4 uur loslopen per dag genoeg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:38

Joy staat in de opfok. Op een stal waar ze uiteindelijk beleerd gaat worden. Lekker dichtbij huis en waar ze een superverzorging krijgt. Dus nee ik ga niet voor een andere stal kiezen en nee ze hoeft niet persé 24/7 op het land, maar het komt fijn uit nu ze in de opfok staat.

Daarom dus. Ik begrijp dat jij dat niet begrijpt, maar that's the way the cookie crumbles.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:38

Gimme_Spurs schreef:
Ik denk dat we allemaal wel een PP willen waar de paarden volledig zelfstandig kunnen beslissen wanneer ze wat doen. Helaas is die mogelijkheid er maar voor een klein deel van de paardenbezitters is NL

Ik niet hoor, been there, done that.
Je zou eens moeten weten wat een ellende er voortkomt uit dat 24/7 vreten. Er zijn rassen die daar niet voor gemaakt zijn.
Ik vind het prima zoals ik het nu heb en ik twijfel geen moment aan het welzijn van mijn beest.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:40

Tango1979 schreef:
En paardje: dat een paard het ergens anders slechter kan hebben, dat geloof ik vast. Maar dat betekent niet dat wat iemand nu biedt optimaal is. Wat ik begrijp is dat jouw paard 4 uur los staat en einde van de middag nog een aantal uur beweging krijgt. Dat is toch gewoon volgens de opgestelde aanbevelingen? Dat die 4 uur een minimum is en voor sommige mensen absoluut niet genoeg, dan klopt. Maar laten we er alsjeblieft voor zorgen dat paarden in ieder geval 4 uurtjes aan hun natuurlijke behoeftes kunnen voldoen. En als je dat voor die 4 uurtjes niet geregeld kan krijgen, waarom hou je dan een paard?

Die vraag niet specifiek naar jou hoor, maar ik hoor echt nog van mensen wiens paard alleen om te rijden uit de stal komt. Ik snap dat dus echt niet.

Dat klopt. In mijn omgeving ook veel die alleen om te rijden buiten komen, of maar een halfuurtje per week even los. Merk wel dat de eigenaren zich daar vaak niet van bewust zijn en het dan gek vinden dat hun paard in de winter fris is. Ik denk echt onwetendheid.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:42

Polly schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Ik denk dat we allemaal wel een PP willen waar de paarden volledig zelfstandig kunnen beslissen wanneer ze wat doen. Helaas is die mogelijkheid er maar voor een klein deel van de paardenbezitters is NL

Je zou eens moeten weten wat een ellende er voortkomt uit dat 24/7 vreten. Er zijn rassen die daar niet voor gemaakt zijn.
Ik vind het prima zoals ik het nu heb en ik twijfel geen moment aan het welzijn van mijn beest.

Hier nog 1. Sterker nog... in een paddock paradise met minder toezicht zou Joy nu dood zijn. Dus ja

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:54

Tango1979 schreef:
Ik kies zelf ook niet voor 24 uur buiten (en er zijn bij mij in de buurt echt wel stallen die dit bieden). Maar 20 uur op stal? Dat begrijp ik echt niet. En ja: dat is een reden om geen paard te hebben. Als je niet aan de natuurlijke behoeftes kan voldoen, dan hou je dat dier niet.

Mijn pony komt niet dagelijks 4u buiten. In de zomer (tenzij het zeer slecht weer is) staat hij wel van 's morgens tot 's avonds op de wei (behalve op zondag); in de winter staat hij even op de paddock. Ik zou het zelf ook wel anders willen, maar voor mij is anders gewoon niet mogelijk.
Ik heb zelf een beperking en ben daardoor afhankelijk van OV en/of van anderen. Een stal vinden die voor mij bereikbaar is, is al niet eenvoudig. Een weide vinden die voor mij bereikbaar is, is nog meer onbegonnen werk. Als ik zou willen dat hij meer buiten kan komen enz, moet ik gaan verhuizen. Echter is dat ook geen optie, want dan zit ik slechter qua OV, wat een probleem oplevert voor mijn werk (en ja die centjes heb ik nodig om paardlief te kunnen bieden wat hij nodig heeft!).
Waarom heb ik een eigen paard? Tja, dat mag je dan egoïstisch van me vinden... omdat paardrijden mij heel veel goed heeft gedaan, ik een paardengek ben en mij kan ontspannen bij de paarden en ook omdat een eigen paard voor mij het voordeel heeft dat ik hem gewoon heel goed ken, daardoor ook meer vertrouw en ik daardoor in staat ben zelf meer met het paard te doen (vertrouwen is zeker gezien mijn beperking erg belangrijk voor mij).
Ik doe desondanks mijn best om zo goed mogelijk aan zijn noden tegemoet te komen; dat was ook de reden dat ik destijds van stal veranderd ben (op deze stal komt hij meer buiten o.a.). Maar hoewel ik er misschien niet in slaag om volledig aan zijn ethologische noden tegemoet te komen, dit is het beste wat ik hem kan bieden....

