binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlot

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:45

Er word al heel veel genoemd.

En persoonlijk vind ik de video's niet duidelijk genoeg.

Het is in ieder geval belangrijk om de banden en spieren sterker te krijgen, om zo het gewricht bij elkaar te houden.

Hiervoor is aan de hand!! Stappen op het harde, lange rechte stukken, hier heel goed voor.

Ga maar is 2/3 x daags beginnen met 5 minuten en dit uitbouwen naar 15 minuten.

Dit is qua leeftijd, voor elk paard goed.
Natuurlijk moet hij hierbij wel goed blijven lopen!

Ik weet niet precies hoe oud je paard nu is, maar 2 keer in de week longeren, veel stapwerk en enkele rondjes drafwerk helpt hier ook zeker bij.
Simpel aan een halster.

Maar doe dit met beleid.

Ook binnendoor zetten helpt zeker, als de smid dit op een juiste manier doet, is het niet schadelijk voor heupen etc, zoals je zelf benoemd.

Mijn toen 5jarige kreeg het plotseling en op deze manier was ik er met 6 weken vanaf, maar ben ik natuurlijk de training rustig verder gaan uitbouwen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:24

Ik zou beginnen met eens naar een goede kliniek te gaan en evt scan of foto laten maken.
Mijn pony heeft er ooit anabolen voor gehad en er geen last meer van gehad.
Zou niet zo zelf aan modderen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:01

Als de smid maar 1 hoef heeft gedaan snapt hij er duidelijk helemaal niks van, jeetje mina wat wordt er gesold met dat paardje.

Je kunt niet 1 hoef binnendoor zetten en de andere achterhoef gewoon laten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 18:33

:') :')

Harley gaat terug naar mijn kennissen omdat het beter is voor hem. Hier in de buurt is voorlopig niks te vinden waar hij dag en nacht het land op kan met soortgenoten.
En bij mijn kennissen zal de zus van die mannen ervoor zorgen. Dus die mannen komen helemaal niet aan Harley.

Weides zijn ook lekker groot en dus veel bewegingsruimte.
Jullie raadden aan hem een half jaar tot een jaar op rust te zetten. Nou doe ik dat en krijg ik weer kritiek op de plaats waar ik hem wil zetten. Het is ook nooit goed voor jullie.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:50

Mijn paard heeft ook last van patella fixatie.
Ik heb er 3 jaar mee lopen klooien.
Binnendoor bekappen , ijzers , veel beweging weinig beweging en ga zo maar door.
Paard begon ermee vanaf 1 jarige leeftijd.
Werd er gek van.
Het was zelfs zo erg dat ze ruim 24 uur op slot stond.
Toen ik het echt spuugzat was heb ik haar in de trailer gezet naar Utrecht en haar laten opereren.
Ze hebben haar kniebandje in de lengte ingesneden waardoor het bandje dikker werd en makkelijker over de haak kon.
Ze moest van Utrecht echter wel de rest van haar leven op ijzers blijven.
Ze is in februarie 2015 geopereerd en staat sinds september 2015 zonder ijzers omdat paardlief ze er af trapte.
Het gaat nu super goed en geen dag meer op slot gestaan.
Ze loopt wel 5 tot 6 dagen per week intensief.
De achterhand moet sterk blijven.
Hopelijj heb je hier wat aan.
Gr marjolein

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:51

De plek is niet ideaal door wat je erover verteld hebt in het verleden. Je bent er niet 24/7 dus je kan nooit zeker weten dat die mannen niet aan Harley komen...
Dus ja, op zich vind ik de wei bij jouw kennissen beter dan de stal waar je nu staat, maar het is imo niet ideaal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 19:01

van zodra ik mijn rijbewijs heb en een auto (doel voor 2017 begint) kan ik zelf dagelijks gaan hoor.
Ben eigg ook niet meer van plan Harley dan opnieuw te verhuizen na zijn rustperiode bij mijn kennissen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:53

Weet je wat het is ts? Ik doe mijn best om te geloven dat je hem daar op rust gaat zetten maar eerlijk gezegd geloof ik er geen bal van.
Binnen nu en 2 maanden ga je er toch weer op.
Je hebt ook een hele tijd gezegd dat je hem pas laat gaat inrijden en dit is ook alleen maar vroeger en vroeger geworden.
Oftewel jou woorden hoe graag ik ook wil geloof ik niet meer.
Daarom mij advies om hem in een begrazing te zetten daar heeft hij leeftijdsgenoten en kan je gewoon niet rijden .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:25

Je moet hem niet rijden maar wel correct bewegen.
Kniebanden zijn moeilijk en daarvoor moet je een zeer geduldig en consequent schema voor aanhouden.
Met 2x per week maar je dan veel kapot.
In dat geval kun je beter helemaal niets doen.

En wat nu als hij daar bij die lakse kennissen op slot staat? Staat hij dan 3 dagen op slot tot ze het een keer zien?

Je hebt echt de meest vreselijke dingen over die mensen geschreven. Ze werden slecht gevoerd, slecht behandeld etc etc.
en nu ga je terug......

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:18

@genja, als die bij mijn kennissen staat is het juist enorm moeilijk om hem te rijden omdat ik niet dagelijks kan gaan en ik dan veel liever op merrie Dante rij (die dat veel meer nodig heeft ivm te dik zijn).

