Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:34

Waarom?
Als er een veel beter alternatief is?
Als het een functie belemmerd die juist zo essentieel is?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:40

Ik denk dat TS heel blij zal zijn als je haar vertelt wat dat alternatief is. Daar is ze nl. al een hele poos naar op zoek...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:43

Ijzers hebben haar paard iig nooit geholpen.
En ze is al goed op weg, ze heeft de juiste mensen ingeschakeld.
Hoe zonde zou het zijn als haar paard weer op ijzers beland

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:47

Hoe heerlijk als het paard gewóón pijnvrij is.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:49

Met ijzers liep ie ook gevoelig dus dan is dat toch ook geen oplossing? En ik ben niet anti ijzer maar als je zou tellen hoeveel paarden er maar een ijzer onder geknald krijgen als lapmiddel omdat ze zogenaamd een dunne zool hebben van nature....

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:06

Femke_Tweety schreef:
Hoe heerlijk als het paard gewóón pijnvrij is.

En hoe heerlijk als een paard probleemvrij en gezond is zodat ook mogelijke problemen en pijn in de toekomst worden voorkomen en/of beperkt

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 20:12

Voor de liefhebbers;

Filmpje van daarjuist hoe ze loopt en foto’s van de rechter voor hoef met de gevoelige zool. Bekapper komt morgen.

Afbeelding

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:13

Ik geloof dat een alternatief allang genoemd is. Plakschoenen/hoefschoenen.
En als mensen goed hebben gelezen komt er bij TS binnenkort een ervaren persoon om een paar schoenen aan te meten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:15

Zie ik een dubbele zool?

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 20:17

Cowgirl schreef:
Zie ik een dubbele zool?

Geen idee eerlijk gezegd.. Zoals gezegd ik ken er persoonlijk zelf niet zoveel van..
De 2 putjes zijn nog van het uitsnijden van een zweer

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:32

Zitten ze zweren altijd rond deze locatie?
Of wissels het?

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 20:48

Clasical schreef:
Of wissels het?

Wisselt toch wel hoor, ik kan er niet echt een vast patroon in zien, is wel telkens een andere hoef..

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:59

JoyceCl schreef:
Clasical schreef:
Of wissels het?

Wisselt toch wel hoor, ik kan er niet echt een vast patroon in zien, is wel telkens een andere hoef..

Ze zijn volgens mij wel oppervlakkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:08

Sclimpre schreef:
Ik denk dat TS heel blij zal zijn als je haar vertelt wat dat alternatief is. Daar is ze nl. al een hele poos naar op zoek...

Ik ben ook vreselijk benieuwd naar dat antwoord naar wat volgens Clasical het alternatief is voor een paard dat pijnlijk loopt als hij blootsvoets is, maar ik ben bang dat we dat nooit gaan krijgen. Clasical blijft ronddraaien in hetzelfde cirkeltje: natuurlijk wel pijn verlichten, maar niet met ijzers want dat is symptoombestrijding en slecht, en niet met pijnstillers want dat is symptoombestrijding en slecht, dus pakt zij liever de oorzaak aan - en heeft een paard dat gevoelig loopt wel echt pijn... of loopt hij gewoon 'gevoelig'?
Als een bekapper zo'n lef heeft dat ze bij een gevoelig lopend natuurlijk bekapt paard durft te opperen dat het misschien gewoon 'gevoeligheid' is en niet pijn, dan is mijn dierenarts erg benieuwd naar de naam en adresgegevens van die bekapper want die komt dan acuut op de zwarte lijst te staan. Niet alleen omdat die paarden laten creperen, maar ook omdat die paarden zoals Sclimpre al schreef zoveel moeten compenseren in hun lichaam om die hoefpijn op te heffen dat ze alles boven die hoeven kapot maken, zeker als een paard van de bekapper best een paar maand gevoeliger mag lopen, want ze moeten gewoon 'wennen aan de nieuwe bewegingsvrijheid van de hoefcapsule'.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:10

Ben het niet vaak eens met scherp gestelde posts.