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:56

Gimme_Spurs schreef:

Ik ben absoluut geen 24/7 fan, oa vanwege het volvreten, toezicht, rustperiode op stal etc etc . Maar echt even oprechte interesse: waarom eis je van een stal niet dat de paarden minstens 4 uur buiten komen? Zeker al omdat dit door de secorraad als minimale vereiste wordt gezien. Denk je niet dat paarden dit minstens nodig hebben? En waarop baseer je dat dan?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:59

Tango1979 schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Ik ben absoluut geen 24/7 fan, oa vanwege het volvreten, toezicht, rustperiode op stal etc etc . Maar echt even oprechte interesse: waarom eis je van een stal niet dat de paarden minstens 4 uur buiten komen? Zeker al omdat dit door de secorraad als minimale vereiste wordt gezien. Denk je niet dat paarden dit minstens nodig hebben? En waarop baseer je dat dan?

Uhm dat is niet mijn quote haha!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:05

paardje schreef:
xApple schreef:
Ben zo benieuwd wat al die paarden zouden doen die graag binnenstaan als je de staldeur lekker open laat. Goeie test om te kijken of ze écht de hele tijd in de box blijven ;)

Dat zal inderdaad niet, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. Ik heb mijn paarden niet alleen om in de wei te staan, maar ook voor de sport. Vind andere faciliteiten, soort ruw en krachtvoer en goede bodem om te trainen ook belangrijk.

Ja dat ís ook belangrijk. Snap ik best. Ik heb ook geen paarden om alleen naar te kijken. Ik ben van mening dat het beide kán maar heel kostbaar is. Je hebt veel ruimte en veel geld nodig om het te realiseren en zeker op kleigrond is het echt een duur grapje allemaal. Maar het kan wel.

Ik bedoelde het trouwens meer richting de mensen die zo hard roepen dat hun paard in de stal wil. Ja eventjes, daarna is het eten op en wil hij er gewoon weer uit hoor.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:06

Een PP kan toch ook op zand met slowfeeders met hooi of portie controle? :o? Dat is in elk geval hoe de weinige PP's die hier in de regio zijn er uit zien. Met eventuele mogelijkheid tot doorgang naar weide.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:06

Polly schreef:

Quote aangepast (liepen dr een paar door elkaar :o ) maar de vraag is ook voor jou hoor Gimme Spurs!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:08

Tango1979 schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Op dagen dat het de hele dag plenst hoeft hij van mij niet 4u in de regen te staan. Verder ben ik ervan overtuigd dat mijn stalhouder het beste voor heeft met mijn pony en dat ze hem zoveel mogelijk buiten zetten, ik voel niet de behoefte om daar eisen aan te stellen en ik ben tevreden dus waarom zou ik?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:34

Tango1979 schreef:
Polly schreef:

Quote aangepast (liepen dr een paar door elkaar :o ) maar de vraag is ook voor jou hoor Gimme Spurs!

Ik vind ook dat paarden minimaal 4 uur buiten moeten komen en mijn paard komt dat ook. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:54

Tango1979 schreef:
Als je niet de mogelijkheid hebt om je dier te bieden wat hij nodig heeft, moet je dan wel dat dier houden? Ik woon in een appartement en werk 40 uur. Ergo... ik heb dus geen hond...

En ik heb mijn paard absoluut om te rijden en voor de sport. Maar betekent dat dan dat je niet meer aan zijn natuurlijke behoeftes hoeft te voldoen?

We weten allemaal dat een paard een bewegingsdier/ kuddedier is. Wat is dan de redenatie om het 16-20uur alleen in een 3 bij 4 stal op te sluiten? Omdat we in een regio wonen met kleigrond? Maakt dat het dan goed?

Mee eens :j.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:57

paardje schreef:
Toverbal schreef:
Ik vind het wel belangrijk dat een paard een paar uur naar buiten kan.

Maar als ik het bij ons op stal zie, van de week haalde ik die van mij uit het land, maar alles kwam hinnekend aanlopen, gaven duidelijk aan dat ze het wel zat waren en naar binnen wilden.
Het is ook net wat ze gewend zijn.