@Sizzle, datzelfde zou je dan net zo goed kunnen afvragen als hij bijvoorbeeld in de Eifelopfok zou gestaan hebben. Dan had ik er nu waarschijnlijk nog niet achter gekomen dat hij het heeft.

En nog maals, de zuster gaat Harley onder haar hoede nemen en dus elke dag 2x gaan kijken, de mannen niet. En zij kunnen mij ook altijd bereiken indien nodig.

anyways...
heb vandaag even foto's gemaakt van de hoeven:

voetas voorbenen
Afbeelding
Afbeelding

achterbenen
de linker (binnendoor bekapt)
Afbeelding

rechter
Afbeelding

hoeven van achtervoetjes:
binnendoor bekapte:

Afbeelding
Afbeelding

andere achtervoetje
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:25

als de steunsels te lang zijn, kan iemand mij dan een foto sturen van juiste hoeven?
Aangezien ik hier op bokt enorm veel naar foto's van ITP bekijk maar ook vaak hoge hoeven zie.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:30

Ra kogel ziet er ook niet helemaal top uit. En ik vind de kogels voor ook wat gevuld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:33

bedoel je dan die "bobbels"? die vielen mij ook op namelijk

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:34

Staat dat linker achterbeen altijd zo naar buiten uitgedraaid of was dat toeval op de foto?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:34

ja ik bedoel de bollingen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:38

SPatter, op de foto is die wat meer gedraaid maar normaal zet hij ze wel ietsje naar buiten gedraaid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:41

wortelsussie schreef:
Oeh jij weet duidelijk niet wat blisteren inhoud. Het is juist extreem pijnlijk voor het paard. Het maakt als het waren een brandwond (de blaar).

Blisteren op de huid doet inderdaad pijn. Spieren hebben alleen bijna geen pijn receptoren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:43

Art_Ificious schreef:
:') :')

Harley gaat terug naar mijn kennissen omdat het beter is voor hem. Hier in de buurt is voorlopig niks te vinden waar hij dag en nacht het land op kan met soortgenoten.
En bij mijn kennissen zal de zus van die mannen ervoor zorgen. Dus die mannen komen helemaal niet aan Harley.

Weides zijn ook lekker groot en dus veel bewegingsruimte.
Jullie raadden aan hem een half jaar tot een jaar op rust te zetten. Nou doe ik dat en krijg ik weer kritiek op de plaats waar ik hem wil zetten. Het is ook nooit goed voor jullie.

Sorry hoor, maar er zijn best meer opties dan dit adres. Ik woon zelf middenin randstad en heb mijn paard voor de zomer ook verder weg gezet omdat dat voor nu beter was. Ja, dan ga je maar 1x per week, als je weet dat ze goed verzorgd staan is dat toch geen probleem?
Ik vraag me af wat voor hoefsmid je hebt, 1 been binnendoor zetten?? Mijn vorige paard moest ook binnendoor, als dat niet ging vanwege te korte hoeven dan ging er een zooltje en ijzer onder zodat de stand wel goed gezet kon worden..
Wat er nu bij jouw pony gedaan is lijkt me niet zijn probleem ten goede komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:46

danzzz schreef:
Ra kogel ziet er ook niet helemaal top uit. En ik vind de kogels voor ook wat gevuld.

Dat viel mij ook op....normaal is dat een teken van overbelasting op jonge leeftijd.Kan natuurlijk ook komen door compenseren door de knie?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:47

janderegelaa schreef:
wortelsussie schreef:
Oeh jij weet duidelijk niet wat blisteren inhoud. Het is juist extreem pijnlijk voor het paard. Het maakt als het waren een brandwond (de blaar).

Blisteren op de huid doet inderdaad pijn. Spieren hebben alleen bijna geen pijn receptoren.

MAAR ze kunnen wel spierPIJN krijgen.
Hoe verklaar je dat dan?

Blisteren sta ik niet toe bij mijn paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:48

janderegelaa schreef:
wortelsussie schreef:

blisteren werd vroeger gedaan bij peesblessures.Op pezen dus....naar mijn weten verboden nu.Omdat het neigt naar dierenmishandeling

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:49

wortelsussie schreef:

Blisteren op de huid doet inderdaad pijn. Spieren hebben alleen bijna geen pijn receptoren.[/quote]
MAAR ze kunnen wel spierPIJN krijgen.
Hoe verklaar je dat dan?

Blisteren sta ik niet toe bij mijn paard.[/quote]

blisteren gaat ook niet werken bij harleys probleem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:49

geerke schreef:
danzzz schreef:

Dat viel mij ook op....normaal is dat een teken van overbelasting op jonge leeftijd.Kan natuurlijk ook komen door compenseren door de knie?

ik ga sowieso foto's laten maken van zijn linkerachterbeen (van SI gewricht tot aan de hoef)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:59

geerke schreef:
janderegelaa schreef:

blisteren werd vroeger gedaan bij peesblessures.Op pezen dus....naar mijn weten verboden nu.Omdat het neigt naar dierenmishandeling

Op de huid mag inderdaad niet meer. Knieën inspuiten mag wel.

Spierpijn ontstaat door de ophoping van melkzuren.