hebt en alle ervaring nog op moet gaan doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:03

Een goede smid tradi of nb kijkt naar wat het beste is voor het paard. Juiste beenstand ten op zichte van de hoef en omgekeerd.
Niet naar hoe het in theorie volgens het boekje zou moeten, daar toch al wel wat paarden goed op stuk zien gaan in mijn omgeving.

Ik ben ook van, als het zonder ijzers kan dan liever dat en zo denkt mijn smid er ook over. Toen mijn paard vorig jaar helaas op ijzers moest door omstandig heden baalde hij net zo hard als ik zelf ook deed. Ze heeft hele goede harde hoeven. Maar de verandering van bestraat stuk in de paddock was funest voor haar hoeven.
Dus een paar maanden op ijzers gestaan. Nu weer ijzerloos, en dat gaat voor nu super (van stal gewisseld). Rijden regelmatig ritten van 2 uur buiten voornamelijk op de weg.

Maar toch gaat ze straks weer op ijzers. Niet omdat haar hoeven slecht zijn maar ivm het wedstrijdseizoen buiten (springen is wel veiliger met ijzers en kalkoenen). Maar dat zullen waarschijnlijk 2 rondjes zijn en dan er weer onderuit.

Ts doe het in overleg met je smid, en wat hij/zij adviseert.
Enne gefeliciteerd met je nieuwe paardje

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 12:11

Bedankt iedereen! Vind het ook spannend welke hoefsmid ik moet kiezen. Ik heb op internet rond gekeken en las eigenlijk alleen maar goede dingen over hem. Dus denk dat ik het wel met het hem wil proberen. Ook omdat hij iedere woensdag standaard op stal komt. Heb ook eerder op deze stal paarden bij gereden en die waren ook positief over de hoefsmid. Dus dan kan ik in principe de 'gok' wel wagen toch? Hij heeft een rijksopleiding gevolgd en heeft 25 jaar ervaring.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:24

Kan je niet een keer kijken als hij aan het werk is hoe dat gaat? Dan heb je zelf een idee.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:41

Ik zou het probleem gewoon eens met hem bespreken en aangeven dat je liever geen ijzers wil. Kijken wat zijn reactie is. De meeste smeden willen problemen ook het liefst zonder ijzers oplossen, pas als dat niet lukt vinden ze een ijzer beter.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:41

Mensen op stal tevreden
Rijksopleiding
Ervaring
Overleg mogelijk.

Klinkt op papier als prima hoefsmid.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 13:03

Femke_Tweety schreef:
Mensen op stal tevreden
Rijksopleiding
Ervaring
Overleg mogelijk.

Klinkt op papier als prima hoefsmid.

Dankje! Dan ga ik gewoon voor hem, mocht ik morgen toch nog twijfel hebben kan ik altijd kijken maar dan zet ik in ieder geval in op hem. De hoefsmid is Kees Morren overigens, weet niet of iemand dat wat zegt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:16

Zegt me niets maar zie dat hij zelf ook in de fokkerij actief is dat is dan wel een paardenman in hart en nieren, dat scheelt erg veel!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:44

Ik zou zeggen- probeer het! Mocht die smid jou of je paard niet bevallen, dan kies je een andere. Het is geen keuze waar je de rest van je leven aan vast zit :)

Vraag je smid ook zoveel je wilt weten. Ten eerste is het jouw goed recht te willen weten wat er gebeurt, ten tweede vind ik dat persoonlijk ook weer een mooie 'peiler'; een smid die niet de moeite wil nemen, of je niet uit kan leggen wat hij doet en waarom, vind ik altijd toch weer wat twijfelachtiger worden.

Edit: misschien off topic, maar ook wel een goede bevestiging voor TS dat ze écht bestaan... wat wij leren op de opleiding hoefsmid, is: ijzer alleen als het echt nodig is, zool zo weinig mogelijk aan doen (hooguit schilfers verwijderen), straal zoveel mogelijk met rust laten (losse flapjes verwijderen, en hooguit als het echt moet straalgroeven vrij maken). Ze zijn er dus; traditionele smeden die niet overal het mes in zetten, en zo wordt het ons ook niet geleerd

Edit 2: je hebt geweldige NB-ers, 'niet zo geweldige', en je hebt geweldige traditionele bekappers, en slechte. Gewoon kijken wie, en wat voor jou en je paard het beste werkt

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:48

HorseTimeXL schreef:
Bedankt iedereen! Vind het ook spannend welke hoefsmid ik moet kiezen. Ik heb op internet rond gekeken en las eigenlijk alleen maar goede dingen over hem. Dus denk dat ik het wel met het hem wil proberen. Ook omdat hij iedere woensdag standaard op stal komt. Heb ook eerder op deze stal paarden bij gereden en die waren ook positief over de hoefsmid. Dus dan kan ik in principe de 'gok' wel wagen toch? Hij heeft een rijksopleiding gevolgd en heeft 25 jaar ervaring.

Als je bij hem een goed gevoel heb. Dan is het prima.

laat je niet gek maken met NB.
Een goede hoefsmid bekapt sowieso beter.

Een Veearts raad een smid aan en geen NB, dat zegt toch genoeg

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:22

Wolvega heeft zelf ook een hoefsmid, misschien dat die je voor nu een advies kan geven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:33

Clasical schreef:
In de studie van een DA zou ook aandacht besteed moeten worden aan hoeven en hoeffunctie.
Het is tenslotte de basis van het paard.
Het is vandaag de dag allang (wetenschappelijk)
bewezen dat ijzers het O zo belangrijke hoeffunctie ernstig belemmeren
De kennis van de hoef bij de bestaande autoriteiten is mi ernstig beperkt

De hoeven maken geen onderdeel uit van het reguliere studieprogramma in Utrecht, wel biedt de studentenvereniging een facultatieve cursus over hoeven, van 10 avonden, verzorgd door een hoefsmid.

De conclusie mag men zelf trekken :Y)

Ik heb ook al meermalen gezien dat een veearts röntgenfoto's nam en niet ééns de moeite nam om de onderkant van de voet te bekijken. Paard liep gevoelig en bleek gewoon zeer diepe rotstraal te hebben, maar ja dát zie je niet op röntgenfoto's dus is het dan 'klinische hoefkatrolontsteking'. Ook in Emmeloord gezien dat er foto's gemaakt werden van het klinieks paard en die zou gezonde voeten hebben. Toen nog even naar de onderkant kunnen kijken, overgroeide puinhoop....

Zoek goede hoefschoenen voor je paard als tussenoplossing en waarschijnlijk als je de voeding en huisvesting aanpast dan worden de hoeven ook gezonder en steviger en heb je ze op termijn niet meer nodig.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:55

Is het medisch noodzakelijk? Op ijzers dan. Weet niet hoe het in nederland zit maar mijn DA controleerd gewoon de volledige hoef bij een kreupel paard hoor...

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:56

Mijn haflinger heeft ook dunne zolen en heeft flinke brokkelhoeven. Ik rij voornamelijk in de bak maar in de zomer ga ik ook veel naar buiten. Bij ons in de omgeving veel van die steentjespaden waar ze dan echt op eieren loopt. Heb haar nu al 5 jaar lang in de zomer voor op ijzers en in de winter gewoon blotevoets.

Hoeven worden er niet beter of slechter van, alleen de portemonnee wordt er minder blij van :) Als dit advies van een dierenarts is zou ik hem lekker voor op ijzers zetten. :D