Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:45

Als je het zelf bij wilt houden, hoef je in mijn ogen ook niet veel meer dan dat te doen moonfish.
De straal idd zorgen dat daar lucht bij kan komen zodat hij "droog" blijft, de draagrand eventueel een beetje bijwerken als dat nodig is en eventueel de steunsels nog.
Veel moeilijker is het niet als je het regelmatig doet, en als er natuurlijk geen noemenswaardige problemen zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 23:27

En zal ik je eens een geheimpje vertellen; hetzelfde geldt voor beslaan; het is geen "rocket science".
Ik besla mijn eigen paarden al meer dan 15 jaar, dit is hier in IJsland heel normaal.
Waar ik woon is geen gediplomeerde smid in een omtrek van honderden kilometer, wel veel paardenhouders.
Het bekappen en beslaan (van een gezonde hoef) is niet erg moeilijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:47

Palousa_boy, mee eens hoor.
Maar eerlijk gezegd vind ik het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat het makkelijk is hoor.
Mijn pony heeft net als veel welshpony's een franse stand en week.
Dat vergt gewoon correct bekappen en dan is er niks aan de hand, maar ik denk dat als ik een stalgenoot een vijl geef het niet goed komt. :P
Leuk expiriment denk ik, hoeven flink lang laten worden en dan een stalgenoot een vijl geven met de opdracht zorg maar dat hij goed komt te staan qua stand.
Denk dat dat niks gaat worden, maarja dat maakt dan toch geen bal uit omdat er toch nog een flink stuk af moet. :P
Als ik om me heen kijk hoe veel paarden op hun hoeven staan wordt ik echt alles behalve vrolijk, dus zo simpel is het kennelijk niet. :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:56

Beslaan is ook niet moeilijk nee, zeker niet als je paard/pony gewoon standaard fabrieksijzers past.
Een ijzer aanpassen dat is wat lastiger, maar ook te doen.

Maar ook niet iedereen zal er aanleg voor hebben om een hoef te bekappen of er een ijzer onder te slaan. Ze missen de vaardigheid of het inzicht.
Een hoef "bewerken" aan de hand van een plaatje of enkel een stukje text is ook niet de manier waarop je het moet leren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:37

De kennis is een iets.
Door ongenoegen van x-aantal hoefsmeden heb ik zelf een opleiding hoefsmid gevolgd om zelf aan de slag te kunnen met de nodige kennis.

Heb ik ook een tijdje gedaan,maar mijn paarden zijn tinkers,zijn zwaar,in die tijd stonden er ook regelmatig nieuwe,jonge paarden bij,die van kappen of voeten geven nog nooit gehoord hadden,en fysiek ging dat me niet af.
Mijn rug kon het niet meer aan.

Nu,door de kennis,nu,na lang zoeken,wel een goeie bejammer gevonden.

de opleinging hoefsmid is eigenlijk vooral gevormd rond ijzers maken en beslaan.
Veel te weinig kappen,en enkel op papier veel info rond problemen en standen.

Dit vond ik doodzonde,maar wel het geluk gehad dat onze leraar wel vaak bekapte,ook probleempaarden,en een hele tijd met hem meegelopen.

Een cursusje kappen waarbij cursisten op een stoel 1 of 2 dode voeten kappen is toch een mopje.
Zet die mensen eens allemaal onder een 500kg paard en laat ze dan al hetzelfde doen.
Het zal niet meer in de buurt komen dan wat ze deden op die dode voeten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:56

Dat is idd een wereld van verschil, dat vond ik zelf toen ook.

Als ik hier nu de paarden doe, doe ik er hoogstens 2 (van de 4) daar zit dan of een trekpaard bij, of een oude stramme kwpn. Die twee kunnen slecht hun voeten omhoog houden. De ene gaat liggen en de ander is gewoon te stijf.

