[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:59

__elise__ schreef:
Hoe krijgen jullie de poedertjes, Buut en Ascal, goed naar binnen?


Opzuigen in een spuit met water en direct in de mond

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:03

Die van mij vreet het gewoon in haar brokjes, maar die krijgt meerdere supplementen erdoor dus proeft het niet denk ik. In de ochtend strooi ik de bute gewoon over een broodje en dat eet ze wel.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:04

Ohh jeetje vreselijk! Heel veel sterkte Daphne! Y;(

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:04

Verdorie Daphne ... ik lees je bericht keer op keer en telkens weer komen je wanhopige woorden keihard binnen.
Ik weet niet goed wat te zeggen, woorden zullen jouw verdriet niet kunnen wegnemen .. zullen jouw niet uit deze horrorfilm kunnen weghalen.

16 jaar ... wat zul je je maatje missen, maar vergeet niet dat de liefde nooit zal verdwijnen.
Vandaag komt Mistral weer thuis, vandaag worden jullie weer herenigd en geloof me ... dat kan helpen in het lange en zware rouwproces.

Dag dappere Mistral, er zal van je gehouden blijven worden.
Enorm veel sterkte Daphne ..

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:48

Ze is thuis ;(
Geen woorden die kunnen omschrijven wat dit met me doet.
Afbeelding

Er komt uiteraard een mooie foto bij

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:20

Echt vreselijk Daphne. Heel veel sterkte❤️

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:21

__elise__ schreef:
Hoe krijgen jullie de poedertjes, Buut en Ascal, goed naar binnen?


Ik die er wat water en een lepel appelmoes bij. Dan in de mond spuiten

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:02

Dizzy schreef:
__elise__ schreef:
Hoe krijgen jullie de poedertjes, Buut en Ascal, goed naar binnen?


Ik die er wat water en een lepel appelmoes bij. Dan in de mond spuiten


Bij 2x daags geven.. 2x appelmoes.. Tja ik vind dat gezien de enorme hoeveelheid suikers in appelmoes bij een paard met HB dan weer niet zo'n strak plan.. ook niet een beetje

Olikea

Berichten: 5461
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:19

Daar liep ik ook tegenaan, Ik kreeg de tip om water met een paar druppels vanille essence te mengen met de poeders, en dan met een spuit in de mond.
Ze vind het heerlijk.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:15

Ik spoot het altijd gewoon opgelost in water in de mond. Niks toegevoegd met appelmoes, niet over een prutje voer, niet over vitamine korrels etc. Gewoon zo in de mond. Vond ze indd niet leuk, dus was 2x per dag paard in de houdgreep om het erin te krijgen. Maar ze kreeg bij mij ten teide van de bevangenheid stro en heel beperkt uitgeweekt hooi te eten. Heeft wel geholpen. Ze loopt super!

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 06:43

Ik loste de ascal in 5 ml water op en dan opzuigen in een spuitje en hup in de mond. Lekker vond ze het niet dus was eerst ascal en daarna de metacam voor de smaak.

Buut deed ik ook in water oplossen. Wel heel goed roeren want buut wilde niet heel snel oplossen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:27

Ik wil dit filmpje toch even met jullie delen, misschien dat het jullie ook hoop geeft! Zhuf heeft een rotatie en een sincker, op z’n slechtste had ze nog 5 mm tussen zool en hoefbeen, dat was afgelopen december. Dit is Zhuf vanmorgen;

https://youtu.be/9QXdAjBWD-A

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:26

Dank je wel voor het filmpje, zulke verhalen hebben de meeste van ons echt wel nodig!

mirriejj

Berichten: 3613
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:28

Inderdaad, dit soort berichten doen wel goed.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:32

Dat doet inderdaad goed.
Met Happy ben ik inmiddels een paar dagen verder. Het is ietsje beter geworden, maar ze schuifelt nog steeds in plaats van dat ze loopt. Ook blijft ze wiegen als ze staat. Pff, had toch gehoopt dat ze inmiddels toch wel wat meer opgeknapt zou zijn.

ElCamino

Berichten: 8950
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:11

Daphne: wat verschrikkelijk om mee te maken, en juist wanneer je er niet bent..... heel veel sterkte!!!

Wat eten poeders betreft: hier gooide ik het door een schepje slobber, anders lukt het met geen mogelijkheid.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:28

Hier ging buut enzo in een spuit met appelmoes en water. Dat was de enige manier. In slobber oid ging het er echt niet in. Op een stukje brood oid ook niet.

