En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:04

Die hoeven zijn sowieso slecht. Los van wat er nu gebeurt is. Beestje staat helemaal alleen. En krijgt dus duidelijk niet de zorg wanneer nodig. Dan vind ik het eerlijker naar het beestje om 'm in te laten slapen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:07

Zo kan ik meer van die oude besje, op de foto's ziet ze er goed uit dus wat is er nog slecht aan de hoeven die al 20 jaar zo staan? Wil je dat gaan aanpassen. Paardje loopt alleen maar kan wel andere zien (het is niet verboden ze alleen te laten staan). Medische zorg krijgt ze als dit nodig is begrijp ik van TS.

Dus heeft dit paard het zo slecht?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:40

butengeweun: Pony staat al 25 jaar in dezelfde omstandigheden. Om ze nu plots met anderen samen te zetten vind ik 'brut'. Je gaat haar onnodige stress geven terwijl ze nu een mooi leventje heeft, op haar gemakje en met veel liefde. Ze is echt wel gelukkig hoor. Ik vind het gewoon onacceptabel om haar in te slapen als ze nog perfect meegaat...
Dus ik accepteer jouw reactie! Naar mijn mening doet ze 't geweldig voor haar leeftijd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:09

Arm paard al 25 jaar alleen schandalig

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:49

xtinne schreef:
butengeweun: Pony staat al 25 jaar in dezelfde omstandigheden. Om ze nu plots met anderen samen te zetten vind ik 'brut'. Je gaat haar onnodige stress geven terwijl ze nu een mooi leventje heeft, op haar gemakje en met veel liefde. Ze is echt wel gelukkig hoor. Ik vind het gewoon onacceptabel om haar in te slapen als ze nog perfect meegaat...
Dus ik accepteer jouw reactie! Naar mijn mening doet ze 't geweldig voor haar leeftijd.

Mijn shetje Bliksem is een allemansvriendje en heeeeeeeeeeeeeel zachtaardig naar andere paardjes toe. En naar mensen trouwens ook... Zoiets zou voor jou oude paardje ook ideaal zijn :D (Neeee ons shetje is niet te koop en gaat niet weg ;) Maar er zijn er vast meer paardjes zoals Bliksem)

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 14:14

Haha ja, ik snap wat je bedoelt! Ze hebben er daar wel over nagedacht maar dan moesten ze stal bijbouwen etc. en dat was teveel moeite ;)

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 17:42

Net bij mijn lieve meid geweest en ze wandelt alweer bijna vlotjes. Nog een lichte onzuiverheid te merken, maar ze wandelt toch al vlotjes op haar eigen tempo rond!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:43

Dappere dodo +:)+

Wel goed in de gaten houden of het hoefje niet warm wordt en een paar daagjes doorgaan met spoelen!

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 17:46

Ze staat misschien niet in dé perfecte omstandigheden, maar ze staat al 25 jaar (misschien langer) in dezelfde omstandigheden. Ik ben trots dat ze al zo oud is mogen worden en nog zo fit is, want ik zou ze zo kunnen opzadelen en de piste in kunnen gaan en ze zou dat zo flink doen. Maar omdat ik wat te groot ben wandel ik er gewoon naast, kan ze ook haar energie kwijt. Ze kan beter lopen als ik _/-\o_

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:48

Zou het misschien kunnen dat de pony hoefbevangen is geweest? Ik heb het ook bij een pony meegemaakt dat het door kanteling van het hoefbeen sneller voor kan komen dat ze "het leven" in de hoef raken en dat het daardoor wat bloed. Zelfs een goede hoefsmid kan dat gebeuren. Maar ik blijf erbij dat het kappen over het algemeen niet echt heel professioneel is gedaan, meer beunwerk.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 11:21

Moet ze niet manken als ze bevangen staat? (Dat is toch wat ik ervan weet)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 08:59

Niet als ze hoefbevangen zijn geweest in het verleden...Door de hoefbevangenheid kan het hoefbeen wel gekanteld zijn en is er vaak een bredere witte lijn aan de binnenkant van de hoef te zien. Het leven zit dan dichter aan de oppervlakte dan normaal en kan een hoefsmid makkelijker in het leven komen, waardoor het bloed.
Vaak zie je bij pony's die hoefbevangen zijn geweest dat ze lange platte hoeven krijgen....
Maar bij jouw pony is het de achterhoef en meestal zie je het meer, volgens mij, bij voorhoeven.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 09:10

Ik ga het eens navragen maar ik denk het niet! Ben wel niet zeker

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 18:37

Van haar achterhoef nu geen last meer, ze loopt terug goed en ze draaft ook weer mee :)
Maar (dankzij de slechte kapbeurt?) nu weer een stuk afgebroken van de voorhoef....