Maar nu volledig eens met xyzutu2

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:13

Ik heb niet alles gelezen maar heb je ook geprobeerd om het van binnen uit aan te pakken? Dus een natuurlijke ontstekingsremmer zoals bv Curcuma.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:18

xyzutu2 schreef:
Sclimpre schreef:

Ik ben ook vreselijk benieuwd naar dat antwoord naar wat volgens Clasical het alternatief is voor een paard dat pijnlijk loopt als hij blootsvoets is, maar ik ben bang dat we dat nooit gaan krijgen. Clasical blijft ronddraaien in hetzelfde cirkeltje: natuurlijk wel pijn verlichten, maar niet met ijzers want dat is symptoombestrijding en slecht, en niet met pijnstillers want dat is symptoombestrijding en slecht, dus pakt zij liever de oorzaak aan - en heeft een paard dat gevoelig loopt wel echt pijn... of loopt hij gewoon 'gevoelig'?
Als een bekapper zo'n lef heeft dat ze bij een gevoelig lopend natuurlijk bekapt paard durft te opperen dat het misschien gewoon 'gevoeligheid' is en niet pijn, dan is mijn dierenarts erg benieuwd naar de naam en adresgegevens van die bekapper want die komt dan acuut op de zwarte lijst te staan. Niet alleen omdat die paarden laten creperen, maar ook omdat die paarden zoals Sclimpre al schreef zoveel moeten compenseren in hun lichaam om die hoefpijn op te heffen dat ze alles boven die hoeven kapot maken, zeker als een paard van de bekapper best een paar maand gevoeliger mag lopen, want ze moeten gewoon 'wennen aan de nieuwe bewegingsvrijheid van de hoefcapsule'.

Gelukkig bestaan er hoefschoenen en plakschoenen om een paard comfortabel te krijgen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:21

Precies, en voor een deel van de paarden is dat genoeg, voor een deel (zeker die met extreem dunne zolen of chronische hoefbevangenheid met kanteling) niet. Wij hadden op stal deze zomer zo'n harde weidegrond dat verschillende paarden voor het eerst in hun leven te dunne zolen kregen - niet alleen de paarden die 's nachts op stal stonden maar ook de 24/7 buitenpaarden. Een deel kon geholpen worden met ijzers/hoefschoenen (een heeft nog steeds te dunne zolen en loopt dus nog steeds met hoefschoenen), een ander was niet op die manier pijnvrij te krijgen en bleef verkort en onregelmatig lopen. Zeg je dan als bekapper: 'ja, dat mag, 'gevoeligheid' hoort bij het proces', of neem je dan je verantwoordelijkheid voor jouw deel van het ongemak dat het paard heeft en stel je pijnstilling voor als hoefschoenen niet werken?

Misschien is het ook wel een kwestie van perspectief; ik leerde twintig jaar geleden natuurlijk bekappen toen alle verschillende stromingen nog in de kinderschoenen stonden en Strasser behoorlijk groot was. Die zetten paarden in een keer in de uiteindelijk stand/hoefvorm en lieten ze met een gerust hart maanden met pijn lopen, want dat hoorde nou eenmaal bij het genezingsproces. Die zijn vervolgens door de rest van de natuurlijk bekapwereld verfoeid omdat ze paarden met pijn lieten lopen... en nu zie ik de mainstream natuurlijk bekappers precies hetzelfde beweren. Ze gaan wel veel voorzichtiger met hoefvorm en -standverandering om, maar je blijft overal op Bokt horen dat gevoeligheid en pijn er gewoon bij horen, dat dat ook niet per se slecht is, dat dat best een paar weekjes of maandjes kan als het daarna (ooit) maar overgaat, maar eerst moet de hoef de kans krijgen om te herstellen, en dan pas kijken we naar de tussentijdse levenskwaliteit van het paard.
Ik vind dat enorm kwalijk, en steeds meer klinieken kijken daardoor met steeds meer argwaan naar natuurlijk bekappen, want zelfs als de hoeven zo beter worden, dan gaat het paard alsnog kapot. Uitspraken als 'gevoelig lopen is niet per se een teken van pijn' zorgen er juist voor dat mensen natuurlijk bekappen als ongezond en paardonvriendelijk zien.
Ik vind dat zo enorm zonde, ik bekap al 20 jaar dus ik ben inmiddels op dat soort uitspraken afgestompt, maar ik kan me voorstellen dat een hoop traditioneel opgevoede, correcte paardenmensen gillend weglopen als ze dat soort leuzen voorbij zien komen. Je kunt bijna zeggen: de beste antireclame voor natuurlijk bekappen vind je op Bokt, en dat is zonde want een hoop paarden zouden enorm gebaat zijn bij blootsvoets door het leven gaan bij een eigenaar die onder begeleiding elke week er een vijl en een mesje overheen haalt. Maar je moet er toch niet aan denken dat zo'n eigenaar in de handen valt van een bekapper die 'pijn is fijn' als leuze heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:35