Ik hoop dat ik me niet weer hoef te melden, mijn nieuwe merrie (kleindochter van mijn Roosje) was stram vanmorgen. Heb haar enorm dik gekregen, valt rustig af, doet wat kleine werkjes (7 jaar en nog helemaal groen), gaat in het zuinige regime van de rest mee. Voeten warm, geen pulsatie, wel duidelijk gevoelig op haar voeten.
Ze is van de week bekapt en ze hebben vannacht in de paddock (ook op het straatje) enorm lopen rennen en vliegen. Ik hoop dat het een extreme reactie is op het bekappen en rennen over het harde, maar vrees het ergste.
Ze word behandeld als hoefbevangen, in het beste geval kunnen we snel weer metacam afbouwen en weer verder aan het werk.

mirriejj

Berichten: 3613
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:19

Dat is niet te hopen Dennis -O-

Supplementen gaan hier ook door een handje nutrimash van vitalbix, hier krijgt Lola gelukkig ook geen reactie op.

Hoever wandelen jullie met de paarden? Ik ben het bewegen met Lola nu aan het opbouwen, maar ik vind het nog wel lastig bepalen wanneer we iets verder wandelen.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:33

Ik heb op vakantie 4 km per keer gewandeld met Nadja. Vakantie was in juli dus 3 maanden na de eerste ontdekking van hoefbevangen.

Ze loopt ondertussen ook soms weer voor de sulky dan doe ik een rondje van 3 km. Stap en draf.

hwn
Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:07

Jullie doen best voorzichtig met jullie paarden, maar vermoed dat de mijne het maar licht had (in mei). Zondag wat op de track rond de wei gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, zelfs toen ik in de piste wou afstijgen (stopt spontaan als ik mijn voeten uit de beugels doe), keerde ze terug en dan hebben we nog een rondje extra gedraaid :) ). Alles vrolijk, oortjes vooruit, voorwaarts maar toch ontspannen, was fijn rijden.

En vandaag heb ik toch eens een sprongetje gezet voor vrijspringen (denk 50 cm). Ze was super vrolijk en enthousiast, rende er wel een paar keer naast, maar meestal vloog ze er vol enthousiasme overheen, oortjes gespitst, ook na de sprong energieke draf en galop, zonder enige remming of gevoeligheid. Denk dat ik haar toch stilaan gewoon ga beschouwen als een normaal gezond paard, m'n gevoelige dramaqueen zal het wel snel genoeg laten merken als ze ergens last van heeft.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:28

Nadja liep zo toen de dierenarts kwam


mirriejj

Berichten: 3613
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:31

Oh nee zo snel opbouwen durf ik niet hoor Hwn. :oo

Ik loop nu rondjes van ongeveer een 1-2 km en 1 a 2 keer per week 4 km en dan alles in stap.

assebassie
Berichten: 1253
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:09

Zhuf gaat goed, aukelizzy, fijn!.

Dennis, hopelijk valt 't mee, zou weer een tegenvaller zijn, succes!

Hier gaat t ook wel goed, ze ziet er goed uit en is energiek, alleen de draf is nog steeds niet helemaal zuiver, dus ik kan nog weinig met haar doen, dat is wel jammer, ik wandel wel, zo'n 2 á 3 km, paar keer per week, hangt van 't weer af, dat gaat goed, verder loopt ze wel de hele dag heen en weer, uitloop, rijbak, stal, zoeken naar eten/hooi, eet dus ook weer goed!
Die onregelmatige draf vind ik nog wel zorgelijk, ik weet niet of dat ooit nog helemaal goed komt.
Maar als ik kijk waar ze vandaan komt is het nog een wonder dat ze zo is, 't was echt kantjeboord, dus echt een wonder dat ze er nog is.

Iedereen weer veel sterkte, beterschap en vooral heel veel geduld.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:21

Vanmiddag wou Ebje wel weer lopen, nog niet zuiver en ruim, maar zeker niet heel zielig.
Morgenochtend nog een shotje metacam, en dan kijken of ze zondag met een halfje toe kan. Zo ja, dan is het een samenloop van bekappen en veel te gek doen op het harde.

Ze krijgen 3 plakjes hooi met zijn 5en(doe 3 dagen met een baaltjes), plakje stro per dag. En 3 a 4 uurtjes gras. Veel minder dan dit gaat echt niet, dan hebben ze echt te vaak en te lang niets te eten. Ze zijn wel nog steeds dik zat met zijn alle.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:25

Bedankt voor de lieve woorden ;(
Ik zit nog met zoveel vragen.