Peesblessure: laatste redmiddelen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Peesblessure: laatste redmiddelen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:47

Ah wat een pech!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:24

Wat fijn om te horen dat het toch weer wat beter gaat!
Wel een dikke pech met dat voorval, hopelijk gaat het terug de goede kant op.

Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad waarbij de diepe buiger en oppervlakkige buigers beschadigd waren. Ook hier had mijn dierenarts de hoop opgegeven en was de optie inslapen of een jaar op de weide zwieren.

Ik heb haar een jaar op de weide gezet (eerst een kleine weide en zo verder opgebouwd)
Elke dag haar been gekoeld en Traumeel aangesmeerd.
De zwelling ging weg en toen ben ik rustig beginnen wandelen op een asfalten weg.
Heel traag opgebouwd (van 10 m naar enkele km op een jaar) en ook elke keer hierna gekoeld, omdat de pees hier wel weer van ontstoken raakte.
Na een jaar mankte ze niet meer in draf (hiervoor mankte ze dus enkel in draf, in stap liep ze wel gewoon rad) en ben ik bij mijn dierenarts langsgeweest.
Ze was enorm verbaasd en zeer blij dat het toch nog goed is gekomen.
Ze liep wel een tikje korter op dat been in draf, maar heeft er nooit meer last van gehad.

Dus ik zou zeggen, doe zo voort als jouw paardje geen pijn heeft bij rondstappen in de weide!
Uiteraard is iedere situatie anders en kan het zijn dat het niet werkt, maar zo te zien lijkt het al beter te gaan.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:01

Wat goed van je TS dat je je gevoel volgt.
Mijn paard heeft een maand op stal gestaan en elke week weer de dierenarts erbij.
Hij mocht absoluut niet teveel bewegen. Omdat ik het zat was heb ik m opgeladen en ben naar de kliniek gegaan.
Arts vond dat een paard absoluut niet te lang op stal mag staan en adviseerde om hem toch buiten te doen. 's Avonds zijn metacam te geven omdat hij dan overdag meer voelde en 's nachts veilig op stal staat. Resultaat: mijn paard is rustig op de wei, weer blij en bovenal hij is weer recht!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:27

Gevoel volgen blijkt toch vaak het middel te zijn.

Mijn ruin knapte naar peesblessure voor niet goed op. Heeft 24/7 op kleine paddock gestaan, juist voor de rust en niet elke dag op en neer en zijn vriendje bij hem.
Daarna weer op grote paddock met de andere 2. Leek even wel oke, maar werd niet 100%. Toen onze jonge ruin ingeslapen moest ( heel ander probleem ) hebben we er serieus over nagedacht om de stekker eruit te trekken.

Door priveomstandigheden heeft hij verder maanden niks gedaan. Heb hem echt een paar keer meegenomen met wandeling en was het wisselend. Laatste keer was hij erg vlot.

Hij kreeg wat luchtweg problemen en liep iets rot, dus baalde wel enorm. Hij bleef zo vrolijk, maar er was ook best wat littekenweefsel gekomen. Dat heeft hij achter bij de oude blessure niet.

We zijn verhuisd naar een mega stuk natuurlijke weide en hij liep al snel weer heel vrolijk, vlot en goed. Heb nu al 4x een rondje gestapt op hem. Hij was wat ingevallen na alles en trekt mooi bij. Loopt op steentjes nog erg gevoelig, maar na zo een dip wel logisch. Hij vangt onregelmatigheden in de bodem goed op. We rijden 1 a 2x pw een rondje en dat zal zo een 5 a 8 km zijn. Ik laat het daar ook wel bij nu, want had dit nooit meer verwacht. Het rijden is ook geen must, maar dan kunnen we samen op pad en hij is erg vlot nu, dus we nemen het maar zoals het komt.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 19:11

Wat fijn dat er meer mensen zijn die hun eigen gevoel volgen en de paarden nog een kans geven! Ik ben zelf tot nu toe ook enorm blij met mijn keuze, aangezien ze zo vrolijk is!

Leuk om te lezen hoe goed buiten staat paarden kan doen! Ik heb vandaag het plekje gevonden waar ze heen gaat, het is een mooi paddock paradise en ik denk dat ze het er super krijgt!

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:47

Super fijn! Soms moet je ook gewoon je gevoel volgen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:10

Ik volg graag een goede veearts zijn adviezen op, maar wil ook goed kunnen overleggen. Als iets me niet aanstaat en het kan, durf ik wel mijn eigen gevoel te volgen. Heb het ook al een paar keer niet gedaan met minder goed resultaat.

Ik ben er ook van overtuigd dat mijn ruin op stal zetten nooit een oplossing is. Hij staat al 13jr met een shet samen, dus dan moet die ook op stal of moet ze uit elkaar halen en dan gaat hij echt tekeer in stal. Dat kan nooit bevorderlijk zijn voor herstel. Dan staan er nog 2 bij, eerst op stal ernaast en dat is beetje zelfde verhaal. Nu staan ze niet meer op stal.