Zulke paarden doen is best een aanslag op je rug (die hier toch al veel te verduren heeft met al het verbouwen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:19

Nee na de opleiding tot hoefsmid ben je er inderdaad nog niet. De meesten gaan ook zeker niet meteen zelf aan de slag maar lopen nog een poos mee met een ervaren smid om zo de nodige ervaring in de praktijk op te doen. Dan zien ze ook de probleemvoeten. Wil een hoefsmid ook een goede hoefsmid worden dat kost dat na de opleiding echt nog wel een paar jaar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:43

slechts weinigen volgens ook nog bijscholing nadien,er is ook bitter weinig aanbod op dat vlak.

mijn smid nu doet dat wel,gaat naar het buitenland voor specifieke bijscholingen.
veranderd daardoor soms zelfs van techniek bij bv probleemgevallen.

zo hoort het ook lijkt me,als mens groei je,pas je je meningen bij,als prof.(of dat nu hoefsmid of iets anders is),groei je ook en daar komen dan ook de veranderingen in mening bij.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:12

Anoniem schreef:
En hoe kijken jullie er dan tegenaan als een paard járenlang best belabberd bekapt is...
Lange steunsels(overgroeid), enzovoorts...
En hoppa HKO...en natuurlijk bekappen is de laatste periode geweest (10 maand)en heeft geen mm verlichting gebracht?

De mijne heeft dus zware HKO en artrose ook al.
13 jaar.
Ik ga dus wel over op speciaal beslag.

Had dit "voorkomen" kunnen worden als hij van jongs af mooi bekapt was?
Want ik denk zelf dat natuurlijk bekappen te laat gekomen is, dat de ellende al aangericht was..

Het kan best dat hij geen problemen had gehad als hij wel altijd goed bekapt was, maar hij kan ook een bepaalde aanleg hebben.
HKO en artrose kunnen ook andere oorzaken hebben.

Dat het nu niet meer verbetert is jammer, dat zegt niks over de kwaliteiten van je huidige bekapper.
De artrose zal misschien niet erger worden, maar wat er zit gaat niet meer weg.
Het HKO gebied kan herstellen, maar als daar ook die artrose zit, wordt het lastig.

Het speciaal beslag zal de natuurlijke schokdemping van de hoef verstoren, wat meer irritatie geeft en meer artrose vorming.
Maar tegelijk zorgt het ijzer wel dat ie beter zal lopen, omdat het z'n hoeven minder gevoelig zal maken.
Dat is het dubbele van ijzers, als het zo slecht is, waarom loopt ie dan beter met dan zonder?
En als een dierenarts en/of smid je de keus geeft tussen een slecht lopend paard zonder ijzers en eentje die goed loopt met en daarbij nog eens 1000 meningen van mensen die je paard nauwelijks of niet kennen.
Gewoon lastig...

Wat steunsels betreft.

Ik bekap nu een jaar of 2 zelf, toen ik de eerste keer bij m'n ruintje de steunsels gelijk maakte met de zool, staken ze een dag later weer uit.
Weer gelijk gemaakt met de zool, dag later staken ze weer uit.
Dat is een paar dagen zo door gegaan en elke keer dat ik wat weghaalde stond hij te likken en te smekken.
Ik begrijp nu dat alles in de hoef behoorlijk in de verdrukking heeft gezeten en dat het toch wel opluchting was voor hem.

Hij is een stuk losser in z'n lijf geworden, ruimer in z'n bewegingen, ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik wat cursussen en workshops heb gevolgd en wat dagen met ervaren bekappers ben mee geweest.
Plus het geluk dat ik onder toezicht van een vriendin die al jaren zelf bekapt (zowel Barneveld als NB gedaan heeft) haar paarden mocht bekappen.

Ik heb ook een tijdje bij anderen bekapt, ook enorm leerzaam, omdat je dan toch weer andere hoeven ziet.
Zelfs een oude chronisch bevangen pony weer aan het draven gekregen na jaren strompelen.

Strasser is een methode die ik niet zo snel zou toepassen.
Ik noem de methode niet slecht, maar er wordt nog wel eens vergeten dat deze methode is ontstaan voor paarden waarbij het echt erop of eronder was qua hoeven.
Behoorlijk ingrijpend en voor het gemiddelde paard gewoon niet nodig en zelfs schadelijk.

Je kunt wel naar de ideale hoef streven, maar de ideale hoef is voor elk paard net een tikkie anders.
Ik denk dat het daar vaak mis gaat.

