Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Een goeie traditionele hoefsmid bekapt een paard dat geen ijzers krijgt anders dan een paard dat wel ijzers krijgt. Dan wordt de zool niet uitgehold, dan loopt een paard niet alleen maar op de draagrand. Straalgroeven worden wel open gemaakt om rotstraal te voorkomen (ik moet er niet aan denken dat daar nooit wat aan gedaan zou worden!), maar de straal wordt niet lager uitgesneden dan de zool, zodat een paard daar idd gewoon op loopt. Of ik heb altijd (al 40 jaar, waarvan 35 jaar dezelfde!) héél vooruitstrevende bijzondere hoefsmeden gehad.
elbony schreef:Gefeliciteerd met jouw nieuwe paard. Veel plezier gewenst en vele jaren in goede gezondheid.
De foto met scheurtje midvoor klinkt als een balansprobleem: balans in mediaal/lateraal(binnen/buitenkant) voet en dunne zool klinkt als voedingsonbalans en mogelijk een smid die te enthousiast is geweest met zool bekappen i.p.v. niet aanzitten.
Het hoeft niet persé opgelost met een ijzer, dat kan ook later nog.
Goed voer voor de voeten is b.v. haver, maar een balancer met verhoogd zink en koper kan b.v. ook.
Als engels geen probleem is zou je hoofgeek eens kunnen opzoeken op internet: zij is niet pro of contra ijzers. Zij legt de voetissues gewoon rationeel en helder uit (https://hoofgeek.com/)
HorseTimeXL schreef:elbony schreef:Gefeliciteerd met jouw nieuwe paard. Veel plezier gewenst en vele jaren in goede gezondheid.
De foto met scheurtje midvoor klinkt als een balansprobleem: balans in mediaal/lateraal(binnen/buitenkant) voet en dunne zool klinkt als voedingsonbalans en mogelijk een smid die te enthousiast is geweest met zool bekappen i.p.v. niet aanzitten.
Het hoeft niet persé opgelost met een ijzer, dat kan ook later nog.
Goed voer voor de voeten is b.v. haver, maar een balancer met verhoogd zink en koper kan b.v. ook.
Als engels geen probleem is zou je hoofgeek eens kunnen opzoeken op internet: zij is niet pro of contra ijzers. Zij legt de voetissues gewoon rationeel en helder uit (https://hoofgeek.com/)
Dank je! Ik hoop stiekem dat dat het is.. De dierenarts zag niks van white line desease op de fotos wat wel zou moegen als ik interneg lees..
Ibbel schreef:TS: schimmel in een hoef is niet zo'n probleem. Er is een hele simpele oplossing voor: koop voetschimmelcrème bij het Kruidvat (Daktarin of Lamisil, of huismerk), laat de scheur een beetje open maken door de smid en smeer dagelijks wat van die voetschimmelcrème er in. Simpele, effectieve en goedkope oplossing en bij de volgende bekapbeurt is de scheur er uit, en anders wel bij die daarna.
Nogmaals, laat je smid vooral goed kijken naar of er echt een hoornzuil(tje) zit. Als die niet goed wordt behandeld heb je wél een probleem.
Clasical schreef:Change3x schreef:Als je een topic opent over de hoeven van het paard, is het altijd zo dat de anti-ijzer club wakker wordt. Laat je alsjeblieft niet meeslepen door hen.
Ja tuurlijk gebeurd dat; inmiddels zijn er meer goede alternatieven, we leven nl. niet meer in de middeleeuwen waar een ijzer het enige middel was.
Die “club” word ook terecht steeds groter.
Het is geen trend maar een ontwikkeling met stijgende tendens
Femke_Tweety schreef:Mensen op stal tevreden
Rijksopleiding
Ervaring
Overleg mogelijk.
Klinkt op papier als prima hoefsmid.
HorseTimeXL schreef:Bedankt iedereen! Vind het ook spannend welke hoefsmid ik moet kiezen. Ik heb op internet rond gekeken en las eigenlijk alleen maar goede dingen over hem. Dus denk dat ik het wel met het hem wil proberen. Ook omdat hij iedere woensdag standaard op stal komt. Heb ook eerder op deze stal paarden bij gereden en die waren ook positief over de hoefsmid. Dus dan kan ik in principe de 'gok' wel wagen toch? Hij heeft een rijksopleiding gevolgd en heeft 25 jaar ervaring.
Clasical schreef:In de studie van een DA zou ook aandacht besteed moeten worden aan hoeven en hoeffunctie.
Het is tenslotte de basis van het paard.
Het is vandaag de dag allang (wetenschappelijk)
bewezen dat ijzers het O zo belangrijke hoeffunctie ernstig belemmeren
De kennis van de hoef bij de bestaande autoriteiten is mi ernstig beperkt