Het is dus toch de rust in het koppie waar ik dan voor kies boven het risico dat ze evt een keer gek doen. Wat in stal ook kan op 3x3 met alle gevolgen van dien.

Bij andere dingen zie ik het ook. Mijn merrie van 24 had 2jr terug een open gapende wond op haar been. Die is geniet, maar veearts zag er weinig hoop in en had weinig houvast. Ze werd ingepakt en ging zo weer naar buiten bij toen de andere 2 alleen in een klein stukje bos/paddock. Hij kwam na een paar dagen verband wisselen en wond bekijken. Die was erg netjes boven alle verwachtingen. Het is dus uiteindelijk echt goed hersteld en geen littekens of wat. In mijn ogen is het been mooi slank gebleven door het bewegen. Zij heeft best snel stalbenen anders.

Het is per geval anders en de groep omheen is ook bepalend. Wij hebben een heel rustig koppel wat samen in 1 stal gaat staan, uit 1 bak eet etc, dus er is veel rust en geen gejaag. Nu staan ze in een kudde, maar op zo een groot stuk dat er ook geen problemen zijn en alle paarden zijn oke met elkaar.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:33

Mijn 25-jarige pony heeft vorig jaar zijn oppervlakkige buiger voor 2/3 afgescheurd. Advies was 8 maanden rust. We hebben hem een paar maanden op een klein stukje gehouden en daarna is hij de wei opgegaan. Ik heb hem weer langzaam opgepakt. Been bleef nog wel dik, geen vocht maar gewoon hard dik. Sinds een maand is dat echt weg, is het zo dun dat je niet eens meer ziet dat hij geblesseerd was. Mijn advies: geef het de tijd. Als je snel weer wilt rijden dan kun je dingen gaan proberen en als je er de middelen voor hebt ook. Maar als er verder geen druk achter zit gooi haar gewoon op de wei en kijk het lekker aan. Vooral als ze geen pijn hebben. Ik kan nu gewoon weer lekker hobbelen met die van mij :)

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 00:12

_Reneee schreef:
Mijn 25-jarige pony heeft vorig jaar zijn oppervlakkige buiger voor 2/3 afgescheurd. Advies was 8 maanden rust. We hebben hem een paar maanden op een klein stukje gehouden en daarna is hij de wei opgegaan. Ik heb hem weer langzaam opgepakt. Been bleef nog wel dik, geen vocht maar gewoon hard dik. Sinds een maand is dat echt weg, is het zo dun dat je niet eens meer ziet dat hij geblesseerd was. Mijn advies: geef het de tijd. Als je snel weer wilt rijden dan kun je dingen gaan proberen en als je er de middelen voor hebt ook. Maar als er verder geen druk achter zit gooi haar gewoon op de wei en kijk het lekker aan. Vooral als ze geen pijn hebben. Ik kan nu gewoon weer lekker hobbelen met die van mij :)

Super fijn dat je weer kan rijden! Die van mij heeft ook een dik beem wat idd geen vocht is maar hard... is al iets dunner geworden dus dat is een goed teken *\o/*

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 22:34

Ik weet niet of mensen nog geïnteresseerd zijn, maar voor wie benieuwd is; hier een update..

Op dit moment had ze al veel pijn moeten hebben, maar het gaat nog erg goed met haar. Ze staat inmiddels 24/7 buiten in een soort PP. Ze doet het super goed! Ik ben zo blij dat zij nog blij is en dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd.
De wond op haar voorbeen is een gaan ontsteken en daar heb ik heel wat werk (en geld :+ ) in gestoken. Maar dat is nu sinds anderhalve week eindelijk netjes dicht!

Laatst heb ik ook een stukje aan de hand gedraafd op het harde en ze was daarin totaal niet kreupel meer. Dat zegt natuurlijk niet dat het weer goed is, maar ze draafde eerst erg kreupel. Dat is dus een vooruitgang!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:40

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:13

Klinkt goed!! Hier gaat mn ruin ook nog steeds goed. Heb zelfs wat stapritjes gemaakt, dus dat had ik begin 2017 zeker niet meer verwacht. Hij had er niet eens meer moeten zijn, maar gaat goed.

Staat ook nog met de andere 3 24/7 buiten op stuk verhard en mooie grote zandpaddock. Weitje kan af en toe even open.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:07

LisaaSophie schreef:
Ik weet niet of mensen nog geïnteresseerd zijn, maar voor wie benieuwd is; hier een update..

Op dit moment had ze al veel pijn moeten hebben, maar het gaat nog erg goed met haar. Ze staat inmiddels 24/7 buiten in een soort PP. Ze doet het super goed! Ik ben zo blij dat zij nog blij is en dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd.
De wond op haar voorbeen is een gaan ontsteken en daar heb ik heel wat werk (en geld :+ ) in gestoken. Maar dat is nu sinds anderhalve week eindelijk netjes dicht!