Perse toch vandaag die steunsels perfect willen hebben, vandaag nog die hielhoogte halen die ie op papier zou moeten hebben.
Vandaag moet die zool gelijk met de hoefwand en de straal moet meedragen.
Maar het is vragen om gevoeligheid of paarden die zelfs helemaal niet meer willen lopen.

De hoef gaat na het bekappen niet in een lijstje aan de muur, die hoef zit aan een zwaar dier vast en die moet daar fijn op kunnen lopen.

Hoe ver je in een bekapping kunt gaan is ook per paard verschillend en hoewel bekappen an sich niet heel moeilijk is, vraagt het echt wel inzicht om te weten wat je wel en niet kan doen.
Zeker bij paarden die niet van jou zijn en je niet elke dag ziet.

Naar een ideaalbeeld streven is niet erg, want je wil wel vooruitgang.
Maar dat ideaalbeeld is er waarschijnlijk niet vandaag, misschien volgend jaar niet eens en misschien wel helemaal nooit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:40

palousa_boy schreef:

Als ik hier nu de paarden doe, doe ik er hoogstens 2 (van de 4) daar zit dan of een trekpaard bij, of een oude stramme kwpn. Die twee kunnen slecht hun voeten omhoog houden. De ene gaat liggen en de ander is gewoon te stijf.

Zulke paarden doen is best een aanslag op je rug (die hier toch al veel te verduren heeft met al het verbouwen)

inderdaad...ik vijl soms de hoeven en haal de steunsels weg.Meer niet,dat doet de hoefsmid iedere 9 weken....ik doe twee hoeven en kan daarna niet meer lopen :+ Compleet gebroken....Tussen het stucen,bomen zagen en bosmaaieren door :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 19:27

Dit is geen topic over beslaan versus niet beslaan of NB versus ijzers, dat dondert nu even niet.

Het is wel degelijk kraakbeen. Kom maar langs en voel eraan. :+
Straalkussen is bijna niet meer aanwezig, bij een lengte richting doorzagen was hoogstwaarschijnlijk een verpieterd straalkussen te zien, met amper mee schokdemping tussen het hoefkatrolgedeelte en de bodem. En he, dat gebrek aan schokdemping is ook een van de zaken die bijdragen aan HKO. De vuilnisbak HKO he, waar alle problemen in de achterste helft van de voet ingedonderd worden. Van rotstraal tot en met lange steunsels etc etc.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:38

Jammer dat je niet om de hoek woont, ik had graag de voet live bekeken.
Ik ben ook nieuwschierig naar een voet met een echte HKO met aangetast straalbeen, botcystes en voedingskanaaltjes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:57

tiwi1969 schreef:
Jammer dat je niet om de hoek woont, ik had graag de voet live bekeken.
Ik ben ook nieuwschierig naar een voet met een echte HKO met aangetast straalbeen, botcystes en voedingskanaaltjes.

|Zo'voet ligt er vast wel bij arabesk in de vriezer. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:20

Ik heb zon voet nu gezien op röntgen.
Maar dat bedoel je vast niet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:40

Dat heb ik in de jaren 90 al gezien, met mijn rug tegen de muur. Een 10 jarig paard laten inslapen omdat zijn karakter veranderde van de lolbroek van de groep naar een nukkige oude man en ik kon er niets aan doen.
Wat had ik toen graag de kennis van nu gehad. Of ik hem had kunnen redden weet ik niet, maar er zijn nu wel meer mogelijkheden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:06

Arabesk schreef:
Dit is geen topic over beslaan versus niet beslaan of NB versus ijzers, dat dondert nu even niet.

Het is wel degelijk kraakbeen. Kom maar langs en voel eraan. :+
Straalkussen is bijna niet meer aanwezig, bij een lengte richting doorzagen was hoogstwaarschijnlijk een verpieterd straalkussen te zien, met amper mee schokdemping tussen het hoefkatrolgedeelte en de bodem. En he, dat gebrek aan schokdemping is ook een van de zaken die bijdragen aan HKO. De vuilnisbak HKO he, waar alle problemen in de achterste helft van de voet ingedonderd worden. Van rotstraal tot en met lange steunsels etc etc.

