Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:En hoe kijken jullie er dan tegenaan als een paard járenlang best belabberd bekapt is...
Lange steunsels(overgroeid), enzovoorts...
En hoppa HKO...en natuurlijk bekappen is de laatste periode geweest (10 maand)en heeft geen mm verlichting gebracht?
De mijne heeft dus zware HKO en artrose ook al.
13 jaar.
Ik ga dus wel over op speciaal beslag.
Had dit "voorkomen" kunnen worden als hij van jongs af mooi bekapt was?
Want ik denk zelf dat natuurlijk bekappen te laat gekomen is, dat de ellende al aangericht was..
palousa_boy schreef:Dat is idd een wereld van verschil, dat vond ik zelf toen ook.
Als ik hier nu de paarden doe, doe ik er hoogstens 2 (van de 4) daar zit dan of een trekpaard bij, of een oude stramme kwpn. Die twee kunnen slecht hun voeten omhoog houden. De ene gaat liggen en de ander is gewoon te stijf.
Zulke paarden doen is best een aanslag op je rug (die hier toch al veel te verduren heeft met al het verbouwen)
Arabesk schreef:Dit is geen topic over beslaan versus niet beslaan of NB versus ijzers, dat dondert nu even niet.
Het is wel degelijk kraakbeen. Kom maar langs en voel eraan.
Straalkussen is bijna niet meer aanwezig, bij een lengte richting doorzagen was hoogstwaarschijnlijk een verpieterd straalkussen te zien, met amper mee schokdemping tussen het hoefkatrolgedeelte en de bodem. En he, dat gebrek aan schokdemping is ook een van de zaken die bijdragen aan HKO. De vuilnisbak HKO he, waar alle problemen in de achterste helft van de voet ingedonderd worden. Van rotstraal tot en met lange steunsels etc etc.
geerke schreef:palousa_boy schreef:Dat is idd een wereld van verschil, dat vond ik zelf toen ook.
Als ik hier nu de paarden doe, doe ik er hoogstens 2 (van de 4) daar zit dan of een trekpaard bij, of een oude stramme kwpn. Die twee kunnen slecht hun voeten omhoog houden. De ene gaat liggen en de ander is gewoon te stijf.
Zulke paarden doen is best een aanslag op je rug (die hier toch al veel te verduren heeft met al het verbouwen)
inderdaad...ik vijl soms de hoeven en haal de steunsels weg.Meer niet,dat doet de hoefsmid iedere 9 weken....ik doe twee hoeven en kan daarna niet meer lopenCompleet gebroken....Tussen het stucen,bomen zagen en bosmaaieren door
tengeltje11 schreef:Citaat:Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden
maar dat heeft allemaal niets met steunsels te maken.
die koniks lopen idd in drassig gebied.
daarom zullen die steunsels ook niet afbreken,maar week naar binnen terug groeien en hoogstens wat afslijten.
toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?
net als eender waar nog nooit over gehoord.
dus om zomaar te beweren dat te lange steunsels hko als gevolg krijgen,vind ik een beetje enorm van de pot gerukt.
tengeltje11 schreef:Citaat:Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden
maar dat heeft allemaal niets met steunsels te maken.
die koniks lopen idd in drassig gebied.
daarom zullen die steunsels ook niet afbreken,maar week naar binnen terug groeien en hoogstens wat afslijten.
toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?
net als eender waar nog nooit over gehoord.
dus om zomaar te beweren dat te lange steunsels hko als gevolg krijgen,vind ik een beetje enorm van de pot gerukt.
Nimber schreef:Hoeveel van die koniks worden belast als rijdier? En hoeveel zijn er gerontgend? Wat is de gemiddelde leeftijd van een Konik in NL?
Ik denk dat je ze totaal niet kunt vergelijken met rijpaarden.
Maartje1990 schreef:tengeltje11 schreef:maar niet elk paard leeft van nature in rotsige ondergronden,verre van zelfs!
dus waar slaat die theorie dan op?op enkele rassen?
Zoals? Waar het oaard van nature vandaan komt zijn harde en onregelmatige ondergronden