Maar een paar uur vind ik zelf wel minimaal.

Ben ik het mee eens.

Ten 1e denk ik dan dat de omstandigheden niet optimaal zijn. Wellicht niet genoeg ruimte? Niet genoeg voer (gras), regen? Die van mij wil ook graag naar binnen als het regent maar om hem dan de overige 320 dagen dat het niet of nauwelijks regent daarom óók maar binnen te houden vind ik persoonlijk not done.

En ten 2e, als het gewenning is, kun je ze toch ook 'gewennen' aan langer buiten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:04

Op een pp hoeven ze niet 24 uur zich vol te vreten. Dat is een voerbeleid waar je voor kiest, dat staat los van een pp. Paarden op stal die bijv 3x per dag hooi krijgen, bewegen minder dus zouden dan ook dikker worden. Het ligt er ook aan wat je aan ruwvoer geeft.
Juist veel pp's hebben sobere paarden staan die zich niet vol mogen vreten en stimuleren het bewegen. Ik heb ze ook gezien waar ze het nog niet snappen helaas en alleen voer aanbieden bij de stenen plaats of stallen en alleen kuil voeren bijv. Dat is dan een verkeerd voerbeleid.

Toezicht is ook zoiets. Er zijn echt mega veel stallen waar ontzettend weinig toezicht is. Je ziet vieze drink en voer bakken, waar totaal niet op gelet wordt als voorbeeld dan. Heb zelf jaren terug meegemaakt dat mn shet vast zat met zn deken aan een hooinet in de stal en dat was de stal niet opgevallen. Die lopen hun voerrondje, kletsen ondertussen, kijken op hun telefoon etc. Heb ook helaas al vaker meegemaakt dat de helft niet gevoerd werd, omdat mensen afgeleid werden. En zo legio voorbeelden die niet horen te gebeuren, maar wel gebeuren. Helaas vaak niet opgevallen door de eigenaren, omdat die er maar enkele uurtjes zijn.

Het mooie van een kudde is dat je aan de kudde kan zien of er iets mis is en dat geven ze vaak echt goed aan.
Ik heb zelfs meegemaakt dat paarden op een rijtje kleine paddocks stonden naast elkaar. Ze waren ontzettend onrustig en renden stuk voor stuk op en neer. Bleek er 1 paard in te storten en was daarna ook snel over.

Mensen meten erg met 2 maten. Het is ze aangeleerd dat paarden lekker op stal moeten, dekens op etc. Daar voelen veel mensen zich beter bij.
Als iemand op bokt de vraag stelt; ik werk 40 uur, woon op een flat en wil een duitse herder, valt iedereen daar overheen. Maar dat is echt niet zo anders, behalve dat de DH door het hele huis mag bewegen............Als hij dat mag en niet in een bench moet.

Ik rij al mn hele leven en heb op prachtige stallen gestaan, maar ook bij de oude boertjes. Heb van hele goede trainers les gehad. Maar ik kijk al jaren goed naar mn paarden en leer daar toch echt veel meer van, dan van alle zogenaamde ervaren kenners. En je leert ook elke dag bij en staat soms echt verbaasd.

Het is jammer als mensen niet willen leren en ontwikkelen. Door de vraag van de eigenaren, moeten stallen zich gaan aanpassen. Je ziet dat ook al echt veel. Veel meer stallen voeren al meer ruwvoer, proberen het buiten staan meer aan te bieden etc. Maar als eigenaren moet je eisen blijven stellen. Daar heb je recht op, want die dieren zijn afhankelijk van ons.

Op BOkt zie je juist hoe groot de problemen zijn. Kijk naar de topics bij voeding, rijtechnisch, beweging, omgang en medisch. Altijd en eeuwig vragen en problemen. Dan gaat er echt nog steeds veel mis in de basis. Mensen horen dingen te weten voor ze een paard kopen en ook eerst kijken of ze een ruimte kunnen vinden die paardvriendelijk genoeg is.
Vaak is het er echt wel, maar moet je zelf wat van eigen luxe inleveren, maar ook dat verandert.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:27

superpony schreef:
Op een pp hoeven ze niet 24 uur zich vol te vreten. Dat is een voerbeleid waar je voor kiest, dat staat los van een pp. Paarden op stal die bijv 3x per dag hooi krijgen, bewegen minder dus zouden dan ook dikker worden. Het ligt er ook aan wat je aan ruwvoer geeft.
Juist veel pp's hebben sobere paarden staan die zich niet vol mogen vreten en stimuleren het bewegen. Ik heb ze ook gezien waar ze het nog niet snappen helaas en alleen voer aanbieden bij de stenen plaats of stallen en alleen kuil voeren bijv. Dat is dan een verkeerd voerbeleid.