Strasser :r ja die zijn gek; een paard met prima ijzerloze voeten dat normaal liep, loopt na een bekapping kreupel en dan is dat 'normaal' omdat de hoef moet herstellen (waarvan??)

Zodra er een bekapper op je erf komt met een geodriehoek, passer of andere sh.t, meteen wegwezen.

Een paard mag ná een bekapping nooit slechter lopen dan daarvoor. Dat er nu 'overal' bekappers zijn die aan strasser doen, nee, we hebben we een opleving gehad dankzij een invloedrijk iemand die zich met strasser 2.0 inlaat: ABC hoofcare. Steunsels uitpellen, want ja er kan zomaar een 'voorraad' steunsel ín de hoef zitten (waar dan?? is écht geen ruimte voor!)

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 22:36

marleen_usar schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar heb je ook geprobeerd om het van binnen uit aan te pakken? Dus een natuurlijke ontstekingsremmer zoals bv Curcuma.

Nog nooit van gehoord... Ik zoek het eens op!
Toevallig ervaringen met dat product??

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:41

JoyceCl schreef:
marleen_usar schreef:

Nog nooit van gehoord... Ik zoek het eens op!
Toevallig ervaringen met dat product??

Ik gebruik het ook dagelijks.
Het is een O.a. een natuurlijke ontstekingsremmer.
Ik geef het als ondersteuning ivm kleine melanomen die mijn schimmel heeft.
Ze zijn al jaren stabiel gelukkig

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 22:51

Clasical schreef:
JoyceCl schreef:

Ik gebruik het ook dagelijks.
Het is een O.a. een natuurlijke ontstekingsremmer.
Ik geef het als ondersteuning ivm kleine melanomen die mijn schimmel heeft.
Ze zijn al jaren stabiel gelukkig

Werkt dit dan ook pijnstillend of?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:59

Indirect wel, als het ontstekingen kan verminderen/voorkomen heb je uiteraard ook minder pijn.

Curcumine heeft o.a. antioxidatieve, ontstekingsremmende, wondhelende, ontgiftende, leverbeschermende, ontkrampende, neuroprotectieve, spijsverteringsbevorderende, anti-angiogenese en antimicrobiële eigenschappen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:07

Kurkuma is een geneeskrachtig kruid, maar bij gewoon gebruik geen medicijn.
Pepermunt is dat ook :)
Je moet dan wel goed weten hoeveel je geeft en op welke wijze.
Zomaar wat Kurkuma door het eten zal weinig effect hebben.
Dan kun je beter een geneeskundige inschakelen die zich heeft verdiept in deze materie.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:15

senna21 schreef:
Kurkuma is een geneeskrachtig kruid, maar bij gewoon gebruik geen medicijn.
Pepermunt is dat ook :)
Je moet dan wel goed weten hoeveel je geeft en op welke wijze.
Zomaar wat Kurkuma door het eten zal weinig effect hebben.
Dan kun je beter een geneeskundige inschakelen die zich heeft verdiept in deze materie.

Gemengd met zwarte peper wat het honderden malen krachtiger