Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
khirshanta schreef:Een slechte (natuurlijk) bekapper is net zo schadelijk, zo niet schadelijker dan een ijzer dat door een slechte hoefsmid is geplaatst, naar mijn mening.
JoskaH schreef:Het is dus zo dat een hoef om het ijzer heen groeit. Dat betekent dus dat het niet in de juiste manier groeit en niet in z'n volledig goede manier functioneert.
Ik ben erg benieuwd naar argumenten waarom ijzers goed zijn. Mijn mening pas ik graag aan, mits er argumenten zijn die bewijzen dat het echt niet erg is.
Khirsanta: ik ga je eerdere post opzoeken!
khirshanta schreef:Blootsvoets kan in sommige gevallen helaas niet; bij sommige aandoeningen, standen, verwondingen- kan het nodig zijn. Hoefschoenen zijn daarbij ook lang geen perfect redmiddel...
Mijn pony heeft geen ijzers, ons paard is voor beslagen (we weten de voor-en nadelen van ijzers denk ik) en ik vind dat wij daarbij juist doordacht handelen, maar ik hoor graag de mening van TS.
situatie:
Hij is 3 maanden bij ons, leven lang (16 jaar) vierkant beslagen, nooit in een kudde. Hij heeft een 'mindere periode' gehad, en had zéér korte en heel slechte hoeven en geen bespiering. Lopen zou bijzonder oncomfortabel zijn.
Wat was eerlijker geweest:
A) apart zetten (alleen, want lopen doet pijn, dus hij kan zich niet goed verdedigen), weinig beweging voor minimaal 6-12 maanden, maar zonder ijzers en met ongemak
B) in een kudde, de hele dag kunnen en willen lopen en spelen, gepaste training voor bespiering maar ook meer doorbloeding in de hoef, kans voor de hoef om een goed basismodel te krijgen weer- met voor ijzers (wellicht later helemaal zonder), maar zonder pijn
Ik ben voor zo natuurlijk mogelijk, maar soms vind ik het persoonlijk lang niet altijd mogelijk of paardvriendelijk; zonder ijzers. Persoonlijk vind ik het aan de situatie en het paard liggen.
Janine1990 schreef:[naam] schreef:Het is dus zo dat een hoef om het ijzer heen groeit. Dat betekent dus dat het niet in de juiste manier groeit en niet in z'n volledig goede manier functioneert.
Ik ben erg benieuwd naar argumenten waarom ijzers goed zijn. Mijn mening pas ik graag aan, mits er argumenten zijn die bewijzen dat het echt niet erg is.
Lol, dan doe je wel iets heel erg verkeerd en heb je al een smid in huis gehaald die z'n degree op ebay heeft gekochtEn je hebt zelf nagelaten om je smid weer op tijd te laten komen... Met andere woorden, je bent een paard niet waard.
![]()
Misschien even met de juiste feiten komen.Een hoef is geen hedera.
lailapri schreef:Ik vergelijk paarden met elkaar die als jong paard nergens last van hebben. En dan als ze anders gehouden gaan worden en eens op ijzers gezet zijn ineens niet meer zonder kunnen omdat ze dan pijn hebben. Dat vind ik raar... Ik kan er heus bij inkomen dat mensen voor bepaald gebruik bepaalde keuzes maken maar dan blijft het raar dat die dieren daarna niet meer zonder kunnen. Zou de manier van beslaan of voeding daarmee te maken kunnen hebben? Zou het liggen aan het ijzer opzich? Ik ken ook gevallen die dankzij een ijzer uiteindelijk ijzervrij kunnen leven. Maar bij die dieren is dan aan de oorzaak van de pijn gewerkt in die tussentijd.
Babootje schreef:Heb je je dan ook wel goed ingelezen in het hoefschoenen gebeuren?
Het bepalen van de juiste (doordat de hoef in de loop van de tijd groeit) maat is sowieso al een crime.
Als een hoefschoen word aangemeten als de voet net bekapt is dan zal deze hoefschoen binnen de kortste keren gaan knellen daar de hoornschoen bij het groeien breder wordt omdat de voet van smal naar breed loopt; of hij wordt te groot na de bekapbeurt, waardoor je de schoen onderweg zal verliezen.
De meeste hoefschoenen (behalve de "glove" meen ik) moeten worden gefixeerd om de hoef dmv een klem, wat natuurlijk ook het hoefmechanisme belemmert. Zand dat in de hoefschoen komt, is soms oorzaak van heel vervelende wonden (hoefballen).
Het aan- en uittrekken van het hele gebeuren is ook al geen feest.
Als je geen ijzer beslag wil, is kunststof beslag, dat lichter is en meer demping geeft dat gewoon beslag misschien een goede optie
Als een hoef om het ijzer heen groeit (ik neem aan dat je bedoelt dat het ijzer de hoef afknelt als de hoef groeit??), heb je of geen goede smid of je gaat niet op tijd naar de smid.
lailapri schreef:Ik vergelijk paarden met elkaar die als jong paard nergens last van hebben. En dan als ze anders gehouden gaan worden en eens op ijzers gezet zijn ineens niet meer zonder kunnen omdat ze dan pijn hebben. Dat vind ik raar... Ik kan er heus bij inkomen dat mensen voor bepaald gebruik bepaalde keuzes maken maar dan blijft het raar dat die dieren daarna niet meer zonder kunnen. Zou de manier van beslaan of voeding daarmee te maken kunnen hebben? Zou het liggen aan het ijzer opzich? Ik ken ook gevallen die dankzij een ijzer uiteindelijk ijzervrij kunnen leven. Maar bij die dieren is dan aan de oorzaak van de pijn gewerkt in die tussentijd.