Toezicht is ook zoiets. Er zijn echt mega veel stallen waar ontzettend weinig toezicht is. Je ziet vieze drink en voer bakken, waar totaal niet op gelet wordt als voorbeeld dan. Heb zelf jaren terug meegemaakt dat mn shet vast zat met zn deken aan een hooinet in de stal en dat was de stal niet opgevallen. Die lopen hun voerrondje, kletsen ondertussen, kijken op hun telefoon etc. Heb ook helaas al vaker meegemaakt dat de helft niet gevoerd werd, omdat mensen afgeleid werden. En zo legio voorbeelden die niet horen te gebeuren, maar wel gebeuren. Helaas vaak niet opgevallen door de eigenaren, omdat die er maar enkele uurtjes zijn.

Het mooie van een kudde is dat je aan de kudde kan zien of er iets mis is en dat geven ze vaak echt goed aan.
Ik heb zelfs meegemaakt dat paarden op een rijtje kleine paddocks stonden naast elkaar. Ze waren ontzettend onrustig en renden stuk voor stuk op en neer. Bleek er 1 paard in te storten en was daarna ook snel over.

Mensen meten erg met 2 maten. Het is ze aangeleerd dat paarden lekker op stal moeten, dekens op etc. Daar voelen veel mensen zich beter bij.
Als iemand op bokt de vraag stelt; ik werk 40 uur, woon op een flat en wil een duitse herder, valt iedereen daar overheen. Maar dat is echt niet zo anders, behalve dat de DH door het hele huis mag bewegen............Als hij dat mag en niet in een bench moet.

Ik rij al mn hele leven en heb op prachtige stallen gestaan, maar ook bij de oude boertjes. Heb van hele goede trainers les gehad. Maar ik kijk al jaren goed naar mn paarden en leer daar toch echt veel meer van, dan van alle zogenaamde ervaren kenners. En je leert ook elke dag bij en staat soms echt verbaasd.

Het is jammer als mensen niet willen leren en ontwikkelen. Door de vraag van de eigenaren, moeten stallen zich gaan aanpassen. Je ziet dat ook al echt veel. Veel meer stallen voeren al meer ruwvoer, proberen het buiten staan meer aan te bieden etc. Maar als eigenaren moet je eisen blijven stellen. Daar heb je recht op, want die dieren zijn afhankelijk van ons.

Op BOkt zie je juist hoe groot de problemen zijn. Kijk naar de topics bij voeding, rijtechnisch, beweging, omgang en medisch. Altijd en eeuwig vragen en problemen. Dan gaat er echt nog steeds veel mis in de basis. Mensen horen dingen te weten voor ze een paard kopen en ook eerst kijken of ze een ruimte kunnen vinden die paardvriendelijk genoeg is.
Vaak is het er echt wel, maar moet je zelf wat van eigen luxe inleveren, maar ook dat verandert.

_/-\o_ Ik kan niet anders zeggen.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:42

Nou sorry hoor maar bij ons zijn er geen paddock paradises in de buurt en zijn er geen stallen die 24/7 buiten laten staan waarbij je dan nog redelijk kan rijden en het niet te ver is. Noem me egoïstisch, maar zo is het nou eenmaal. Als mijn paard wat ouder is gaat ze gewoon 24/7 de wei op met vriendjes, maar nu vind ik het belangrijk dat :
1. Ik bij mijn stal kan komen zonder een half uur te hoeven fietsen. (nu moet ik 2 minuten fietsen)
2. Ik naar mijn stal KAN fietsen zonder dat ik door een donker bos naar de middle of nowhere moet. Ik ben ook maar 14 en het moet wel veilig zijn.
3. Ik niet hoef te mesten of voeren want daar heb ik geen tijd voor.
4. Ik wel kan rijden.
5. De wei of paddock niet een modderboel is want dat zijn ze hier behalve mijn stal allemaal.
Ik ben ook zeker van mening dat een paard lekker de wei op moet, maar dit kan nu eenmaal niet. Sorry hoor dat ik een eigen mening heb.
Ik hoop niet dat ik nu alleen maar commentaar en boekwerken aan reacties zoals hierboven krijg, ik houd van mijn paard en gun haar om lekker op de wei te staan maar het kan nu eenmaal echt niet. En nee, ik ga haar ook niet wegdoen, punt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:18