Laatst heb ik ook een stukje aan de hand gedraafd op het harde en ze was daarin totaal niet kreupel meer. Dat zegt natuurlijk niet dat het weer goed is, maar ze draafde eerst erg kreupel. Dat is dus een vooruitgang!

Hoe gaat het nu een maand later met je paard?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 14:46

JustLizz schreef:
LisaaSophie schreef:

Hoe gaat het nu een maand later met je paard?

Het gaat nog steeds goed met haar! Ze staat inmiddels al weer even dag en nacht buiten en het is een lekkere teddybeer geworden. Ze heeft een maatje gevonden in het PP waar ze de hele tijd samen mee loopt en is helemaal blij! Qua pees weet ik nog niet of het verbeterd is, maar ze loopt iig niet kreupel. Ik wil begin van het nieuwe jaar weer naar de kliniek voor controle!

superpony schreef:
Klinkt goed!! Hier gaat mn ruin ook nog steeds goed. Heb zelfs wat stapritjes gemaakt, dus dat had ik begin 2017 zeker niet meer verwacht. Hij had er niet eens meer moeten zijn, maar gaat goed.

Staat ook nog met de andere 3 24/7 buiten op stuk verhard en mooie grote zandpaddock. Weitje kan af en toe even open.

Wauw wat zal dat weer een fijn gevoel zijn! Zeker als je het niet had verwacht. Fijn dat je zo je best hebt gedaan voor je paard +:)+

janderegelaa schreef:

Dankjewel! Ik heb het helemaal gelezen, heel interessant!

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:46

Hoe gaat het nu?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 23:46

DenB schreef:
Hoe gaat het nu?

Op het moment gaat het precies wat minder... haar andere achterbeen is helaas dik en ze staat er veel mee op rust. Dus nu op pijnstillers... ze draaide laatst heel raar over dat been heen en ik ben bang dat het daardoor kwam... nu afwachtten wat het gaat doen.

Veder gaat het met haar “slechte been” nu juist wel goed heb ik het idee. Maarja ik heb geen röntgen ogen en ik kan niet kijken hoe het nu van binnen is. Ze loopt daar in ieder geval goed op! En zelf vind ze haar pensioen helemaal prima volgens mij, lekker buiten staan, elke dag wandelen, poetsen en een beetje grazen :Y)

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:01

Balen dat ze nu last heeft van haar andere been. Hopelijk valt het mee en knapt ze snel weer op.

Maar wel fijn dat ze goed loopt met haar "slechte been", dat lijkt op zich wel positief dan.

En natuurlijk super dat haar leven als pensionada haar zo goed bevalt en lief van jou dat je haar dat gunt.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:38

DenB schreef:
Balen dat ze nu last heeft van haar andere been. Hopelijk valt het mee en knapt ze snel weer op.

Maar wel fijn dat ze goed loopt met haar "slechte been", dat lijkt op zich wel positief dan.

En natuurlijk super dat haar leven als pensionada haar zo goed bevalt en lief van jou dat je haar dat gunt.

Ja natuurlijk gun ik haar dat! We genieten gewoon nog heerlijk samen van alle andere dingen die we wel kunnen.

Dinsdag ga ik haar beide benen laten scannen, ik hoop zo dat het allemaal mee valt! Als haar andere been nu overbelast is en ook kapot dan betekend het toch wel het einde... ;(

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:14

Dinsdag wordt dan wel een heel spannende dag :( Heel veel sterkte alvast en ik duim voor jullie dat het mee gaat vallen!

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 08:59

DenB schreef:
Dinsdag wordt dan wel een heel spannende dag :( Heel veel sterkte alvast en ik duim voor jullie dat het mee gaat vallen!

Dankjewel!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:48

Hee Lies, ik las op Facebook dat Adjuun moet worden ingeslapen en je opzoek bent naar een nieuw maatje. Was heeft ze dat het nu toch echt foute boel is?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 23:07

mavantos schreef:
Hee Lies, ik las op Facebook dat Adjuun moet worden ingeslapen en je opzoek bent naar een nieuw maatje. Was heeft ze dat het nu toch echt foute boel is?

Haar blessure been is niet veel verbeterd, ook niet verslechterd. Maar ze is haar andere achterbeen gaan overbelasten en die is nu ook echt goed geblesseerd. Het is nu wachten Oo nog iets wat kapot gaat van al dat compenseren...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 01:57

Jeetje, wat onwijs balen. Ik heb dan ook je adv gezien. Zag toevallig net nog een paardje voorbij komen, maar kon jouw adv niet terug vinden. ( weet nooit waar ik iets heb gelezen ) Is een ex coahc paardje, een vosje.

Hier heb ik ook wel vaak mn twijfels, maar zolang meneer nog aardig rondloopt, mag ie rondlopen. Elke keer als hij een dip heeft en ik denk, nu is het klaar, is hij toch daarna weer vrolijk aan het rondlopen. We leven met hem met de dag.

Heel veel sterkte alvast

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:40

Ach wat een rotuitslag. Heel veel sterkte :(:)