Misschien is dat idd wel een idee om de volgende keer een hoef in de lengterichting door te zagen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 02:50

geerke schreef:
palousa_boy schreef:

inderdaad...ik vijl soms de hoeven en haal de steunsels weg.Meer niet,dat doet de hoefsmid iedere 9 weken....ik doe twee hoeven en kan daarna niet meer lopen :+ Compleet gebroken....Tussen het stucen,bomen zagen en bosmaaieren door :D

Echt hè! Dan denk ik even een paard (of liefst twee) te bekappen en dan heb ik het na twee hoeven eigenlijk al helemaal gehad. Als ik het daar dan bij hou gaat het nog wel, als ik eigenwijs bij en toch nog twee hoeven erbij doe ben ik echt compleet gebroken (laat staan dat paard nummer twee nog lukt of verstandig is) :roll: .

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 05:41

tengeltje11 schreef:
Citaat:
Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden :)

maar dat heeft allemaal niets met steunsels te maken.

die koniks lopen idd in drassig gebied.
daarom zullen die steunsels ook niet afbreken,maar week naar binnen terug groeien en hoogstens wat afslijten.
toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?

net als eender waar nog nooit over gehoord.

dus om zomaar te beweren dat te lange steunsels hko als gevolg krijgen,vind ik een beetje enorm van de pot gerukt.

Hoeveel van die koniks worden belast als rijdier? En hoeveel zijn er gerontgend? Wat is de gemiddelde leeftijd van een Konik in NL?

Ik denk dat je ze totaal niet kunt vergelijken met rijpaarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:12

tengeltje11 schreef:
Citaat:
Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden :)

maar dat heeft allemaal niets met steunsels te maken.

die koniks lopen idd in drassig gebied.
daarom zullen die steunsels ook niet afbreken,maar week naar binnen terug groeien en hoogstens wat afslijten.
toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?

net als eender waar nog nooit over gehoord.

dus om zomaar te beweren dat te lange steunsels hko als gevolg krijgen,vind ik een beetje enorm van de pot gerukt.

Nimber schreef:
Hoeveel van die koniks worden belast als rijdier? En hoeveel zijn er gerontgend? Wat is de gemiddelde leeftijd van een Konik in NL?

Ik denk dat je ze totaal niet kunt vergelijken met rijpaarden.

Ook een reden waarom de hele filosofie van het natuurlijk bekappen mank gaat.
Daarom hoort goede hoefverzorging bij het voorkomen van problemen, maar er is geen enkele onderbouwing, waarom meedragende steunsels HKO zouden veroorzaken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:34

Babootje natuurlijk bekappen gaat uit van paarden hoeven op een voor hen natuurlijke ondergrond: dit zijn rotsige ondergronden (great bassins in amerika). Niet de losgelaten koniks in het drassige gebied van nederland

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:15

maar niet elk paard leeft van nature in rotsige ondergronden,verre van zelfs!
dus waar slaat die theorie dan op?op enkele rassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:52

Dat je het nabootst.

Een paard niet kunnen bekappen zonder kapot er aan te gaan ligt ook voor een groot gedeelte aan zijn opvoeding. Ik heb jarenlang mijn mega shire bekapt, tot ik zwanger werd. In het begin moest ik het in etappes doen maar naarmate ik hem beter opgevoed had wat betreft zijn voeten geven, zelf omhoog houden en ze in de steun laten liggen werd het appeltje eitje. Ook werken met een kniptang gaat stukken sneller en makkelijker dan er meters af vijlen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:36

tengeltje11 schreef:

Zoals? Waar het oaard van nature vandaan komt zijn harde en onregelmatige ondergronden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:38

Maartje1990 schreef:
tengeltje11 schreef:

Zoals? Waar het oaard van nature vandaan komt zijn harde en onregelmatige ondergronden

In Nederland kom je in de herfst/winter ook niet echt onder verharding uit toch?
Tenzij je je paard 20+ uur op stal zet maar dat is dan ook weer een punt van meningsverschil.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:21

tengeltje11 schreef:

Maartje1990 schreef:

Onderbouwing van deze stelling?