Pleun02 schreef:
Nou sorry hoor maar bij ons zijn er geen paddock paradises in de buurt en zijn er geen stallen die 24/7 buiten laten staan waarbij je dan nog redelijk kan rijden en het niet te ver is. Noem me egoïstisch, maar zo is het nou eenmaal. Als mijn paard wat ouder is gaat ze gewoon 24/7 de wei op met vriendjes, maar nu vind ik het belangrijk dat :
1. Ik bij mijn stal kan komen zonder een half uur te hoeven fietsen. (nu moet ik 2 minuten fietsen)
2. Ik naar mijn stal KAN fietsen zonder dat ik door een donker bos naar de middle of nowhere moet. Ik ben ook maar 14 en het moet wel veilig zijn.
4. Ik wel kan rijden.
5. De wei of paddock niet een modderboel is want dat zijn ze hier behalve mijn stal allemaal.
Ik ben ook zeker van mening dat een paard lekker de wei op moet, maar dit kan nu eenmaal niet. Sorry hoor dat ik een eigen mening heb.
Ik hoop niet dat ik nu alleen maar commentaar en boekwerken aan reacties zoals hierboven krijg, ik houd van mijn paard en gun haar om lekker op de wei te staan maar het kan nu eenmaal echt niet. En nee, ik ga haar ook niet wegdoen, punt.

Je bent niet egoïstisch, je bent realistisch.
Ik ga helemaal met je mee
Respect voor je volwassen manier van schijven, ik had nooit gedacht dat je nog maar 14 bent _/-\o_

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:22

Ik vind het fijn als ze overdag zo lang mogelijk buiten zijn, tenzij het echt snertweer is en als ze in de zomer een paar uurtjes per dag in het gras kunnen.
Ik vind het zelf ook een prettig idee als ze ‘s nachts binnen staan, al lijkt een goede uitloopstal me ook nog wel een optie.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:56

Pleun02 schreef:
Mijn paard komt 's winters een half uur in de stapmolen en een halfuur in de buitenbak en een half uur rijden en 's zomers halve dagen buiten. Ik vind het prima zo (mag wel meer, zou ze graag ook 's winters op de wei zien maar dat kan niet want dan gaat het gras kapot) aangezien dit de enige stal in de omgeving is met een binnenbak. Misschien dat we haar over een aantal jaar op een andere stal zetten met weidegang. Mijn paard vind het wel prima zo, ze heeft nooit tekenen van stress en heeft wel veel contact met vriendjes door de tralies. Er zijn wel paarden die tegen wanden trappen maar dat is meer aandacht vragen dan dat ze echt gestresst zijn( dat ene paard is nogal verwend :') ) of dat ze eten krijgen.

De binnenbak is dus belangrijker dan de vrije beweging van je paard?

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:00

Cinnepin schreef:
Pleun02 schreef:
Mijn paard komt 's winters een half uur in de stapmolen en een halfuur in de buitenbak en een half uur rijden en 's zomers halve dagen buiten. Ik vind het prima zo (mag wel meer, zou ze graag ook 's winters op de wei zien maar dat kan niet want dan gaat het gras kapot) aangezien dit de enige stal in de omgeving is met een binnenbak. Misschien dat we haar over een aantal jaar op een andere stal zetten met weidegang. Mijn paard vind het wel prima zo, ze heeft nooit tekenen van stress en heeft wel veel contact met vriendjes door de tralies. Er zijn wel paarden die tegen wanden trappen maar dat is meer aandacht vragen dan dat ze echt gestresst zijn( dat ene paard is nogal verwend :') ) of dat ze eten krijgen.

De binnenbak is dus belangrijker dan de vrije beweging van je paard?

Nee,als je een van mijn laatste berichten leest zul je mijn redenen zien.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:00

Polly schreef:
Pleun02 schreef:
4. Ik wel kan rijden.

Je bent niet egoïstisch, je bent realistisch.
Ik ga helemaal met je mee
Respect voor je volwassen manier van schijven, ik had nooit gedacht dat je nog maar 14 bent _/-\o_

Haha bedankt :')

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:03

Dus kunnen rijden, niet hoeven mesten, niet te ver hoeven fietsen en geen modder op stal zijn belangrijker dan vrije beweging van je paard Pleun?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:09

Leer denken vanuit een paard en je zult nooit meer tevreden zijn met een uurtje of paar uurtjes buiten!
Is nog een hoop werk aan de winkel om mensen zich meer en meer bewust te laten worden wat voor een paard nou belangrijk is!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:11

Tango1979 schreef:
Dus kunnen rijden, niet hoeven mesten, niet te ver hoeven fietsen en geen modder op stal zijn belangrijker dan vrije beweging van je paard Pleun?

Ga je lekker?