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:54

Zo te zien , hoorde die bolling er ook niet te zitten dus dat dat afbreek verbaast me niet.
Laat de hoef rondvijlen of doe het zelf .

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:09

Maartje1990 schreef:
Ik denkdat het beestje dan beter ingeslapen kan worden. Staat alleen, op zulke hoeven en is duidelijk niet meer in topconditie. Ik zou haar laten gaan.

Maartje1990 schreef:
Die hoeven zijn sowieso slecht. Los van wat er nu gebeurt is. Beestje staat helemaal alleen. En krijgt dus duidelijk niet de zorg wanneer nodig. Dan vind ik het eerlijker naar het beestje om 'm in te laten slapen.

Maartje1990 schreef:

Ga je lekker?
|o :?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 09:22

spatter schreef:
Zo te zien , hoorde die bolling er ook niet te zitten dus dat dat afbreek verbaast me niet.
Laat de hoef rondvijlen of doe het zelf .

Oké, maar buiten dat moet ik mij geen zorgen maken? Niet dat ze weer mank gaat lopen?
Zal alleszins iemand zoeken die kan vijlen :)

xDenies: ik reageerde gewoon niet meer maar kon tegen zo'n reacties niet echt tegen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:25

Nee hoor valt hartstikke mee hoeveel eraf is gebroken.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 09:37

Okido :) Al is't wel geen doen want ze is nog maar 2 weken geleden bekapt...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:11

Je zorgt voor zover het door de eigenaren wordt toegelaten, goed voor de pony.
Ze is 36 jaar, heeft al het nodige meegemaakt. Gezien het feit dat de eigenaren geen cent teveel aan de pony willen uitgeven, hebben haar hoeven er de afgelopen jaren (haar hele leven zowat) onder geleden. Ik vind het bijzonder dat de hoeven dan eigenlijk niet echt slecht te noemen zijn. Ik betwijfel het of ze wel bekapt is de laatste keer. Maar goed.
Jij geeft dus aan wanneer de hoeven weer gedaan moeten worden? Ik vind twee keer per jaar wel erg weinig. Ook al groeien de hoeven niet extreem hard maar het bijhouden van een correcte beenstand is gewoon belangrijk. Dat houdt in dat de smid toch vaker moet komen. Waarom die correcte beenstand? Daarmee voorkom je dat ze te plat komt te staan en teveel druk op de zool/straal komt. Zeker als je nog met haar gaat wandelen. Dan heeft ze meer risico op kneuzingen.
Probleem is, zeker gezien de leeftijd van de pony, dat elk kwetsuur dat ze nu krijgt, geld gaat kosten. De eigenaar kan die extra kosten juist voorkomen door de smid wat regelmatiger te laten komen. Vraag de smid of het een keertje extra veilen of een puntje bijkappen tegen een gereduceerd tarief kan. Nee heb je, ja kan je krijgen. En de volgende keer proberen er zelf bij te zijn.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 10:24

De hoeven zijn wel degelijk bekapt hoor, je zag wel een verschil (tov de voorste toch, achterste weet ik niet).

Ik ga eerst op zoek naar een andere smid en dan ga ik het hem inderdaad een keer vragen.

jeromyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:32

xDenies schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik denkdat het beestje dan beter ingeslapen kan worden. Staat alleen, op zulke hoeven en is duidelijk niet meer in topconditie. Ik zou haar laten gaan.

Maartje1990 schreef:

Maartje1990 schreef:

Ga je lekker?
|o :?

inderdaad doe toch normaal , je kent heel de situatie en de pony niet . ik vind 36 een mooie leeftijd en als het paardje slecht verzorgd zou worden of eenzaam zou zijn zou die niet zo oud geworden zijn . :\

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:12

@Maartje1990
Je weet bijna niks van die pony af , als die pony al 36 jaar is heeft die het volgens mij gewoon erg goed hoor

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:30

Ik heb haar berichten al temt, maar helaas is er geen MOD die er op reageert(sinds gister middag). Gewoon fijn niet op reageren, op zulke misselijke en niet doordachte reacties. .

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:06

Heb het niet helemaal gevolgd, maar fijn dat het weer beter gaat. Lekker zo houden, een paard is een gewoontedier.