JoskaH schreef:Janine1990 schreef:Lol, dan doe je wel iets heel erg verkeerd en heb je al een smid in huis gehaald die z'n degree op ebay heeft gekochtEn je hebt zelf nagelaten om je smid weer op tijd te laten komen... Met andere woorden, je bent een paard niet waard.
![]()
Waar reageer je nu op?
Babootje schreef:lailapri schreef:Ik vergelijk paarden met elkaar die als jong paard nergens last van hebben. En dan als ze anders gehouden gaan worden en eens op ijzers gezet zijn ineens niet meer zonder kunnen omdat ze dan pijn hebben. Dat vind ik raar... Ik kan er heus bij inkomen dat mensen voor bepaald gebruik bepaalde keuzes maken maar dan blijft het raar dat die dieren daarna niet meer zonder kunnen. Zou de manier van beslaan of voeding daarmee te maken kunnen hebben? Zou het liggen aan het ijzer opzich? Ik ken ook gevallen die dankzij een ijzer uiteindelijk ijzervrij kunnen leven. Maar bij die dieren is dan aan de oorzaak van de pijn gewerkt in die tussentijd.
Slechte vergelijking. Van een ongelijke stand, gebroken voetas, platvoeten zal een paard met 4 jaar geen last hebben nee. Maar als je de stand niet corrigeert (en daar zal in sommige gevallen een ijzer voor nodig zijn), weet je in ieder geval zeker dat je hem met 8 of 10 jaar naar de slager kan brengen wegens artrose.
Janine1990 schreef:[naam] schreef:Waar reageer je nu op?
Op jouAnders zou ik wel iemand anders quoten...
Janine1990 schreef:JoskaH schreef:Het is dus zo dat een hoef om het ijzer heen groeit. Dat betekent dus dat het niet in de juiste manier groeit en niet in z'n volledig goede manier functioneert.
Lol, dan doe je wel iets heel erg verkeerd en heb je al een smid in huis gehaald die z'n degree op ebay heeft gekochtEn je hebt zelf nagelaten om je smid weer op tijd te laten komen... Met andere woorden, je bent een paard niet waard.
![]()
JoskaH schreef:Waar reageer je nu op?
Babootje schreef:lailapri schreef:Ik vergelijk paarden met elkaar die als jong paard nergens last van hebben. En dan als ze anders gehouden gaan worden en eens op ijzers gezet zijn ineens niet meer zonder kunnen omdat ze dan pijn hebben. Dat vind ik raar... Ik kan er heus bij inkomen dat mensen voor bepaald gebruik bepaalde keuzes maken maar dan blijft het raar dat die dieren daarna niet meer zonder kunnen. Zou de manier van beslaan of voeding daarmee te maken kunnen hebben? Zou het liggen aan het ijzer opzich? Ik ken ook gevallen die dankzij een ijzer uiteindelijk ijzervrij kunnen leven. Maar bij die dieren is dan aan de oorzaak van de pijn gewerkt in die tussentijd.
Slechte vergelijking. Van een ongelijke stand, gebroken voetas, platvoeten zal een paard met 4 jaar geen last hebben nee. Maar als je de stand niet corrigeert (en daar zal in sommige gevallen een ijzer voor nodig zijn), weet je in ieder geval zeker dat je hem met 8 of 10 jaar naar de slager kan brengen wegens artrose.
JoskaH schreef:De stand kun je 9 van de 10 keer(als ze iig nog jong zijn) verbeteren door wekelijks de smid te laten komen. In dat geval ligt het meer aan gemakzucht: een ijzer 8 weken laten zitten is makkelijker voor de eigenaar.
bruintje123 schreef:
Babootje schreef:Op jouw uitspraak dat de hoef om het ijzer groeit. Ik probeerde het mij ook te verbeelden![]()
maar nam aan dat je het anders bedoelde.
Een hoef kan echt niet om een ijzer heen groeien. Een ijzer kan wel te krap gelegd zijn en dan knellen, maar dan heb je gewoon echt een slechte smid. Of je gaat niet op tijd.
JoskaH schreef:bruintje123 schreef:
Het probleem is dat niet iedereen een goede smid met goede ijzers heeft. Als je een goede smid hebt zal in ieder geval dat nadeel er niet/minder aanwezig zijn! Fijn om te weten.
Hier ben ik het echter niet mee eens:
" Hoefbeslag is essentieel voor de inzetbaarheid van het gebruikspaard. "
Jij wel? Of denk je dat het op een andere manier ook kan?
Babootje schreef:Babootje schreef:
Slechte vergelijking. Van een ongelijke stand, gebroken voetas, platvoeten zal een paard met 4 jaar geen last hebben nee. Maar als je de stand niet corrigeert (en daar zal in sommige gevallen een ijzer voor nodig zijn), weet je in ieder geval zeker dat je hem met 8 of 10 jaar naar de slager kan brengen wegens artrose.[naam] schreef:De stand kun je 9 van de 10 keer(als ze iig nog jong zijn) verbeteren door wekelijks de smid te laten komen. In dat geval ligt het meer aan gemakzucht: een ijzer 8 weken laten zitten is makkelijker voor de eigenaar.
Met bekappen bedoel je? Dat is niet in alle gevallen zo. Met bekappen kun je wel iets veranderen maar heel weinig. Als er echt sprake is van afwijkende hoefstand is een ijzer om te corrigeren echt beter.
Wekelijks de smid laten komen is onzin. Als je dat doet houd je geen hoef meer over![]()